Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleiset ravintosuositukset eivät pidä paikkaansa. Huijattu olo.

Vierailija
11.05.2018 |

Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?

Kommentit (302)

Vierailija
181/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?

Häh? Ei kai se ole lautasmallin vika, jos mätät sen lisäksi "ylimääräisiä herkkuja"?

Nimenomaan on, ravintoköyhä ruoka altistaa ylimääräisille herkuille.

Höpöpöpö.

Taitaa mennä pikemmin niin, että virastonharmaa lautasmalli + herkuttelu lisukkeena, herkuttelusta on itse kunkin vaikea kieltäytyä söi sitten miten hyvänsä. Näin voi elää terveellisesti koko ikänsä. Mutta vaatii kyllä luonteenlujuutta nykypäivän houkutuksin ja vähäisen arkiliikunnan tarpeen vuoksi.

herkuttelu elämän sisältönä + jokin muodikas hatusta vetäisty hedonistinen lautasmalli. Loputonta kieltäytymistä ja niukkuutta. Kieltäydytään kokojyvätuotteista, puurosta, kasviksista ja marjoista, kalasta, siemenistä ja pähkinöistä jne. koska tuli jo hedonistisen lautasmallin ainekset ylitettyä kahteen kertaan. Uuden totuuden tavoittelua. Vaatii siis myös luonteenlujuutta. Ei kestävä koko elämän läpi vietävä malli. Saattaa lyhytaikaisesti tuottaa hyviä tuloksia koska tuo kieltäytyminen syömästä virastonharmaan mallin suosituksia. Eli toki saatetaan nopeasti saada energia-alijäämää jopa herkuilla. Vaatisi rinnalle liikuntaa vähintään yhtä paljon kuin edellämainitussa mutta siitä tulee pakonomaista.

Vierailija
182/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mietin, että kuka on niin tyhmä, että luulee suositusten, jotka on suunniteltu 5 miljoonalle ihmisille, olevan just sellaiset, että ne on tarkoitettu just sellasenaan jokaikiselle uniikille lumihiutaleelle? Niille, joiden pikku masuli menee nyt yhdestä perunastakin ihan ruikulille ja joiden mielestä kaikki ''myrkyt'', kuten säilöntäaineet, aiheuttavat 2-3 raajan amputoitumisen itsestään. Rööki ja viina tietenkin saman aikaisesti vain vahvistavat kehoa. Lisäksi ihmettelen myös typeryksiä, jotka eivät tajua, että tiede kehittyy ja muuttuu, kun tutkimustuloksia tulee. Näin kuuluu mennäkin ja sen takia suositustenkin tulee muuttua ajan myötä.

En kestä ihmisiä, ihmisten rehellisesti sanottuna puhdas tyhmyys vieläkin hämmästyttää aina aika ajoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokasuosituksethan vaihtelevat myös maittain! Aasiassa ruokaympyrään kuuluu EHDOTTOMASTI riisi. Mitään maitotuotteita sieltä ei löydy eikä yleensä leipääkään. Suomessa taas maidon ja leivän luvatussa maassa nämä ovat ehdottomasti tärkeimmät ja lobatuimmat ravintosuositukset. Luuletteko, että maitoyhtiöt huvikseen ja terveys mielessä järjestävät jo lapsille kerhoissa maitopropagandaa? Se on puhdasta businesta. 

No se vasta businesta olisikin, jos aasialaisille suositeltaisiin pottua ja suomalaisille riisiä. Vetäisi vienti ja logistiikka-ala menestyisi.

Ja juu, tämä oli sarkasmia. Minun mielestäni lähiruokaa saisi suositella vielä nykyistäkin vahvemmin.

Jep. Ruokasuosituksissa on tiettyä (poliittista) tarkoituksenmukaisuutta. Mutta ei herran tähden lainkaan niin paljon kuin vouhottajat vouhottavat. Malttakaa syödä ruokasuositusten mukaan ja ponnin sortua herkkuihin on tiessään. Ja kun kuitenkin sorrutte niihin eihän syy missään ruokasuosituksissa ole. Ruokasuositukset ovat muuten sellaiset että hiilareita tulee aika niukasti ja (laadukas) rasva valuu suupielistä. Täällä ei olla lainkaan edes tutustuttu aiheeseen. Ensinnäkin kun heittää perussuomalaisen eteen kalaa niin se ei edes syö sitä vaan ryhtyy mättämään herkkuja ja moittii ruokasuosituksia.

