Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleiset ravintosuositukset eivät pidä paikkaansa. Huijattu olo.

Vierailija
11.05.2018 |

Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?

Kommentit (302)

Vierailija
241/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

No tämä just. Virallisten suositusten mukaan jää oikeasti nälkä, tai se nälkä tulee tyyliin 2h kuluttua. En ymmärrä mikä järki on syödä niin että nälkä ei lähde.

Ihmiset on toki yksilöitä. Jos itse syön aamulla pienen annoksen puuroa marjoilla ja raejuustoa tai paistetun tai keitetyn kananmunan, niin parin tunnin päästä pikkuisen huikoo ja reilun kolmen tunnin päästä on lounasaikaan juuri sopivasti nälkä.

Perus työpaikkaruokalalounaan jälkeen on yleensä ihan mukava olo ja parin tunnin päästä pahimman nälän taittaa hedelmä tai rahka. 

Kova nälkä minulla on vaan aamuisin. Tai jos ateriavälit ovat liian pitkät.

Mikähän kumma nykyihmisessä on muuttunut, kun ei kestä yhtään nälkää? Ei ennenkään syöty 5-6 kertaa päivässä ja työtkin oli paljon raskaampia.

Vierailija
242/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

No tämä just. Virallisten suositusten mukaan jää oikeasti nälkä, tai se nälkä tulee tyyliin 2h kuluttua. En ymmärrä mikä järki on syödä niin että nälkä ei lähde.

Ihmiset on toki yksilöitä. Jos itse syön aamulla pienen annoksen puuroa marjoilla ja raejuustoa tai paistetun tai keitetyn kananmunan, niin parin tunnin päästä pikkuisen huikoo ja reilun kolmen tunnin päästä on lounasaikaan juuri sopivasti nälkä.

Perus työpaikkaruokalalounaan jälkeen on yleensä ihan mukava olo ja parin tunnin päästä pahimman nälän taittaa hedelmä tai rahka. 

Mikähän kumma nykyihmisessä on muuttunut, kun ei kestä yhtään nälkää? Ei ennenkään syöty 5-6 kertaa päivässä ja työtkin oli paljon raskaampia.

Niin, no söikö ne kunnon voita ja läskisoosia silloin, vai jotain kevyt proteiinirahkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa huomaa, että ruoasta on tullut uusi uskonto: ihmiset levittävät omia uskomuksiaan totena, hatariin tietoihin perustuen. 

Mitäs jos yrittäisit syödä ihan tavallista ruokaa? Michael Pollan on sanonut sen parhaiten: "Syö ruokaa, ei liikaa, enimmäkseen kasviksia." Suurin osa ihmisistä voi parhaiten, kun ruoassa on paljon erilaisia kasviksia, siitä on hyvä aloittaa.

Vierailija
244/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa huomaa, että ruoasta on tullut uusi uskonto: ihmiset levittävät omia uskomuksiaan totena, hatariin tietoihin perustuen. 

Mitäs jos yrittäisit syödä ihan tavallista ruokaa? Michael Pollan on sanonut sen parhaiten: "Syö ruokaa, ei liikaa, enimmäkseen kasviksia." Suurin osa ihmisistä voi parhaiten, kun ruoassa on paljon erilaisia kasviksia, siitä on hyvä aloittaa.

Jep. Tuo puoli kiloa on vielä aika vähän. Kreikassa syödään 600g ja Japanissa 1,2 kiloa kasviksia päivässä.

Vierailija
245/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no söikö ne kunnon voita ja läskisoosia silloin, vai jotain kevyt proteiinirahkaa?

Yleensä syötiin mitä sattui kaapissa olemaan. Riippui vähän vuodenajastakin mitä oli tarjolla. Eikä syödyt määrätään olleet nykyisellä tasolla. Syöjiä oli paljon ja isännät vahtivat kyllä kulutusta.

Vierailija
246/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri.  Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.

Pikemminkin on niin päin, että jotkut kuvittelevat kaikkien kevyttuotteiden olevan myrkkyä. Joissain on toki lisäaineita, mutta ei esim. rasvattomassa maidossa ole mitään vaarallista.

En ole sitä mieltä että ne kaikki olisivat välttämättä myrkkyä, mutta mielestäni täysin tarpeettomia.

No, minä sain kolesteroliarvoni laskemaan selvästi kohonneesta selvästi alle viitearvon ja aika suuressa osassa siinä oli rasvaisten tuotteiden vaihtaminen kevytversioihin. Ja joo, tiedetään, että moni uskoo suurten kolesteroliarvojen olevan suorastaan terveellisiä, kuten se maitorasvankin.

Tyhmähän sä olet, jos alle suositusarvot kolesterolia haluat. Suositusarvotkin on turhan alhaisia. Suomessa.

Niin tietysti. Nyt minulle jää vain yksi dilemma. Uskoako virallista lääketiedettä, vai huru-ukkoa?

Ovatko norjalaiset huru-ukkoja, koska he ovat päätyneet korkeampiin virallisiin suosituksiin kuin suomalaiset? Eikö lääketiede olekaan yleismaailmallisesti pätevää?

https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsedirektoratets-kostrad-b…

Norjan suosituksethan näyttävät joksenkin identtisiltä suomalaisiin nähden. Enemmän kasviksia, vähemmän lihaa, vältä voita ja rasvaisia maitotuotteita.

Vierailija
247/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri.  Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.

Pikemminkin on niin päin, että jotkut kuvittelevat kaikkien kevyttuotteiden olevan myrkkyä. Joissain on toki lisäaineita, mutta ei esim. rasvattomassa maidossa ole mitään vaarallista.

En ole sitä mieltä että ne kaikki olisivat välttämättä myrkkyä, mutta mielestäni täysin tarpeettomia.

No, minä sain kolesteroliarvoni laskemaan selvästi kohonneesta selvästi alle viitearvon ja aika suuressa osassa siinä oli rasvaisten tuotteiden vaihtaminen kevytversioihin. Ja joo, tiedetään, että moni uskoo suurten kolesteroliarvojen olevan suorastaan terveellisiä, kuten se maitorasvankin.

Tyhmähän sä olet, jos alle suositusarvot kolesterolia haluat. Suositusarvotkin on turhan alhaisia. Suomessa.

Niin tietysti. Nyt minulle jää vain yksi dilemma. Uskoako virallista lääketiedettä, vai huru-ukkoa?

Ovatko norjalaiset huru-ukkoja, koska he ovat päätyneet korkeampiin virallisiin suosituksiin kuin suomalaiset? Eikö lääketiede olekaan yleismaailmallisesti pätevää?

Norjan suosituksethan näyttävät joksenkin identtisiltä suomalaisiin nähden. Enemmän kasviksia, vähemmän lihaa, vältä voita ja rasvaisia maitotuotteita.

Siis yhtä surkeat.

Vierailija
248/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis yhtä surkeat.

Perustuvat tutkimukseen.

Vierailija
249/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis yhtä surkeat.

Perustuvat tutkimukseen.

Mihin tutkimukseen?

Vierailija
250/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni virallisten ravintosuositusten arvostelija on oikeasti syönyt niiden mukaan?

Tottakai niiden mukaan syödessäkin voi lihoa, syö liikaa, ihan ilman niitä herkkuja.

Vierailija
251/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintosuositus ei tarkoita mitään dieettiä vaan monipuolista ruokavaliota, meillä on aina menty näillä ohjeilla, lapset ovat kasvaneet oppikirjan mukaan tasaisesti käyrillä, eikä meillä vanhemmilla ole ikinä ollut ongelmia painon kanssa.

Vierailija
252/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppausta arvostelevat kirjoittajat voisivat ottaa ensin asioista selvää, ja sitten vasta tulla tänne länkyttämään, jos siihen aihetta on.  

Vierailija
253/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHH kirjoitti:

Karppausta arvostelevat kirjoittajat voisivat ottaa ensin asioista selvää, ja sitten vasta tulla tänne länkyttämään, jos siihen aihetta on.  

Ei niistä kannata välittää, antaa heidän huudella iltapäivälehtien otsikoita. Nauretaan päälle :)

Vierailija
254/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VHH kirjoitti:

Ei niistä kannata välittää, antaa heidän huudella iltapäivälehtien otsikoita. Nauretaan päälle :)

... ja syödään hyvin, ei nähdä nälkää ja vielä laihdutaankin :). 

Vierailija
255/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää aina ruokakeskusteluissa, että lihavuus on jotenkin terveyden mitta. "No en ole lihonut syömällä pelkkää leipää" "en ole lihonut, vaikka syön viis kertaa viikossa mcdonaldsissa" Niin sitten voi ihan hyvin syödä vaan noin, koska ei ole lihonut. Arghh.

Vierailija
256/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VHH kirjoitti:

Näinpä! :) Mulle on ihan oikeessakin elämässä useampi lähipiiristä aikanaan ja osa uusista tutuista nykyäänkin kauhistellut, mm. että miten voin karpata kun se on niin epäterveellistä ja proteiinia pitää syödä niin paljon. Tähän vaan todennut, että miten se nyt niin epäterveellistä on, kun syödään paljon kasviksia, ruoka luonnollista ei eineksiä jne.

Se, joka aiemminkin ketjuun kommentoinut, kun karppaus laihdutti liikaa eikä oma kroppa miellytä täysin omaa silmää liian laihuuden takia.

Vierailija
257/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä tappaa sinut; a:sta z:aan

Vierailija
258/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teesini on, että kun löytää sopivan balanssin omaa hyvinvointiaan ajatellen, se riittää. Mitä tahansa ruokavaliota kun joutuu todennäköisesti varioimaan oman voinnin, makumieltymysten ja arjen sujumisen suhteen, olipa kyse karppaamisesta, pätkäpaastoista tai virallisista ravitsemussuosituksista. 

Mutta minusta virallisten ravintosuositusten kritisointi "suurten markkinavoimien" tyyssijana on löyhää argumentointia. Koska...

1. Virallisten ravitsemussuositusten taustalla on kuitenkin pitkäjänteinen tutkimustyö takana, ja ruokavalio on muovautunut alati ajanmukaisemmaksi. 

2. Maito- ja viljatuotteiden käyttö voidaan toki nähdä vaikkapa Valion mafiana, mutta on myös huomioitava se, että ruokavaliosuositukset tukevat sellaista ruokavaliota, jota mahdollisimman monen on luontevaa toteuttaa - unohtamatta myöskään ruokavalion eettisyyttä ympäristöä ajatellen, mikä lienee myös tulevaisuudessa yksi ohjaava tekijä ruokasuosituksissa. 

3. Lobbareista puheen ollen: lähestulkoon minkä tahansa muun pinnalle nousseen ruokavalion taustalla on vahvasti markkinavoimat, olipa kyseessä omaa työtään, teoksiaan, palveluitaan ja tuotteitaan mainostava yrittäjä, tai ruokateollisuus, joka tarttuu trendiruokavalioihin oikeasti hanakammin, kuin virallisiin ravintosuosituksiin. Viralliset ravintosuositukset eivät ole samalla tavalla myyvä ja mediaseksikäs kuin vaikkapa karppaus tai pätkäpaastoilu, jotka nousivat hetkessä Vastaukseksi kaikkiin ja kaikkeen.

Ja yksi ikävä tosiasia: ihmiset eivät liho siksi, että he noudattaisivat virallisia ravitsemus- ja liikuntasuosituksia, vaan siksi, että niitä noudattaa todellisuudessa aika harva.

Vierailija
259/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroliarvoista oli kyse. Norjassa 7 on aivan normaali, Suomessa sitä pidetään lääkitystä vaativana tilana.

Vierailija
260/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä tarkalleen ottaen tulee sokeria jos syö suositusten mukaisesti? Sanoisin että lautasmalli on parempi kuin miten 70% suomalaisista syö. Jos kaikki söisivät suositusten mukaisesti, olisi terveysongelmia sataprosenttisen varmasti vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä