Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleiset ravintosuositukset eivät pidä paikkaansa. Huijattu olo.

Vierailija
11.05.2018 |

Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?

Kommentit (302)

Vierailija
221/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa takavuosilta sellaisen ohjelman kuin "Olet mitä syöt". Siinä ravitsemusterapeutti Hanna Partanen pisti ylipainoisia ihmisiä ihan virallisterveelliselle, ja ihan kaikki niistä laihtuivat. Joten ei se niin huono ruokavalio taida sittenkään olla.

Vierailija
222/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri.  Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.

Pikemminkin on niin päin, että jotkut kuvittelevat kaikkien kevyttuotteiden olevan myrkkyä. Joissain on toki lisäaineita, mutta ei esim. rasvattomassa maidossa ole mitään vaarallista.

En ole sitä mieltä että ne kaikki olisivat välttämättä myrkkyä, mutta mielestäni täysin tarpeettomia.

No, minä sain kolesteroliarvoni laskemaan selvästi kohonneesta selvästi alle viitearvon ja aika suuressa osassa siinä oli rasvaisten tuotteiden vaihtaminen kevytversioihin. Ja joo, tiedetään, että moni uskoo suurten kolesteroliarvojen olevan suorastaan terveellisiä, kuten se maitorasvankin.

Alle viitearvon? Miksi edes teit niin? Maitorasva on terveellistä, ei ole mikään uskon asia.

Kyllä se vaan on uskonasia. Suorastaan kihkomielis-lahkolais-huuhaafoliohattu -luokan uskonasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri.  Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.

Pikemminkin on niin päin, että jotkut kuvittelevat kaikkien kevyttuotteiden olevan myrkkyä. Joissain on toki lisäaineita, mutta ei esim. rasvattomassa maidossa ole mitään vaarallista.

En ole sitä mieltä että ne kaikki olisivat välttämättä myrkkyä, mutta mielestäni täysin tarpeettomia.

No, minä sain kolesteroliarvoni laskemaan selvästi kohonneesta selvästi alle viitearvon ja aika suuressa osassa siinä oli rasvaisten tuotteiden vaihtaminen kevytversioihin. Ja joo, tiedetään, että moni uskoo suurten kolesteroliarvojen olevan suorastaan terveellisiä, kuten se maitorasvankin.

Tyhmähän sä olet, jos alle suositusarvot kolesterolia haluat. Suositusarvotkin on turhan alhaisia. Suomessa.

Niin tietysti. Nyt minulle jää vain yksi dilemma. Uskoako virallista lääketiedettä, vai huru-ukkoa?

Vierailija
224/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistanpa takavuosilta sellaisen ohjelman kuin "Olet mitä syöt". Siinä ravitsemusterapeutti Hanna Partanen pisti ylipainoisia ihmisiä ihan virallisterveelliselle, ja ihan kaikki niistä laihtuivat. Joten ei se niin huono ruokavalio taida sittenkään olla.

Eihän se olekaan. Ihmiset eivät vain noudata sitä. Kasviksia ei syödä niin paljon kuin pitäisi. "Unohtuu" mainita ne herkut. Ja välipalat. Ja mehut/limsat. Ja alkoholijuomat. Jne.

Ja se ettei liikkuminen huvita.

Vierailija
225/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmähän sä olet, jos alle suositusarvot kolesterolia haluat. Suositusarvotkin on turhan alhaisia. Suomessa.

Niin tietysti. Nyt minulle jää vain yksi dilemma. Uskoako virallista lääketiedettä, vai huru-ukkoa?

Sähän saat uskoa mihin itse haluat. Tietoakin saat ihan itse hakea, silloin voit uskoa siihen tietoon, mitä saat.

Vierailija
226/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko norjalaiset huru-ukkoja, koska he ovat päätyneet korkeampiin virallisiin suosituksiin kuin suomalaiset? Eikö lääketiede olekaan yleismaailmallisesti pätevää?

Vierailija
227/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ravintosuositukset perustuvat sokerihuijaukseen ja syyttömän rasvan demonisointiin.

Tästä ei jostain syystä (sokeriteollisuuden lobbaus isolla rahalla) synny kohua, vaikka olemme eläneet jo 50 vuotta valetta.

https://www.theguardian.com/science/blog/2017/nov/21/sugar-industry-wit…

https://www.nytimes.com/2016/09/13/well/eat/how-the-sugar-industry-shif…

https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/09/13/493739074/50-years-a…

Suomen huima sokeriteollisuus vetää kansakuntaa kuin pässiä narussa...

Missä ravintosuosituksissa suositellaan sokeria? 

WHO:n sokerisuositukset ovat matalat ja suurin osa ihmisistä rikkoo niitä. Kyse nimenomaan lisätystä sokerista ja mehuista. 

