Mitä jos hoitoalalla (sisältäen lääkärit yms) on joku tuttu henkilö?
Esim. Vaikka joutuisi sairaalaan tai jotain ja siellä olisi lääkärinä tai sairaanhoitajana joku tuttu ihminen. Nehän näkee kaikki mahdolliset jutut koneelta. Eikö se ole kiusallista itselle? :D
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana koen hiukan kiusalliseksi tilanteet joissa joku läheinen on hoidettavana. Pyrin olemaan erityisen tarkka että en lue tietoja joita en ko. hoitotilanteesa tarvitse. Toisaalta taustoista tiedän jokatapauksessa yleensä sen verran kun niistä tarvitseekin tietää.
Juuri näin! Mitä vähemmän tiedät tutuista, sukulaisista, naapureista jne., sitä helpompaa on elää.
Aina järjestetään joku muu hoitamaan, jos vaan on mahdollista.
Minulle antoi vesirokkorokotteen lapsen kaverin äiti :D Sain ajan hoitajalle ja siellä olikin tuttu ihminen vastassa. Mikäpä siinä sitten.
On mulla paljon tuttuja alalla. Käynkin ystävällä yksityisellä, ei ota hintaa kuin pienen summan vain ;) Voin sanoa että alalla olevat ovat ns. nähneet kaiken mahdollisen, eli et pysty hätkähdyttämään millään. Plus ei ihmisellä pitäis niin kamalasti olla salaisuuksia, vie turhaan energiaa hävetä kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Ja on sitäpaitsi lapsellista.
Olin päiväkirurgisessa leikkauksessa, jossa salihenkilökunnassa sattui olemaan sukulainen vuorossa. Hän kävi ennen leikkausta kysymässä, että voiko osallistua leikkaukseen vai vaihtaako salia jonkun toisen kanssa. Annoin luvan osallistua. Hän ei tietystikään ole jälkikäteen kommentoinut asiaa, koska hänellä on vaitiolovelvollisuus. Itse naureskelin jälkikäteen sitten, ettei sellaista paikkaa olekaan, missä ei tulisi joku sukuun kuuluva vastaan :D
Poikkeuksena on lähiomaisen hoitaminen vakavassa tilanteessa. Jos löytyy joku muu, se kannattaa hakea, sillä normaalin ahdistuksen vuoksi voi olla huono hoitamaan. Itse en hoitanut miestäni muuten kuin perushoitoa paljon, kun hän sairastui vakavasti.
Tässä vaihdon syynä on ammattilaisen rasittuneisuus tilanteessa.
Kyllä ihmisen nyt täytyy pystyä olemaan sukupuoleton ja neutraali yleensäkin töissä. Harvassa työssä saa romppia silmät kiiluen.
Itse kandina vuonna puu ja käpy kurssikaveri määräsi antibioottia persauksen paiseeseeni. Ylevää oli, mutta tiesin, että hän suhtautuu kuten ammattilainen. Näin kävikin.
Mun äiti työskenteli 40v samalla terveysasemalla, jossa kaikki (siis kaikki) tunsivat toisensa ja meidät. Ei paljon jäänyt salaisuuksia...
Kun aikuisena muutin eri paikkakunnalle ja menin papaan, niin sen otti samassa naapurustossa asuva nainen ja flunssarokotteen pisti sitten jo vierusnaapuri... en edes tajunnut, että olisi voinut olla epämiellyttävää... jatkui vaan sama "tuttujen hoitajien kierre" , mihin olin lapsena tottunut!!
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana itse huolehdin, etten hoida tuttuja. En saa, enkä myöskään katso potilastietoja ilman hoitosuhdetta. Hoitosuhdetta ei ole, kun en osallistu hoitoon.
Aina on vuorossa toinen hoitaja, joka voi hoitaa.
Heko, heko....meidän työpaikalla moni hoitaja lukee tuttujen tai tuttujen tuttujen potilastiedot ilman hoitosuhdetta ilman katumuksen häivääkään. Ja esimiestä myöten näitä juttuja levitellään julkisesti ivaillen potilasparkojen asioista. Näin pääkaupunkiseudulla.
Ei vois vähempää kiinnostaa. Ihmiset muutenkin luulee, että jonkun puolitutun terveystiedot kauheesti kiinnostaisi ammattilaisia ja olisi suuri kiusaus lukea turhaankin jonkun tietoja. Itseäni ei ainakaan tippaakaan kiinnosta kenellä naapurilla on keuhkokuume tai kenellä ruusu jalassa. Kun noita kaiket päivät selaa, niin ei todellakaan kiinnosta niin paljon, että sillä olisi mitään merkitystä tai vapaaehtoisesti sitä tekisin. Kiinnostaako kaupan kassaa, että ostaako joku kauraleipää vai sekaleipää. Ihan yhtä kiinnostavaa minulle jonkun terveystiedot.
