Mitä jos hoitoalalla (sisältäen lääkärit yms) on joku tuttu henkilö?
Esim. Vaikka joutuisi sairaalaan tai jotain ja siellä olisi lääkärinä tai sairaanhoitajana joku tuttu ihminen. Nehän näkee kaikki mahdolliset jutut koneelta. Eikö se ole kiusallista itselle? :D
Kommentit (171)
Olen hoitajana hoitanut vuosien mittaan paikkakuntalaisia (olen maalta kotoisin) ,opiskelukavereita,ammatissa tutuksi tulleita ym. ja olen aina antanut heidän tavallaan itse "ilmaista" tuttavuutemme.Esim. isommassa huoneessa tämä on mielestäni hyvä ratkaisu eli hoidan kuten kaikkia muitakin.Toiset haluavat olla hyvinkin tuttavallisia ja toiset vähemmän.Ei ongelmaa.Tiedostoista katson vain sen hetkiseen hoitoon olennaisesti kuuluvat tiedot.Minua ei ole koskaan kiinnostanut kenenkään esim.psyk. hoitoon liittyvät asiat tms. mikäli ne eivät liity kyseiseen somaattiseen sairauteen.Itse olellessani potilaana koen esim. jos olen huonossa kunnossa tutun hoitajan /lääkärin turvalliseksikin.Tilanteet vaihtelevat.Mutta ap ei me hoitajat kenenkään tietoja pengota,ole huoleti.
Vierailija kirjoitti:
No heillä on vaitiolovelvollisuus. Ihan sama jos kärsit kovista peräpukamista, ei heitä kiinnosta yhtään ihmeemmin. Sairaalassa nyt näkee semmosia tapauksia laidasta laitaan ettei mikään ammattilaisia hetkauta.
Arvaa, paljonko olen luottanut vaitiolovelvollisuuteen sen jälkeen, kun tutun hoitajan 7-vuotias tyttö tuli mulle kertomaan, miten äiti oli sanonut isille, etten oo raskaana vaikka mulla jne. Ja tyttö siis tosiaan kuvaili mulle mun gyne käynnin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Vaikka joutuisi sairaalaan tai jotain ja siellä olisi lääkärinä tai sairaanhoitajana joku tuttu ihminen. Nehän näkee kaikki mahdolliset jutut koneelta. Eikö se ole kiusallista itselle? :D
No se nimenomainen hoitaja tai lääkäri näkee (tai saa katsoa), joka sinua hoitaa, eivät kaikki talon työntekijät. Ja sieltäkin ainoastaan hoidon kannalta oleellisia välilehtiä ja asioita.
Juu, kuten verikokeita otettaessa mun sairaskertomusta? Mihin noin niinku tarvi? Lääkäri oli määrännyt labrakokeet, niissä ei ollut mitään epäselvää.
Minulla on vanha kaveri korvalääkärinä, myös lapsen. Hieno juttu, ei ongelmaa. Mut joku gynekologi on eri asia. Minulle paljastui että mun gyne oli pomoni isä, joten vaihdoin gyneä. Se tuntui hiukan kiusalliselta.
Vierailija kirjoitti:
No heillä on vaitiolovelvollisuus. Ihan sama jos kärsit kovista peräpukamista, ei heitä kiinnosta yhtään ihmeemmin. Sairaalassa nyt näkee semmosia tapauksia laidasta laitaan ettei mikään ammattilaisia hetkauta.
Noloa ehkä siinä vaiheessa, jos olet miespuolinen potilas, sinua tulee katetroimaan tuttava naishoitaja ja sinulla alkaisi seisomaan. 😂
Mutta jos miettisin itseni sairaanhoitajana, niin en lähtisi kyllä katetroimaan potilasta, joka olisi itselleni tuttu muutenkin. Vaihtaisin osia jonkun toisen shoitajan kanssa tai ainakin kysyisin potilaalta itseltään, onko OK että katetroin.
Kyllä niitä kiinnostaa.
En tajua ajatusmaailmaa että jos ihminen on sairaanhoitaja tai lääkäri niin sitten yhtäkkiä hänestä tulee sukupuoleton, objektiivinen ja luotettava ja henkilö.
Mutta kuitenkaan lähes kukaan ei haluaisi että siviilissä kyseinen henkilö ikinä esim. näkisi alasti tai tietäisi omista asioista.
Ne hoitoalalla olevat ihmiset on ihan yhtä epäluotettavia kuin naapurisi tai työkaverisikin. Ne on ihan yhtä seksuaallisia kuin naapurisi ja työkaverisi. Niillä on sukupuoli ja se merkitsee. Ne myös juoruaa ihan samalla lailla kuin ne naapurisi ja työkaverisi jne....
En todellakaan haluaisi tuttua ihmistä hoitamaan minua. Ymmärrän erittäin hyvin miehiä jotka ei suostu ollenkaan hoitoon sen takia että hoitajina on vain naisia.
Tuo hoitohenkilökunnan tuttavuus on ongelma pikemminkin pienillä paikkakunnilla, missä on vain se yksi ja ainut terveyskeskus eli ei voi vaihtaa hoitopaikkaa. Minulla kyllä riippuu ihan vaivasta, tunnenko itseni vaivautuneeksi vai en. Joku angiina ei aiheuta väristyksiä, oli lääkäri kuka tahansa, vaikka sitten entinen oppilaani. Mutta intiimivaivat hoidatan mieluummin muualla. Mielen ongelmia en myöskään lähde kartoittamaan tutun ihmisen kanssa, en ainakaan entisen oppilaani kanssa. Pienellä paikkakunnalla ongelmaksi muodostuu lisäksi se, että aina joku on jonkun toisen puoliso, sisar, veli tai sukulainen. Eli asiakkaana ei voi puhua vapaasti ja avoimesti asioista, koska väkisinkin tulee talloneeksi jonkun liikavarpaita.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain muutama vuosi sitten vakavan sairaskohtauksen. Diagnoosin tekeminen oli lääkäreille vaikeaa ja kun lopulta selvisi, mistä on kyse, mut kiidätettiin pillit soiden Meilahteen. Toimenpiteen, joka kirjaimellisesti pelasti henkeni, teki entinen työkaverini. Olin sinne mennessäni vuotoshokissa ja vuorotellen tajuissani ja tajuton. Kun toimenpide alkoi ja tämä lääkäri sanoi mun nimeni ja kehotti kestämään vielä vähän aikaa, tunsin pelkästään helpotusta. Tuttu ihminen rauhoitti mua hirveissä tuskissani paljon enemmän kuin ne kymmenet muut, jotka olivat mua siihen mennessä tutkineet ja hoitaneet. Ei ollut tippaakaan kiusallista.
Olet itsekin lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Mä sain muutama vuosi sitten vakavan sairaskohtauksen. Diagnoosin tekeminen oli lääkäreille vaikeaa ja kun lopulta selvisi, mistä on kyse, mut kiidätettiin pillit soiden Meilahteen. Toimenpiteen, joka kirjaimellisesti pelasti henkeni, teki entinen työkaverini. Olin sinne mennessäni vuotoshokissa ja vuorotellen tajuissani ja tajuton. Kun toimenpide alkoi ja tämä lääkäri sanoi mun nimeni ja kehotti kestämään vielä vähän aikaa, tunsin pelkästään helpotusta. Tuttu ihminen rauhoitti mua hirveissä tuskissani paljon enemmän kuin ne kymmenet muut, jotka olivat mua siihen mennessä tutkineet ja hoitaneet. Ei ollut tippaakaan kiusallista.
Kaikki yhteiset tuttavanne tietävät nyt aivan kaiken sairastumisestasi.
Itse olen sairaanhoitaja ja koneella pitkin päivää.
Helposti voisin lukea kaikkien tuttujen, työkaverien ja julkkisten sairauskertomukset.
Joskus seurustelusuhteessa on käynyt mielessä että voi kun voiskin katsoa että mikä tää tapaus onå...
Mutta ei voi.
Ohjelma kysyy aina että millä asioilla menet katsomaan henkilön tietoja.
Ja vaikka ei kysyisikään, jokainen voi pyytää tapahtumalokin, jolloin saa luettelon henkilöistä ja aikataulun, milloin tietojasi on katsottu.
Aika moni nykyään tilaa näitä lokeja.
Ja iltapäivälehdissä on ollut juttuja miten sairaanhoitaja on menettänyt toimiluvan kun on ollut utelias.
Henkilötietosuoja on hyvin ankara.
Kaikkien pitäisi pyytää lokit omista tiedoistaan.
Ehkä itse asiassa aloitan itse ja pyydän omat tiedot!
Sisaren mies antoi epiduraalia viime synnytyksessä. Näki pyllyn, pimpan ja häpyn. Muistuttaa siitä joulusaunassa aina.
Itse oon lasten osastolla töissä ja meillä on sellainen tyyli että kukaan ei hoida tuttavien lapsia.
Olen itse päätynyt täyteen avoimuuteen, koska olen hoitoalalla (mielenterveys) pienehköllä paikkakunnalla. Eli omissa asioissani en välitä kuka hoitaa ja luotan toisen ammattitaitoon. Olen myös joutunut hoitamaan tuttuja, aina kun mahdollista vältän kyllä nämä tilanteet. Esim. nimi jos on vaihtunut niin vasta vastaanotolla huomaan asian. Jos niihin tilanteisiin olen joskus joutunut niin olen tietenkin asiat mitä olen saanut tietää pitänyt omana tietonani. Eikä se ole edes vaikeaa vaan osa ammattiani. Elämäähän tämä on eikä kenenkään vaivat, intiimit tai mielen tai vaikkapa peräsuolen ole sen kummempia. Mieheni on sosiaalialalla ja on esikoisen murrosiässä ollessa oltu hänen työkaverinsa vastaanotolla asioita hoitamassa. Eipä siihenkään kuoltu, asiat hoituivat ja nuoren tilanne koheni.
Hirveestä määrästä häpeilyä olen välttynyt, koskaan ei mitään ikävää asioiden leviämistä ole sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti itse hoidosta. Jos on perushoidon tarpeessa syystä tai toisesta, ei välttämättä halua tuttua pyyhkimään omaa peppua ja suihkuttelemaan... Tai katetroimaan...
Se taas on varmaan ihan se ja sama, jos tuttu ihminen vaikka kanyloi.
Jos vaikka gynekologi, psykiatri, psyk.sh, psykologi, kätilö on läheinen ihminen niin varmasti on kiusallista molemmille.
En kyllä usko, että hoitaja/lääkärikään haluaa ensisijaisesti tuttuja hoitaa vaan mieluummin vaihtaa kollegan kanssa potilaita. :D
Läheinen ihminen on paljon pienempi ongelma kuin se että on tuttu joka ei ole läheinen.
Olisiko kiva että joku kaverin mies olisi tutkimassa värkkejänne tai naapuri hoitamassa psykiatrista arviotanne?
Minua ei ainakaan haittaisi, jos joku ex-luokkalaiseni tulisi hoitamaan minua. Siinä vaiheessa, jos joku miespuolinen ex-luokkalainen tulisi minulle kätilöksi, olisi kyllä aika kiusallista.
Miks kiusallista? Kun alat kuuluisaksi kuten minä, niin sun asiat tiedetään häpyhuulien kokoa myöten ihan joka tuvassa. Kokeile sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nimenomainen hoitaja tai lääkäri näkee (tai saa katsoa), joka sinua hoitaa, eivät kaikki talon työntekijät. Ja sieltäkin ainoastaan hoidon kannalta oleellisia välilehtiä ja asioita.
Juu, kuten verikokeita otettaessa mun sairaskertomusta? Mihin noin niinku tarvi? Lääkäri oli määrännyt labrakokeet, niissä ei ollut mitään epäselvää.
Voi niitä verikokeita tietysti sairaanhoitajakin ottaa, mutta silloin hän varmaan on sinuun muutenkin hoitosuhteessa. Lääkäri saattaa määrätä verikokeet, mutta usein se on hoitaja, joka tekee lähetteet sen kertomuksen perusteella ja silloin sitä on pakko katsoa. Näin ainakin siellä missä itse olen töissä. Eivät kaikki lääkärit vaivaudu tekemään moista rutiinihommaa, kuten labralähetteitä, vaan teettävät sen sairaanhoitajilla...
Meillä labrassa ei kukaan näe sairaskertomuksia, vaikka erittäin usein asiakkaat kuvittelevat että näemme.
t. labrahoitaja
Ei sitä epiduraalia pimppaan laiteta.
Muisti heittää, kun synnyttäjä ollut sekaisin kivusta.
(Minullakin tuttava mies anestesialääkäri, ja ihan selkään hän epiduraalin laittaa. Eikä mielellään laita tuttaville, jos pystyy välttämään; vaan aina ei voi. Sitä en tiedä laittoiko vaimolleen tai onko ollut edes työvuorossa silloin.)
Meillä lapsen lääkäri asui samassa taloyhtiössä. Ihan samalla tavalla juteltiin niitä näitä, kun nähtiin. Sairaalassa ei ikinä puhuttu taloyhtiön asioista ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki kerran naapuri papa testin, sen verran pieni terveysasema meillä että muitakaan ei hommaan ollut. Oli se melko kiusallista!
Missä ihmeen no jossain... elätte!?
Esim. Kuusamossa on monia terveydenalan ammattilaisia ja se on kuitenkin keskellä ei mitään. Ei se papa ehkä onnistu samana päivänä vaan vaikka huomenna?
Ei mua ainakaan haittaa. Sairauttanihan ne hoitaa. Jos on tuttu lääkäri, sen parempi. Tutulta hoitajaltakin on helpompi kysellä kaikkea hoidosta, tulevista tutkimuksista ym.