Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lääkäri jostain järjestelmästä tiedon, jos potilas ei hae apteekista hänelle määrättyä lääkettä?

Vierailija
07.05.2018 |

Ei kai niin voi olla, sehän on potilaan yksityisasia!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on monta lääkäriä! :D

T: Lääkäri ihan siellä terveyskeskuksessa.

Vierailija
22/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on monta lääkäriä! :D

T: Lääkäri ihan siellä terveyskeskuksessa.

Tämähän on ihan paras paikka nollata aivoja. Vaikka palsta ajattelee, että lääkärit ovat liian sivistyneitä viettääkseen täällä aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vain reippaasti hakemassa ne mielenterveyslääkkeet. 

Vierailija
24/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin osan lääkkeistä näkee. Itse sairaanhoitajaopiskelija ja joistain lääkkeistä harjoitteluissa näin, oliko potilas hakenut lääkkeitä vai ei.

Vierailija
25/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos määrättyjä lääkkeitä ei haeta tai oteta se on sitten lääkärin asia.

T: Lääkäri

Miksi se lääkärin asia olisi? On monia syitä, miksi potilaat jättävät määrättyjä lääkkeitä hakematta. Yksi syy on se, että lääkkeet maksavat. Toinen merkittävä syy on se, että on luettu mediasta, että niistä voi tulla haittavaikutuksia, tai naapurillekin on tullut. Yksi syy toki on potilaalle itselleen tulleet haittavaikutukset. Yksi syy on myös se, ettei uskota itsellään olevan lääkärin diagnosoimaa sairautta, esim. diabetestä. 

No esim. onko sairautta hoidettu eli millä tasolla voidaan olettaa hoidon olevan. Jos potilaan verensokerit ovat ihan taivaissa ja jos selviää, ettei lääkettä ole edes haettu, tiedetään heti että syy todennäköisesti johtuu siitä, eikä esimerkiksi tulehduksesta, kriittisestä tilanteesta tms. En ne lääkärit nyt piruuttaan niitä tietoja kyttää, vaan hoidon tueksi.

t. toinen lääkäri 

Vierailija
26/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos määrättyjä lääkkeitä ei haeta tai oteta se on sitten lääkärin asia.

Miksi se lääkärin asia olisi? On monia syitä, miksi potilaat jättävät määrättyjä lääkkeitä hakematta. Yksi syy on se, että lääkkeet maksavat. Toinen merkittävä syy on se, että on luettu mediasta, että niistä voi tulla haittavaikutuksia, tai naapurillekin on tullut. Yksi syy toki on potilaalle itselleen tulleet haittavaikutukset. Yksi syy on myös se, ettei uskota itsellään olevan lääkärin diagnosoimaa sairautta, esim. diabetestä. 

No esim. onko sairautta hoidettu eli millä tasolla voidaan olettaa hoidon olevan. Jos potilaan verensokerit ovat ihan taivaissa ja jos selviää, ettei lääkettä ole edes haettu, tiedetään heti että syy todennäköisesti johtuu siitä, eikä esimerkiksi tulehduksesta, kriittisestä tilanteesta tms. En ne lääkärit nyt piruuttaan niitä tietoja kyttää, vaan hoidon tueksi.

t. toinen lääkäri 

Tai siis kolmas (vai neljäs?) lääkäri

Vierailija
27/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee mun mielestä psykiatria tiedot myös. Ainakin minä näen enkä ole edes lääkäri. Siis jos avaan sen psykiatrian lehden.

Minkä psykiatrian lehden sinä avaat? Ja me somaattisen puolen lääkärit emme näe psykiatrian lausuntoja.

T: Lääkäri terveyskeskuksesta.

Vierailija
28/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee onko ostettu, mutta ei näe onko syöty.

Heh, tämän toki ymmärrän mutta en viitsi ostaa niitä kaaappiin pelkästään lääkärin mielikis. Tässäkin tapauksessa kyse on eräästä kolestrolilääkkeestä jonka toinen lääkäri on kertaalleen lopettanut, mutta toinen aloittanut uudestaan. Ap

Yleensä kannattaa jo vastaanotolla sanoa lääkärille, jos ei aio käyttää lääkärin ehdottamaa lääkettä. Vain erittäin harvoissa sairauksissa (esim tuberkuloosi) laki velvoittaa potilaan syömään hänelle määrätyt lääkkeet. 

Laki ei kyllä velvoita ottamaan mitään lääkettä.

T: Lääkäri TK

Vierailija
29/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin osan lääkkeistä näkee. Itse sairaanhoitajaopiskelija ja joistain lääkkeistä harjoitteluissa näin, oliko potilas hakenut lääkkeitä vai ei.

Kerropas, miten tämä onnistui. 

Vierailija
30/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee mun mielestä psykiatria tiedot myös. Ainakin minä näen enkä ole edes lääkäri. Siis jos avaan sen psykiatrian lehden.

Minkä psykiatrian lehden sinä avaat? Ja me somaattisen puolen lääkärit emme näe psykiatrian lausuntoja.

en tiedä mikä ohjelma teillä on mutta minulla on kokemusta parin eri ohjelman käytöstä ja molemmissa on mahdollisuus avata psykiatrian kansio tai lehti. Eri asia sitten haluatko et se että oot sen avannut voidaan joskus tarkistaa.

Vierailija
31/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T: Lääkäri terveyskeskuksesta.[/quoteMinä olen terveyskeskuslääkäri, ja meillä näkyy kaikki sairaalan tekstit. Psykiatrian tekstit on kahden klikkauksen päässä, mutta katson olevani oikeutettu avaamaan lehden, jos uusin psyykenlääkkeitä. 

Vierailija
32/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, tämän toki ymmärrän mutta en viitsi ostaa niitä kaaappiin pelkästään lääkärin mielikis. Tässäkin tapauksessa kyse on eräästä kolestrolilääkkeestä jonka toinen lääkäri on kertaalleen lopettanut, mutta toinen aloittanut uudestaan. Ap

Yleensä kannattaa jo vastaanotolla sanoa lääkärille, jos ei aio käyttää lääkärin ehdottamaa lääkettä. Vain erittäin harvoissa sairauksissa (esim tuberkuloosi) laki velvoittaa potilaan syömään hänelle määrätyt lääkkeet. 

Kylläpä vain velvoittaa tbc-lääkkeet ottamaan. 

tk-lääkäri

Vierailija
33/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en tiedä mikä ohjelma teillä on mutta minulla on kokemusta parin eri ohjelman käytöstä ja molemmissa on mahdollisuus avata psykiatrian kansio tai lehti. Eri asia sitten haluatko et se että oot sen avannut voidaan joskus tarkistaa.

En minä vaan näe yliopistollisen sairaalan psykiatrian tietoja. Näen kyllä meidän puolen esim. psy hoitajan käynnit mutta en sisältöä.

T:  Lääkäri terveyskeskus

Vierailija
34/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tk-lääkäri

Ei velvoita.

Vierailija
35/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kerran yksityiseltä psykiatrilta lääkkeitä ahdistukseen.  Ei niistä mitään apua ollut, mut halusin kokeilla. Liikunnasta oli parempi apu. Mut näkeekö mun lääkäri nyt et oon käynyt psykiatrilla?

Vierailija
36/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tk-lääkäri

Ei velvoita.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161227#Pidp453326656

Ole hyvä

Vierailija
37/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tk-lääkäri

Ei velvoita.

Ole hyvä

Eristämisen aikana! Ja jos ihminen on sairas missä vaaditaan eristämistä ja hän kieltäydyy lääkityksestä. Mutta silti mikään laki ei pakota ihmistä ottamaan lääkettä ilman hänen suostumusta. Tartuntatautien takia lääkitys on tarpeellinen. Mutta kuinka moni täällä sairastaa tarttuvaa tubia? Haluat pelotella ihmisiä ottamaan lääkkeet viimeiseen saakka.

Vierailija
38/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näkeekö lääkäri jos potilas on käynyt lukemassa omaa kanta.fi? Jos, näkeekö että kuinka monesti?

Vierailija
39/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain kerran yksityiseltä psykiatrilta lääkkeitä ahdistukseen.  Ei niistä mitään apua ollut, mut halusin kokeilla. Liikunnasta oli parempi apu. Mut näkeekö mun lääkäri nyt et oon käynyt psykiatrilla?

Näkee ja et saa enään somaattisen puolen apua kun olet ns. hullu. Sinun vika miksi menit!

Vierailija
40/53 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tk-lääkäri

Ei velvoita.

Ole hyvä

Eristämisen aikana! Ja jos ihminen on sairas missä vaaditaan eristämistä ja hän kieltäydyy lääkityksestä. Mutta silti mikään laki ei pakota ihmistä ottamaan lääkettä ilman hänen suostumusta. Tartuntatautien takia lääkitys on tarpeellinen. Mutta kuinka moni täällä sairastaa tarttuvaa tubia? Haluat pelotella ihmisiä ottamaan lääkkeet viimeiseen saakka.

Tämä oli vastaus siihen, että joku jankkasi, että mikään laki ei velvoita ottamaan lääkkeitä. Kyllä tämä laki velvoittaa tietyissä tapauksissa. Jos oikeasti olisit lääkäri niin tämän tietäisit. Ja jos olet, niin häpeä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi