Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukunimen vaihtaminen huvin vuoksi?

Vierailija
07.05.2018 |

Onnistuuko sukunimen vaihtaminen?
Vai voiko sukunimen vaihtaa vain jos menee naimisiin tms?
Vai voiko ottaa pelkästään äidin tyttönimen? Vai voiko valita jonkin toisen sukunimen?
...
Ihan vain tahdon omasta tosi kurjasta sukunimestäni eroon. En tahtoisi mennä naimisiin vain saadakseni uuden sukunimen. Ja äitini tyttönimi on aika kurja myös, joten turha siihen olisi vaihtaa.
...
KIITOS NEUVOISTA.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lukee sukunimilaissa ihan selvästi. Voit vaihtaa koska haluat, jos nimi löytyy omasta suvustasi, tai se on täysin uusi eikä kenelläkään käytössä. 

Vierailija
2/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tyttönimen voit ottaa. Aika moni sukunimistä on suojattuja eli niitä ei voi ottaa. Luin kerran pariskunnasta, joka keksi itselleen sukunimen erään kiven mukaan. Valaskivi

Kaksi ystävää, Hiltunen ja Huttunen, yhdistivät nimensä = Hultunen. Molemmilla muuttui siis yksi kirjain edellisestä sukunimestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin tyttönimen voit ottaa. Aika moni sukunimistä on suojattuja eli niitä ei voi ottaa.

Kaikki sukunimet on "suojattuja" ihan samalla tavalla. Et voi ottaa nimeä, mikä ei ole omasta suvustasi.

Vierailija
4/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin tyttönimen voit ottaa. Aika moni sukunimistä on suojattuja eli niitä ei voi ottaa. Luin kerran pariskunnasta, joka keksi itselleen sukunimen erään kiven mukaan. Valaskivi

Kaksi ystävää, Hiltunen ja Huttunen, yhdistivät nimensä = Hultunen. Molemmilla muuttui siis yksi kirjain edellisestä sukunimestä.

Suomessa ihan kaikki sukunimet ovat suojattuja. Esim. yleisintä suomalaista sukunimeä Korhonen ei voi ottaa, jos sitä ei löydy omasta suvusta. Pitää keksiä ihan uusi tai katsella sopiva omasta suvusta. Sekään ei saa mennä liian kauas, siinäkin oli rajoitus.

Vierailija
5/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlea sukunimilaki. Älä arvuuttele täällä. Minä sain jopa entisen mieheni sukunimen takaisin. Olin siis välillä ottanut tyttönimeni takaisin. 20 vuoden jälkeen tulin katumapäälle ja marssin maistraattiin.

Vierailija
6/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kaukaa suvusta? Kelpaako pikkuserkku?

Vierailija
7/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlea sukunimilaki. Älä arvuuttele täällä. Minä sain jopa entisen mieheni sukunimen takaisin. Olin siis välillä ottanut tyttönimeni takaisin. 20 vuoden jälkeen tulin katumapäälle ja marssin maistraattiin.

Kun olin naimisissa niin pidin oman sukunimeni. Voinkohan minä nyt vuosia eron jälkeen ottaa x-puolisoni sukunimen? =D

Vierailija
8/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim jomman kumman isoäidin tyttönimi luulis oleva OK?

Vierailija
9/10 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä sukulaisteni sukunimiä. En tunne ainuttakaan sukulaistani.

Pitää siis keksiä ihan uusi nimi. Öh. Ultranova? :p

Vierailija
10/10 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni suvussa viiden sukupolven suoraa linjaa esiintyvän sukunimen saisi ottaa, vaikka se olisi suojattu, eli voisit ottaa esimerkiksi iso-iso-iso-isoäitisi tyttönimen. Olisin itse halunnut ottaa suvussa liikkuneen vanhan sukunimen, joka on nykyään suojattu, mutta en saanut, koska se oli liian "kaukaa" haettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi