Asuntolainan ottaminen "välimiehen" avulla
Eli siis en voi itse saada pankista lainaa, koska en ole töissä. (Lisätään vielä, että olen aina hoitanut kaikki raha-asiani mallikkaasti, olen poissa työelämästä omasta valinnastani, en elä tuilla ja välimies tietää tilanteeni ja on täysin omasta halustaan mukana eikä halua korvausta.)
Ajatuksena on, että välimies ottaisi lainan omiin nimiinsä, lainaisi summan sitten minulle, ja minä maksaisin velkaa hänelle kuukausittain takaisin saman verran, kuin lainan lyhennys on pankille.
Onko tämä mahdollista tai laillista? En viitsi pankista mennä kyselemään, jos onkin niin, että tällainen järjestely on syytä tehdä kaikessa hiljaisuudessa, eikä pankin huomion kiinnittäminen ole järkevää.
Kommentit (103)
Voitko kertoa millä elät, kun et ole töissä etkä elä tuilla? Onko sinulla pääomatuloja, joiden varassa elät? Auttaisi vähän tuon kuvion hahmottamisessa. Lisäksi mikä on suhteesi tähän välimieheen, onko hän vanhempasi? Kenenkään muun en usko suostuvan tuollaiseen kuvioon.
Me olemme oman lapsen kohdalla tehneet niin, että ostimme asunnon omiin nimiimme ja alkuun lapsi on siinä vuokralla (Kelan asumistuen turvin) kunnes saa riittävästi rahaa ASP-tilille. Sitten hän voi saada pankkilainaa ainakin osaan myyntihinnasta ja osan voimme tarvittaessa myöntää korottomana lainana. Tai hän voi ensi vaiheessa ostaa asunnosta vaikka 50% ja myöhemmin kun pääsee kunnolla työelämään, toiset 50%.
Asunnon osakekirjat ovat pankissa meidän lainan vakuutena. Jos päädymme sellaiseen kuvioon että lapsen käteisellä maksama kauppahinta ei riitä kattamaan lainaa (eikä pankki luovuta osakekirjoja) niin tällöin on mahdollista että lapsi myöntää meidän lainalle vierasvelkapantin - laittaa ne osakkeet meidän velan vakuudeksi. Edellyttää toki sitä, että lapsi ei tarvitse niitä osakekirjoja vakuudeksi jossain toisessa pankissa. Teidän kuviossa voisi sama toimia - jos asunto tulee sinun nimiisi, sinä voit myöntää vierasvelkapantin sen välimiehen velan vakuudeksi. Jos välimies jättää velkansa maksamatta, asunto menee myyntiin ja sinulle jää kuitenkin velka välimieheen päin. En suosittele tällaista kuviota ellette ole lähiomaisia keskenänne.
MÄ ole ottanut meidän kakkosasuntoon lainan kokonaan omiin nimiini. Mutta omistan asunnosta 85%, laina on 20000, pystyisin maksamaan sen huomenna pois. Avomiehelläni, joka lainasta mulle kuukausittain lyhentään 50%, on muutakin omaisuutta ja tuloja, lisäksi olen hänen kanssaan yhdessä lyhentänyt yhden yhteisen asuntolainan, joten luottamusta on.
Jos ero tulee huomenna, tiedän saavani kymppitonnin verran nenilleni. Ikinä en kenenkään muun kanssa tekisi moista järjestelyä.
Mikä hinku sinulla on velkaannuttaa itsesi? Siksikö että kaikilla muillakin on asuntolaina?
Miksi tämä henkilö ei vain tule takaamaan lainaasi? Jos vakuudet kerran riittää ja haluaa auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta todella idiootti saa "välimies" olla jos tällaiseen lähtee.
Miksi?
Luonnollisestikin teemme velkakirjan välimiehen kanssa, joten hyväksikäyttöön ei jää mahdollisuutta.
ap
Huh, huh - kyllä välimies on aika tyhmä jos tähän lähtee mukaan, ulosottoon kun hommat lopulta menevät, niin luuletko "välimiehen" olevan siellä ihan kärkisijoilla rahojaan takaisin saamassa?
Jos tämä menisi ulosottoon, niin kuka muu siellä olisi rahoja perimässä kuin tuo välimies? Pankkihan ei ole minun kanssani missään tekemisissä tässä tapauksessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimiehellä on velaton asunto ja mökki, joten takuita on riittävästi. Kiitos tosin huomioista, tajusin juuri että laina ei välttämättä voikaan olla asuntolainaa vaan jotain muuta lainaa, koska tosiaan minun asuntoni ei tule välimiehen nimiin.
ap
Mutta miten saisit asunnon nimiisi?
En nyt ihan ymmärtänyt..?
Minä ostan asunnon lainaamillani rahoilla, joten tottakai talo tulee minun nimiini? Tässä tapauksessa laina on vaan otettu ystävältä, ei pankilta.
ap
Ei pankki halua mitään ostettavan asunnon osakekirjoja itselleen lainanoton takia! Pankki haluaa vakuudet ja vakuutena voi toimia vaikka kesämökki, metsä tai osakkeet, ihan miten sovitaan. Olennaista on van se, että vakuudet kattavat lainasumman.
Ongelma tulee vasta sitten, kun välimies on ottanut asuntolainan, mutta verottajan tiedoissa ei olekaan sitä asuntoa ja siinä vaiheessa alkaa kysely. On laina ja pienoiset korkovähennykset, mutta ei maksettuna varainsiirtoveroa tai hankittuna omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan takuuna on yleensä asunto. Jos välimiehesi ottaa lainan, niin hänen pitää myös ostaa asunto, joka sitten on pankin omistuksessa siihen saakka, että laina on maksettu.[/quote]
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran meinaat asunnon 5-8 vuodessa maksaa, niin säästäisin itse 5 vuotta ja ostaisin sitten asunnon itse niin ettei tarvitse välikäsiä.
Ei se ihan noin toimi. Esim. omalla kohdalla vastaavan vuokra lähemmäs tonni kuussa, muut lainarahalla ei mene kuin alta 500 lyhennys+korot. Vuokralla asuessa en voisi säästää ja olisi muutenkin tiukempaa. Toki rahallista riskiä ylläriremonteista ei olisi.
Typerin ja idioottimaisin idea ikinä !
Et viitsi mennä pankkiin + en viitsi mennä töihin + et viitsi odottaa 5 vuotta.....mutta hyvän kaverin pitäisi ottaa sinun velat niskaansa....
Ei Ei Ei Ei..... mitä jos kuolet, sairastut.... erittäin huono idea...erittäin !
T:Pankinjohtaja
Vapaa maa. Jos välimiehellä on lainaan muut vakuudet, hän voi ottaa lainan. Mutta se ei ole asuntolaina ellei hän osta asuntoa itselleen, laina tulee kalliimmaksi.
Jos ottaa vakuudellisen hömppälainan, saa rahoilla tehdä mitä tahansa, mutta vain hullu lainaa ne kaverilleen ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta todella idiootti saa "välimies" olla jos tällaiseen lähtee.
Miksi?
Luonnollisestikin teemme velkakirjan välimiehen kanssa, joten hyväksikäyttöön ei jää mahdollisuutta.
ap
Huh, huh - kyllä välimies on aika tyhmä jos tähän lähtee mukaan, ulosottoon kun hommat lopulta menevät, niin luuletko "välimiehen" olevan siellä ihan kärkisijoilla rahojaan takaisin saamassa?
Jos tämä menisi ulosottoon, niin kuka muu siellä olisi rahoja perimässä kuin tuo välimies? Pankkihan ei ole minun kanssani missään tekemisissä tässä tapauksessa.
ap
Pankki on tekemisissä välimiehen kanssa ja siinä vaiheessa, kun tämä ei voi maksaa, voi pankki hakea hänet henkilökohtaiseen konkurssiin, jolloin pesän saatavat (se sinun lainasi) aktivoituu eli jos huonosti käy, saisit kerralla maksettavaksi koko loppusumman.
Oletko siis käynyt kaikki pankit läpi ja saanut kielteiset päätökset asuntolainaan vaikka sinulla on omaa rahaa 20% asunnon hinnasta ja kuitenkin jonkunlaista maksukykyä jos meinaat välimiehelle maksaa? En jotenkin usko tähän ellei ole kyse siitä että tulosi on pimeää etkä voi siitä pankille kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Ei pankki halua mitään ostettavan asunnon osakekirjoja itselleen lainanoton takia! Pankki haluaa vakuudet ja vakuutena voi toimia vaikka kesämökki, metsä tai osakkeet, ihan miten sovitaan. Olennaista on van se, että vakuudet kattavat lainasumman.
Ongelma tulee vasta sitten, kun välimies on ottanut asuntolainan, mutta verottajan tiedoissa ei olekaan sitä asuntoa ja siinä vaiheessa alkaa kysely. On laina ja pienoiset korkovähennykset, mutta ei maksettuna varainsiirtoveroa tai hankittuna omaisuutta.
No tulee se ongelma jo pankissa, kun pankki ei voi myöntää ASUNTOlainaa muuhun kuin asuntoon. Kulutusluottoa voi toki, mutta siinä korot jotain muuta.
Miten ajattelit velkaa maksaa jos et ole töissä, etkä saa tukia?
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä saanut ihan pankista sata tonnia asuntolainaa vaikken ollut sillä hetkellä missään töissä eikä seuraavasta työpaikasta tietoakaan. Kannattaa kysyä ensin siitä omasta pankista joka tietää tilanteesi, jos tulee kättä nenään niin onhan noita pankkeja aika monta muutakin.
Ongelmaksi välimiehen osalta tulee että pankki varmaan haluaa sen ostettavan asunnon lainan vakuudeksi, ja siitä tulee sitten melkoiset selittelyt miksei onnistu jos asuton on sinun nimissäsi. Sitten taas jos välimies ostaa omiin nimiinsä, menee varainsiirtovero toiseen kertaan.
Hyvä tietää! Olen pitänyt itsestään selvänä, että työtön ei voi saada lainaa, joten en ole sen enempää edes vaivautunut asiaa miettimään. Pitääkin käydä ensin kiertämässä pankit ja kysymässä jos sattuisin kuitenkin saamaan lainan suoraan.
Laskelmat ovat kunnossa, pystyn elättämään itseni ja olen tosiaan jopa saanut rahaa säästöön ihan mukavasti, joten talous pitäisi olla kunnossa siltä osin.
ap
Kaveri ottaa lainan, ostaa asunnon nimiinsä ja teette paperit, että omistat asunnon, kun olet sen kaverille maksanut. Siihen asti sinulla on hallintaoikeus (rajoitettu, kiinni siitä,maksatko lainaasi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä saanut ihan pankista sata tonnia asuntolainaa vaikken ollut sillä hetkellä missään töissä eikä seuraavasta työpaikasta tietoakaan. Kannattaa kysyä ensin siitä omasta pankista joka tietää tilanteesi, jos tulee kättä nenään niin onhan noita pankkeja aika monta muutakin.
Ongelmaksi välimiehen osalta tulee että pankki varmaan haluaa sen ostettavan asunnon lainan vakuudeksi, ja siitä tulee sitten melkoiset selittelyt miksei onnistu jos asuton on sinun nimissäsi. Sitten taas jos välimies ostaa omiin nimiinsä, menee varainsiirtovero toiseen kertaan.
Hyvä tietää! Olen pitänyt itsestään selvänä, että työtön ei voi saada lainaa, joten en ole sen enempää edes vaivautunut asiaa miettimään. Pitääkin käydä ensin kiertämässä pankit ja kysymässä jos sattuisin kuitenkin saamaan lainan suoraan.
Laskelmat ovat kunnossa, pystyn elättämään itseni ja olen tosiaan jopa saanut rahaa säästöön ihan mukavasti, joten talous pitäisi olla kunnossa siltä osin.
ap
Ei pankkia kiinnosta se mistä sinä rahasi saat jos sitä tulee riittävästi ja tulonlähde on riittävän varma.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vaihtoehto olla että ostatte asunnon yhdessä? Lainankin voisi ehkä ottaa molempien nimiin, riippuu vähän kuka tämä välimies on ja mikä hänen suhteensa on sinuun. Ja kun olet maksanut lainan kokonaan, niin siirrätte asunnon kokonaan sinun nimiisi, mahtaisiko tällä välttää mitään veroja ja maksuja?
Ei ole mahdollista, eikä asuntoa voi noin vain siirtää toisen nimiin ilman valtavia lahjaveroja ja muita maksuja.
ap
Niin ja pantattua omaisuutta ei voi siirtää sun nimiin ilman pankin hyväksyntää