Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleiset ravintosuositukset eivät pidä paikkaansa. Huijattu olo.

Vierailija
11.05.2018 |

Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?

Kommentit (302)

Vierailija
261/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ruokaympyrässä käsketään syödä sokeria? Entä lautasmallissa?

Mulla ruuan mukana ei tule sokeria mistään. Ei myöskään täysjyväruisleivästä.

Itse en tiedä minkälainen nykypäivän ruokaympyrä on, mutta ehkä aloittaja tarkoitti esim. leipiä, jugurtteja ja hedelmiä? Ei niissä ruokaympyrän suosituksissa kai kauheasti sokeria suositella syömään minunkaan mielestäni.

Jos on niin typerä että pitää hedelmiä epäterveellisenä sokerin takia, on parempi ehkä luottaa vain asiantuntijoiden tekemiin suosituksiin kuin alkaa sooloilemaan tai lukemaan netistä siitä, miten mandariini lihottaa. Pointti on se että syödään ja juodaan käsiteltyä sokeria ILMAN KUITUJA. Hedelmässä on kuituja.

Vierailija
262/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri.  Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.

Pikemminkin on niin päin, että jotkut kuvittelevat kaikkien kevyttuotteiden olevan myrkkyä. Joissain on toki lisäaineita, mutta ei esim. rasvattomassa maidossa ole mitään vaarallista.

En ole sitä mieltä että ne kaikki olisivat välttämättä myrkkyä, mutta mielestäni täysin tarpeettomia.

No, minä sain kolesteroliarvoni laskemaan selvästi kohonneesta selvästi alle viitearvon ja aika suuressa osassa siinä oli rasvaisten tuotteiden vaihtaminen kevytversioihin. Ja joo, tiedetään, että moni uskoo suurten kolesteroliarvojen olevan suorastaan terveellisiä, kuten se maitorasvankin.

Tyhmähän sä olet, jos alle suositusarvot kolesterolia haluat. Suositusarvotkin on turhan alhaisia. Suomessa.

Niin tietysti. Nyt minulle jää vain yksi dilemma. Uskoako virallista lääketiedettä, vai huru-ukkoa?

Ovatko norjalaiset huru-ukkoja, koska he ovat päätyneet korkeampiin virallisiin suosituksiin kuin suomalaiset? Eikö lääketiede olekaan yleismaailmallisesti pätevää?

https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsedirektoratets-kostrad-b…

Norjan suosituksethan näyttävät joksenkin identtisiltä suomalaisiin nähden. Enemmän kasviksia, vähemmän lihaa, vältä voita ja rasvaisia maitotuotteita.

Kolesteroliarvoista oli kyse. Norjassa 7 on aivan normaali, Suomessa sitä pidetään lääkitystä vaativana tilana.

Ja Italiassa on syrjäisiä vuoristokyliä joissa 8-9 kolesteroliarvo on normaali. Jenkit siellä käyvät hämmästelemässä kuinka voivat olla edes hengissä.

Vierailija
264/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri.  Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.

Höpö höpö. Ravitsemussuositukset perustuvat lukuisiin tutkimuksiin eli tämän hetkiseen parhaaseen tutkimustietoon ja niitä päivitetään jatkuvasti. Kukaan bisnesmies ei hyödytä tutkijoita siten, että nimenomaan ruokaympyrä on lahjonnan tulosta, jokin muu ympyrä ei olisi.

Voit itse valita valitsetko vaikka luomukasviksia tai juureksia ja ohraa ja palkokasveja jotka ovat oikeasti light vaiko jotain keinotekoisia light-tuotteita. 

Mikä helkutti se "oikea" ympyrä olisi, jota joku salaliitto ei rahoittaisi nykyisen tavoin ja mitä ruoka-aineita siinä olisi? Tutkimuksen ja yritysten rahoitusten sidonnaisuuksia voi tarkastella valppaana ilman tätä salaliittohöpinääkin. 

Bisnessalaliittoa karppaajatkin mainostavat, vaikka massiivisen lihateollisuuden lobbaus on ihan yhtä hirveää kuin minkä muun tahansa.  

Vierailija
265/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä tarkalleen ottaen tulee sokeria jos syö suositusten mukaisesti? Sanoisin että lautasmalli on parempi kuin miten 70% suomalaisista syö. Jos kaikki söisivät suositusten mukaisesti, olisi terveysongelmia sataprosenttisen varmasti vähemmän.

Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Mitä enemmän niitä syöt, sen suuremmat on verensokerin vaihtelut. Tästä seuraa mm voimakas väsymyksen tunnetta, ärtyneisyyttä  ja hetken päästä on taas nälkä. Varsinkin diabeetikoille tosi huono yhtälö. 

Vierailija
266/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiedä minkälainen nykypäivän ruokaympyrä on, mutta ehkä aloittaja tarkoitti esim. leipiä, jugurtteja ja hedelmiä? Ei niissä ruokaympyrän suosituksissa kai kauheasti sokeria suositella syömään minunkaan mielestäni.

Jos on niin typerä että pitää hedelmiä epäterveellisenä sokerin takia, on parempi ehkä luottaa vain asiantuntijoiden tekemiin suosituksiin kuin alkaa sooloilemaan tai lukemaan netistä siitä, miten mandariini lihottaa. Pointti on se että syödään ja juodaan käsiteltyä sokeria ILMAN KUITUJA. Hedelmässä on kuituja.

Nimen omaan! Ja tätäkin taas useampi hörhö alapeukutti tietämättömyydessään. Sokeri on epäterveellistä, mutta kun nämä eräät näkevät aina yhden asian kerrallaan jota mellevänä tarkkaillaan ruokavaliosta. Joku aika sitten se oli glykeeminen indeksi, ruoka-aineiden happo-emästasapaino ja mitä muuta. Kokonaisuuksia ei osata katsoa. Siinä perusriitta sitten närppii lautastaan kun ei voi syödä sitä ja tätä kun siinä on "happoa" vaikka ei edes ymmärrä perusasioita ravitsemuksesta.

Vierailija
267/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysjyväleivässä on kuitenkin karbohydraatteja, jotka elimistö muuttaa sokeriksi. Samoin kevytmaidossa jne.

Vitsi onkin se, että nämä karbot ovat ns. hitaita karboja jotka eivät aiheuta suuria svingejä verensokerissa. joka juuri on se paha! Karboja on hedelmissä ja marjoissa. Vihanneksissa on karboja. Niitä hyviä eli hitaita. Rasvassa ei ollenkaan. Rasvaa pitää saada, se on elintärkeää aivoille, mutta hyvää rasvaa kohtuullisesti.

Itse syön täysjyväleipää, maustamatonta vähärasvaista jogurttia johon lisään itse marjoja. Vähärasvaista maitorahkaa. En syö perunaa, riisiä enkä makaronia. En juo maitoa. Yksinkertaisesti koska en ole koskaan pitänyt niistä. Koulussa yritettiin pakottaa syömään makaronilaatikkoa,  Oksensin.

Opetelkaa lukemaan tuoteselostetta. Opetelkaa ymmärtämään karbojen (sokerien) ja proteiinin suhde ruoassa. Voitte syödä varsin hyvin nälkää näkemättä, muistaen, että kun on vatsa täysi lopeta syöminen! Huvikseen syöminen on se isoin peikko! Mitään ekstreemiä ei tarvitse tehdä. Pelkkä terve järki tässäkin on kaiken A ja O.

Lisättyä sokeria ei tarvita mihinkään. Se on turhaa.

Vierailija
268/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysjyväleivässä on kuitenkin karbohydraatteja, jotka elimistö muuttaa sokeriksi. Samoin kevytmaidossa jne.

Vitsi onkin se, että nämä karbot ovat ns. hitaita karboja jotka eivät aiheuta suuria svingejä verensokerissa. joka juuri on se paha! Karboja on hedelmissä ja marjoissa. Vihanneksissa on karboja. Niitä hyviä eli hitaita. Rasvassa ei ollenkaan. Rasvaa pitää saada, se on elintärkeää aivoille, mutta hyvää rasvaa kohtuullisesti.

Itse syön täysjyväleipää, maustamatonta vähärasvaista jogurttia johon lisään itse marjoja. Vähärasvaista maitorahkaa. En syö perunaa, riisiä enkä makaronia. En juo maitoa. Yksinkertaisesti koska en ole koskaan pitänyt niistä. Koulussa yritettiin pakottaa syömään makaronilaatikkoa,  Oksensin.

Opetelkaa lukemaan tuoteselostetta. Opetelkaa ymmärtämään karbojen (sokerien) ja proteiinin suhde ruoassa. Voitte syödä varsin hyvin nälkää näkemättä, muistaen, että kun on vatsa täysi lopeta syöminen! Huvikseen syöminen on se isoin peikko! Mitään ekstreemiä ei tarvitse tehdä. Pelkkä terve järki tässäkin on kaiken A ja O.

Karbohydraatteja :D kas kun ei proteinsseja tai fatsejä.

Vierailija
269/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taisi mennä yli hilseen. Ota sanakirja avuksi. Sen jälkeen tutustu vaikkapa Antti Heikkilän blogiin. Sieltä voi avautua ihan uusia asioita.

Vierailija
270/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ravitsemussuositukset perustuvat lukuisiin tutkimuksiin eli tämän hetkiseen parhaaseen tutkimustietoon ja niitä päivitetään jatkuvasti. Kukaan bisnesmies ei hyödytä tutkijoita siten, että nimenomaan ruokaympyrä on lahjonnan tulosta, jokin muu ympyrä ei olisi.

Voit itse valita valitsetko vaikka luomukasviksia tai juureksia ja ohraa ja palkokasveja jotka ovat oikeasti light vaiko jotain keinotekoisia light-tuotteita. 

Mikä helkutti se "oikea" ympyrä olisi, jota joku salaliitto ei rahoittaisi nykyisen tavoin ja mitä ruoka-aineita siinä olisi? Tutkimuksen ja yritysten rahoitusten sidonnaisuuksia voi tarkastella valppaana ilman tätä salaliittohöpinääkin. 

Bisnessalaliittoa karppaajatkin mainostavat, vaikka massiivisen lihateollisuuden lobbaus on ihan yhtä hirveää kuin minkä muun tahansa.  

Kylläpä olet naivi.

Vierailija
271/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkittu juttu että vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio laihduttaa ja parantaa veriarvoja.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2716748/

Älkää luottako mihinkään helvetin ruokaympyröihin vaan tehkää omat tutkimukset ja kokeilkaa mikä ruokavalio sopii teille parhaiten.

Kannattaa luottaa virallisiin ruokaympyröihin.

Lainaamasi artikkeli on pikemminkin inverventio akuutissa kuolemanvaarassa oleviin jo toimintakyvyttömiin potilaisiin. Tuollainen voi silloin ollakin paikallaan. Mutta jos et ole noin pahassa tilanteessa ja pysyt jaloillasi ja käveletkin edes vähän niin virallisen ruokaympyrän monipuolisuus ja ravinteikkuus on luonnollisesti ylivoimainen. En ota minkäänlaista kantaa mitä fyysiseen ponnisteluun kyvyttömien tulisi syödä. Ehkä jokin tuollainen sairaaladieetti kuten artikkelissasi on tehty. Ihmishengen välittömäksi pelastamiseksi. Mutta ei tosiaan muuhun. Ei pidä sekoittaa asioita.

Vierailija
272/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkittu juttu että vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio laihduttaa ja parantaa veriarvoja.

Älkää luottako mihinkään helvetin ruokaympyröihin vaan tehkää omat tutkimukset ja kokeilkaa mikä ruokavalio sopii teille parhaiten.

Lainaamasi artikkeli on pikemminkin inverventio akuutissa kuolemanvaarassa oleviin jo toimintakyvyttömiin potilaisiin. Tuollainen voi silloin ollakin paikallaan. Mutta jos et ole noin pahassa tilanteessa ja pysyt jaloillasi ja käveletkin edes vähän niin virallisen ruokaympyrän monipuolisuus ja ravinteikkuus on luonnollisesti ylivoimainen. En ota minkäänlaista kantaa mitä fyysiseen ponnisteluun kyvyttömien tulisi syödä. Ehkä jokin tuollainen sairaaladieetti kuten artikkelissasi on tehty. Ihmishengen välittömäksi pelastamiseksi. Mutta ei tosiaan muuhun. Ei pidä sekoittaa asioita.

Jos se pelastaa ''kuolemansairaan'' niin miksi terveen ihmisen ei pitäisi syödä sillä ruokavaliolla joka on osoitettu olevan hyväksi keholle? Pitääkö ekä mättää niitä light-tuotteita ja hiilareita naamaan että sairastut ja sitten vasta voit ottaa tämän ''superextreme'' ruokavalion käyttöön?

Vierailija
273/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olet naivi.

Mutta minua kyllä ihmetyttää kovasti se, että viralliset ravintosuositukset nähdään suurten yritysjättien lobbauksena ja markkinointikanavana... mutta tämä sama mediakriittisyys ei kuitenkaan kosketa pääsääntöisesti koskaan vaihtoehtoruokavalioguruja, vaan ihmiset sulattavat aivan uskomattomiakin väitteitä kyseenalaistamattomina faktoina. Vaikka taustalla saattaa olla huomattavasti lyhyempi, tai ei lainkaan tutkimustyötä, ja ruokavalion "guru" markkinoi ruokavalion ohella voimakkaasti luentojaan, teoksiaan, palveluitaan ja tuotteitaan.

Ei sillä, on hyvä, että virallisia ravintosuosituksia kohtaan osoitetaan kriittisyyttä, koska juuri se auttaa ohjaamaan ruokasuosituksia eteenpäin. Eihän mikään tutkimustyö edisty kyseenalaistamattomuuden kautta.

Vierailija
274/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä tarkalleen ottaen tulee sokeria jos syö suositusten mukaisesti? Sanoisin että lautasmalli on parempi kuin miten 70% suomalaisista syö. Jos kaikki söisivät suositusten mukaisesti, olisi terveysongelmia sataprosenttisen varmasti vähemmän.

Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Mitä enemmän niitä syöt, sen suuremmat on verensokerin vaihtelut. Tästä seuraa mm voimakas väsymyksen tunnetta, ärtyneisyyttä  ja hetken päästä on taas nälkä. Varsinkin diabeetikoille tosi huono yhtälö. 

Olet varmaan ihan empiirisesti kokeilut tuota syömällä omenoita? Tai karkkeja, koitappa onko olo sama?

Vierailija
275/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se pelastaa ''kuolemansairaan'' niin miksi terveen ihmisen ei pitäisi syödä sillä ruokavaliolla joka on osoitettu olevan hyväksi keholle? Pitääkö ekä mättää niitä light-tuotteita ja hiilareita naamaan että sairastut ja sitten vasta voit ottaa tämän ''superextreme'' ruokavalion käyttöön?

Missä kohtaa ruokaympyrää on light-tuotteet?

Vierailija
276/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taisi mennä yli hilseen. Ota sanakirja avuksi. Sen jälkeen tutustu vaikkapa Antti Heikkilän blogiin. Sieltä voi avautua ihan uusia asioita.

Ei mennyt, mutta karbohydraatti on suomeksi ihan hiilihydraatti.

Vierailija
277/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että terve ihminen on toiminta kykyinen ja tarvitsee monipuolista ravintoa joka on lähelle täydellistä viranomaisten suosittamassa lautasmallissa. Ja joo kannatan anarkiaa joissakin asioissa mutta en tässä. Viranomainen on kerrankin ns. onnistunut toimissaan. Kannattaa suunnata energia muualle koska virastonharmaa lautasmalli antaa siihen kunnon eväät.

Light-tuotteet ovat yritysmaailman brändejä ja olennainen osa ns. hedonististen ja muodikkaiden dieettien maailmaa. Virastonharmaa lautasmalli sen sijaan on koostettu siten, että siihen pääsee jopa omavaraistalous. Sen juuret ovat tieteessä ja tutkimuksessa ja onnellisten sattumusten kautta tai pitäisikö paremmin sanoa onpa ymmärrettävää ja luonnollista että voisit kasvattaa, poimia, kalastaa ja metsästää lautasmallin mukaisesti. Tämä jos mikä on fantastista. Heittäkää ne elintarvikeklusterin brändituotteet mäkeen. Ihan turhia. Älkää syöttäkö niitä laittejanne edes elämille. Kirjoja ei saa lähtökohtaisesti polttaa mutta suosittelen polttamaan kaikki dieettikirjat. Virastonharmaasta lautasmallista vedos jääkaapin oveen ja se on siinä. Siinä ruokavalio jota voi harjoittaa koko eliniän. Yksikään muu ei tähän pysty. Muut ovat lähinnä vastauksia herkutteluun ja osa sitä sekä (arki)liikkumattomuuteen. Tilalle tulee ihmelautasmalli ja pakonomainen liikunta. Ei hyvä.

Vierailija
278/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan ihan empiirisesti kokeilut tuota syömällä omenoita? Tai karkkeja, koitappa onko olo sama?

Olen kyllä tuonkin kokenut. Sen jälkeen kun siirryin VHH -ruokavalioon pystyin vähitellen jättäämään pois niin diabetes,- kuin verenpainelääkkeetkin. Paino on pudonnut 15 kg. Olo on hyvä ja energinen, veriarvot kunnossa. Eikö se kerro jotain?

Vierailija
279/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina vieroksunut ihmisiä, jotka tarvitsevat "ylemmältä taholta" ohjeita mitä heidän tulee syödä, minne matkustaa, mihin aikaan mennä nukkumaan, milloin saa pelata tietokonetta, millä pesuaineella voi peseytyä ja miten lapset tulee hoitaa. Eikö isolla osalla ihmisiä ole lainkaan omaa tahtoa ja järkeä?

Vierailija
280/302 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravinnon merkitys on suosituksissa jännä: neuvolasta lähtien aivopestään näitä ruokaympyrä, puuro ja margariini, salaatti, proteiini yms. hömmeleitä. Silti toisaalta sanotaan, ettei esim. syöpäsairauksissa ole sairastumisessa eikä parantumisessa mitään merkitystä sillä, mitä suuhunsa mättää ja ravitsemus tässä kohtaa nähdäänkin vaihtoehtopuoskarointina joka pitäisi lailla kieltää... eli onko "asiantuntijoiden" mukaan sillä ravinnolla merkitystä vai ei? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan