Vaihdevuodet, sairausko?
Ainakin siihen nähden, että siihen halutaan lääkettä. Sairas on maailma, kun normi naisen kehitykseen tarvitaan lääkitystä.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni veteli mm. salviaa ja muita luontaistuotelääkkeitä vaihdevuosioireisiin. Kuulemma autttoi. Mutta mutta... Ikätarkastuksen verikokeessa maksa-arvot olivat järkyttävät. Vaihtoi sitten hormoneihin.
Kun pyrstö irtoaa, niin nokka tarttuu.
En myöskään käyttäisi hormooneja.
Sinulla taitaa vaihdevuodet olla vasta edessäpäin. Et tiedä vielä mitään yötä päivää jatkuvasta ylettömästä hikoilusta. Ei mitään puuskia, vaan tosiaan jatkuvaa hikoilua.
Istutaan mökillä kesällä tuttavapariskunnan kesken. Minä kylven hiessä ja mielessäni toivon, että olisi tuuletin tai jotain, tätä ei kestä. Siinä tuttavapariskunnan nainen (hänkin vaihdevuosi-iässä, vähän minua vanhempi) toteaa että onpa kiva, kun ne helteet meni ohi, ja on näin mukavan viileää.
Kun aloitin hormonikorvaushoidon, hikoilu lakkasi muutamassa tunnissa ensimmäisen tabletin ottamisesta. Eikä ole palannut.
Kaikki nyt vaan ei heti tarttu hormooneihin ja kaikki ei hikoile.
Vuoden ollut päivittäin polttavaa kuumotusta ja silti kestän tän luomuna.
En halua riippuvaiseksi hormooneista.Ne hormonit suojaavat myös osteoporoosilta. Sinä olet päässyt vähällä.
En todellakaan ole päässyt vähällä, en vaan luovuta heti ja täytyy sitä kalkkia saada, ei siihen hormooneja tarvita.
Joka päivä kuumotuksia ja vuoden tätä kestänyt.Toiset vaan on sitkeämpiä kärsimään kuin toiset. Toiset luovuttaa heti.
Noista hormooneja vaikea lopettaa, joten ei kiitos.Lisäksi saat menkat ja ennen menkkoja tietenkin särkee.
Lisäksi keltarauhashormooni masentaa.Et tiedä asioista mitään, et ole kokenut vaikeita vaihdevuosioireita. Ei hormonikorvaushoidon aikana kuukautisia tule, lääkkeet on ihan sitä varten suunniteltu.
Aivan varmasti tulee sillä olen kokeillut ja tiedän niistä mutta sinä et tiedä. Vuodotonta hoitoa ei voida aloittaa kun vasta tietyn ajan päästä.
Sinä se et tiedä mutta olet kukkona tunkiolla.
Jos kuukautiset olleet vuoden poissa niin vuodoton hoito voidaan aloittaa.
Moni ei tuota vuotta pysty odottamaan sillä oireet alkaa rankasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni veteli mm. salviaa ja muita luontaistuotelääkkeitä vaihdevuosioireisiin. Kuulemma autttoi. Mutta mutta... Ikätarkastuksen verikokeessa maksa-arvot olivat järkyttävät. Vaihtoi sitten hormoneihin.
Sinulla taitaa vaihdevuodet olla vasta edessäpäin. Et tiedä vielä mitään yötä päivää jatkuvasta ylettömästä hikoilusta. Ei mitään puuskia, vaan tosiaan jatkuvaa hikoilua.
Istutaan mökillä kesällä tuttavapariskunnan kesken. Minä kylven hiessä ja mielessäni toivon, että olisi tuuletin tai jotain, tätä ei kestä. Siinä tuttavapariskunnan nainen (hänkin vaihdevuosi-iässä, vähän minua vanhempi) toteaa että onpa kiva, kun ne helteet meni ohi, ja on näin mukavan viileää.
Kun aloitin hormonikorvaushoidon, hikoilu lakkasi muutamassa tunnissa ensimmäisen tabletin ottamisesta. Eikä ole palannut.
En halua riippuvaiseksi hormooneista.Ne hormonit suojaavat myös osteoporoosilta. Sinä olet päässyt vähällä.
En todellakaan ole päässyt vähällä, en vaan luovuta heti ja täytyy sitä kalkkia saada, ei siihen hormooneja tarvita.
Joka päivä kuumotuksia ja vuoden tätä kestänyt.Toiset vaan on sitkeämpiä kärsimään kuin toiset. Toiset luovuttaa heti.
Noista hormooneja vaikea lopettaa, joten ei kiitos.Lisäksi saat menkat ja ennen menkkoja tietenkin särkee.
Lisäksi keltarauhashormooni masentaa.Et tiedä asioista mitään, et ole kokenut vaikeita vaihdevuosioireita. Ei hormonikorvaushoidon aikana kuukautisia tule, lääkkeet on ihan sitä varten suunniteltu.
Tää on ihan paskaa
Tunnen paljon naisia joilla rankat vaihdevuodet mutta ei ne silti hormooneja käytä.
Kuulemma näkyy myöhemmin naamasta ero onko käyttänyt estrogeenia vai ei. Käyttäjät ovat nuoremman näköisiä ja tukka pysyy päässä. En tiiä sitten....
Kauhulla odotan jos minulle tulee vaikeat vaihdevuosioireet niinkuin äidilleni.
Ystävä sai juuri hormonikorvaushoidon kun oli todella vaikeat oireet...paha masennus, unettomuus ja hikoilu ym ym. Pystyy taas elämään normaalisti ja nukkumaan.
Minulla on veren hyytymishäiriö ja on ollut veritulppa joten en tietenkään saa hormoneja.
Olen nyt 49v ja kierto ei ole enää säännöllinen vaan heittelee. Kuukautiset ovat runsaammat kuin ennen.
Iho ja hiukset ovat kuivat mutta alakerta ei vielä ;) Pissalla saa juosta usein.
Toivottavasti minusta ei tule hikoilevaa hermorauniota joka zombiena kuuhoilee kaiket yöt sillä luomuna on sitten pärjättävä halusi tai ei.
Huvittaa nuo ap:n kaltaiset ihmiset, jotäiden maailmankuva on niin kapea, että kaikkien elämä kuvitellaan samanlaiseksi kuin itsellä ja sitten aletaan kytätä ja yritetään määräillä, miten muut saavat elää. Siinä täytyy olla takana kateutta tms tunnistamatinta ahdistusta.
Minulla on ollut korkea estrogeenitaso ja paha endometrioosi, joten vaihdevuodet tulivat voimakkaina 46-vuotiaana, kun hormonien taso laski huomattavasti. Kuumia aaltoja joka päivä ymrivuorokauden 10 min välein, mutta se nyt oli vain ikävää. Pahempi oli, että tuli totaali unettomuus, en pystynyt nukkumaan edes unilääkkeillä. Se olisi varmaan tappanut minut pitkään jatkuessaan. Tuli myös nivelsäryt, joita yleislääköri luuli ensin reumaksi.
Kaikki helpotti, kun aloitin hormonit. Gyne sanoi, että joillain vaihdevuodet eivät edes lopu koskaan, vaan voivat jatkua lopun elämää. Ne ovat kuulemma elimistön itsetuhomekanismi, joka johtaa vanhenemisen kiihtymiseen, kehon rappeutumiseen ja lopulta kuolemaan. Aion käyttää hormoneja niin kauan kuin joku vain niistä suostuu reseptin kirjoittamaan.
Ap saa aivan vapaasti elää niinkuin itse katsoo parhaaksi. Hän kuuluu epäilemättä niihin, jotka eivät anna rokottaakaan lapsiaan ja joiden mielestä hiusten värjääminen on syntiä ja jonka mielestä yli 30 v naisten pitää pukeutua "ikäänsä katsoen soveliaasti eikä ainakaan köyttää nuorisokaupan vaatteita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi keltarauhashormooni masentaa.
Hyvä että sinusta tuntuu että asiasi ovat hallinnassa. Voisit siitä huolimatta yrittää ymmärtää, että olet vain oman tapauksesi asiantuntija. Kuten jo aiemmin sinulle siitä kommentoin. Jokainen nainen on yksilö ja jokaisella on oma kokemuksensa. Se että syyllistät muita hormonien (kyllä, yhdellä oolla) käytöstä viittaa siihen, että sinulla on sisimmässäsi kovasti katkeruutta. Harmittaako ainua noin kovasti, että jotkut saavat avun hormonihoidosta, eivätkä kärsi. Sinä kärsit ja nyt purat pahaa oloasi meihin hormonihoidon käyttäjiin.
Ihan nyt esimerkkinä: minulle ei ehtinyt tulla luonnollisia vaihdevuosia. Tarkoittaa sitä, että hormonitasoni ei ehtinyt laskea luonnollisesti. Ei, vaan minulta poistettiin munasarjat ja kohtu. Muutos oli kropalle yllätys ja raju. Sain siis voimakkaat oireet aika nuorena. Koska minun on pystyttävä olemaan töissä JA hoitamaan lapseni, otin hormonihoidon. Perheen hyvinvoinnin vuoksi näin oli tehtävä. En suostu siihen, että sinä vertaat minua narkomaaniin. Minusta se on panettelua ja minulla on oikeus pahoittaa siitä mieleni. Miksi haluat että minulla on paha mieli? Haluan vain hoitaa työni, jotta pystyn elättämään itseni ja perheeni ja kasvattaa lapseni hyvissä olosuhteissa. Mikä täsä on väärin mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon naisia joilla rankat vaihdevuodet mutta ei ne silti hormooneja käytä.
Joo minäkin tunnen, tunnistaa siitä että kilahtelevat, ja 15 minuuttia myöhemmin ne ei koko asiaa muistakaan. Vaikeat äkkinäiset mielialanvaihtelut tekee ihmisestä aika rankan esim. työyhteisössä.
Esimerkkinä Femosten, puolet pillereistä estrogeenia ja puolet keltarauhashormoonia joka on huono hormooni naiselle.
Menee kaksi päivää niin tulee menkat.
Pelkkää estrogeenia saa syödä jos kohtu poistettu.
Huomaan että naiset jotka käyttävät hormooneja niin vaikea hyväksyä että joku ei käytä,
Tietävät ilmeisesti itsekkin että se paskamainen vaihe on joskus edessä eli se lopettaminen.
Yli 5 vuoden käyttöä ei suositella.