Asuntolainan ottaminen "välimiehen" avulla
Eli siis en voi itse saada pankista lainaa, koska en ole töissä. (Lisätään vielä, että olen aina hoitanut kaikki raha-asiani mallikkaasti, olen poissa työelämästä omasta valinnastani, en elä tuilla ja välimies tietää tilanteeni ja on täysin omasta halustaan mukana eikä halua korvausta.)
Ajatuksena on, että välimies ottaisi lainan omiin nimiinsä, lainaisi summan sitten minulle, ja minä maksaisin velkaa hänelle kuukausittain takaisin saman verran, kuin lainan lyhennys on pankille.
Onko tämä mahdollista tai laillista? En viitsi pankista mennä kyselemään, jos onkin niin, että tällainen järjestely on syytä tehdä kaikessa hiljaisuudessa, eikä pankin huomion kiinnittäminen ole järkevää.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis käynyt kaikki pankit läpi ja saanut kielteiset päätökset asuntolainaan vaikka sinulla on omaa rahaa 20% asunnon hinnasta ja kuitenkin jonkunlaista maksukykyä jos meinaat välimiehelle maksaa? En jotenkin usko tähän ellei ole kyse siitä että tulosi on pimeää etkä voi siitä pankille kertoa?
En ole käynyt pankeissa, koska olen pitänyt sitä automaattisesti mahdottomana vaihtoehtona. Vihaan kaikenlaisia virastoja ym joten ihan lämpimikseni en niissä käy, mutta ehkä täytyy rohkaistua, jos lainaa voi tosiaan saada myös ilman säännöllisiä palkkatuloja, kun vaan talous on muuten kunnossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain lainaa välimieheltä suoraan? Olisiko se mahdollista?
Ei ole, hänellä ei ole rahaa vapaana näin paljon.
ap
Mikä tämän järjestelyn oikea tarkoitus on? Olepa nyt rehellinen. Tarvitseeko poikaystävä pääomaa jotakin Viron "sijoitusta" varten?
Ei lainan saamiseen tosiaankaan tarvita PALKKAtuloja, mutta jotain suhteellisen säännöllisiä tuloja pitää olla. Sellaisia, jotka eivät lopu heti kun sulle ilmestyy omaisuutta (eli i asumis- tai toimeentulotukea) ja joiden eie nnusteta loppujan sinå aikana kun takaisinmaksuaikasi kestää.
Sinulla ei ole palkkatuloja etkä saa mitään tukia vaan "elät omalla tavallasi". Tästä voi vetää vain yhden johtopäätöksen. Mutta toki, elä kaikessa rauhassa omalla tavallasi. Välimies sen sijaan on tolvana.
Kyllä tuo kuvio on täysin mahdollinen siten, että välimies ottaa lainan kulutusluottona ja lainaa sitten sinulle, teette vain keskinäisen velkakirjan. Mikä summa olisi? Harva pankki myöntää älyttömän suurta kulutusluottoa, veikkaan että maksimi summa noin 50 000 euroa ja maksuaika korkeintaan 5 vuotta. Korko kulutusluotossa 3 % eli kk-erä olisi yli 1000 e kk. Pystytkö lyhentämään sen välimiehelle kun vastikekin pitää maksaa? Ja saako välimies tuollaisen lainan, maksukyvyn tulee olla todella hyvä (nettona tuhansia kuukaudessa) ja vakuudet pitää tietty olla kunnossa, koska ostettava asunto ei voi tuollaisessa tilanteessa tulla vakuudeksi. Sinun ehdottama ajatus on siis mahdollinen mutta täysin järjetön, katsoi tilannetta miltä kannalta hyvänsä. Terv pankkitoimihenkilö
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole niin tyhmä että alkaa ottamaan lainaa toisen nimiin. Jos asunto ostetaan sinun nimiisi ja välimies otta lainan, niin sinä voit vaan lakata maksamasta koska asunto on nyt "velattomasti" sinun ja ne velat on jonkun toisen. Ei siinä mitkään sopimukset auta, niistä löytyy helposti porsaanreikiä.
Ei näin.
Välimies ottaa pankista lainan, ja tekee pankin kanssa sopimuksen. Pankista riippuen hän saa lainan suoraan, tai sitten takauksena on hänen autonsa tai kesämökkinsä.
Minä lainaan rahat välimieheltä, ja teemme asiasta velkakirjan takaisinmaksuaikatauluineen.
Minä ostan asunnon, ja maksan sen lainaamillani rahoilla. Asunto luonnollisestikin tulee minun nimiini.
Minä maksan kuukausittain lainani välimiehelle, joka taas maksaa saman summan pankille lainanlyhennyksenä.
Jos en maksa lainaani, välimies vie sen ulosottoon ja minulta peritään velka rahana, tai jos en pysty maksamaan, ostamani talo pakkohuutokaupataan ja velka maksetaan sillä. Joka tapauksessa välimies ja pankki saavat omansa.
Kun velka on maksettu, välimies pääsee eroon pankkilainasta, minä pääsen eroon velastani välimiehelle ja minä omistan taloni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Korkovähennys ei ole nykyisin kovinkaan merkittävä.
Entä jos välimies tekee oharit....maksat hänelle, mutta hän jättää velan hoitamatta ja asuntosi on lainan vakuutena. Käytännössähän sinä olet asunnollasi takaaja välimiehen lainaan.
Jos välimies tarvitsee takuita lainaan, hän takaa oman lainansa omalla omaisuudellaan, ei minun ostamallani asunnolla.
ap
Sinulla on 20% asunnon hinnasta säästettynä ja välimies lainaa loput ottamallaan "muutaman kymmenen tuhannen" kulutusluotolla?
