Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet, sairausko?

Vierailija
07.05.2018 |

Ainakin siihen nähden, että siihen halutaan lääkettä. Sairas on maailma, kun normi naisen kehitykseen tarvitaan lääkitystä.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen vanhaan tämän ikäiset kuolivat tai olivat kuolleet jo pois. Luonnon kannalta meistä ei ole hyötyä, kun lisääntymiskyky on mennyt. Ei tässä sikäli ole mitään luonnollista.

Tänne vaan kaikki hormonit heti kun tarvii! Otan vastaan ja pidän kauniin ihon ja kosteat limakalvot + vaihdevuosioireet pois.

Vierailija
42/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nro 8, mutta itselläni auttoi sokeriton, gluteeniton kasvispainotteinen ruokavalio (pääasiassa luomutuotteita ja karppityyliin, joo, mutta vähemmän lihaa), alkoholin jättäminen melkeinpä kokonaan pois, säännöllinen ruokarytmi ilman välipaloja, erilaiset lisäaineet, reipas liikunta ja seksi. En väitä, että sopii kaikille, mutta tällä tavoin hikoilu katosi ja mieli pysyi iloisena. Tämä on kovin yksilöllistä, ja vain kokeilemalla selviää, mikä auttaa itseä parhaiten. Tietoa kyllä löytyy runsaasti netistä.

Minun ongelmani on se, että en voi muuttaa ruokavaliotani enää tuollaiseksi, kun se on ollut sellainen jo vuosikausia. Niin vain vaihdevuodet paukahti päälle voimakkaina. Mitä ne on nuo sinun lisäaineesi? Jotain lisäravinteita?

Niin juuri, lisäravinteita: vitamiineja, kalaöljyä, Q10:tä, alfalipoiinihappoa jne. Kokeilin myös erilaisia yrttiteitä, esim. salviaa, ja muistaakseni hibiskusta. Kokeilin soijatuotteita (esim. sojajogurttia), mutta ne eivät sopineet minulle (vaikuttivat oudosti mielialaan). Alkoholin huomasin pahentavan vaihdevuosioireita, mutta siitä oli helppo luopua, koska en ole sitä koskaan paljon juonut. Itselläni on aina ollut kiinnostusta vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin, ja usein olen myös löytänyt sopivia keinoja, kun olen aikani etsinyt. Teen mieluummin näin, mutta ymmärrän kyllä, etteivät kaikki pääse yhtä helpolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te siis kestätte sen keltarauhashormoonin, minä en.

Ei pelkkää estrogeenia saa käyttää.

Nykysuositus on että hormooneja vain vähän aikaa. Aiheuttaa syöpää.

Syöpäriski on tosi pieni. Lisäksi sama jengi, joka karttaa hoitoja on ylipainoisia ja syö ties mitä syöpää aiheuttavaa.

Vierailija
44/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ennen vanhaan tämän ikäiset kuolivat tai olivat kuolleet jo pois. Luonnon kannalta meistä ei ole hyötyä, kun lisääntymiskyky on mennyt. Ei tässä sikäli ole mitään luonnollista.

Tänne vaan kaikki hormonit heti kun tarvii! Otan vastaan ja pidän kauniin ihhon ja kosteat limakalvot + vaihdevuosioireet pois.

Ihmisnaaraille tulee vaihdevuodet, koska heitä tarvitaan auttamaan omia tyttäriään lastenhoidossa. Lienee myös syy siihen, että naiset elävät miehiä pidempään, koska vanhat naiset ovat olleet tarpeellisia.

Vierailija
45/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te siis kestätte sen keltarauhashormoonin, minä en.

Ei pelkkää estrogeenia saa käyttää.

Nykysuositus on että hormooneja vain vähän aikaa. Aiheuttaa syöpää.

Syöpäriski on tosi pieni. Lisäksi sama jengi, joka karttaa hoitoja on ylipainoisia ja syö ties mitä syöpää aiheuttavaa.

Mirena laitettiin sisään oli kuin syöpä olisi saapunut sisään + "Saako tästä vähän leikata?"

Normaalipainoinen

Vierailija
46/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne vaan kaikki hormonit heti kun tarvii! Otan vastaan ja pidän kauniin ihon ja kosteat limakalvot + vaihdevuosioireet pois.

Et voi ikuisuutta niitä syödä, juuri olin gynellä ja nykysuositus on että mahdollisemman vähän aikaa hormooneja.

Tasan tarkkaan kun lopetat hormoonit niin saat vaihdevuodet vanhana.

Hormooneista ei ole mitään puolusteltavaa vaan heikot niihin tarttuu heti ja sitten itketään, kun niistä ei pysty pääsemään eroon.

Vierailija
47/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella naurettavaa jauhaa tänne vaan hormoonit jos ei ole kokeillut niitä.

Monelle ei sovi ollenkaan.

Saa kuukautiset, pms ja alavatsa ja selkäkivut, kun syö hormooneja, ei kiitos.

Kokeillut olen.

Vierailija
48/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella naurettavaa jauhaa tänne vaan hormoonit jos ei ole kokeillut niitä.

Monelle ei sovi ollenkaan.

Saa kuukautiset, pms ja alavatsa ja selkäkivut, kun syö hormooneja, ei kiitos.

Kokeillut olen.

Unohtui vielä pingottuneet rinnat.

Vierailija
49/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt kertomaan se oikea ruokavalio. Hopi hopi. Nimim. 10 v hormoneja syönyt

Minua kiinnostaa myös. Olen juuri aloittanut hormonikorvaushoidon, kun minulle tehtiin radikaalipoisto endon takia. Ensimmäinenkuuma aalto jysähti 5 vrk kuluttua. Enpä jäänyt odottelemaan muita oireita.

Estrogeeni ruokkii endoa vaikka kaikki onkin poistettu. Jos sulla endoa elimistössä niin se turpoaa estrogeenista.

Itselläni endo ja ilman hormooneja olen.

Turvotkoot. Pääni ei kestä estrogeenin puutetta. Haluan nukkua öisin.

Eli sairastat edelleen endoa ja endo on kivulias.

Niinhän se on kivulias. Siksi mimulle tehtiinkin radikaalipoisto. Molemmissa munasarjoissa oli suuret endometrioosikystat ja niitä poksahteli säännöllisin väliajoin. Kohdussa oli runsaasti endoa. Ei tule kystaruptuuroita enää munasarjoihin. Nyt olen ollut 100 % kivuton leikkauksen jälkeen ja nukun hyvin hormonien avulla. Olen perin juurin tyytyväinen.

Vähän aikaan ennen kuin kivut palaa.

Vaihdevuosiin loppuu endo, kun ei ole estrogeenia elimistössä.

Jos pitää valita niin mielummin vaihdevuodet, kun endon särky.

Itse menen jossain vaiheessa kohdun poistoon ja luomuna jatkan.

Nyt vuoden verran olleet vaihdevuodet.

Vierailija
50/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni veteli mm. salviaa ja muita luontaistuotelääkkeitä vaihdevuosioireisiin. Kuulemma autttoi. Mutta mutta... Ikätarkastuksen verikokeessa maksa-arvot olivat järkyttävät. Vaihtoi sitten hormoneihin.

Kun pyrstö irtoaa, niin nokka tarttuu.

Vierailija
51/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne ketään joka hormooneja käyttäisi.

Niitä on tosi vaikea lopettaa, oireet tulee heti takaisin.

Ne pahat kuumotukset kestää vaan tietyn vaiheen ja sitten vaan jotenkin niihin tottuu ja osaa asennoitua.

Mulla ainakin asenne auttoi paljon, kun olin kokeillut hormooneja ja huomasin että nämähän vasta kauheat onkin.

Vierailija
52/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ne ovat ohi.

Jouduin pitämään märkiä pyyhkeitä sängyn vieressä, se hikituska oli hirvittävää. Keskittymiskyky meni, olin tosi huono töissä ja yksinhuoltajaäitinä.

Ja uuvuin, minulla diagnosoitiin kaksisuuntainenkin. Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle.

Enkä edes tajunnut, että voisi olla vaarallista, kun viimeiset kuukautiset tiputtelivat monta kuukautta. Sitten yritin itsemurhaa, ja jälkeenpäin psykiatri huomasi papereista hemoglobiiniarvon. Olin aivan puhki.

No nyt on helpottanut. Ihan käsittämättömän vaikea elämänvaihe se oli, myös psyykkisesti. Paras minua hiukan vanhempi ystäväni heitteli raivopäissään naapuria kadun poikki haloilla, persoonallisuus muuttui muutamaksi vuodeksi ihan täysin.

Ennen lääketieteen kehittymistä me vaihdevuosinaiset olisimme jo kuolleet. Joku niistä on aina selvinnyt, jokunen klaanissa tai ryhmässä. Itsekin olisin jo kuollut ajat sitten umppariin, hammastulehdukseen ja sydänsairauteen ilman lääketiedettä. Ai niin, synnytykseenkin. Ja varvastulehdukseen, mitä nyt jaksan edes muistaa.

Vierailija
53/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni veteli mm. salviaa ja muita luontaistuotelääkkeitä vaihdevuosioireisiin. Kuulemma autttoi. Mutta mutta... Ikätarkastuksen verikokeessa maksa-arvot olivat järkyttävät. Vaihtoi sitten hormoneihin.

En käyttäisi kumpaakaan.

Luontaistuotteet vaikuttaa maksaan.

En myöskään käyttäisi hormooneja.

Vierailija
54/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään käyttäisi hormooneja.

Sinulla taitaa vaihdevuodet olla vasta edessäpäin. Et tiedä vielä mitään yötä päivää jatkuvasta ylettömästä hikoilusta. Ei mitään puuskia, vaan tosiaan jatkuvaa hikoilua. 

Istutaan mökillä kesällä tuttavapariskunnan kesken. Minä kylven hiessä ja mielessäni toivon, että olisi tuuletin tai jotain, tätä ei kestä. Siinä tuttavapariskunnan nainen (hänkin vaihdevuosi-iässä, vähän minua vanhempi) toteaa että onpa kiva, kun ne helteet meni ohi, ja on näin mukavan viileää.

Kun aloitin hormonikorvaushoidon, hikoilu lakkasi muutamassa tunnissa ensimmäisen tabletin ottamisesta. Eikä ole palannut.  

Vierailija
55/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi ikuisuutta niitä syödä, juuri olin gynellä ja nykysuositus on että mahdollisemman vähän aikaa hormooneja.

Tasan tarkkaan kun lopetat hormoonit niin saat vaihdevuodet vanhana.

Hormooneista ei ole mitään puolusteltavaa vaan heikot niihin tarttuu heti ja sitten itketään, kun niistä ei pysty pääsemään eroon.

Nyt on niin, että minä olen töissä. Minun on saatava nukkua öisin, että pystyn töihin. Toisekseen, minun on oltava siellä täysipäinen eikä raivohullu kilahtelija. Saan potkut, jos siellä alan raivota. Koska hormonikorvaus pitää minut työkykyisenä, niin eiköhän se ole parempi kaikkia osapuolia ajatellen, että minä nappini vedän. Jos en, arvon veronmaksajat saa kustantaa elämäni. Kumpi parempi?

Lopetan hormonit kun jään eläkkeelle. Sitten on mahdollisuus irrottautua niistä.

Ai niin. Mummoni kärsi oireista kaksitoista vuotta. Toivoi että joku auttaisi, mutta ei silloin ollut mitään tarjolla. Tähänkö pitäisi pyrkiä vai? Kirkkaampi kruunu?

Vierailija
56/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt kertomaan se oikea ruokavalio. Hopi hopi. Nimim. 10 v hormoneja syönyt

Minua kiinnostaa myös. Olen juuri aloittanut hormonikorvaushoidon, kun minulle tehtiin radikaalipoisto endon takia. Ensimmäinenkuuma aalto jysähti 5 vrk kuluttua. Enpä jäänyt odottelemaan muita oireita.

Estrogeeni ruokkii endoa vaikka kaikki onkin poistettu. Jos sulla endoa elimistössä niin se turpoaa estrogeenista.

Itselläni endo ja ilman hormooneja olen.

Turvotkoot. Pääni ei kestä estrogeenin puutetta. Haluan nukkua öisin.

Eli sairastat edelleen endoa ja endo on kivulias.