Vierailija
228/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

gggggggggggg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se olekaan. Ihmiset eivät vain noudata sitä. Kasviksia ei syödä niin paljon kuin pitäisi. "Unohtuu" mainita ne herkut. Ja välipalat. Ja mehut/limsat. Ja alkoholijuomat. Jne.

Miksiköhän sitä ei noudateta, vaan syödään lisäksi "herkkuja"?

Olisiko syynä ravinnon puute?

Vierailija
229/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ihan oikeasti tarvitse:

Jugurttia

Leipää

Maitoa

Juustoja

Leikkeleitä

Karkkeja

Perunaa

Vihreää lehtisalaattia

Muroja

Makarooneja / spagettia

Lopettakaa yllä olevien syöminen. Olo paranee merkittäbästi, vatsa toimii ja paino putoaa vähintään 10-15 %

Vierailija
230/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

gggggggggggg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joidenkin vastaus tähän on jokin muodikas ruokavalio. Ja silloin ne terveellisen ruokavalion parhaat osat jäävät lopullisesti syrjään. Eli kasvikset ja marjat, kala ja pähkinät jne. Tilalle tulee kaikenlaista mössöä ja mässyä. Jalostettua roskaa ja eineksiä. Virallinen suomalainen ruokavalio kieltää tuollaiset kategorisesti ja hyvä niin. Virallinen lautasmalli tekee hyvää vatsasta lähtien. Mikään muu ruokavalio ei suosita niin ravinteikkaita ruokavalion osia kuin virallinen lautasmalli. Muut ovat enintään huonoja kopioita. Naurattaa ihan miten nekin ovat alkaneet tupata lautasiinsa kalaa, kasviksia ja pähkinöitä. Ajatelkaa nyt itsekin miten huvittavaa. Lautasillakin on edelläkävijänsä ja se on virallinen lautasmalli ja suomalainen ravintosuositus. Fantastista!

Vierailija
231/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jugurttia

Leipää

Maitoa

Juustoja

Leikkeleitä

Karkkeja

Perunaa

Vihreää lehtisalaattia

Muroja

Makarooneja / spagettia

Lopettakaa yllä olevien syöminen. Olo paranee merkittäbästi, vatsa toimii ja paino putoaa vähintään 10-15 %

Mitä pitäisi syödä näiden sijaan? Entä jos ei halua syödä lihaa?

Vierailija
232/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jugurttia

Leipää

Maitoa

Juustoja

Leikkeleitä

Karkkeja

Perunaa

Vihreää lehtisalaattia

Muroja

Makarooneja / spagettia

Ja tilalle eineksiä. Niin tuloksena on laihaläski, heikoilla luilla, ehkä toki kevyellä keholla, mutta totaalisen voimaton ja ponneton. Ei se pelkkä laihaläskeys ole oikotie onneen tai tavoitetila. Harva haluaa kuitenkaan sellaista lintumaista olemusta. Mies varsinkaan mutta ei kai - nainenkaan - ei kaí nyt sentään?

Vierailija
233/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

Mitä rasvaa??

Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.

Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn. 

Ei ne muutukaan terveellisiksi, vaan ovat jo sitä.

Miksi karppaajat eivät sitten laihtuneet pysyvästi, kun kerran sai syödä sitä voita, kermaa ym. Senhän piti olla ikuinen ratkaisu. Monella on tullut korkojen kera.

No kaikki ei ensinnäkään varmasti oo ymmärtäny karppauksen ideaa, täälläkin moni karppausta kokeillut sanoo, ettei voi syödä niin paljon proteiinia ja sitä ei tarvitsekaan syödä sen enempää, mutta energia tulee hiilareiden sijaan rasvasta. Ja karppaus on elämäntapa. Jos kilot saa pois karppauksella ja sitten palaakin virallisterveelliseen niin hyvin todennäköisesti ne kilotkin palaavat, osalla korkojen kanssa.

Mä aloitin 15v sitten karppauksen, mittani sillon 169cm ja 70kg enkä edes halunnut laihtua, koska ns. ylimääräinen oli lähinnä tisseissä ja perseessä. Karppauksen aloitettuani painoni kuitenkin laski vähitellen 55kg ja haluaisin edelleen edes sen 5kg lisää painoa, koska näytän nyt todella laihalta, kun tisseistä ja perseestä ei pahemmin lähtenyt, mutta muualta kropasta kyllä.

Oletko sekaisin? Olet laiha ja sulla on tissit ja perse....mitä muuta nainen voi haluta (tai mies naiselta)?

En ole sekaisin. Olen ruumiinrakenteeseen nähden liian laiha ja painoindeksin alarajoilla. Kilot ois voinu lähteä ees enemmän tisseistä ja perseestä ni ois sopusuhtasempi eikä ois niin haastavaa löytää sopivia vaatteita.

Koen kyllä olevani paljon muutakin kun vaan tissit ja perse.

Ei kukaan sanonutkaan että olet vain tissit ja perse, mutta pointti oli siinä että nehän ovat kuitenkin viehättäviä luonteenpiirteitä, siis muiden luonteenpiirteiden joukossa.

En usko että 5 kiloa lisää haittaisi yhtään, voisi jopa parantaa yleisvaikutelmaa (omissa silmissäsi).

Tätä tuolla ensimmäisessä kommentissani tarkoitin eli haluaisin painaa edes 5kg enemmän, jolloin oma peilikuva miellyttäis omaa silmää enemmän ja vaateostot ois helpompia. Omalle miehelle kelpaan näinkin, samoin muutkin miehet osottaa kyllä kiinnostusta vähän turhankin paljon.

Tällä ruokavaliolla ei vaan onnistu lihominen. Oon yrittäny syödä reippaasti enemmän jopa ähkyyn asti, mut siitä seuraa vaan huono olo ja sit ei pitkään aikaan pysty syömään mitään, vaik yrittäis. Enkä toisaalta halua palata virallisterveelliseen, jolla voin fyysisesti ja henkisesti huonosti koko ajan.

Käytännössä sulla on vaihtoehtoina lisätä rasvakudosta, lihaskudosta tai molempia.

Lihasta saat hitaasti, ja se vaatii pluskaloreita, treeniä ja lepoa, kaikkia oikeassa suhteessa.

Rasvakudosta saat lisäämällä kalorimäärää ruokavaliossasi etkä treenaa. Hiilihydraatteja tarvit joka tapauksessa.

Mä käyn nyt jo salilla, jo ihan töissä pärjäämisen takia pakko. Karppauksessa ei lasketa kaloreita, mutta rasvaa syön päivässä varmaan noin 170g ja hiilareita 50-60g.

Kuten sanottu, en halua lisätä hiilareita ym. ja muuttaa ruokavaliotani, joten kärsin sitten tämän, että olen liian laiha omaan silmään.

Sinuna tarkkailisin veriarvoja, varsinkin jos vedät kaksin käsin tyydyttyneitä rasvoja. Noissa määrissä ei ole järjen hiventäkään, laskennallisesti sinun päivittäisen energiankulutuksesi tulisi olla yli 4 000 kcal jotta tarvitsisit noin paljon rasvaa.

Vierailija
234/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ruokaympyrässä käsketään syödä sokeria? Entä lautasmallissa?

Mulla ruuan mukana ei tule sokeria mistään. Ei myöskään täysjyväruisleivästä.

Surullista lukea että jotkut ovat näin pihalla. Kannattaa tutustua esimerkiksi siihen että mitä on hiilihydraatti ja mitä se tekee kehossa.

Vierailija
235/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kaikkien pitää mielessä juuri tuo että hiilari muuttuu elimistössä sokeriksi. Siitä voi jokainen tehdä päätelmät

Vierailija
236/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jugurttia

Leipää

Maitoa

Juustoja

Leikkeleitä

Karkkeja

Perunaa

Vihreää lehtisalaattia

Muroja

Makarooneja / spagettia

Mulla ainakin on hyvä olo kun syön mistä tykkään, ja tykkään juustoista, leivästä, pastasta ja perunasta. Ainoa sääntö, mitä noudatan on että kasviksia tulee syötyä ainakin se puoli kiloa päivässä.

Vierailija
237/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lautasmallissa hiilaria ole vain se 1/4 lautasta, eli esim. perunaa. Sanottiinko kuntoutuksessa että nyt on lautasmalli ja esimerkki ateria, joka annetaan lautasella vai koostitko annoksesi itse?

Mun on jotenkin vaikea uskoa, että syömällä kaksi perunaa maha huutaa hoosianna, ilmaa tulee molemmista päistä jne. Ehkäpä kuntoutuksessa olikin liian rasvapitoisia ruokia ku maha alkaa temppuilla.

Vierailija
238/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

Mitä rasvaa??

Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.

Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn. 

Ei ne muutukaan terveellisiksi, vaan ovat jo sitä.

Miksi karppaajat eivät sitten laihtuneet pysyvästi, kun kerran sai syödä sitä voita, kermaa ym. Senhän piti olla ikuinen ratkaisu. Monella on tullut korkojen kera.

No kaikki ei ensinnäkään varmasti oo ymmärtäny karppauksen ideaa, täälläkin moni karppausta kokeillut sanoo, ettei voi syödä niin paljon proteiinia ja sitä ei tarvitsekaan syödä sen enempää, mutta energia tulee hiilareiden sijaan rasvasta. Ja karppaus on elämäntapa. Jos kilot saa pois karppauksella ja sitten palaakin virallisterveelliseen niin hyvin todennäköisesti ne kilotkin palaavat, osalla korkojen kanssa.

Mä aloitin 15v sitten karppauksen, mittani sillon 169cm ja 70kg enkä edes halunnut laihtua, koska ns. ylimääräinen oli lähinnä tisseissä ja perseessä. Karppauksen aloitettuani painoni kuitenkin laski vähitellen 55kg ja haluaisin edelleen edes sen 5kg lisää painoa, koska näytän nyt todella laihalta, kun tisseistä ja perseestä ei pahemmin lähtenyt, mutta muualta kropasta kyllä.

Oletko sekaisin? Olet laiha ja sulla on tissit ja perse....mitä muuta nainen voi haluta (tai mies naiselta)?

En ole sekaisin. Olen ruumiinrakenteeseen nähden liian laiha ja painoindeksin alarajoilla. Kilot ois voinu lähteä ees enemmän tisseistä ja perseestä ni ois sopusuhtasempi eikä ois niin haastavaa löytää sopivia vaatteita.

Koen kyllä olevani paljon muutakin kun vaan tissit ja perse.

Ei kukaan sanonutkaan että olet vain tissit ja perse, mutta pointti oli siinä että nehän ovat kuitenkin viehättäviä luonteenpiirteitä, siis muiden luonteenpiirteiden joukossa.

En usko että 5 kiloa lisää haittaisi yhtään, voisi jopa parantaa yleisvaikutelmaa (omissa silmissäsi).

Tätä tuolla ensimmäisessä kommentissani tarkoitin eli haluaisin painaa edes 5kg enemmän, jolloin oma peilikuva miellyttäis omaa silmää enemmän ja vaateostot ois helpompia. Omalle miehelle kelpaan näinkin, samoin muutkin miehet osottaa kyllä kiinnostusta vähän turhankin paljon.

Tällä ruokavaliolla ei vaan onnistu lihominen. Oon yrittäny syödä reippaasti enemmän jopa ähkyyn asti, mut siitä seuraa vaan huono olo ja sit ei pitkään aikaan pysty syömään mitään, vaik yrittäis. Enkä toisaalta halua palata virallisterveelliseen, jolla voin fyysisesti ja henkisesti huonosti koko ajan.

Käytännössä sulla on vaihtoehtoina lisätä rasvakudosta, lihaskudosta tai molempia.

Lihasta saat hitaasti, ja se vaatii pluskaloreita, treeniä ja lepoa, kaikkia oikeassa suhteessa.

Rasvakudosta saat lisäämällä kalorimäärää ruokavaliossasi etkä treenaa. Hiilihydraatteja tarvit joka tapauksessa.

Mä käyn nyt jo salilla, jo ihan töissä pärjäämisen takia pakko. Karppauksessa ei lasketa kaloreita, mutta rasvaa syön päivässä varmaan noin 170g ja hiilareita 50-60g.

Kuten sanottu, en halua lisätä hiilareita ym. ja muuttaa ruokavaliotani, joten kärsin sitten tämän, että olen liian laiha omaan silmään.

Sinuna tarkkailisin veriarvoja, varsinkin jos vedät kaksin käsin tyydyttyneitä rasvoja. Noissa määrissä ei ole järjen hiventäkään, laskennallisesti sinun päivittäisen energiankulutuksesi tulisi olla yli 4 000 kcal jotta tarvitsisit noin paljon rasvaa.

Veriarvoja on otettu säännöllisesti, ei ole koskaan ollut mitään vikaa.

Vierailija
239/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkittu juttu että vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio laihduttaa ja parantaa veriarvoja.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2716748/

Älkää luottako mihinkään helvetin ruokaympyröihin vaan tehkää omat tutkimukset ja kokeilkaa mikä ruokavalio sopii teille parhaiten.

Vierailija
240/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ruokaympyrässä käsketään syödä sokeria? Entä lautasmallissa?

Mulla ruuan mukana ei tule sokeria mistään. Ei myöskään täysjyväruisleivästä.

Surullista lukea että jotkut ovat näin pihalla. Kannattaa tutustua esimerkiksi siihen että mitä on hiilihydraatti ja mitä se tekee kehossa.

Joo ei hiilihydraatteja, eli kehon polttomoottorien ajoainetta, enää viimeisessä levolle käynnissä. Monillahan tämä alkaakin jo vuosikymmeniä ennen varsinaista kuolemaa. Hiilihydraatit onkin tarkoitettu kevyen ja mukavan fyysisen ponnistelun voimantuottajaksi. Ei sen lyönyttä vielä ole keksitty. On se sitten vaikka banaani vaikka se hedonistisia ja muodikkaita sijaislautasmallien kannattajia huvittaisikin. Tyhmä keksimällä keksiä omia lautasmalleja kun viranomainen on valmiin rakentanut. Anarkismi on suotavaa mutta ei tässä asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi