Vasektomia = ero - ei tämän näin pitänyt mennä
Mieheni on menossa vasektomiaan juuri tällä hetkellä - ja minulla on ihan kamala paniikki.
Päätös on hänen, on ollut jo pitkään - ja kunnioitin sitä täysin. Mutta eilen illalla vasta iski se todellisuus, että me emme todellakaan saa lapsia yhdessä. Haukkukaa tyhmäksi, mutta olen aina vaan ajatellut, että jos se päivä tulee, se tulee. En tajunnut, että sekin päivä voi tulla, kun mahdollisuus on lopullisesti kuollut.
Tänään aamulla töihin ajaessani valkeni minulle myös se, että me emme elä loppuelämäämme yhdessä.
En tiedä mitä tekisin. Haluaisin juosta, itkeä, kirkua, huutaa. On vaikea hengittää.
Elämä ilman häntä tuntuu kamalalta ajatukselta. Elämä hänen kanssaan kahden tuntuu myös pahalta ajatukselta.
Tulin töihin, mutta en pysty mitään tekemään. Yritän vaan olla huutoitkemättä ja toivon, ettei kukaan huomaa paniikkiani.
Tiedän, ettei ole vaihtoehtoja.
Pahinta tässä on se, että kun nyt eroamme, toivun aikani, sitten etsin uuden miehen (jos sellaisen edes löydän), pitää tutustua vuosi, toista, elää arkea yhdessä pari vuotta ennen kuin lasta voi edes yrittää - ja sitten onkin jo minun parasta ennen -päivä mennyt auttamattomasti, enkä välttämättä edes enää voi saada lasta.
Miksi miksi miksi miksi miksi v***n miksi olin niin järkevä, etten tehnyt siskoni tavoin suoraan lukion jälkeen tai edes opiskeluaikana lasta, olinhan silloinkin pitkässä suhteessa! Miksi hitossa ajattelin, että opiskelut ja varma toimeentulo on tärkeämpää? Miksi en vain tyytynyt siihen parisuhteeseen, paikkakuntaan ja elämään, joka minulle oli tarjolla?! Ajattelin vain elämyksiä, kouluttautumista, matkoja...
En edes tiedä mitä teen seuraavaksi.
Mitä teen seuraavaksi? Älkää olko ilkeitä, olen nyt todella lähellä lähimpään jokeen hukuttautumista.
Kommentit (140)
match kirjoitti:
Hei. Ethän sä miestä tarvitse lapsen tekoon. Keinohedelmöitys on keksitty. Eli älä turhaan murehdi tuota parasta ennen-päivää - hedelmöityshoidoilla voi saada lapsia ihan yli nelikymppisenäkin. Ota nyt ihan rauhassa <3
On tämä nyt hommaa! Ihmisiä on muutenkin aivan valtavasti liikaa (noin 90%), niin ei tänne tarvitse lisää ihmisiä valmistaa keinotekoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi yksin on hyvä vaihtoehto
Eikä sen miehen kanssa tarvii vuosia tuntea, ihan oikeesti sen kyllä sit huomaa kun sulla on se oikee siinä.
Hulluhan se mies on, joka antaa naiselle "avoimen shekin", vaikka ei ole tarkoitus elää perheenä.
Vierailija kirjoitti:
match kirjoitti:
Hei. Ethän sä miestä tarvitse lapsen tekoon. Keinohedelmöitys on keksitty. Eli älä turhaan murehdi tuota parasta ennen-päivää - hedelmöityshoidoilla voi saada lapsia ihan yli nelikymppisenäkin. Ota nyt ihan rauhassa <3
On tämä nyt hommaa! Ihmisiä on muutenkin aivan valtavasti liikaa (noin 90%), niin ei tänne tarvitse lisää ihmisiä valmistaa keinotekoisesti.
Suomessa uusista kansalaisista on huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
match kirjoitti:
Totta. Suomi kuluttaa kolmen maapallon luonnonvarat, eikä meitä ole kuin viisi miljoonaa. Vaikka meitä olisi alle 2 miljoonaa, niin yksi maapallo hädintuskin riittäisi meille suomalaisille. Muut länsimaat lasketaan tietenkin siihen päälle. Ei kestä enää kauan, kun maapallo on kaluttu loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Et ole vastuussa miehesi sydämen murskaamisesta. Jos et pysty hänen kanssaan jatkamaan niin sitten et vaan pysty.
Lapsen voit hankkia yksinkin jos se on sinulle tärkeä asia.
No on kyllä vastuussa, jos mies on tekemässä päätöstä väärässä luulossa ap:n suhtautumisesta asiaan.
Mies voisi kyetä mukautumaan ajatukseen vanhemmuudesta, mutta ap ei ole kertonut tilannetta oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
match kirjoitti:
Totta. Suomi kuluttaa kolmen maapallon luonnonvarat, eikä meitä ole kuin viisi miljoonaa. Vaikka meitä olisi alle 2 miljoonaa, niin yksi maapallo hädintuskin riittäisi meille suomalaisille. Muut länsimaat lasketaan tietenkin siihen päälle. Ei kestä enää kauan, kun maapallo on kaluttu loppuun.
Ei nyt sentään ihan näin! Olet ymmärtänyt tuon hieman väärin.
Suomalaiset kuluttavat kyllä, mutta ei sentään noin kauheasti.
Jos kaikki maailman ihmiset kuluttaisivat yhtä paljon kuin suomalaiset tällä hetkellä, silloin tarvittaisiin kolme maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö mies että tämä asia on sinulle deal breaker ja ero on väistämätön? En siis tarkoita että hänen pitäisi pyörtää päätöksensä vaan että ero ei tule hänelle yllätyksenä?
Koska olen hyväksynyt tämän aiemmin, luulen hänen uskovan, että se on ok minulle. Lapsiasiasta ollaan kyllä keskusteltu useita kertoja vuosien mittaan, mutta se "keskustelu" on aina ollut tyyliin: "Minä olen miettinyt, että ehkä haluaisinkin yrittää lasta, yhtä" ja hänen kuittaus: "Minä en halua lapsia." Ei sen enempää.
Tämä tulee siis hänelle yllätyksenä. Saan siis vastuulleni hänen sydämensä murskaamisenkin.
Olet antanut hänen ymmärtää, että lapsettomuus on sinulle ok.
Muuten olisit jo aikoja ennen vasektomiaa sanonut, että lapsettomuus on sinulle deal breaker.
En minä tiennyt sitä ennen tätä aamua.
Miksi siis viestit meidän kanssa, etkä miehesi?
Koska olet provo.
Jaha, sellainen rupea elämämkoululaisteiniäidiksi19vuotiaana- provoviritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vastuussa miehesi sydämen murskaamisesta. Jos et pysty hänen kanssaan jatkamaan niin sitten et vaan pysty.
Lapsen voit hankkia yksinkin jos se on sinulle tärkeä asia.No on kyllä vastuussa, jos mies on tekemässä päätöstä väärässä luulossa ap:n suhtautumisesta asiaan.
Mies voisi kyetä mukautumaan ajatukseen vanhemmuudesta, mutta ap ei ole kertonut tilannetta oikein.
Jos olet lukenut ap:n viestit kunnolla niin huomaat, että ap on kyllä kertonut tahtovansa lapsen, mies on vaan kuvitellut oman ilmoituksensa riittävän kumoamaan ap:n lapsihaaveet. Ap ei ole vastuussa siitä, jos aikuinen mies ohittaa olankohautuksella puolisonsa toiveet eikä koe tarvetta keskustella näin merkittävästä asiasta. Miksi ihmeessä ajattelet, että on naisen vastuulla jankata samaa asiaa niin kauan, että mies suostuu kuuntelemaan.
Ap kertoi tahtovansa lapsen.
Mies kertoi, ettei tahdo lasta.
Mies meni vasektomiaan.
Ap eroaa, koska haluaa lapsen, jota mies ei selvästikään halua hänelle antaa.
Kaikki meni juuri niin kuin pitääkin.
Ap, älä missään nimessä anna periksi, jos mies yrittää syyllistää sinut jäämään! Sinulla on oikeus omiin tunteisiisi ja haaveisiisi, etkä ole yhtään mitään velkaa miehelle! Kadut lopun ikääsi, jos jätät lapsen hankkimatta vaikka sellaisen haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi yksin on hyvä vaihtoehto
Eikä sen miehen kanssa tarvii vuosia tuntea, ihan oikeesti sen kyllä sit huomaa kun sulla on se oikee siinä.
Ensimmäiset kuusi tuntia laitokselta kotiutumisen jälkeen näin voi ehkä tuntuakin, mutta sitten olisi kiva, että saisi välillä hengähtääkin.
Apua on turha itkeä, koska "itsepähän päätit yksin lapsen hankkia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
match kirjoitti:
Jos kaikki maailman ihmiset kuluttaisivat yhtä paljon kuin suomalaiset tällä hetkellä, silloin tarvittaisiin kolme maapalloa.
Ahaa, eli kun kehittyvien maiden väkiluku tulevina vuosikymmeninä ennustetusti moninkertaistuu ja maapallon väkiluku lähes tuplaantuu, suomalaiset kuluttavat siinä vaiheessa peräti 5-6 maapallon luonnonvarat. Asiat ovat vielä kamalammin kuin pelkäsin! Suomalaisten tulisi kertakaikkiaan lopettaa lisääntyminen!
Mari1234 kirjoitti:
32 on oikeasti vähän. Hedelmällisyys laskee vasta 35 jälkeen. 40 on paljon, mutta 32 ei. Soita miehelle ja kerro asia!
Mitä ihmiset jälkikäteen harmittelevat on se, että eivät ole uskaltaneet sanoa mitä haluavat,
Voi tätä lukemisen taitoa!
En ole varma, mitä ap nyt haluaa (ap ei tunnu itsekään tietävän, mikä on tietty ihan luonnollista tuossa tilanteessa), mutta mies teki selvästi vasektomian itsensä takia. Ei sun tarvitse jäädä hänen kanssaan suhteeseen sen takia, että hän teki vasektomian, jos haluat erota (lapsen saamisen takia tai muusta syystä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
match kirjoitti:
Ahaa, eli kun kehittyvien maiden väkiluku tulevina vuosikymmeninä ennustetusti moninkertaistuu ja maapallon väkiluku lähes tuplaantuu, suomalaiset kuluttavat siinä vaiheessa peräti 5-6 maapallon luonnonvarat. Asiat ovat vielä kamalammin kuin pelkäsin! Suomalaisten tulisi kertakaikkiaan lopettaa lisääntyminen!
Ei luoja, jos ymmärrys on tällä tasolla, niin kannattaako näitä edes yrittää pohtia..?
Suomalaisia on noin 0,75 promillea maailman ihmisistä. Me voimme kymmenkertaistaa, itse asiassa lähes satakertaistaa määrämme, ja silti maapallo kestäisi meidän käytössämme ihan hyvin. Ongelmat on ratkaistava siellä, missä ne ovat. Suomalaisten tappaminen sukupuuttoon ei ratkaise ainuttakaan maailman ongelmaa, itse asiassa melkeinpä päin vastoin.
Ap, millaiset ovat tunnelmat tällä hetkellä? Oletko miettinyt paljon, millainen teidän tämäniltainen keskustelunne tulee olemaan?
Mä taasen täällä pohdin, että oon mokannu elämäni. Arvaa ap mistä syystä?! No hitsi siitä syystä, etten ole onnistunut hankkimaan paremmin palkattua duunia :O
Ihan pöljää oikeastaan mun ajatella, että oisin koko elämäni mokannut. Suurimman osan siitä oon kuitenkin saanu luovittua juuri niin kuin olen halunnut: olen päässyt ;) naimisiin. Olen saanut useamman lapsen. Olen opiskellut maisteriksi asti. Olen pystynyt hankkimaan työpaikan alaltani. Olen pysynyt hoikkana koko aikuiselämän ;) Olen saanut matkustella miehen sekä lasten kanssa yhdessä että erikseen. Asumismuoto ja alue ovat sellaisia, etten voisi parempaa toivoa.
Ja täällä minä surkuttelen palkkaani! Olen yrittänyt kertoa itselleni, ettei kaikki voi sujua kuin elokuvissa, eikä minun pitäisi olettaa, että kaikki pitäisi olla perfektosti. Kaikista tärkeintä ovat minun lapseni ja heistä olen tosi tosi tosi onnellinen. En vaihtaisi heitä mihinkään tässä maailmassa. Joten joo, ymmärrän tuskasi ap. Sanon sulle, että jos lapsi asia on sulle tosi tärkeä, niin hommaa sellanen, jonkun toisen kanssa kuin nykyisen miehesi. Kiirettä saat kyllä pitää, yli kolmekymppisen hedelmällisyys on vaan puolet kaksikymppisen hedelmällisyydestä.
Tsemppiä! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voit hankkia yksinkin jos se on sinulle tärkeä asia.No on kyllä vastuussa, jos mies on tekemässä päätöstä väärässä luulossa ap:n suhtautumisesta asiaan.
Mies voisi kyetä mukautumaan ajatukseen vanhemmuudesta, mutta ap ei ole kertonut tilannetta oikein.Jos olet lukenut ap:n viestit kunnolla niin huomaat, että ap on kyllä kertonut tahtovansa lapsen, mies on vaan kuvitellut oman ilmoituksensa riittävän kumoamaan ap:n lapsihaaveet. Ap ei ole vastuussa siitä, jos aikuinen mies ohittaa olankohautuksella puolisonsa toiveet eikä koe tarvetta keskustella näin merkittävästä asiasta. Miksi ihmeessä ajattelet, että on naisen vastuulla jankata samaa asiaa niin kauan, että mies suostuu kuuntelemaan.
Ap kertoi tahtovansa lapsen.
Mies kertoi, ettei tahdo lasta.
Mies meni vasektomiaan.
Ap eroaa, koska haluaa lapsen, jota mies ei selvästikään halua hänelle antaa.
Kaikki meni juuri niin kuin pitääkin.
Ap, älä missään nimessä anna periksi, jos mies yrittää syyllistää sinut jäämään! Sinulla on oikeus omiin tunteisiisi ja haaveisiisi, etkä ole yhtään mitään velkaa miehelle! Kadut lopun ikääsi, jos jätät lapsen hankkimatta vaikka sellaisen haluaisit.
Hyvin kirjoitettu. Joku tuolla aiemmin sanoi, että asiasta olisi pitänyt sopia ja päättää heti tapaillessa. Mutta sekin on inhimillistä, että mieli muuttuu (jopa yhtäkkiä) tai että salaa uskoo miehen muuttavan mielensä vuosien varrella. Ei voida olettaa, että 10-20 vuoden aikana parisuhteessa kumpikaan ei muuttuisi, kasvaisi ja kehittyisi... Jopa näissä ihan keskeisissä asioissa, kuten lapset - tai jopa oma seksuaalinen suuntautuminen.
Tsemppiä ap! Ehdit hyvin löytää vielä hyvän miehen, jonka kanssa perustaa perheen - tai sitten saada lapsen yksin. Mielestäni jokaisen, joka aidosti haluaa lasta ja pystyy sellaisesta huolehtimaan, kannattaisi siihen hommaan ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Soita nyt äkkiä miehellesi ennen vasetomiaa ja kerro tunteesi. Hän voisi vielä sen perua, jos suhde kanssasi on tärkeämpi. Julmaa erota asian takia, jos ei ole sitä etukäteen kertonut siis sitä, että syy on vasetomia. Mieshän ei välttämättä ymmärrä, että haluaisit oikasti lapsen ja asia on sinulle noin tärkeä.
Miten minä en jotenkin yhtään ymmärrä tämän kommentin saamien peukkujen määrää? Ap:n pitäisi siis kertoa miehelle haluavansa lapsen, ja miehen pitäisi näin siis saada mahdollisuus suostua lasentekoon pitääkseen parisuhteensa? Häh? Jotenkin ei vain yhtään kuulosta hyvältä idealta. Nainen haluaa lapsen, mies ei halua lasta. Ainoa järkevä ratkaisu on ero.
match kirjoitti:
Ennemmin kyllä suosittelisin omien sukusolujen säilömistä nyt kun on vielä hedelmällinen ja iästä riippuen mahdollisesti sijaissynnyttäjän käyttämistä sitten kun lapsen olisi sopivaa tulla.
No kyllähän sinä voit yksinkin sen lapsen tehdä. Nykyisen miehen kanssa et, koska hän ei selvästikään lasta halua. Ihan vaikka yhden illan juttu tai tuontisperma jos ei muuta. Lapsen kaipuusi on selvästi sitä luokkaa, että kadut jos et edes yritä. Eihän se ole taattua, että lapsen saa jos sen haluaa, mutta ainakin tulee yritettyä.
Minä menin kahden lapsen ja pitkän pohdinnan jälkeen sterilisaatioon. Ikää silloin 34v. Yksi harkituimmista ja viisaimmista päätöksistä, vaikka aikaa on tuosta vasta puolisen vuotta. Mieheni ei mennyt, koska jätettiin semmoinen varasuunnitelma jäljelle, että kuolen tai eroamme. Hän saattaisi ihan hyvin vielä 10-20 vuodenkin päästä innostua. Minun ja meidän yhteiset lapsemme ovat kuitenkin tässä.
Hassusti kävi vielä niin, että aivan äskettäin muutama kuukausi sterilisaation jälkeen sain tietää myös sairastavani harvinaista perinnöllistä sidekudossairautta, jonka periytyvyys on luokkaa 50%. Tämä selittää voimakkaat niveloireet, jotka alkoivat ensimmäisen lapsen synnyttyä ja jotka ovat iän myötä pahentuneet. On arvoitus, miten paljon tämä sairaus tulevaisuudessa minuun vaikuttaa tai onko lapsistani jompi kumpi saanut saman. Huoli lapsista on isompi kuin itsestäni.
Nyt vain reilusti lusikat jakoon. Se on palvelus teille molemmille.
Ja sitten alat selvitellä mahdollisuuksia hankkia se lapsi - vaikkakin yksin. Tsemppiä.