Vouhotusdieteissä on aina hyötymistarkoitus, jos ei muuta, niin vähintäänkin kirjoja on myynnissä, joissa kerrotaan miten sielu pelastetaan virallisilta ravitsemussuosituksilta.

Onko sulla hajuakaan, miten ja ketkä ne suositukset laatii ja ketkä niistä hyötyy? Ketkä laatijoista on minkäkin firman hallituksessa jne. Ihan turha kuvitella, että ne suositukset on kansan terveyttä ajatellen tehty. Politiikka ja raha siinä ratkaisee. Yksilö vastaa ihan itse omasta syömisestä, jos vain ymmärtää sen tehdä.

Heikkilä elättää itsensä myymällä vhh-kirjoja ja pitämällä aiheesta luentoja.

Niin, mitä sitten?

Hänen suullaan sinäkin puhut. Olet uskonut jutut purematta.

Sinä uskot viralliset suositukset purematta?

Vierailija
184/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvaus on kyllä ihan kaikkea muuta kuin sitä mitä nykyiset ravitsemussuositukset suosittelee... Missään ei suositella kevyttuotteita. Kasvisten runsasta syöntiä korostetaan. Ja kun niitä kasviksia vetää ne suositusmäärät, niin todennäköisesti vatsaan ei mahdu tolkuttomasti leipää, puuroa jne lisäksi vaan vain kohtuudella.

Itse olen laihtunut 32 kg ravitsemusterapeutin ohjauksessa virallisterveellisellä. Sitä ennen olen kokeillut mm. karppaamalla ja monella muulla tapaa, onnistumatta. Mulla tämä suositusten mukainen toimii mainiosti.

Paljonko syöt päivittäin proteiinia?

En laskeskele. Luultavasti  vähän vähemmän kuin suositukset, mutta ei niin mitään väliä, koska mitään näläntunteita, ruokahimoja tms ei ole. Mulle runsas proteiini tekee tukkoisen ja väsyneen olon. Mun kroppa tykkää ravinnosta, jossa on aika paljon sekä hiilareita että rasvaa, ja proteiinia suht vähän. 

Tuntuu ihmeelliseltä että olet virallisterveellisellä ruokavaliolla ja laiminlyöt elimistön kannalta yhden erittäin tärkeän makroravinteen.

Käytännössä elimistö tarvitsee rasvaa ja proteiineja toimiakseen, hiilihydraatti on lähinnä vain polttoaine.

No länsimaissa ei käytännössä kukaan kärsi proteiinin puutetta ,ellei sitten ole muita vakavia ongelmia (anoreksia, vanhus jolta mennyt ruokahalu). Toki, jos jollain tulee esim. kova nälkä ilman runsasta proteiinia ja sortuu ahmimaan, niin hyvähän sitä on enemmän syödä, mutta ei sitä muuten niin kauheasti tarvi.

Minusta noihin makroihin kiinnitetään muutenkin ihan liikaa huomiota. Useimmat ihmiset voi elää terveenä ja hyvinvoivana hyvin erilaisilla makroravinteiden suhteilla. Melkein tärkeämpää on se miten saa erilaisia mikroravinteita, jotka suojaava oksidatiiviselta stressiltä, vahvistavat immuniteettia jne. 

Mielenkiintoinen yksityiskohta muuten on, että se perinteinen Välimeren ruokavalio, joka on monessa tutkimuksessa todettu terveelliseksi, on melko runsashiilarinen, runsasrasvainen (kala, oliiviöljy), ja melko vähäproteiininen. En siis taida olla ihan harvinainen otus kun sellaisella ruoalla hyvin pärjään.

Vierailija
185/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin kevään kunniaksi jos jonkinmoisiin elämänmuutosryhmiin.

1) rahkaa raejuustoa ja proteiinia

2) rasvakahvia ja muuta ihmeellistä

3) kaikki hiilarit pois vain protskua ja jopa lightjuomat ok

4) en enää muista, mutta se erosi noista kolmesta edellisestä.

Eli mitä hittoa nyt pitää syödä, jotta laihtuu.

Ja turha tulla viisastelemaan, että laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttuaa. Juu - päti varmasti siihen asti kuin täytin about 50. Hormoniläski ei tuolla kaavalla lähde.

En enää tiedä, ketä uskoa ja millä tavoin syödä. ÄRSYTTÄÄ.

Niin - lihoin elämässäni ensimmäistä kertaa 8 kiloa kahden vuoden aikan, enkä tehnyt MITÄÄN muutosta ruokavaliooni.

Vierailija
186/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

No tämä just. Virallisten suositusten mukaan jää oikeasti nälkä, tai se nälkä tulee tyyliin 2h kuluttua. En ymmärrä mikä järki on syödä niin että nälkä ei lähde.

Ihmiset on toki yksilöitä. Jos itse syön aamulla pienen annoksen puuroa marjoilla ja raejuustoa tai paistetun tai keitetyn kananmunan, niin parin tunnin päästä pikkuisen huikoo ja reilun kolmen tunnin päästä on lounasaikaan juuri sopivasti nälkä.

Perus työpaikkaruokalalounaan jälkeen on yleensä ihan mukava olo ja parin tunnin päästä pahimman nälän taittaa hedelmä tai rahka. 

Kova nälkä minulla on vaan aamuisin. Tai jos ateriavälit ovat liian pitkät.

Syön usein aamulla 200 gramman purkillisen creme fraichea, jossa on rasvaa 28%. Tuosta tulee muistaakseni 540 kilokaloria ja tuollahan pärjää hyvin useita tunteja, ei tarvitse töissä kovin paljoa syödä vaikka teen ruumiillista työtä. Ainakin minä jaksan paremmin tehdä töitä kun en syö itseäni liian täyteen. Syön sitten oikeaa ruokaa kunhan pääsen kotiin.

Vedät aika suuria määriä tyydyttynyttä rasvaa (56g/kerta), mikään tutkimus ei vahvista että se olisi terveellistä. Periaatteessa tuollainen rasvamäärä ei vielä ylitä päivittäisen käytön rajaa, mutta pääpaino rasvoissa tulisi olla kertatyydyttymättömissä rasvoissa.

Vedän myös tuon lisäksi aika paljon oliiviöljyä. Laitan tuota oliiviöljyä salaattiin ja kasvien sekaan reilusti.

Silti vedät tyydyttynyttä rasvaa reilusti liikaa. Jo pelkkä creme fraiche-annoksesi takaa tuplamäärän suosituksiin nähden, ja todennäköisesti saat lihan mukana vielä lisää samaa ainetta.

En sinällään halua pelotella rasvankulutuksella, mutta uusimmat tutkimukset painottavat kertatyydyttymättömien rasvahappojen sv-taudeilta suojaavaa vaikutusta ja suosittelevat pitämään tyydyttyneen rasvan saannin kohtuuden rajoissa.

Vierailija
187/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koomisia nämä väitteet, että esim. ilman suurta proteiinin syöntiä ja vähiä hiilareita ei ihminen voi pysyä hoikkana, jos ei liiku hullun lailla.

Täällä 43 v nainen, painoa 52 kg (pituus 165 cm) joka en harrasta ollenkaan liikuntaa mitä nyt rauhallinen koiran ulkoilutus, syön paljon valkoisia hiilareita päivittäin, rasvastakin tykkään oliiviöljyn ja täysrasvaisten maitotuotteiden muodossa, proteiinia syön melko vähän koska olen laktovegetaristi. Syön niin paljon kuin haluan, ilman tarvetta tahdonvoimataitseluihin. Herkkujakin kun mieli tekee (onneksi ei tee mieli isoja määriä). Onnistuu tämä näinkin.

Vierailija
188/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

No tämä just. Virallisten suositusten mukaan jää oikeasti nälkä, tai se nälkä tulee tyyliin 2h kuluttua. En ymmärrä mikä järki on syödä niin että nälkä ei lähde.

Ihmiset on toki yksilöitä. Jos itse syön aamulla pienen annoksen puuroa marjoilla ja raejuustoa tai paistetun tai keitetyn kananmunan, niin parin tunnin päästä pikkuisen huikoo ja reilun kolmen tunnin päästä on lounasaikaan juuri sopivasti nälkä.

Perus työpaikkaruokalalounaan jälkeen on yleensä ihan mukava olo ja parin tunnin päästä pahimman nälän taittaa hedelmä tai rahka. 

Kova nälkä minulla on vaan aamuisin. Tai jos ateriavälit ovat liian pitkät.