Miten ihmeen halpa kämppä on oikein kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran ihmettelen, miksi joku kyselee TÄÄLLÄ näinkin isoa asiaa?
Kysy mieluummin vaikka LAKI24- palvelusta. Siellä vastaavat juristit. Numero löytyy netistä, samoin palvelukuvaus.
Maksaa puhelun hinnan eli joitakin euroja enintään.
Kansalaiset voivat lainata toisilleen rahaa. Velkakirjan suhteen on tietyt sopimusjuridiset vaatimukset, ja lyhennyksistä on saatava kuitti.
Miksi ihmeessä? Mitä pahaa on keskustelussa?
Ei yhdessä paikassa kysyminen tarkoita, etteikö tietoa hankkisi muualtakin. Eikä kysyminen tarkoita, että aikoo toimia vastaajan ehdottamalla tavalla. Tämä on vain keskustelua, ei mitään sen vakavampaa.
ap
Ja jos on noin halpa kämppä kyseessä niin ei siinä vuokrakaan voi kovin kummoinen olla. Pysy vaan vuokralla, saat asumistukeakin toisin kuin omistusasunnossa.
Tavoite oli olla herättämättä huomiota pankissa. Pankit tarkkailevat itse asiassa nykyään hyvinkin paljon yksityishenkilöidenkin rahaliikennettä. Meinaat ettei asuntokauppoja pankin kanssa klousatessa virkailija lainkaan huomaa että tilillesi on ilmestynyt 50 donan siirto Matti Möttöseltä, saati kysäise että mitäs rahaa tämä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on 20% asunnon hinnasta säästettynä ja välimies lainaa loput ottamallaan "muutaman kymmenen tuhannen" kulutusluotolla?
Miten ihmeen halpa kämppä on oikein kyseessä?
Kyseessä on vanha pientila keskellä korpea, hinta todellakin on muutamia kymmeniä tuhansia.
ap
Välimies ostaa asunnon, maksat hänelle kuukausittain osamaksua asunnosta ja asunto siirtyy nimiisi kun olet maksanut koko summan. Ei pitäisi olla mitenkään laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on noin halpa kämppä kyseessä niin ei siinä vuokrakaan voi kovin kummoinen olla. Pysy vaan vuokralla, saat asumistukeakin toisin kuin omistusasunnossa.
En ole vuokralla, enkä asu asunnossa, jota havittelen. Eikä elämäntavoitteenani ole elää tukien varassa mahdollisimman helpolla.
ap
On sulaa hulluutta maksaa asunto kulutusluotolla korkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vuokralla, enkä asu asunnossa, jota havittelen. Eikä elämäntavoitteenani ole elää tukien varassa mahdollisimman helpolla.
ap
Mutta mahdollisimman helpolla toisen ihmisen kautta pitää saada asuntolaina ja asua hänen rahoillaan. Hänenhän ne ovat.
Kaverisi hommaa rahat sieltä, mistä parhailla ehdoilla saa ja lainaa ne edelleen sinulle. Hän joutuu esillä olleiden tietojen perusteella panttaamaan omaisuuttaan lainan vakuudeksi. Kyseessä ei ole asuntolaina, vaan joku muu luotonanto.
Teette ystävän kanssa velkakirjan ja sovitte, että ostamasi asunto toimii kyseisen lainan vakuutena. Jos sattuisi käymään niin, että et pystykään maksamaan, niin asunto menee myyntiin ja tilanne hoidetaan samalla tavalla kuin pankinkin tapauksessa. Sovitte velkakirjassa, että korko muodostuu pankin ystävältäsi perimästä korosta, sekä korkomarginaalista, jonka suuruudesta te sovitte keskenänne. Tuo marginaali on korvaus ystävällesi siitä, että hän tähän hulluuteen lähtee mukaan. Sinä pystyt vähentämään tämän lainan korot verotuksessasi, koska ne ovat asuntolainan korkoja.
Mitä hullua tässä on? Asuntolainan korko voi olla aika korkea. Ystävyytenne voi joutua lujille, jos elämä tuo yllätyksiä jommalle kummalle. Jos ystäväsi joutuu maksukyvyttömäksi, sinulta voi mennä asunto alta, vaikka olisit hoitanut lainaasi hyvin.
Ei tuo nyt oikein kuulosta hyvältä. Jos asia olisi niin, että välimies olisi sinun vanhempasi, jolla olisi ylimääräistä rahaa tilillään ja sinä lainaisit ja maksaisit takaisin, asia olisi ihan luonnollinen. Mutta että ystävä, jonka täytyisi ottaa pankista velkaa tuota varten... Hän ei edes voisi ottaa sitä asuntoluottona, vaan muuna luottona, jolloin korko olisi asuntolainan korkoa isompi. Mitä ystävä selittäisi pankissa lainan tarkoitusta? Että halaun lainaa voidakseni lainata ystävälle talorahat? Ei kuulosta yhtään hyvältä.
Mitä ihmettä..?
Olipa todella asiallinen kommentti.
En ole sanonut etten viitsi mennä pankkiin, vaan olen kuvitellut, että on aivan itsestään selvää, ettei työtön voi saada pankista lainaa enkä siksi ole pitänyt sitä lainkaan mahdollisena vaihtoehtona.
Töihin menemättömyys ei ole kiinni viitsimisestä, vaan siitä, että haluan elää omalla tavallani.
Ja miten ihmeessä 5v. odottelu vaikuttaisi tähän asiaan mitenkään..?
Kuolema, sairastuminen jne. eivät muuta tilannetta mitenkään, ihan samalla tavalla velkojat saavat perittyä omansa takaisin, kun velkakirjat ovat kunnossa.
ap