Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan ottaminen "välimiehen" avulla

Vierailija
06.05.2018 |

Eli siis en voi itse saada pankista lainaa, koska en ole töissä. (Lisätään vielä, että olen aina hoitanut kaikki raha-asiani mallikkaasti, olen poissa työelämästä omasta valinnastani, en elä tuilla ja välimies tietää tilanteeni ja on täysin omasta halustaan mukana eikä halua korvausta.)
Ajatuksena on, että välimies ottaisi lainan omiin nimiinsä, lainaisi summan sitten minulle, ja minä maksaisin velkaa hänelle kuukausittain takaisin saman verran, kuin lainan lyhennys on pankille.
Onko tämä mahdollista tai laillista? En viitsi pankista mennä kyselemään, jos onkin niin, että tällainen järjestely on syytä tehdä kaikessa hiljaisuudessa, eikä pankin huomion kiinnittäminen ole järkevää.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran meinaat asunnon 5-8 vuodessa maksaa, niin säästäisin itse 5 vuotta ja ostaisin sitten asunnon itse niin ettei tarvitse välikäsiä.

Tämä ei ole mahdollista paristakaan syystä:

1) haluamani talo tulee kuolemantapauksesta johtuen myyntiin hyvin nopeasti, myyjä ei voi odottaa vuosia.

2) maksan tällä hetkellä asumisestani toiselle, joten lainan maksuun lasketut rahat menevät tällä hetkellä siihen. Saan kyllä nykyiselläänkin rahaa säästöön, mutta en läheskään riittävästi.

ap

Vierailija
42/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa millä elät, kun et ole töissä etkä elä tuilla? Onko sinulla pääomatuloja, joiden varassa elät? Auttaisi vähän tuon kuvion hahmottamisessa. Lisäksi mikä on suhteesi tähän välimieheen, onko hän vanhempasi? Kenenkään muun en usko suostuvan tuollaiseen kuvioon.

Me olemme oman lapsen kohdalla tehneet niin, että ostimme asunnon omiin nimiimme ja alkuun lapsi on siinä vuokralla (Kelan asumistuen turvin) kunnes saa riittävästi rahaa ASP-tilille. Sitten hän voi saada pankkilainaa ainakin osaan myyntihinnasta ja osan voimme tarvittaessa myöntää korottomana lainana. Tai hän voi ensi vaiheessa ostaa asunnosta vaikka 50% ja myöhemmin kun pääsee kunnolla työelämään, toiset 50%. 

Asunnon osakekirjat ovat pankissa meidän lainan vakuutena. Jos päädymme sellaiseen kuvioon että lapsen käteisellä maksama kauppahinta ei riitä kattamaan lainaa (eikä pankki luovuta osakekirjoja) niin tällöin on mahdollista että lapsi myöntää meidän lainalle vierasvelkapantin - laittaa ne osakkeet meidän velan vakuudeksi. Edellyttää toki sitä, että lapsi ei tarvitse niitä osakekirjoja vakuudeksi jossain toisessa pankissa. Teidän kuviossa voisi sama toimia - jos asunto tulee sinun nimiisi, sinä voit myöntää vierasvelkapantin sen välimiehen velan vakuudeksi. Jos välimies jättää velkansa maksamatta, asunto menee myyntiin ja sinulle jää kuitenkin velka välimieheen päin. En suosittele tällaista kuviota ellette ole lähiomaisia keskenänne.

En halua täällä sen tarkemmin käydä läpi omia asioitani, ne eivät liity mitenkään kysymääni asiaan. Kyseinen välimies ei ole sukulainen, vaan ystävä, jota olen auttanut merkittävästi eräässä asiassa.

Aloitus koskee ainoastaan sitä, miten tämän järjestelyn saisi hoidettua laillisesti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä saanut ihan pankista sata tonnia asuntolainaa vaikken ollut sillä hetkellä missään töissä eikä seuraavasta työpaikasta tietoakaan. Kannattaa kysyä ensin siitä omasta pankista joka tietää tilanteesi, jos tulee kättä nenään niin onhan noita pankkeja aika monta muutakin.

Ongelmaksi välimiehen osalta tulee että pankki varmaan haluaa sen ostettavan asunnon lainan vakuudeksi, ja siitä tulee sitten melkoiset selittelyt miksei onnistu jos asuton on sinun nimissäsi. Sitten taas jos välimies ostaa omiin nimiinsä, menee varainsiirtovero toiseen kertaan.

Hyvä tietää! Olen pitänyt itsestään selvänä, että työtön ei voi saada lainaa, joten en ole sen enempää edes vaivautunut asiaa miettimään. Pitääkin käydä ensin kiertämässä pankit ja kysymässä jos sattuisin kuitenkin saamaan lainan suoraan.

Laskelmat ovat kunnossa, pystyn elättämään itseni ja olen tosiaan jopa saanut rahaa säästöön ihan mukavasti, joten talous pitäisi olla kunnossa siltä osin.

ap

Ei pankkia kiinnosta se mistä sinä rahasi saat jos sitä tulee riittävästi ja tulonlähde on riittävän varma. 

Kyllä muuten kiinnostaa. Tutustuppa vaikka rahanpesujuttuihin, niin on itse asiassa pakko tietää mistä se raha tulee. Yleensähän se on ansio tai pääomatulot.

Vierailija
44/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä henkilö ei vain tule takaamaan lainaasi? Jos vakuudet kerran riittää ja haluaa auttaa?

Lainaamalla hän saa velkakirjan turvakseen, takaaja on täysin toisen lupauksen varassa. Hän varmasti suostuisikin, mutta itse en ikimaailmassa suostuisi edes kysymään, vaikka tiedänkin olevani luotettava ja maksavani velkani.

ap

Vierailija
45/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sinulla on säännölliset tulot ja säästöjä, voit varmasti itse saada sen asuntolainan, jota tarvitset.

Pankkia kiinnostaa sinun maksukykysi. Jos talo ei riitä vakuudeksi eivätkä omat säästösi kata loppusummaa, kaverisi voi tulla omalla kiinteällä omaisuudellaan takaamaan.

Vierailija
46/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vain lainaa välimieheltä suoraan? Olisiko se mahdollista?

Vierailija
47/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pankki halua mitään ostettavan asunnon osakekirjoja itselleen lainanoton takia! Pankki haluaa vakuudet ja vakuutena voi toimia vaikka kesämökki, metsä tai osakkeet, ihan miten sovitaan. Olennaista on van se, että vakuudet kattavat lainasumman.

Ongelma tulee vasta sitten, kun välimies on ottanut asuntolainan, mutta verottajan tiedoissa ei olekaan sitä asuntoa ja siinä vaiheessa alkaa kysely. On laina ja pienoiset korkovähennykset, mutta ei maksettuna varainsiirtoveroa tai hankittuna omaisuutta.

No tulee se ongelma jo pankissa, kun pankki ei voi myöntää ASUNTOlainaa muuhun kuin asuntoon. Kulutusluottoa voi toki, mutta siinä korot jotain muuta.

Outoa. Olen saanut asuntolainan ennen kuin olen ostanut asuntoa tai oikeastaan siis niin, että asuntoa ei ole vielä edes katsottuna. Kyllä pankki voi myöntää asuntolainan tietämättä, mitä sillä rahalla tehdään. Moni saa kaiken lisäksi samaan hintaan remonttilainaa eli ottaa 100 000 e asunnon ostoon ja siihen päälle 20 000 e lisää samana asuntolainana, jotta voi tehdä rempan.

Vierailija
48/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset vain lainaa välimieheltä suoraan? Olisiko se mahdollista?

Niinhän ap olisi tekemässäkin, mutta kun sillä välimiehellä ei ole sellaista määrää löysää rahaa, vaan pitäisi lainata pankista lainatakseen edelleen ystävälleen. 

Vierailija
49/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä henkilö ei vain tule takaamaan lainaasi? Jos vakuudet kerran riittää ja haluaa auttaa?

Lainaamalla hän saa velkakirjan turvakseen, takaaja on täysin toisen lupauksen varassa. Hän varmasti suostuisikin, mutta itse en ikimaailmassa suostuisi edes kysymään, vaikka tiedänkin olevani luotettava ja maksavani velkani.

ap

Sama riski. Takaaja voi periä ne summat mitä joutuu maksamaan, jos joutuu maksumieheksi. Kummassakaan tapauksessa jos maksut ei onnistu, niin on kusessa.

Vierailija
50/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pankki halua mitään ostettavan asunnon osakekirjoja itselleen lainanoton takia! Pankki haluaa vakuudet ja vakuutena voi toimia vaikka kesämökki, metsä tai osakkeet, ihan miten sovitaan. Olennaista on van se, että vakuudet kattavat lainasumman.

Ongelma tulee vasta sitten, kun välimies on ottanut asuntolainan, mutta verottajan tiedoissa ei olekaan sitä asuntoa ja siinä vaiheessa alkaa kysely. On laina ja pienoiset korkovähennykset, mutta ei maksettuna varainsiirtoveroa tai hankittuna omaisuutta.

No tulee se ongelma jo pankissa, kun pankki ei voi myöntää ASUNTOlainaa muuhun kuin asuntoon. Kulutusluottoa voi toki, mutta siinä korot jotain muuta.

Outoa. Olen saanut asuntolainan ennen kuin olen ostanut asuntoa tai oikeastaan siis niin, että asuntoa ei ole vielä edes katsottuna. Kyllä pankki voi myöntää asuntolainan tietämättä, mitä sillä rahalla tehdään. Moni saa kaiken lisäksi samaan hintaan remonttilainaa eli ottaa 100 000 e asunnon ostoon ja siihen päälle 20 000 e lisää samana asuntolainana, jotta voi tehdä rempan.

Myöntää voi, mutta nostamaan et ole varmaankaan päässyt ennen kuin se asuntokin on löytynyt.

Vierailija
51/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis en voi itse saada pankista lainaa, koska en ole töissä. (Lisätään vielä, että olen aina hoitanut kaikki raha-asiani mallikkaasti, olen poissa työelämästä omasta valinnastani, en elä tuilla ja välimies tietää tilanteeni ja on täysin omasta halustaan mukana eikä halua korvausta.)

Ajatuksena on, että välimies ottaisi lainan omiin nimiinsä, lainaisi summan sitten minulle, ja minä maksaisin velkaa hänelle kuukausittain takaisin saman verran, kuin lainan lyhennys on pankille.

Onko tämä mahdollista tai laillista? En viitsi pankista mennä kyselemään, jos onkin niin, että tällainen järjestely on syytä tehdä kaikessa hiljaisuudessa, eikä pankin huomion kiinnittäminen ole järkevää.

On laillista jos laina otetaan kulutusluottona eikä yritetä hyödyntää asuntolainan veroetua. Toki teette keskenänne velkakirjan, välimies ja sinä. Joudut todistamaan pankille asuntoa maksaessasi rahan lähteen (velkakirjalla).

Vierailija
52/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimies olisi silti tyhmä alkaessaan tuohon. 

Vierailija
53/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin tyhmä että alkaa ottamaan lainaa toisen nimiin. Jos asunto ostetaan sinun nimiisi ja välimies otta lainan, niin sinä voit vaan lakata maksamasta koska asunto on nyt "velattomasti" sinun ja ne velat on jonkun toisen. Ei siinä mitkään sopimukset auta, niistä löytyy helposti porsaanreikiä.

Vierailija
54/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloittaja aikoo maksaa luoton takaisin ilman tuloja?

Se katsotaan lahjaksi, ellei lyhennyksiä tehdä. Ja lahjasta menee lahjavero. Mikäli verottaja katsoo, että lahjaveroa on yritetty kiertää, tulee veronkorotus.

Vierailija
55/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole ongelmaa. Ainoastaan tietysti se, että pankki ei välttämättä anna lainaa kovin halvalla. Paitsi tietysti, jos kyseinen välimies on tarpeeksi varakas. Ei pankkia sinänsä kiinnosta lainan käyttötarkoitus, kunhan on panttaukset riittävät.

Vierailija
56/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimies ostaa asunnon, ottaa siihen lainan. Kaupan jälkeen myy sinulle osamaksulla. Tässä tilanteessa toki kaikki verot ja maksut menee kahteen kertaan... Kannattaa laskea tuleeko halvemmaksi näin (pienempi korko asuntolainassa) vai jollain muulla, korkeakorkoisemmalla lainalla.

Et sä voi myydä asuntoa, joka toimii lainan vakuutena ilman että pankki on osallisena..

Vierailija
57/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole niin tyhmä että alkaa ottamaan lainaa toisen nimiin. Jos asunto ostetaan sinun nimiisi ja välimies otta lainan, niin sinä voit vaan lakata maksamasta koska asunto on nyt "velattomasti" sinun ja ne velat on jonkun toisen. Ei siinä mitkään sopimukset auta, niistä löytyy helposti porsaanreikiä.

Ei löydy, kun on juristin tekemä velkakirja. Lainan antaja (välimies) voi ajaa käräjäoikeudessa petoskannetta. Näyttö löytyy tiliotteesta ja velkakirjasta.

Vierailija
58/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkovähennys ei ole nykyisin kovinkaan merkittävä.

Entä jos välimies tekee oharit....maksat hänelle, mutta hän jättää velan hoitamatta ja asuntosi on lainan vakuutena. Käytännössähän sinä olet asunnollasi takaaja välimiehen lainaan.

Vierailija
59/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran ihmettelen, miksi joku kyselee TÄÄLLÄ näinkin isoa asiaa?

Kysy mieluummin vaikka LAKI24- palvelusta. Siellä vastaavat juristit. Numero löytyy netistä, samoin palvelukuvaus.

Maksaa puhelun hinnan eli joitakin euroja enintään.

Kansalaiset voivat lainata toisilleen rahaa. Velkakirjan suhteen on tietyt sopimusjuridiset vaatimukset, ja lyhennyksistä on saatava kuitti.

Vierailija
60/103 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla ns. seuraneiti.