Niinhän se on kivulias. Siksi mimulle tehtiinkin radikaalipoisto. Molemmissa munasarjoissa oli suuret endometrioosikystat ja niitä poksahteli säännöllisin väliajoin. Kohdussa oli runsaasti endoa. Ei tule kystaruptuuroita enää munasarjoihin. Nyt olen ollut 100 % kivuton leikkauksen jälkeen ja nukun hyvin hormonien avulla. Olen perin juurin tyytyväinen.

Vähän aikaan ennen kuin kivut palaa.

Vaihdevuosiin loppuu endo, kun ei ole estrogeenia elimistössä.

Jos pitää valita niin mielummin vaihdevuodet, kun endon särky.

Itse menen jossain vaiheessa kohdun poistoon ja luomuna jatkan.

Nyt vuoden verran olleet vaihdevuodet.

Tavalliseen endokipuun minulla puree Miranax. Ruptuuroihin vain opiaatit. Olen mielummin ilman opiaatteja ja hormonien kanssa plus Miranax joskus jos tarve tulee (tulkoon, pikkujuttu ruptuuraan verrattuna), kuin toisin päin. En jatka luomuna, koska näin on parempi.

Vierailija
57/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tunne ketään joka hormooneja käyttäisi.

Niitä on tosi vaikea lopettaa, oireet tulee heti takaisin.

Ne pahat kuumotukset kestää vaan tietyn vaiheen ja sitten vaan jotenkin niihin tottuu ja osaa asennoitua.

Mulla ainakin asenne auttoi paljon, kun olin kokeillut hormooneja ja huomasin että nämähän vasta kauheat onkin.

Toisille hormonikorvaus toimii. Tunnen useitakin.

Joillakin vaihdevuodet ovat rajut ja voivat kestää viisitoista vuottakin.

Joiltakin menee jopa työkyky.

Jokaisen täytyy valita itse mikä on parasta, ja häntä ei tarvitse siitä arvostella tai syyllistää. Sinä et ole oikeassa kuin omassa tapauksestasi. Samoin minä tai kuka muu tahansa.

Vierailija
58/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli yöllä valtavat kuumat aallot. Ei oikeastaan hikoilua valtavasti, mutta kaikki petivaatteet tuntuivat polttavan kuumilta, ja sitten kun heitin ne pois niin paleli. Tyynyjä piti olla monta, kun piti koko ajan vaihtaa viileämpään. Kaksi kuukautta sitä rataa jokaikinen yö valvoen, ei ollut enää vaihtoehtoja jos halusin selvitä töihin ja töissä.

Tosiaan ennen vaihdevuosia olin vakaasti sitä mieltä, että en koskaan turvaudu hormonihoitoon.  Minua harmitti, että jouduin päättämään toisin.

Olen hoikka normaalipainoinen, liikunnallinen (jooga, jumppa, hölkkä, kävely, pyöräily), en syö punaista lihaa, syön paljon kasviksia ja terveellisiä öljyjä. En syö juuri ollenkaan prosessoituja ruokia vaan mahdollisimman paljon laitan tuoreista aineksista ruuat. Suklaata ja namuja syön silloin tällöin, mutta niiden välissä voi olla viikkojakin. Alkoholia käytän noin kahdesti vuodessa, en tupakoi. Kalsiumia ja d-vitamiinia käytän, silloin tällöin B-vitamiinikuurin ja joskus jotain muita vitamiineja kuurina. 

Vierailija
59/89 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei vielä hikoilua, mutta lihaskivut on lisääntyneet. Tyyliin hauis kipeytyy kauppakassin kantamisesta.

Mikä tähän auttaisi?

Vierailija
60/89 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden verran ollut päivittäin kuumotuksia. Polttava kuumotus mutta pätkääkään en hikoile.

Pahin aika oli kyllä se aika kun ne alkoi.

Yleisesti pahin oireilu on 2-3 vuotta.

Ei voi sanoa että kestää 15 vuotta jos on hormoonihoito käytössä.

Silloin ei kyllä tiedä kestosta mitään.

Hormonien kanssa olet kuin nisti eli täysin koukussa.

Suositeltavia ne ei ole ja käyttö jos on aivan pakko.

Keskittyminen oli vaikeinta, kun vaihdevuodet alkoi ja nyt jo parempi.

Olen siis 53 vuotta.