Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet, sairausko?

Vierailija
07.05.2018 |

Ainakin siihen nähden, että siihen halutaan lääkettä. Sairas on maailma, kun normi naisen kehitykseen tarvitaan lääkitystä.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni veteli mm. salviaa ja muita luontaistuotelääkkeitä vaihdevuosioireisiin. Kuulemma autttoi. Mutta mutta... Ikätarkastuksen verikokeessa maksa-arvot olivat järkyttävät. Vaihtoi sitten hormoneihin.

Kun pyrstö irtoaa, niin nokka tarttuu.

En myöskään käyttäisi hormooneja.

Sinulla taitaa vaihdevuodet olla vasta edessäpäin. Et tiedä vielä mitään yötä päivää jatkuvasta ylettömästä hikoilusta. Ei mitään puuskia, vaan tosiaan jatkuvaa hikoilua. 

Istutaan mökillä kesällä tuttavapariskunnan kesken. Minä kylven hiessä ja mielessäni toivon, että olisi tuuletin tai jotain, tätä ei kestä. Siinä tuttavapariskunnan nainen (hänkin vaihdevuosi-iässä, vähän minua vanhempi) toteaa että onpa kiva, kun ne helteet meni ohi, ja on näin mukavan viileää.

Kun aloitin hormonikorvaushoidon, hikoilu lakkasi muutamassa tunnissa ensimmäisen tabletin ottamisesta. Eikä ole palannut.  

Kaikki nyt vaan ei heti tarttu hormooneihin ja kaikki ei hikoile.

Vuoden ollut päivittäin polttavaa kuumotusta ja silti kestän tän luomuna.

En halua riippuvaiseksi hormooneista.

Vierailija
62/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuivuus tässä on pahempaa kuin hikipuuskat. Ehkä hikipuuskani eivät ole yhtä pahoja kuin toisilla. Mutta ihon ja limakalvojen kuivuminen, nenän ja silmien kuivuminen ärsyttää. Päivittäin pitäisi muistaa öljytä ja rasvata itseään ja laittaa silmätipat. Ja lisäksi olen muuttunut hitaaksi, mikä haittaa töissä. Vauhti, oppiminen ja hoksaaminen on hidastunut ja niveliä kolottaa. Hormonihoitoa en saa, koska suvussa on rintasyöpää.

Eihän tämä sairautta ole sen enempää kuin menkat ja raskauskaan, mutta vaikeuttaa kyllä elämää. Ikä 56 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla henk.koht pilviin asti ja ylikin muuri alkaa käyttää hormoneita!

Kyllä melkoisen paljon kärsin ennenkuin niitä suuhuni vai minne ne sitten pistetään, laittaisin!

Vierailija
64/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hedelmällisyyskään ole sairaus, mutta hormoneja popsitaan senkin ehkäisyyn.

Monella miehellä on ihan vastaavia vaivoja, eli alhainen testosteroni. Selittää osin näitä juttuja täällä, kun vähän kaikki kiukuttaa, etenkin naiset.

Vierailija
65/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni veteli mm. salviaa ja muita luontaistuotelääkkeitä vaihdevuosioireisiin. Kuulemma autttoi. Mutta mutta... Ikätarkastuksen verikokeessa maksa-arvot olivat järkyttävät. Vaihtoi sitten hormoneihin.

Johtuivatko ne järkyttävät maksa-arvot nimenomaan luontaistuotteista eivätkä esim. alkoholista tai lääkkeistä? Ovatko arvot nyt paremmat? Mitkä luontaistuotteet olisivat voineet vaikuttaa niihin maksa-arvoihin?

Ihan uteliaisuuttani kyselen.

Vierailija
66/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotteilla saa kyllä maksan pilalle, esim koivunlehtiteellä jos sitä nauttii liikaa.

Vierailija
67/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vaihdevuosioireiden tulossa eroa sillä, onko aiemmin syönyt hormoneja esimerkiksi ehkäisyyn tai ei koskaan mihinkään?

Minkä ikäisinä olette aloittaneet hormonihoidot?

