Siis miten voi olla että teollisuudessa 5 viikkoa lomaa ja julkisella jopa 12
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin työhaastattelussa Kelassa, olin kyllä aika hämmentynyt kaikesta mitä siellä työntekijöille tarjottiin. Pitkät lomat, lyhyet työpäivät, liikuntasetelit, ateriaetu, erikoislääkärit, hammaslääkärit... palkkakaan ei ollut erityisen huono. Toista se on meillä yksityispuolen toimistotyöntekijöillä.
Kerro lisää!
Hae itse, niin kuulet lisää. Mutta haastatteluun päästäksesi sinun on paras olla kelalaisen tuttu tai sukulainen, ei ne juuri muita sinne kutsu 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin palkat ovat ok suhteessa tehtyjen työtuntien määrään. Tämä kummasti unohtuu mainita siinä kohdin, kun palkkojen pienuutta valitellaan.
Minulla kunnalla työaika 38h 45min viikossa, päälle palkaton ruokis eli yhteensä 41h 15min.
Enemmän kuin yhdelläkään ystävistäni jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla.Laskepa vuoden kokonaistyöaika se vajaan kahdeksan viikon loma siinä mukana....
Luuletko että kaikilla on täydet lomat? Ei minulla ainakaan vielä moneen vuoteen.
Toki olisin muutenkin valinnut samanlaisen palkkakehityksen kuin muilla aloilla ja tinkinyt lomista sen vuoksi, voisin ottaa palkatonta lomaa ja voittaisin silti vuosiansioissa.
Ja vielä jos verrataan kokonaistyöaikaa niin oma työaikani vs. joku kellä viikkotyöaika 40h/vko niin teen vuodessa (250 työpäivää) yli 60h enemmän töitä. Tekee yli 1,5 viikon tunnit eikö?
Itsellä lomaa 6 viikkoa vuodessa joten jos sinulla on lomaa 5 viikkoa ja työaika 40h/vko niin sinä voitat.
Vieläkö itket pitkistä lomista? Lomat, mitkä meille on annettu koska palkkoja ei ole haluttu nostaa, on työaikamuutoksilla pitkälti viety pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella on 28 päivää lomaa vuodessa, 15 vuotta kun teet hommia, saat 38 päivää vuodessa. Enempää ei tipu.
Puhuttaisiinko väärinkäsityksien välttämiseksi mieluummin lomaviikoista kuin -päivistä?
Juu, kummasti aina unohtuu tässä kohdin mainita se, että lauantaita ei julkisella lasketa lomapäiväksi eli käytännössä lomaa on huomattavasti enemmän.
Miksi se pitäisi erikseen mainita, kun kaikki sen tietävät?
Vierailija kirjoitti:
Julkisella on 28 päivää lomaa vuodessa, 15 vuotta kun teet hommia, saat 38 päivää vuodessa. Enempää ei tipu.
Paitsi opettajat, päivästä 1 alkaen 14 viikkoa lomaa. Joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Niin nuo ovat pelkkiä arkipäivä eli loma on pitkä verrattuna yksityiseen puoleen, jossa 24 päivä tarkoittaa tasan 4 viikkoa. Eli josatin kuumman syytstä laskutapa on 5 arkipäivää + lauantai. Vaikka minulla työviikko on aina ma-pe, arkipyhät/viikonloput aina vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin palkat ovat ok suhteessa tehtyjen työtuntien määrään. Tämä kummasti unohtuu mainita siinä kohdin, kun palkkojen pienuutta valitellaan.
Minulla kunnalla työaika 38h 45min viikossa, päälle palkaton ruokis eli yhteensä 41h 15min.
Enemmän kuin yhdelläkään ystävistäni jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla.Laskepa vuoden kokonaistyöaika se vajaan kahdeksan viikon loma siinä mukana....
Ja "pekkaset", 2pvää jokaisesta kuukaudesta kun on oltu töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttaisiinko väärinkäsityksien välttämiseksi mieluummin lomaviikoista kuin -päivistä?
Juu, kummasti aina unohtuu tässä kohdin mainita se, että lauantaita ei julkisella lasketa lomapäiväksi eli käytännössä lomaa on huomattavasti enemmän.
Itselleni tuli todella yllätyksenä, että kunnallinen puoli laskee lomapäivät eri tavoin kuin yksityinen. Koko kunta tuntuu sulkeutuvan kesäksi, jos ei sitten lisärahalla palkata sijaisia. Lähinnä omituista verovaroin ylläpidettyä lomailua.
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla lomaa 38 päivää eli 7 viikkoa 3 päivää, nämä saa 15 vuoden työkokemuksen jälkeen. Palkka nousee kvtes:n mukaan kahdesti työuralla ja 10 vuoden jälkeen ei ole luvassa korotuksia. Lisäksi monella alalla kertyy pekkasia mitä ei tietenkään kuntasektorilla saa.
Pitkät lomat on jees, mutta enemmän olen silti kateellinen esim. miehelleni, jonka palkkakehitys on jatkunut koko työuran ajan, oma palkkani on reilu 30-vuotiaana ollut jo korkein mahdollinen.
Kuntasektorilla lisäksi muutettu tes:ä siten, että itse esim. teen yli tunnin viikossa enemmän työtä kuin mieheni.
Ei ole myöskään kulttuuri- tai liikuntaseteileitä tai lounasseteleitä, ei joululahjoja tai ylipäätään mitään etuja mikä maksaa työnantajalle.Kumnalla ei yleisesti ottaen pelkoa työn menettämisestä, se onkin ainoa hyvä puoli. Lomista en olisi kateellinen, se on pieni etu muuhun verrattuna.
Näin se on, juuri jäin vanhuuseläkkeelle kunnalliselta puolelta, todella pitkän työuran jälkeen. Lomaa oli juuri tuo 38 päivää.
Palkka on ollut niin pieni, että eläkekin on sen verran matala, että saisin tuon 100 euroa lisää, mitä demari esittävät (mutta eihän se läpi mene - köyhiä on vaan niin kiva kyykyttää).Aikoinaan meillä toimistoihmisilläkin oli virka ja 90-luvun laman kourissa olimmekin iloisia, ettei viranhaltijoita voi sanoa noin vaan irti. No, laki muutettiin nopeasti ja meilläkin oli uhka, että ihmisiä irtisanotaan. Työnantaja käsitteli asiaa todella huonosti, nuo ajat olivat kamalia, huhupuheita ja riitoja. Itse olin yksinhuoltaja, joten pelkäsin todella, siksihän olin pysynyt samassa työpaikassa, että se palkka olisi ollut sentään varma.
Joskus aikoinaan oli käytössä lomanpidennykset loma-ajan ulkopuolella pidettävästä lomasta. Laskin silloin ihan käsipelillä toimistomme kesälomia, ennen tietokoneohjelmia. Aikaa on siitä jo kulunut ja muistini haurastunut, mutta muistelen, että silloin oli lauantait mukana ja jos piti ns. yksittäisiä lomapäiviä, piti niitä "kerätä" 5 päivää, joita kohti vähennettiin yksi lauantai lomapäivistä. Toivottavasti nuo päivien lukumäärät muistin oikein, kuitenkin sen muistan, että välillä sai selittää ihmisille, että näin vaan tehdään, ihan määräysten mukaista se on.
Kun nuorena (ilman suhteita,ilman jäsenkirjoja) tulin kunnalle, eläke-edut olivat ilmeisesti vähän paremmat, jos joku muistaa, niin vahvistaa tai ei. Mutta en kyllä sellaista parikymppisenä miettinyt :) Nyt tilanne ei olekaan enää noin.
Töitä olen saanut todellakin tehdä, uupumukseen asti. Kunnilla esimiehet ovat ehkä parempia asiajohtajia, henkilöiden johtaminen on monelle ihan liian vaikeaa. Ei kuunnella alaista, töistä ei ymmärretä mitään. Joskus myös huomaa, että joku mielistelijä pystyy etenemään paremmin. Mutta sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja "pekkaset", 2pvää jokaisesta kuukaudesta kun on oltu töissä.
Yksityisellä puolella ei läheskään kaikille ole pekkasia. Työskentelen toimihenkilönä teollisuudessa eikä pekkasia.
Vierailija kirjoitti:
Ja se julkisen 28 päivää on yksityisen sektorin 5 viikkoa ja 3 päivää, lomaoikeutena yksityisellä puolella 33 päivää. 38 päivää onkin jo ruhtinaalliset 7 viikkoa ja 3 päivää. Yksityisen puolen lomina 45 päivää. Kuulostaako vähältä vai paljolta?
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla lomaa 38 päivää eli 7 viikkoa 3 päivää, nämä saa 15 vuoden työkokemuksen jälkeen. Palkka nousee kvtes:n mukaan kahdesti työuralla ja 10 vuoden jälkeen ei ole luvassa korotuksia. Lisäksi monella alalla kertyy pekkasia mitä ei tietenkään kuntasektorilla saa.
Pitkät lomat on jees, mutta enemmän olen silti kateellinen esim. miehelleni, jonka palkkakehitys on jatkunut koko työuran ajan, oma palkkani on reilu 30-vuotiaana ollut jo korkein mahdollinen.
Kuntasektorilla lisäksi muutettu tes:ä siten, että itse esim. teen yli tunnin viikossa enemmän työtä kuin mieheni.
Ei ole myöskään kulttuuri- tai liikuntaseteileitä tai lounasseteleitä, ei joululahjoja tai ylipäätään mitään etuja mikä maksaa työnantajalle.Kumnalla ei yleisesti ottaen pelkoa työn menettämisestä, se onkin ainoa hyvä puoli. Lomista en olisi kateellinen, se on pieni etu muuhun verrattuna.
Ai liikunta- ja lounasseteleihin ja joululahjoihin verrattuna. Juuri muita etuja (joita et saa) et tainnut mainita.
Sanoit tekeväsi töitä vähän yli tunnin enemmän viikossa kuin miehesi, mikä tekee vuodessa 52-(60?) tuntia. Se on noin puolitoista viikkoa työaikaa, mutta toisaalta sinulla on juuri sen verran enemmän lomaa. Eikö näin ollen työ- ja vapaa-aikasi mene suunnilleen tasoihin muiden kanssa?
Palkkoja taas ei kannata verrata, ellei miehesi tee ihan samaa työtä yksityisellä kuin sinä kunnalla.
Myönnän, että lounassetelien puuttuminen on merkittävä ero. Noin muuten minä ottaisin mieluummin pitemmät lomat kuin muutaman hassun kulttuurisetelin tai joululahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että kaikilla on täydet lomat? Ei minulla ainakaan vielä moneen vuoteen.
Toki olisin muutenkin valinnut samanlaisen palkkakehityksen kuin muilla aloilla ja tinkinyt lomista sen vuoksi, voisin ottaa palkatonta lomaa ja voittaisin silti vuosiansioissa.Ja vielä jos verrataan kokonaistyöaikaa niin oma työaikani vs. joku kellä viikkotyöaika 40h/vko niin teen vuodessa (250 työpäivää) yli 60h enemmän töitä. Tekee yli 1,5 viikon tunnit eikö?
Itsellä lomaa 6 viikkoa vuodessa joten jos sinulla on lomaa 5 viikkoa ja työaika 40h/vko niin sinä voitat.
Vieläkö itket pitkistä lomista? Lomat, mitkä meille on annettu koska palkkoja ei ole haluttu nostaa, on työaikamuutoksilla pitkälti viety pois.
Jos sinä lasket ruokatunnit työajaksi, niin kai minä saan laskea työmatkatkin?
Ja edelleen, kuten tässä on edellä kerrottu, ei sitä palkatonta lomaa tosiaankaan monessakaan yrityksessä myönnetä. Ei varsinkaan kesällä tai jouluna. Lomarahoja saattaa saada vaihtaa vapaiksi päivän viikossa, jos se ei vaikuta työtehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli todella yllätyksenä, että kunnallinen puoli laskee lomapäivät eri tavoin kuin yksityinen. Koko kunta tuntuu sulkeutuvan kesäksi, jos ei sitten lisärahalla palkata sijaisia. Lähinnä omituista verovaroin ylläpidettyä lomailua.
Tuo on myös totta, julkiselle ei juurikaan enää saa palkata kesätyöntekijöitä, eli lomilta tullessa on loma-aikana jonoon kasaantuneet työt läjässä odottamassa, mikä alkaa kyllä jo pari viikkoa ennen lomilta paluuta stressata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai liikunta- ja lounasseteleihin ja joululahjoihin verrattuna. Juuri muita etuja (joita et saa) et tainnut mainita.
Sanoit tekeväsi töitä vähän yli tunnin enemmän viikossa kuin miehesi, mikä tekee vuodessa 52-(60?) tuntia. Se on noin puolitoista viikkoa työaikaa, mutta toisaalta sinulla on juuri sen verran enemmän lomaa. Eikö näin ollen työ- ja vapaa-aikasi mene suunnilleen tasoihin muiden kanssa?
Palkkoja taas ei kannata verrata, ellei miehesi tee ihan samaa työtä yksityisellä kuin sinä kunnalla.
Myönnän, että lounassetelien puuttuminen on merkittävä ero. Noin muuten minä ottaisin mieluummin pitemmät lomat kuin muutaman hassun kulttuurisetelin tai joululahjan.
Kuten sanoit, työajat menee noin tasan, VAIKKA kunnalla on muka hyvät lomat. Itse lasken merkittäväksi taloudelliseksi eduksi lounas-, kulttuuri- ja liikuntasetelit + palkkakehityksen mihin ei kunnalla ole mahdollisuutta.
Moni tuttuni saa em. etuja satojen eurojen edestä vuosittain. Kaikki eivät ehkä ymmärrä miten paljon hyötyvät näistä, itse maksan ensin palkasta verot ja sen jälkeen esim. salimaksut tai leffalipun, joku muu saa ilmaisen setelin työantajalta.
Eikä muuten unohdeta tässä kohtaa sitä, että kuntatyöntekijöiltä on leikattu lomarahoja 30% 3 vuoden ajalta.
Minä sain ns. hyvinä vuosina tyyliin kylpytakin joululahjaksi. Nyt vuosiin ei ole tullut sitäkään. Liikuntaetu oli alennus jäsenmaksusta kuntosalille, jossa pomo kävi. Lounasetu on edelleen, muttei seteliä vaan sopimus lounasravintolan kanssa. Jos ei syö juuri siellä, ei saa mitään.
Juu, ottaisin ennemmin viikon lisää lomaa kuin nämä edut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin työhaastattelussa Kelassa, olin kyllä aika hämmentynyt kaikesta mitä siellä työntekijöille tarjottiin. Pitkät lomat, lyhyet työpäivät, liikuntasetelit, ateriaetu, erikoislääkärit, hammaslääkärit... palkkakaan ei ollut erityisen huono. Toista se on meillä yksityispuolen toimistotyöntekijöillä.
Kerro lisää!
Minä olen yksityisellä puolella töissä ja lomaa on 7 viikkoa vuodessa, liikunta&kulttuurisetelit, ateriaetu, hammaslääkärit ja erikoislääkärit. Kannattaa katsoa mihin menee töihin, ei se siitä ole kiinni onko yksityinen vai julkinen.
Minun tuttaviani on töissä kunnalla, ja kyllä he saavat alennusta kunnan uimahallissa ja vapaalippuja kunnalliseen teatteriin. Eivätkö nämä ole juuri niitä paljon puhuttuja etuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää!
Minä olen yksityisellä puolella töissä ja lomaa on 7 viikkoa vuodessa, liikunta&kulttuurisetelit, ateriaetu, hammaslääkärit ja erikoislääkärit. Kannattaa katsoa mihin menee töihin, ei se siitä ole kiinni onko yksityinen vai julkinen.
Pointti tässä nyt kuitenkin lienee se, että suurin osa yksityisistä työnantajista ei tällaisia etuja tarjoa. Vaikka heidän työntekijöiden palkasta sitten kustannetaan nämä kelan työntekijöiden hammaslääkärit sun muut. Toki ihan jokaisen kannattaa katsoa, minne menee töihin juu.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan lomapäivät on joskus työnantaja itse tarjonnut kun ei halunnut nostaa palkkoja. Ne päivät on rahalla ostettu.
Oma palkkani kunnalla on noussut viimeksi 2010, 20 euroa. Muita korotuksia kuin pakolliset yleiskorotukset ei tule.
Olen ollut samalla yksityisen työnantajan palveluksessa vuodesta 2001, olen saanut vain pakolliset yleiskorotukset. Sen lisäksi kaikki henkilökuntaedut on leikattu pois. Sen sijaan ollaan saatu 2-3:t yt:t vuodessa.
Kerro lisää!