Lapset harrastaa, vanhemmat luistaa talkoista
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Meidän lapset harrastaa joukkuelajeja ja monessa joukkueessa vanhemmat tekevät säännöllisesti erilaisia talkoita joko pelien/turnauksien järjestelyihin liittyen tai varainkeruuseen liittyen. Itseäni ottaa päähän, kun monet perheet luistavat omista talkoovuoroistaan lisäten muiden taakkaa. Selitellään työkiireitä ja muita esteitä, rai ei selitetä mitenkään. Työt toki menevätkin talkootöiden edelle, mutta usein muut kiireet on täysin tuulesta temmattuja, kun ei vaan viitsitä tai haluta tehdä mitään yhteisen hyvän eteen. Muiden keräämät varat toki pit hyödyntää kaikkien pelaajien kesken.
Kommentit (64)
Mitä tarkoittavat "talkoovuorot"? Ymmärtääkseni talkoissa on kysymys vapaaehtoisuudesta. Sitten on asia erikseen, jos yhdistyksen säännöissä velvoitetaan johonkin.
Meidän ammattiliiton paikallisosastossa on ehkä 500 jäsentä. Arvaa, moniko käy mökkitalkoissa?
Kukin valitsee menonsa. Osa luuhaa lasten harrastusten parissa, mutta koulun kautta tuleva yhteinen tekeminen ei kiinnosta esim. leirikoulua varten. Kumpiko sitten parempi, jos molempiin ei ehdi?
Jos korvaus tulee vain työn tehneiden hyväksi, korvaus on työn tehneiden palkkatuloa...
3500€ kaudessa on ihan riittävä panostus yhteiseen hyvään.
Meillä ei ole jaettu talkoovuoroja. Aikaisempina vuosina hoidin oman osuuteni, mutta nyt kun lapsi on 15 v, olen ajatellut, että saa itse hoitaa talkoilun. Jos lasten omat talkoot eivät riitä, niin sitten saa vaihteeksi urheiluseura alkaa miettimään kulurakennettaan, sillä maksamme jo harrastusmaksuja messevät summat!
15 v ja sitä vanhemmt lapsethan pääsevät mukaan nuorten ja aikuisten yhteisiin liikuntaryhmiin, joten emme ole enää yhtä alttiita ylimaksatuksille. Miten voi olla mahdollista, että lasten ryhmät ovat kalliimpia kuin aikuisten?
Lasten valmentajatkin saavat olla kokemattomampia kuin aikuisten. Monesti heillä ei ole käsitystä esim. siitä, millaiset treenit kannattaa vetää juuri ennen kilpailuja! Hermot eivät valmentajilla pidä ja mokailevat juuri ennen kilpailuja!
Itse ilmoitin heti että en tule tekeän yhtään ylimääräistä vaan maksan jo niin paljon etten enempää panosta. Peleihin menen kannustamaan ja siinä se.
Minulla on muutakin elämää, kuin lasten harrastukset. Arvaa, miten ärsyttävää on, kun pitäisi jättää välistä oma, maksettu harrastus sen takia, että en voi rahalla selvitä talkoojutuista vaan pitäisi olla paikan päällä joka kerta?
Noissa luuhaa vaan ne vanhemmat joilla ei ole muuta elämää. Onpahan heilläkin jotain tekistä. Harvinaisen yksioikoista ja tyhmää sakkia. Ei kiitos mulle.
Noilla talkoilla yleensä saadaan niin pieni summa rahaa kokoon per lapsi, että mielummin maksaisin oman lapsen osuuden pankkitililtä niinkuin harrastusmaksut muutenkin. Aika on rahaa ja töissä saa enemmän kuin talkoissa.
Meidän perhe osallistuu maksamalla bussimatkoja ja ruokailuja. Mitään ääntä ei olla siitä pidetty ja tavattoman usein selän takana kuulemme puheta kuinka meidän perhe ei osallistu mitenkään. Vuorotyöt mahdollistaa osallistumisen ihan äärestä harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Noissa luuhaa vaan ne vanhemmat joilla ei ole muuta elämää. Onpahan heilläkin jotain tekistä. Harvinaisen yksioikoista ja tyhmää sakkia. Ei kiitos mulle.