Nyt 52 v. enkä tällä hetkellä tunne tarvetta hormoneille, vaikka jonkinlaisia oireita on. En ole koskaan käyttänyt mitään hormoneja.

Vierailija
68/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta joillekin tämän luonnollinen elämänvaihe aiheuttaa sellaisia, vaikeita oireita, että niitä on syytä lievittää lääkityksellä.

Vierailija
69/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaisi kuulla, millainen ruokavalio toimii. Karppausta on turha ehdottaa, se ei sovi minulle.

En ehdota karppausta. Kiinnostaa, miksi se ei sovi sinulle.

Saan siitä pahat refluksioireet.

Ok, mitähän olet syönyt karpatessasi?

En vähättele vaivojasi, mutta suurin osa "karppaajista" syövät täysin muuta kuin karppausta.

Vihanneksia, lihaa, rasvaa... mitä ihmettä pitäisi syödä jos ei tuota? Pähkinälle ja papukasveille allerginen. Ihmeellistä nillitystä taas, kun se oma suosikkiruokavalio ei kaikille sovi.

Vierailija
70/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan kyllä mieluummin hormonikorvaushoitoja kuin alkaisin kärsiä. Tiedättekö muuten, mitä hormonit ovat. Meissä ihmisissä on luontaisesti vaikka kuinka monia hormoneja. Mitä iloa luulette saavanne luomukärsimisestä. Mieluummin kuolen vaikka 5 vuotta aiemmin kuin kärsin typeriä oireita.

Vierailija
71/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan!

Päinvastoin elämä helpotti huomattavasti: ei menkkoja, ei pms, ei ärtyisyyttä, ei unihäiriöitä enää, eikä painokaan noussut! Voi harrastaa, rakastella ja matkustaa koska haluaa miettimättä osuuko menkat juuri siihen kohtaan.

Olen aina syönyt prosessoimatonta itsetehtyä ruokaa joten ruokavaliota ei tarvinnut paljoa korjata, turhista hiilareista olen luopunut jo aikaa sitten. En toki ryppyotsaisesti, juhlissa syön kakkua ja kesällä jäätelöä jos mieli tekee. Myös kuntoilu ja liikunta on nyt paljon mieluisampaa kuin ennen vaihtareita.

Nyt niiden loppumisesta on jo 5v olen kuin nuori tyttö (sisältä tosin vaan:D) taas. Onneksi en ottanut lääkitystä missään vaiheessa.

n58v

Vierailija
72/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan!

Päinvastoin elämä helpotti huomattavasti: ei menkkoja, ei pms, ei ärtyisyyttä, ei unihäiriöitä enää, eikä painokaan noussut! Voi harrastaa, rakastella ja matkustaa koska haluaa miettimättä osuuko menkat juuri siihen kohtaan.

Olen aina syönyt prosessoimatonta itsetehtyä ruokaa joten ruokavaliota ei tarvinnut paljoa korjata, turhista hiilareista olen luopunut jo aikaa sitten. En toki ryppyotsaisesti, juhlissa syön kakkua ja kesällä jäätelöä jos mieli tekee. Myös kuntoilu ja liikunta on nyt paljon mieluisampaa kuin ennen vaihtareita.

Nyt niiden loppumisesta on jo 5v olen kuin nuori tyttö (sisältä tosin vaan:D) taas. Onneksi en ottanut lääkitystä missään vaiheessa.

n58v

Aloinkin jo ihmetellä, olenko täällä ainoa, jolle vaihdevuodet eivät ole olleet mikään hirveä vuosia kestänyt piina:-). Viimeiset kuukautiset olivat pari vuotta sitten, jossain vaiheessa oli kuumia aaltoja, mutta ne loppuivat aika pienellä säädöllä, ja nykyään olen oireeton. Asiaan on vaikuttanut varmaan sekin, että löysin pari vuotta sitten miehen, jonka kanssa on edelleenkin mukava temmeltää. Hänen ansiostaan kaikki paikat ovat edelleen käytössä ja pysyvät varmaan senkin vuoksi hyvässä kunnossa.

N57

Vierailija
73/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luontaistuotteilla saa kyllä maksan pilalle, esim koivunlehtiteellä jos sitä nauttii liikaa.

Ja lääkkeetkö eivät aiheuta mitään sivuvaikutuksia?

Luontaistuotteita on myös osattava käyttää järkevästi. Luonnosta löytyy kuitenkin apu moneen vaivaan.

Vierailija
74/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimakkaat vaihdevuosioireet voivat johtua paitsi estrogeenin puutteesta myös maksan vajaatoiminnasta, johon voivat olla syynä alkoholi, ylipaino ja siihen liittyvä huono ruokavalio ja/tai lääkkeet. Sen vuoksi oireita voi lievittää oikeanlaisella eli mahdollisimman puhtaalla ravinnolla, joka auttaa maksan toimimaan paremmin.

Vierailija
75/89 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taitaa vaihdevuodet olla vasta edessäpäin. Et tiedä vielä mitään yötä päivää jatkuvasta ylettömästä hikoilusta. Ei mitään puuskia, vaan tosiaan jatkuvaa hikoilua. 

Istutaan mökillä kesällä tuttavapariskunnan kesken. Minä kylven hiessä ja mielessäni toivon, että olisi tuuletin tai jotain, tätä ei kestä. Siinä tuttavapariskunnan nainen (hänkin vaihdevuosi-iässä, vähän minua vanhempi) toteaa että onpa kiva, kun ne helteet meni ohi, ja on näin mukavan viileää.

Kun aloitin hormonikorvaushoidon, hikoilu lakkasi muutamassa tunnissa ensimmäisen tabletin ottamisesta. Eikä ole palannut.  

Ne hormonit suojaavat myös osteoporoosilta. Sinä olet päässyt vähällä. 

Vierailija
76/89 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuivatko ne järkyttävät maksa-arvot nimenomaan luontaistuotteista eivätkä esim. alkoholista tai lääkkeistä? Ovatko arvot nyt paremmat? Mitkä luontaistuotteet olisivat voineet vaikuttaa niihin maksa-arvoihin?

Ihan uteliaisuuttani kyselen.

Sisäisesti nautittujen Aloe Vera -tuotteiden on todettu aiheuttaneen maksavaurioita. 

Vierailija
77/89 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole päässyt vähällä, en vaan luovuta heti ja täytyy sitä kalkkia saada, ei siihen hormooneja tarvita.

Joka päivä kuumotuksia ja vuoden tätä kestänyt.

Toiset vaan on sitkeämpiä kärsimään kuin toiset. Toiset luovuttaa heti.

Noista hormooneja vaikea lopettaa, joten ei kiitos.

Lisäksi saat menkat ja ennen menkkoja tietenkin särkee.

Lisäksi keltarauhashormooni masentaa.

Vierailija
78/89 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hedelmällisyyskään ole sairaus, mutta hormoneja popsitaan senkin ehkäisyyn.

Monella miehellä on ihan vastaavia vaivoja, eli alhainen testosteroni. Selittää osin näitä juttuja täällä, kun vähän kaikki kiukuttaa, etenkin naiset.

Moni ei popsi koska ei sovi.

Vierailija
79/89 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs läheiseni sanoi ettäkun vaihdevuodet on käynyt lävitse niin sitten on hyvä olla.

Vierailija
80/89 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole päässyt vähällä, en vaan luovuta heti ja täytyy sitä kalkkia saada, ei siihen hormooneja tarvita.

Joka päivä kuumotuksia ja vuoden tätä kestänyt.

Toiset vaan on sitkeämpiä kärsimään kuin toiset. Toiset luovuttaa heti.

Noista hormooneja vaikea lopettaa, joten ei kiitos.

Lisäksi saat menkat ja ennen menkkoja tietenkin särkee.

Lisäksi keltarauhashormooni masentaa.

Et tiedä asioista mitään, et ole kokenut vaikeita vaihdevuosioireita. Ei hormonikorvaushoidon aikana kuukautisia tule, lääkkeet on ihan sitä varten suunniteltu.