Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten voi olla että teollisuudessa 5 viikkoa lomaa ja julkisella jopa 12

Vierailija
11.05.2018 |

En kestä eriarvoisuutta

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työaikamme juuri reilu vuosi sitten piteni kunnalla, kikyjen johdosta, ja se tulee pysymään. Lomarahaleikkaus 30 % toivottavasti on vain sen 3 vuotta.

Tekisi kyllä mieli motata ihmistä, joka sanoo että kunnalla vain lomaillaan. Tervetuloa hommiin. Väki vähenee koko ajan, kolmasosa meilleä on yli 60 v ja uusia ei oteta tilalle. Lähtevien työt vaan jaetaan jäljelle jääville. Kahdeksaan vuoteen meille ei ole palkattu ketään uutta. Ihan utopiaa että lomien ajalle palkattaisiin sijaisia. Kyllä ne työt odottaa mitä loman aikana kertyy ja sitten painetaan taas kahta kauheammin. Mulla on pitkä loma mutta tänä kesän voin pitää 1+2 viikkoa ja nuokin kolme viikkoa on valittava sen mukaan että työt pysyy aikataulussa. Meillä ei voi pistää kiinni vaan lomaillaan vuorotellen. Pätkittäin loman vietto varmistaa sen, että jokainen voi esim. heinäkuussa pitää viikon tai kaksi.

Tämä lomajuttu nousee aika ajoin esiin ja ihmiset jotka eivät tiedä mitään jauhavat tätä vuodesta toiseen. Tervetuloa vaan tänne, meillä on vakipaikkoja auki vaan ei ole tulijoita. Kun joku tulee niin myös äkkiä lähtee, meinaan tahti on kova.

Vierailija
42/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnan lomapäivät on joskus työnantaja itse tarjonnut kun ei halunnut nostaa palkkoja. Ne päivät on rahalla ostettu.

Oma palkkani kunnalla on noussut viimeksi 2010, 20 euroa. Muita korotuksia kuin pakolliset yleiskorotukset ei tule.

Olen ollut samalla yksityisen työnantajan palveluksessa vuodesta 2001, olen saanut vain pakolliset yleiskorotukset. Sen lisäksi kaikki henkilökuntaedut on leikattu pois. Sen sijaan ollaan saatu 2-3:t yt:t vuodessa.

On kunnallakin YT: tä ihan kiitettävästi. Viraltakin on irtisanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa hommiin. Väki vähenee koko ajan, kolmasosa meilleä on yli 60 v ja uusia ei oteta tilalle. ---

Tervetuloa vaan tänne, meillä on vakipaikkoja auki vaan ei ole tulijoita.

Hieman ristiriitaista.

Vierailija
44/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkisella puolella ja meillä ei ainakaan ole mitään ilmaisia hammaslääkäreitä ja työterveyshuoltoonkin saa mennä vain suoraan työperäisiin vaivoihin tai akuuttisairastumisiin liittyvissä asioissa. Nekin käynnit pitäisi hoitaa ensisijaisesti työajan ulkopuolella. Virkistys js tyky on ajettu alas. Edes pikkujouluja ei järkätä. Kokousten taukokahvit vaihdettu pelkkään happihyppelyyn. Olen jo lähtökuopissa...

Vierailija
45/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttaviani on töissä kunnalla, ja kyllä he saavat alennusta kunnan uimahallissa ja vapaalippuja kunnalliseen teatteriin. Eivätkö nämä ole juuri niitä paljon puhuttuja etuja?

Näissä on varmasti kuntakohtaisia eroja. En minä ole koskaan saanut mitään vapaalippuja tai alennuksia yhtään mihinkään. Kunnalla olen siis töissä. Sen sijaan muutama kaveri, jotka ovat töissä eri firmoissa eli yksityisellä sektorilla, ovat saaneet vaikka mitä lounasetuja, liikuntaseteleitä yms.

Vierailija
46/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä matematiikalla ap saa lomia kokonaista 12 viikkoa? Se olisi 60 työpäivää eikä sitä määrää saa julkisella puolella kukaan, joten hyvä ap: kerroit asian, josta ei löydy faktatietoja, joten esitäpä sille perustelut.

15 työvuoden jälkeen saa 38 päivää vuosilomaa eli peräti 2 päivää enemmän kuin yksityisellä sektorilla.

Vierailija
47/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä matematiikalla ap saa lomia kokonaista 12 viikkoa? Se olisi 60 työpäivää eikä sitä määrää saa julkisella puolella kukaan, joten hyvä ap: kerroit asian, josta ei löydy faktatietoja, joten esitäpä sille perustelut.

15 työvuoden jälkeen saa 38 päivää vuosilomaa eli peräti 2 päivää enemmän kuin yksityisellä sektorilla.

Jos vertailtaisiin lomaviikkoja eikä päiviä, ihan selvyyden vuoksi.

Vierailija
48/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei julkisella ole pekkasia, en kestä tätä eriarvoisuutta. Ai niin, meni pahasti ohi...

Pekkanen eli tasoitusvapaa. Jos teet töitä 40 tuntia viikossa niin työaika tasoitetaan noilla pekkasilla. Näin siis tuntipalkkaisilla työntekijöillä. Julkisella käytetään usein lyhennettyä työaikaa, esim perjantaina pääsee jo aiemmin töistä. Kuukausipalkkaisilla on työajantasoitus jo siinä työajassa huomioitu.

Pekkaset siis on ihan työnteolla ansaittu!

Vierailija
49/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa hommiin. Väki vähenee koko ajan, kolmasosa meilleä on yli 60 v ja uusia ei oteta tilalle. ---

Hieman ristiriitaista.

Joo, olipa sekavasti. Toisaalta tilanne koko työpaikalla, toisaalta meidän osastolla. Pakko on lakisääteiset hoitaa ja siellä on oltava joku, paikkoja auki.

Meidän osastolla on n. 10 lähtenyt eläkkeelle ja yhtään ei ole otettu tilalle. Nyt ei ole kovin montaa enää tekemässä ja me loput ollaan kyllä annettu tälle yhteiskunnalle aika hyvä panos palkkaamme nähden ja toivotaan että talven aikana voisi niitä PITKIÄ lomia pitää, vaikka päivän kerrallaan - siihen se usein menee.

Mun poika on yksityisellä ja oli jossain vaiheessa kysellyt kehityskeskustelussa palkankorotusta. Kysyin häneltä, että saitko sitä korotusta. Se oli ihan naama nurinpäin - no joo sain, kolme sataa. Ihan tyytymätön. Sanoin, että herranjestas, me saadaan kolmekymppiä silloin kun saadaan. Kerran viidessä vuodessa.

Vierailija
50/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman ristiriitaista.

Joo, olipa sekavasti. Toisaalta tilanne koko työpaikalla, toisaalta meidän osastolla. Pakko on lakisääteiset hoitaa ja siellä on oltava joku, paikkoja auki.

Meidän osastolla on n. 10 lähtenyt eläkkeelle ja yhtään ei ole otettu tilalle. Nyt ei ole kovin montaa enää tekemässä ja me loput ollaan kyllä annettu tälle yhteiskunnalle aika hyvä panos palkkaamme nähden ja toivotaan että talven aikana voisi niitä PITKIÄ lomia pitää, vaikka päivän kerrallaan - siihen se usein menee.

Mun poika on yksityisellä ja oli jossain vaiheessa kysellyt kehityskeskustelussa palkankorotusta. Kysyin häneltä, että saitko sitä korotusta. Se oli ihan naama nurinpäin - no joo sain, kolme sataa. Ihan tyytymätön. Sanoin, että herranjestas, me saadaan kolmekymppiä silloin kun saadaan. Kerran viidessä vuodessa.

Varmaankin sinä ja poikasi olette käyneet saman koulutuksen ja olette samalla alalla. Muutenhan olisi ihan älytöntä vertailla palkankorotuksianne.

Vierailija
51/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei julkisella ole pekkasia, en kestä tätä eriarvoisuutta. Ai niin, meni pahasti ohi...

Pekkanen eli tasoitusvapaa. Jos teet töitä 40 tuntia viikossa niin työaika tasoitetaan noilla pekkasilla. Näin siis tuntipalkkaisilla työntekijöillä. Julkisella käytetään usein lyhennettyä työaikaa, esim perjantaina pääsee jo aiemmin töistä. Kuukausipalkkaisilla on työajantasoitus jo siinä työajassa huomioitu.

Pekkaset siis on ihan työnteolla ansaittu!

Lyhennetty työaika on kunnalla menneen talven lumia. Kuten jo sanottu, työaikaa on kunnalla pidennetty. Itse olen töissä ma-pe klo 8-16.15, tähän sisältyy palkaton ruokatunti.

Vierailija
52/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikanaan yksityisellä hämmästyttävän paljon ilmaista materiaa ja passausta palkan ohella. Olisi päässyt firman maksamana kuntosalille, tavarantoimittajilta tuli koko ajan kaikenlaista lahjatavaraa vaatteista leffa- ja stadionkonserttilippuihin, puhumattakaan siitä, että joka toinen viikko olisi päässyt johonkin suhdetoimintatilaisuuteen tai tuote-esittelyyn, jonka jälkeen syömään ja juomaan piikki auki... Kävin myös näiden all inclusive-risteilyillä, mikroautoilemassa jne hauskaa pitämässä ja hanat auki-pikkujouluja mahtui toki useammat sesonkiin. Oma firma muisti tuhdilla joulukorilla ja toimittajat toki omilla pulloillaan. Sitten oli vielä erilaisia tulokseen liittyviä kannustepalkkioita tyyliin markkinoiden kuumin kännykkä tms. 

Vierailija
53/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opettajien lomasta kateellisille: oon ollut nyt 5 viikkoa putkeen töissä, aamusta iltaan ja myös viikonloput, että saan arvioinnit sisään, ja kaikki muut hommat tehtyä. Mulla on jatkuva päänsärky. Tuntien pito on vaan pieni osa nykyisin, kuitenkin palkka tulee niistä ja vain niistä. Palkka on 1600-1900 nettona kuussa, riippuen vuodesta ja tukiopetustunneista. 9kk:n palkka on jaettu 12:sta, ja.loma on ihan normaali. Tervetuloa vaan yläkouluun kokeilemaan kaikki kateelliset vinkujat.

Vierailija
54/54 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä 38 lomapäivää heti saa siellä julkisella työskennellessä. Ne olet ansainnut kun olet tehnyt 15 vuotta töitä. Minullakin on lomaoikeutta vuodessa 30 päivää ja niitä voi sitten anoa pidettäväksi. Ja aina ei saa lomaa sille ajalle kun on itse ajatellut. Esim. jouluna en ole kyennyt olemaan lomalla viimeiseen neljään vuoteen. Kesällä menee läpi parhaiten neljä viikkoa lomaa. Ja ne pitää ajoittaa alkamaan aina kuun alusta. Ajatus että jäisi vaikka juhannuksen aikaan lomalle on mahdoton.