Miksi monet meistä kouluttamattomista haluaa kotikoulun lapselleen?
Siis itse en halua. Arvostan kovasti opettajien tekemää työtä ja minusta jo koronakoulun pitäminen oli melko rankkaa. Meillä oli kyllä mieheni kanssa jaettu tunnit ja opetukset. Kuitenkin tunnen erään peruskoulun käyneen siivoojan, joka piti kotikoulua vuosikausia. Samoin Sari Kenttämaa haaveilee lapselleen kotikoulusta. T. Valis
Kommentit (56)
Koulu voi olla todella paskaa jos luokalla psykoja, kiusaajia, persuja, ym.
On kurjaa olla itse kiltti, draamaton, rauhallinen ja sitten elämä paskotaan kun laitetaan istumaan jonkun öykkäripöykkäri-raiskarinpojan viereen.
Hyvä, että vanhemmat vähän katsovat ja suojelevat lapsiaan.
Ehkä mä just opin eniten siellä peruskoulussa niiltä junttikiusaajilta, suosituilta tytöiltä ja epäreiluilta liikuntatunneilta.
Eikö kotikoulun pääasiallinen tarkoitus ole ylläpitää lapsen uskontoon perustuva maailmankuva. Todelliselle maailmalle altistuminen voi tuoda mieleen kiusallisia kysymyksiä kotona valalla olevaan jumalalliseen totuuteen.
Kuvaa hyvin vanhempien tietotaitoa ja uskonnon määräävää asemaa ja pyrkimystä pitää lapset tiukasti uskon piirissä
Tuossa voi olla perää laajemminkin, että lapsi alkaa kyselemään kaikenlaisia kiusallisia kysymyksiä nähdessään erilaisia ihmisiä. Esim "koulukaverin äiti on uranainen ja hänellä on tosi hienot vaatteet eikä tollasta mekkoa ku sulla, miks sulla on noin rumat vaatteet?"
Siten lapset ei pääse kertomaan mitä laiminlyöntejä tai väkivaltaa kotona tapahtuu.
Taitaa olla jenkeistä kopioitu tämäkin muoti.
Ensisijaisesti halutaan lapsille turvallinen oppimisympäristö. Lisäksi osa vastuuta saatenkaari ja vähemmistö agendaa.
Kotikoulu sopii yleensä lapsille hyvin. Tiedän perheitä, joissa lapset ovat olleet kotikoulussa esim. perheen ulkomailla asumisen vuoksi, lapsen sairauden vuoksi tai koronapandemian vuoksi pahimpina pandemiavuosina. Tärkeintä tietenkin on, että lapsi saa opetusta ja koulu otetaan tosissaan. Tiedän itse viisi perhettä, joissa lapset ovat käyneet kotikoulua. Neljässä perheessä toinen vanhemmista on ammatiltaan opettaja ja viidennessäkin vanhemmat todella aktiivisia ja napakoita. Lapset eivät todellakaan jääneet opetuksessa jälkeen, vaan pärjäsivät hyvin koulussa kouluun palattuaan. Kaikki isommat jatkaneet lukioon.
Kotikoulu harvemmin mielestäni on ongelma. Suurempi ongelma on koulua käymättömät nuoret. Mutta se on eri asia kuin kotikoulu.
Saadaan entistä aivovammaisempi kansa.
Mielenkiintoista. Muistaakseni tuossa ihan pari vuotta sitten kun oli korona ja lapsien piti käydä koulua kotona puoli vuotta tai jotain, vanhemmat oli about SEKOAMISPISTEESSÄ kun joutuivat katsomaan kakaroitaan ympäri vuorokauden. Hyvä ettei enempää harventunut lapsien määrä Suomessa tuona aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Muistaakseni tuossa ihan pari vuotta sitten kun oli korona ja lapsien piti käydä koulua kotona puoli vuotta tai jotain, vanhemmat oli about SEKOAMISPISTEESSÄ kun joutuivat katsomaan kakaroitaan ympäri vuorokauden. Hyvä ettei enempää harventunut lapsien määrä Suomessa tuona aikana.
Tästä samasta asiasta on myös syytetty Marinin hallitusta, että tuhosi nuorten mielenterveyden lopullisesti kun ei saanut mennä kouluun.
Että sitäkö nyt sitten porukka yhtäkkiä haluaakin? Mistäs tämä paskanjauhanta on nyt tullut, Amerikasta?
Varmaan jokaisella on oma tarinansa. Syyt, joita olen kotikoulun perusteluina kuullut, voivat olla todellisia tai kuviteltuja, mutta yleisimpänä selityksenä, mitä olen kuullut, ovat koulun sisäilmaongelmat, sitten lapsen ahdistus yhdistettynä nepsykuormitukseen, näiden jälkeen kiusaaminen ja sitten ehkä neljäntenä uskonnolliset syyt.
Ikävä kyllä melkein kaikissa näissä tapauksissa raakaa kiusaamista lukuun ottamatta jonkinlainen pieni siedätys voisi olla lapsen etu.
Suomessakin on ihan tavallista, että halveksitaan sivistystä ja oppimista. Puhutaan muista ihmisistä herroina ja elitisteinä. Tältä sitten halutaan omia lapsia suojella, ettei niistä vain kasva ylpeitä. Moni vanhempi kokee myös uhkana, jos lapset oppivat fiksummiksi kuin he itse.
Vasemmisto aloitti täysin tietoisen hyökkäyksen koulujen kautta jo vuosikymmeniä sitten kun ymmärsivät etteivät muulla tavoin saavuta tarvittavaa kannatusta milloinkaan. Pirkkalan moniste on vain se kuuluisin jäävuoren huippu. Opettajaksi opiskelevat vedetään kaikki punaisen mankelin läpi.
Yleensä ihmiset jotka tietävät vähiten, luulevat tietävänsä eniten. Jos ei itse ole koulussa tai opinnoissa menestynyt, ei varmaan koe että lapsenkaan tarvitsee siellä menestyä.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto aloitti täysin tietoisen hyökkäyksen koulujen kautta jo vuosikymmeniä sitten kun ymmärsivät etteivät muulla tavoin saavuta tarvittavaa kannatusta milloinkaan. Pirkkalan moniste on vain se kuuluisin jäävuoren huippu. Opettajaksi opiskelevat vedetään kaikki punaisen mankelin läpi.
Ai jaa, kummallista miten tuntemani opettajat kovasti kehuvat kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin on ihan tavallista, että halveksitaan sivistystä ja oppimista. Puhutaan muista ihmisistä herroina ja elitisteinä. Tältä sitten halutaan omia lapsia suojella, ettei niistä vain kasva ylpeitä. Moni vanhempi kokee myös uhkana, jos lapset oppivat fiksummiksi kuin he itse.
Ongelma on kylläkin koulutuksen halveksunta, elämämkolu on ainoa mitä tarvitsee -asenne, tyhmyyden ja narsismin ihannointi, populismin ja salaliittojen kuvittelu aidoksi tiedoksi yms. Sen takia maailma menee siihen suuntaan kuin menee. Kotikoulutus tulee vain vahvistamaan tätä älyvapauden + narsismin kukoistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä samasta asiasta on myös syytetty Marinin hallitusta, että tuhosi nuorten mielenterveyden lopullisesti kun ei saanut mennä kouluun.
Että sitäkö nyt sitten porukka yhtäkkiä haluaakin? Mistäs tämä paskanjauhanta on nyt tullut, Amerikasta?
Oletko varma, ettet sekoita kotikoulua ja koulun tarjoamaa tukea kotiin?
Kotikoulussa vanhemmat opettavat lapsensa itse ja hankkivat kaikki koulukirjat ja opetusmateriaalit itse. Ei ole persaukisten touhua ja vaatii vanhemmilta paljon rahaa ja aikaa. Yleensä vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja ja lapsi pärjää hyvin koulussa.
Lapsi joka on koulun kirjoilla, mutta joka ei käy koulua, vaan oleilee kotona, ei ole missään kotiopetuksessa. Hän on koululintsari. Koulu saattaa antaa tehtäviä kotiin tehtäväksi, että lapsi pääsisi luokaltaan, mutta missään kotiopetuksessa hän ei ole. Aloituksen perheet kuuluvat todennäköisesti tähän koulupinnariporukkaan (vaikka muuta väittävät).
Ei ihmiset ymmärrä miten paljon lapsi voi jäädä oppimisesta jälkeen. Kotikoulu on niin uus juttu meillä että siihen pitäisi nyt nopeasti asettaa uusia lakeja, kuinka se toimii, mun mielestä vanhemmat vois hyvin joutuu tekemään jonkin soveltuvuus kokeen ennen kuin annetaan lupa mihinkään tälläseen. Tää on trendikäs juttu nykyään ja ajatellaan että lapsi on kotikoulussa niin voidaan vaikka matkustella, että siinä lapsi muka oppii elämästä, ja se on väärä tapa ajatella, koulun tarkoitus ei ole olla mikään elämänkoulu lähtökohtaisesti, vaan lapsen tulisi oppia lukemaan ja kirjoittamaan ja paljon muuta, nää on ne eväät mitä lapsi tarvitsee myös tulevaisuudessa, jotta pystyy opiskelemaan ja saada työtä.