Uskomattoman lyhytnäköisiä vastauksia. Onhan se yksioikoisuutta ja tyhmyyttä, jos lapsensa kanssa aikaa viettää. Parempi käydä itsekseen jumpassa ja katsoa sen jälkeen telkkaria. Ehkäpä juoda myös hieman vinkkua. Siinä sitä on elämällä sisältöä kerrakseen. Ja joo, täysin samat kokemukset ap:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe osallistuu maksamalla bussimatkoja ja ruokailuja. Mitään ääntä ei olla siitä pidetty ja tavattoman usein selän takana kuulemme puheta kuinka meidän perhe ei osallistu mitenkään. Vuorotyöt mahdollistaa osallistumisen ihan äärestä harvoin.
Miten ne pelit ym. järjestyy? Kuka huoltaa ja toimitsee? Vai eikö teitä kiinnosta, kun olette jo maksaneet lapsenne ruuan? Tiedätkö, niin ne kaikkk muutkin vanhemmat.
Olemme köyhä perhe ja lapsilla ei ole tuollaisia harrastuksia. Siltikin pärjäävät koulussa niin tiedollisesti, taidollisesti kuin sosiaalisestikin. Emme kuitenkaan ole yhteiskunnan tuilla eläviä, mutta pienituloisia kylläkin.
Luistetaan talkoista, koska emme odota joutuvamme talkoisin, kun maksamme isot summat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman lyhytnäköisiä vastauksia. Onhan se yksioikoisuutta ja tyhmyyttä, jos lapsensa kanssa aikaa viettää. Parempi käydä itsekseen jumpassa ja katsoa sen jälkeen telkkaria. Ehkäpä juoda myös hieman vinkkua. Siinä sitä on elämällä sisältöä kerrakseen. Ja joo, täysin samat kokemukset ap:n kanssa.
Miten siellä harrastuksissa vietetään sitä aikaa lapsen kanssa? Päivän mittainen turnaus saattaa mennä jopa niin, että en näe kertaakaa sitä lasta. :D Lapsi on siellä yhtenä joukkueen jäsenä, eikä ole missään perhepiknikillä.
Olen nyt lukenut niin monta nillitystä vanhemmista, jotka ei seiso kentän laidalla kannustamassa, eikä osallistu talkoisiin, eikä leivo koulun myyjäisiin, että menee kuppi kohta nurin. Kuka se elää yksinkertaista elämää, jos kuvittelee että ainoa tapa osallistua lapsen elämään on se lapsen harrastus? Että se ei ole lapsen tukemista, kun maksaa harrastuksen, kannustaa ja lohduttaa, vie harkkoihin ja JOSKUS osallistuu seuran toimintaan. Lapsesta ei välitä, jos pitää huolta myös itsestään, ja jos ei seiso siellä kentän laidalla, on (hui kamala!) jumpassa, ja kotona ei tietenkään tehdä mitään lasten kanssa.
Todella kapeakatseista ja typerää, ja voin kertoa että syy miksi en itse osallistu seuran toimintaan ja talkoisiin, on ne muut vanhemmat. Niin juuri, SINÄ SIINÄ. En voi sietää sitä muka-kohteliasta muka-tärkeää toimintaa, jonka perimmäinen tarkoitus on pönkittää omaa itsetuntoa ja olla tärkeä muiden silmissä. Toki siellä on mukana ihan normaaleja, kivojakin ihmisiä. Mutta ei tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olemme köyhä perhe ja lapsilla ei ole tuollaisia harrastuksia. Siltikin pärjäävät koulussa niin tiedollisesti, taidollisesti kuin sosiaalisestikin. Emme kuitenkaan ole yhteiskunnan tuilla eläviä, mutta pienituloisia kylläkin.
Niin oliko niitä kokemuksia vielä aiheeseen?
Meillä ei ole tuollaista vaikka lapsemme harrastaa kahta joukkuelajit. Jokainen osallistuu aina jotenkin.