Luulisin, että järjestelmään jää merkintä aina, kun joku tietoja katsoo. Eikä yleensä henkilökunnalla ole aikaa tai haluakaan katsella turhia tietoja. Poliisitietokannoistahan katseltiin joskus julkkisten tms. tietoja ja urkkijat joutuivat ongelmiin. Toki sitten jos kyseessä on esim. jokin intiimi toimenpide, ehkä siihen voisi pyytää toisen lääkärin/hoitajan tilalle. Itsekin olen ollut aikaisemmin apteekissa töissä pienehköllä paikkakunnalla, ja kyllä siellä välillä kävi tuttuja ostamassa esim. e-pillereitä, unilääkkeitä jne. enkä ajatellut tilannetta mitenkään epämiellyttävänä kummankaan kannalta ja vaitiolovelvollisuudesta pidin ehdottomasti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lupaa lukea tietoja potilaasta jota ei itse hoida. Potilas voi myös toivoa hoitajaksi jonkun muun kuin sen tutun henkilön ja se kyllä järjestetään jos vain mahdollista.
Joo, mutta esimerkiksi lääkärien kohdalla se ei aina ole mahdollista. Tietyllä osastolla on tietyt lääkärit ja päivystystilanteissa ei yleensä ole valinnan varaa. Itsellä oli yhdessä synnytyksessä kaveri ja toisessa toisen kaverin mies päivystysvuorossa. Sellaista se on.
Minusta on ainakin kiusallista tietää liikaa tuttujeni asioista ja jos minulle on tullut jonkun tutun papereita hoidettavaksi pyrin aina välttämään näkemästä yhtään enempää kuin välttämätöntä hänen tiedoistaan.
-lääkäri
Mun mielestä on outoa että kaverini tietää todella paljon äitinsä hoitolasten asioita. Onko äiti kertonut vai pieni paikkakunta ja sen myötä asiat levinneet vai mikä?
Olen pienessä kunnassa opettajana, ja meidän kouluterkka on myös terveyskeskuksessa töissä. Hän työskentelee neuvolan puolella ja hoitaa mm. gynetarkastukset. En hoksannut tätä ennen kuin ekaa kertaa piti päästä täällä gynelle. Onhan se vähän hupsua, että arkena istutaan kaffepöydässä vastakkain ja sitten oonkin hänen edessään lettu levällään. Mutta minkäs sille tekee.
Jos minulle ilmoitettaisi hoitoon vaikkapa kaveri, yksinkertaisesti kysyisin onko ok että hoidan ja korostaisin että on ihan ymmärrettävää jos haluaa toisen hoitajan. Riippuu vähän kuka kyseessä ja mikä on tulosyy. Jos ei ole potilaalle ongelmaa eikä minulle ongelmaa niin sitten ei ole ongelmaa.
Mua kiusattiin koulussa rankasti ja menisin ihan varmasti ahdistuisin paljon jos joutuisin entisen kiusaajani potilaaksi. Tietysti jos hengenhätä on kyseessä niin eipä siinä muuta voisi kuin olla. Muussa tapauksessa haluaisin vaihtaa lääkärin / hoitajan.
Mulla oli kätilönä teatteriharrastuksesta näyttelijäkolleega.Olemme harrastusryhmässä muutenkin,kuin yhtä suurta perhettä.
Mulla oli kätilönä teatteriharrastuksesta näyttelijäkolleega.Olemme harrastusryhmässä muutenkin,kuin yhtä suurta perhettä.
Niitä hoitajia ja lääkäreitä EI KIINNOSTA lukea yhtään kenenkään muun terveystietoja kuin omien potilaidensa. Miksi hitossa ne tekisi "ylimääräistä työtä" vapaaehtoisesti? Kukaan ei todellakaan lue muiden kuin omien potilaidensa tiedot eikä missään nimessä edes halua lukea muiden tietoja. Mieluummin sitä istuu tauolla kaffea juoden kuin että selaa naapurin Pirkon terveystietoja.
Mun entinen koulukiusaaja on päiväkodissa töissä nykyään. Tiedän, että on oman lapsensa hoitoa myös laiminlyönyt (sai lapsen hyvin nuorena, pääasiassa tuttavan äiti hoiti tämän lapsen kun nuorella äidillä oli kiire käydä baarissa ja säätää seurustelukuvioiden kanssa). En ikinä veisi mun lapsia siihen päiväkotiin missä ko. Henkilö on töissä.
Ja muutenhan riippuu tosi paljon asiasta, että mitä tuttava saisi hoitaa ja riippuu siitä kuka tuttu olisi kyseessä. Kyllähän hoitoalallakin sattuu näitä väärinkäytöksiä, että hoitohenkilöstö käy lukemassa tietoja jotka ei heille kuuluisi.