Syön usein aamulla 200 gramman purkillisen creme fraichea, jossa on rasvaa 28%. Tuosta tulee muistaakseni 540 kilokaloria ja tuollahan pärjää hyvin useita tunteja, ei tarvitse töissä kovin paljoa syödä vaikka teen ruumiillista työtä. Ainakin minä jaksan paremmin tehdä töitä kun en syö itseäni liian täyteen. Syön sitten oikeaa ruokaa kunhan pääsen kotiin.

Vedät aika suuria määriä tyydyttynyttä rasvaa (56g/kerta), mikään tutkimus ei vahvista että se olisi terveellistä. Periaatteessa tuollainen rasvamäärä ei vielä ylitä päivittäisen käytön rajaa, mutta pääpaino rasvoissa tulisi olla kertatyydyttymättömissä rasvoissa.

Vedän myös tuon lisäksi aika paljon oliiviöljyä. Laitan tuota oliiviöljyä salaattiin ja kasvien sekaan reilusti.

Silti vedät tyydyttynyttä rasvaa reilusti liikaa. Jo pelkkä creme fraiche-annoksesi takaa tuplamäärän suosituksiin nähden, ja todennäköisesti saat lihan mukana vielä lisää samaa ainetta.

En sinällään halua pelotella rasvankulutuksella, mutta uusimmat tutkimukset painottavat kertatyydyttymättömien rasvahappojen sv-taudeilta suojaavaa vaikutusta ja suosittelevat pitämään tyydyttyneen rasvan saannin kohtuuden rajoissa.

Voisitko laittaa ne tutkimukset tänne?

Vierailija
189/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liityin kevään kunniaksi jos jonkinmoisiin elämänmuutosryhmiin.

1) rahkaa raejuustoa ja proteiinia

2) rasvakahvia ja muuta ihmeellistä

3) kaikki hiilarit pois vain protskua ja jopa lightjuomat ok

4) en enää muista, mutta se erosi noista kolmesta edellisestä.

Eli mitä hittoa nyt pitää syödä, jotta laihtuu.

Ja turha tulla viisastelemaan, että laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttuaa. Juu - päti varmasti siihen asti kuin täytin about 50. Hormoniläski ei tuolla kaavalla lähde.

En enää tiedä, ketä uskoa ja millä tavoin syödä. ÄRSYTTÄÄ.

Niin - lihoin elämässäni ensimmäistä kertaa 8 kiloa kahden vuoden aikan, enkä tehnyt MITÄÄN muutosta ruokavaliooni.

Miksi alapeukutit? En ymmärrä :(

Vierailija
190/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvaus on kyllä ihan kaikkea muuta kuin sitä mitä nykyiset ravitsemussuositukset suosittelee... Missään ei suositella kevyttuotteita. Kasvisten runsasta syöntiä korostetaan. Ja kun niitä kasviksia vetää ne suositusmäärät, niin todennäköisesti vatsaan ei mahdu tolkuttomasti leipää, puuroa jne lisäksi vaan vain kohtuudella.

Itse olen laihtunut 32 kg ravitsemusterapeutin ohjauksessa virallisterveellisellä. Sitä ennen olen kokeillut mm. karppaamalla ja monella muulla tapaa, onnistumatta. Mulla tämä suositusten mukainen toimii mainiosti.

Paljonko syöt päivittäin proteiinia?

En laskeskele. Luultavasti  vähän vähemmän kuin suositukset, mutta ei niin mitään väliä, koska mitään näläntunteita, ruokahimoja tms ei ole. Mulle runsas proteiini tekee tukkoisen ja väsyneen olon. Mun kroppa tykkää ravinnosta, jossa on aika paljon sekä hiilareita että rasvaa, ja proteiinia suht vähän. 

Tuntuu ihmeelliseltä että olet virallisterveellisellä ruokavaliolla ja laiminlyöt elimistön kannalta yhden erittäin tärkeän makroravinteen.

Käytännössä elimistö tarvitsee rasvaa ja proteiineja toimiakseen, hiilihydraatti on lähinnä vain polttoaine.

No länsimaissa ei käytännössä kukaan kärsi proteiinin puutetta ,ellei sitten ole muita vakavia ongelmia (anoreksia, vanhus jolta mennyt ruokahalu). Toki, jos jollain tulee esim. kova nälkä ilman runsasta proteiinia ja sortuu ahmimaan, niin hyvähän sitä on enemmän syödä, mutta ei sitä muuten niin kauheasti tarvi.

Minusta noihin makroihin kiinnitetään muutenkin ihan liikaa huomiota. Useimmat ihmiset voi elää terveenä ja hyvinvoivana hyvin erilaisilla makroravinteiden suhteilla. Melkein tärkeämpää on se miten saa erilaisia mikroravinteita, jotka suojaava oksidatiiviselta stressiltä, vahvistavat immuniteettia jne. 

Mielenkiintoinen yksityiskohta muuten on, että se perinteinen Välimeren ruokavalio, joka on monessa tutkimuksessa todettu terveelliseksi, on melko runsashiilarinen, runsasrasvainen (kala, oliiviöljy), ja melko vähäproteiininen. En siis taida olla ihan harvinainen otus kun sellaisella ruoalla hyvin pärjään.

Välimeren ruokavalioon kuuluu keskeisesti kala, pähkinät ja palkokasvit. Nuo kaikki ovat erinomaisia proteiinin lähteitä, mutta valitettavasti varsinkin ylipainoiset suomalaiset välttelevät noita kuin ruttoa.

Siitä olen samaa mieltä ettei makroravinteiden laskeminen ole itsetarkoitus, mutta jos ihmisellä on selkeästi painonhallintaongelmia, niin ilman analyyttista asiaan paneutumista olisi paha ymmärtää missä mennään vikaan. Olen itse huomannut, että varsinkin pienituloiset ihmiset siirtyvät ruokavalioon jossa ei ole riittävästi proteiinia ja näin painonhallintaongelmat ovat automaatio.

Vierailija
191/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koomisia nämä väitteet, että esim. ilman suurta proteiinin syöntiä ja vähiä hiilareita ei ihminen voi pysyä hoikkana, jos ei liiku hullun lailla.

Täällä 43 v nainen, painoa 52 kg (pituus 165 cm) joka en harrasta ollenkaan liikuntaa mitä nyt rauhallinen koiran ulkoilutus, syön paljon valkoisia hiilareita päivittäin, rasvastakin tykkään oliiviöljyn ja täysrasvaisten maitotuotteiden muodossa, proteiinia syön melko vähän koska olen laktovegetaristi. Syön niin paljon kuin haluan, ilman tarvetta tahdonvoimataitseluihin. Herkkujakin kun mieli tekee (onneksi ei tee mieli isoja määriä). Onnistuu tämä näinkin.

Proteiineja saa palkokasveista, maitotuotteista, pähkinöistä ja siemenistä. Noin esimerkin vuoksi.

Suuri osa ihmisistä saa proteiinin ravinnostaan asiaa erikseen miettimättä, ja hyvä niin. Sinun kohdallasi päivittäinen proteiinintarpeesi on 35-40g/päivä. Se tulee aika helposti jos syöt monipuolisesti.

Vierailija
192/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri.  Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.

Pikemminkin on niin päin, että jotkut kuvittelevat kaikkien kevyttuotteiden olevan myrkkyä. Joissain on toki lisäaineita, mutta ei esim. rasvattomassa maidossa ole mitään vaarallista.

Rasvaton maito on sellaista väritöntä litkua, valkoinen väri tulee väriaineesta

Vierailija
193/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.

Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn. 

Ei ne muutukaan terveellisiksi, vaan ovat jo sitä.

Miksi karppaajat eivät sitten laihtuneet pysyvästi, kun kerran sai syödä sitä voita, kermaa ym. Senhän piti olla ikuinen ratkaisu. Monella on tullut korkojen kera.

No kaikki ei ensinnäkään varmasti oo ymmärtäny karppauksen ideaa, täälläkin moni karppausta kokeillut sanoo, ettei voi syödä niin paljon proteiinia ja sitä ei tarvitsekaan syödä sen enempää, mutta energia tulee hiilareiden sijaan rasvasta. Ja karppaus on elämäntapa. Jos kilot saa pois karppauksella ja sitten palaakin virallisterveelliseen niin hyvin todennäköisesti ne kilotkin palaavat, osalla korkojen kanssa.

Mä aloitin 15v sitten karppauksen, mittani sillon 169cm ja 70kg enkä edes halunnut laihtua, koska ns. ylimääräinen oli lähinnä tisseissä ja perseessä. Karppauksen aloitettuani painoni kuitenkin laski vähitellen 55kg ja haluaisin edelleen edes sen 5kg lisää painoa, koska näytän nyt todella laihalta, kun tisseistä ja perseestä ei pahemmin lähtenyt, mutta muualta kropasta kyllä.

Vierailija
194/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.

Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn. 

Miksi karppaajat eivät sitten laihtuneet pysyvästi, kun kerran sai syödä sitä voita, kermaa ym. Senhän piti olla ikuinen ratkaisu. Monella on tullut korkojen kera.

No kaikki ei ensinnäkään varmasti oo ymmärtäny karppauksen ideaa, täälläkin moni karppausta kokeillut sanoo, ettei voi syödä niin paljon proteiinia ja sitä ei tarvitsekaan syödä sen enempää, mutta energia tulee hiilareiden sijaan rasvasta. Ja karppaus on elämäntapa. Jos kilot saa pois karppauksella ja sitten palaakin virallisterveelliseen niin hyvin todennäköisesti ne kilotkin palaavat, osalla korkojen kanssa.

Mä aloitin 15v sitten karppauksen, mittani sillon 169cm ja 70kg enkä edes halunnut laihtua, koska ns. ylimääräinen oli lähinnä tisseissä ja perseessä. Karppauksen aloitettuani painoni kuitenkin laski vähitellen 55kg ja haluaisin edelleen edes sen 5kg lisää painoa, koska näytän nyt todella laihalta, kun tisseistä ja perseestä ei pahemmin lähtenyt, mutta muualta kropasta kyllä.

Tuskin kukaan sentään virallisterveellisellä ruokavaliolla lihoo, ainakaan jos yhtään ymmärtää ruokailusta.

Kyllä se karppaajien lihominen johtuu palaamisesta vanhoihin epäterveellisiin ruokatottumuksiin.

Vierailija
195/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luontaisesti syönyt vähähiilihydraattisesti, kunnes sitten teetin itselleni ravintosuunnitelman. Muutamassa kuukaudessa lihoin 5-6 kg ja rasvaprosentti lähti nousukiitoon. Vuoden verran ihmettelin painonnousua ja viisi viikkoa sitten aloitin ketogeenisen ruokavalion. Paino on pudonnut normaalipainon sisällä kolmisen kiloa, senttejä on lähtenyt reilut viisi, vatsavaivat ja unettomuus hävinneet. Syöminen on todella vaivatonta. Ei ole paluuta suositusten mukaiseen syömiseen. Ei tee yhtään mieli mitään makeaa tai esim.ranskalaisia, punaviinikin tökkii pahasti. Syöminen pari kertaa päivässä riittää.

Vierailija
196/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Oletko sekaisin? Olet laiha ja sulla on tissit ja perse....mitä muuta nainen voi haluta (tai mies naiselta)?

Vierailija
197/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sairastunut ruokavaliosi perusteella vai miksi tunnet itsesi huijatuksi? Mitä se sokeri on sinulle tehnyt?

Kysyisin ennemin että mistä ap on saanut sellaisen luulon että virallisterveellinen suosittelisi sokeria?

Katso ruokaympyrä.

Mikä ympyrä? Pyramidihan niissä suosituksissa nykyään on.

Oli sitten minkämuotoinen tahansa, niin sokeria suositellaan puolet energiansaannista.

Hiilihydraatti ei ole sama kuin sokeri. Get your facts right. Ja tule vasta sitten keskustelemaan, kun perusasiat ovat hallussa.

Vierailija
198/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä vedät ylimääräisiä herkkuja. Saat sokeria älyttömästi ja lihot ja sitten syytät yleisiä ravintosuosituksia ja lautasmallia.

Niin, kukahan se nyt tässä on se syyllinen? Ei se lautasmalli käske vetää herkkuja kilotolkulla. Sä olet ymmärtänyt suositukset ihan väärin.

Vierailija
199/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sekuntiakaan usko että ap olisi oikeasti aikaisemmin edes yrittänyt syödä virallisterveellisesti. Monet luulevat että ne omat tavat ovat ravintosuositusten mukaisia, vaikka näin harvoin on. Toki ap nyt jälkikäteen kaunistelee syömisiään tässä ketjussa.

Vierailija
200/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Oletko sekaisin? Olet laiha ja sulla on tissit ja perse....mitä muuta nainen voi haluta (tai mies naiselta)?

En ole sekaisin. Olen ruumiinrakenteeseen nähden liian laiha ja painoindeksin alarajoilla. Kilot ois voinu lähteä ees enemmän tisseistä ja perseestä ni ois sopusuhtasempi eikä ois niin haastavaa löytää sopivia vaatteita.

Koen kyllä olevani paljon muutakin kun vaan tissit ja perse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän