Aikuiset kaverit jättivät porukasta, mitä tehdä?
Arvoisat av-mammat, osaisitteko auttaa? Meillä on sellainen nyt jo keski-ikäisten vanhojen opiskelukavereiden porukka, joka on vuosia pitänyt yhtä. Työelämään on menty, perheitä on perustettu, lapsia on kasvatettu näiden vuosien aikana.
Nyt minulle selvisi, että tämä porukka pitää yhtä myös ilman minua. Näin facebookissa videon, jossa muut ovat pitämässä hauskaa. Minua ainoana ei ole kutsuttu mukaan.
Koska emme tiedä, miksi minua ei kutsuttu, niin meidän on ehkä turha arvailla sitä. Mutta kysyn nyt, että pitääkö minun tehdä jotain tälle? Annanko olla vai kysynkö suoraan, miksi ei kutsuttu? Loukkaannunko ja panenko kaikki välit poikki?
Loukkaantuisitko sinä?
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ollut kiusaamista. He ovat tosiaan tavanneet jo kauan toisiaan näin ja ap on kutsuttu niihin vakirientoihin, mihin hänet aina ennenkin on kutsuttu. Huomasi vasta nyt, että osa porukasta on viettänyt aikaa muutoinkin yhdessä. Arvio siitä, että ap ei ole yhtä läheinen muille vaan tulee hengaamaan vain juhlapäivien tapaamisiin, piti siis paikkansa.
Miten osa ihmisistä vaikuttaa olevan ap:n tilanteesta jopa vähän vahingoniloisia? Nämä kommentit, että tuota se on, kun selviää ettei ole toisille merkittävä, hahhah. Missä näiden ihmisten empatia on? Kivoillekin tyypeille voi käydä noin. On kurja juttu, jos paljastuu, etteivät omat ystävät olekaan luotettavia ja kivoja tyyppejä. Ja niin voi huonolla säkällä valitettavasti käydä kenelle vain. Myötätuntoisempi asenne olisi tosi kova juttu!
Olisit voinut lainata sellaista kommenttia, jossa tuota hahhhahhaaa-vahingoniloa esiintyy. Tuossahan sitä ei ole. Neutraali toteamus, että ilmeisesti muut ovat läheisempiä toistensa kanssa, ja siksi tapaavat muutenkin. Ap itse sanoi, että hän on ystävä vain kahden henkilön kanssa.
Ellet satu olemaan kaikkien porukan jäsenten bestis, niin sinua voidaan kohdella porukassa kuin roskakasaa? Kuulostaapa kivalta porukalta!
Höpsis. Tilannetta voisi ystävät vs kaverit verrata vaikka näin: äiti, isä ja lapset ovat lähdössä Tallinnaan. Pitääkö ainoa elossa oleva Suomessa asuva isovanhempi ottaa mukaan? Onhan tämä isovenhempikin sukua, hän on perheelle tärkeä, häneen on pidetty yhteyttä ja viimeksi vappunakin oltiin yhdessä vappulounaalla? Kuinka moni oikeasti on sitä mieltä, että isovanhemman kutsumatta jättäminen on isovanhemman kiusaamista? Ystävykset ovat siis kuin ydinperhe ja kaverit kuin sukulaiset. Joskus tehdään asioita ydinperheenä ja joskus mukaan otetaan sukulaisiakin.
Ja reissu päätetään etukäteen pitää täysin salassa isoäidiltä? Onko se ihan normaalia?
Miksi isoäidille pitäisi etukäteen kertoa reissusta? Ehkä vappuna puhuttiin ihan muista asioista kuin perheen tulevasta Tallinnan reissusta.
Vahvaa selittelyn makua. Tiedän kyllä, että joissain suvuissa rakastetaan salailua. Näissä suvuissa ihmisten välit ovatkin hyvin jännitteisiä ja loukkaantumisia on paljon. Eivät ne salaisuudet nimittäin loputtomiin piilossa pysy ja kaikenlainen toisten selän takana toimiminen on hyvin epäilyttävää ja ikävää monien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään ulkopuolelle jäämisen aiheuttamaa mielipahaa vähättelemättä (itselläkin kokemusta siitä), niin eikö ihmisten ystäväpiireille ole ihan luonnollista, että ne muokkaantuvat. 10 vuotta sitten ehkä pidin jostakin ihmisestä, nyt en. Ehkä hän on muuttunut, ehkä minä. Mutta se, etten enää mielelläni vietä hänen kanssaan aikaa ei tarkoita, etten muun porukan kanssa viihtyisi. Miksi en siis voisi tehdä jotain niiden kanssa, joista pidän edelleen kovasti, ja muodostaa näin uuden porukan? Vastaavasti minä en herneydy siitä, että jotain tehdään ilman minua. Missä menee se raja, ettei porukan kokoonpanoa saa muuttaa? Kun on tunnettu 5 vuotta, 20 vuotta?
Muuta vain kaveriporukkaa, mutta sillä tavalla ettei kukaan kärsi siitä. Voit muuttaa kaveriporukastasi itse pois, mikäli et enää viihdy siinä. Sen sijaan et voi jättää yhtä kaveria pois, ja olla vain muiden kanssa, koska se on kaveriPORUKKA, eikä sinun oma pieni manipuloitavissa oleva kerhosi.
Kaveriporukat ovat erilaisia. Monissa kaveriporukoissa on kyllä ihan sallittua pienemmissäkin ryhmissä hengailu ja tapaaminen mielenkiinnon mukaan. Isossa porukassa kuulumiset usein vaihdetaan pinnallisemmin ja sitten pienemmissä ryhmissä tavatessaan ihmiset avautuvat enemmän sille, jolle tuntuu hyvältä. Usein myös joidenkin kanssa viettää aikaa enemmän jossakin vaiheessa ja sitten taas toisena ajankohtana viettää aikaa joidenkin muiden kanssa enemmän. Vähän aikataulujen, elämäntilanteen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tuo on jotain koulumeininkiä, että pitää joka tapaamisessa olla kaikkien mukana. Ihmettelen, että ap, joka kuitenkin on jo nelikymppinen vaatii tällaista. Luulisi, että 25 vuodessa ihmiset ovat jo ehtineet muuttaa eri kaupunkeihinkin, joten tuollaisten koko poppoon tapaamisten järjestäminen on vaikeampaa.
Tottakai voi hengailla pienemmissäkin porukoissa, mutta jos kaikki on ihan normaalia, niin tarviiko sitä piilotella? Eikö silloin avoimesti voida kertoa, että nyt lähdetään jonnekin joidenkin kanssa ja koska se on kaikista ihan normaalia, kenelläkään ei ole vaikeuksia kertoa reissuista eikä pelkoa, että kukaan loukkaantuu siitä. Mutta ap:n tapauksessa asia salattiin kyllä aika tehokkaasti jostain syystä.
Joku tuossa ryhmässä on ottanut itselleen sen valtaseman joka päättää ketä kutsutaan ja mihin. Ehkä sitten sen järjestäjän oikeudella? Tai siksi, että juuri hänen tunteensa ap:tä kohtaan olivat määrätynlaiset.?Ehkä kaikille muille se olisi ollut ihan ok, että ap:kin olisi tullut mukaan. Mutta nyt saattaa olla, että porukkaa muokattiin määrättyyn kokoon ihan yhden tunteiden perusteella, koska jonkun mielestä ap:n paikalla olo ei ollut toivottavaa.
Koulumeininkiä on se, että juhlista jätetään yksi ulos. Salataan asia ennen ja kerskutaan jälkikäteen. Koska jo lapsetkin tietävät milloin asioita salataan ja milloin asioista voi kertoa ja miksi ennen kaikkea.
Mun mielestä se kertoo todella selvää kieltä siitä, että ap ei ole kovin läheinen näiden muiden kanssa, jos 25 vuotta nämä muut ovat viettäneet aikaa muutoinkin yhdessä ja ap ei siitä tiedä. Eli ap näkee TODELLA harvakseltaan näitä tyyppejä ja silloin kuulumisia vaihdetaan todella pintapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää kuka tuon reissun pääjärjestäjä on ollut. Tämä henkilö ei kaipaa seuraasi, koska muiden järjestämiin juttuihin kelpaat. Muita ehkä oli neuvottu vaan pitämään suu kiinni ja ryhmäpainostuksen takia tehnyt niin. Ettei itse ole seuraava eristetty. Ehkä kyseessä oli siis vain yksi savustaja.Ota yhteyttä sellaiseen jonka kanssa olet olet joskus kahdestaan yhteydessä tämän henkilön puolesta ja kysy.
Totta, voi olla, että siellä on joku, jonka kanssa olen porukan ulkopuolella vähemmän läheinen ja joka ei halunut minua syystä tai toisesta mukaan. Mutta onhan siellä pari erittäin läheistäkin ystävää. Ja se on iso porukka, ei siellä kaikkien tarvitsekaan olla bestiksiä keskenään.
Ja ollaanko me lapsia vai aikuisia? Kuuluuko tällainen "me ei leikitä sun kanssa" aikuisten elämään?
ap
Kuuluu. Jos sulla on känää jonkun ryhmässä olevan kanssa ja hän on matkan järjestänyt, niin kyllähän hän saa kutsua ne ihmiset, joiden kanssa tulee toimeen. Ei ole mikään pakko viettää kaikkia vapaa-ajan hetkiä ja reissuja jokaisen kanssa. Vastavuoroisesti sinä voit järjestää joskus jotakin, johon kutsut vain ne sinulle läheisimmät ihmiset. Ja sitten taas on tapahtumia, jossa kaikki ovat paikalla.
Nimenomaan aikuisilla on oikeus päättää, kenen kanssa haluaa vapaa-aikaansa viettää. Ei kenenkään kanssa pidä joutua viettämään aikaa velvollisuudentunnosta tai säälistä. Jokaisella on kuitenkin vain yksi elämä. Jos huomaa, että kaverit ympäriltä on kaikonneet niin kannattaa pohtia sitä mitä tarjottavaa itsellä on ja mitä on ryhmätilanteisiin tuonut. On ihan normaalia että isoissa porukoissa on hyviä ystäviä ja vähemmän hyviä, niitä jotka kutsutaan niihin isoimpiin juttuihin mukaan, mutta joiden seura ei ole erittäin tärkeää.
Itsellänikin on isompi lukioporukka, jossa on monenlaisia yhden ja kolmen ryhmittymiä. Yllättävän moni sellainen tyyppi tästä isosta porukasta, jotka ei oikein pidä yhteyttä tai ole moneen vuoteen osallistunut tapahtumiin, näyttää kuvittelevan että ollaan yhä jotain ystäviä. Että ihan niitten yli kymmenen vuotta sitten jaettujen aikojen perusteella. Sitten välillä loukkaannutaan kun ei enää kutsuta, vaikka on vuosien varrella jättänyt 80% kutsuista väliin. Sääliksi käy ihmiset, jotka pitävät kaverisuhteistaan näin paskasti huolta ja sitten kuitenkin esim. kutsuvat häihinsä.
Omassa porukassani on myös eräs erittäin rasittava tapaus, muija joka on aina suuna päänä jokaisessa keskustelussa kääntämässä huomion itseensä ja osaamiseensa. On myös erittäin jääräpäinen ja loukkaantuu helposti. Aika yllättävää, että jätin tuon ihmisen omien juhlieni kutsulistalta ulos jo vuosia sitten. En sano Ap sulle, että itse olisit samanlainen, mutta kannattanee miettiä myös sitä, että kuinka miellyttävää seuraa itse on ja ottaako enemmän kuin antaa.
Mitä jos kutsu ei tullut perille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ollut kiusaamista. He ovat tosiaan tavanneet jo kauan toisiaan näin ja ap on kutsuttu niihin vakirientoihin, mihin hänet aina ennenkin on kutsuttu. Huomasi vasta nyt, että osa porukasta on viettänyt aikaa muutoinkin yhdessä. Arvio siitä, että ap ei ole yhtä läheinen muille vaan tulee hengaamaan vain juhlapäivien tapaamisiin, piti siis paikkansa.
Miten osa ihmisistä vaikuttaa olevan ap:n tilanteesta jopa vähän vahingoniloisia? Nämä kommentit, että tuota se on, kun selviää ettei ole toisille merkittävä, hahhah. Missä näiden ihmisten empatia on? Kivoillekin tyypeille voi käydä noin. On kurja juttu, jos paljastuu, etteivät omat ystävät olekaan luotettavia ja kivoja tyyppejä. Ja niin voi huonolla säkällä valitettavasti käydä kenelle vain. Myötätuntoisempi asenne olisi tosi kova juttu!
Olisit voinut lainata sellaista kommenttia, jossa tuota hahhhahhaaa-vahingoniloa esiintyy. Tuossahan sitä ei ole. Neutraali toteamus, että ilmeisesti muut ovat läheisempiä toistensa kanssa, ja siksi tapaavat muutenkin. Ap itse sanoi, että hän on ystävä vain kahden henkilön kanssa.
Ellet satu olemaan kaikkien porukan jäsenten bestis, niin sinua voidaan kohdella porukassa kuin roskakasaa? Kuulostaapa kivalta porukalta!
Höpsis. Tilannetta voisi ystävät vs kaverit verrata vaikka näin: äiti, isä ja lapset ovat lähdössä Tallinnaan. Pitääkö ainoa elossa oleva Suomessa asuva isovanhempi ottaa mukaan? Onhan tämä isovenhempikin sukua, hän on perheelle tärkeä, häneen on pidetty yhteyttä ja viimeksi vappunakin oltiin yhdessä vappulounaalla? Kuinka moni oikeasti on sitä mieltä, että isovanhemman kutsumatta jättäminen on isovanhemman kiusaamista? Ystävykset ovat siis kuin ydinperhe ja kaverit kuin sukulaiset. Joskus tehdään asioita ydinperheenä ja joskus mukaan otetaan sukulaisiakin.
Ja reissu päätetään etukäteen pitää täysin salassa isoäidiltä? Onko se ihan normaalia?
Voi luoja. Pitääkö nyt isoäidillekin kaikki reissut ilmoittaa etukäteen tai muuten se on salailua ja kiusaamista? :D :D Ehkä isoäiti saa postikortin, valokuvia ja/tai tuliaisia ja se on sillä ilmoitettu.
Eli kun isoäiti tavatessa kysyy suunnitelmista kesää varten yms.,niin vastaat silloin ettei niitä ole, vaikka ensi viikon reissu jo tiedossa onkin? Olet aika mielenkiintoinen persoona, ei voi muuta sanoa. Miksi toimit näin? Mitä saavutat tällä?
Milt Coopa kirjoitti:
Minä ainakin järjestän kavereideni kesken tapahtumia ja bileitä, joihin kutsun mukaan juuri ne ketkä sillä hetkellä tulevat mieleen tai jotka haluan mukaan. Ulkopuolelle voi jäädä moni hyväkin kaveri ja mitä sitten? Ensi kerralla joku toinen on mukana ja joku taas ei. Johonkin vain on raja vedettävä, kun en ainakaan itse halua yli 20 hengen tilaisuuksia. Jokainen voi järjetää omat pippalonsa tai etsiä uusia kavereita. Jos minua joku tuon ap:n mainitseman tapainen asia häiritsisi, kysyisin joltakulta järjestäjältä, että mikset minua kutsunut? Niin yksinkertaista on elämä, kun jättää tuhat kiekurat pois.
On ihan eri asia kutsua vieraita omaan kotiin kuin järjestää reissua kaveriporukan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kiusaaminen tulee jatkumaan. Voi ei ap..
Ei tuo ole kiusaamista. Ap on ollut koko ajan mukana niissä jutuissa, missä on ollut aina ennenkin. Ilmeisesti muut ovat vain läheisempiä keskenään ja näkevät toisiaan näiden yhteisten tapahtumien ulkopuolellakin. Ihmisillä on oikeus tavata myös pienemmissä kokoonpanoissa, jos siltä tuntuu.
Toki on oikeus tavata pienemmissä kokoonpanoissa. Mutta tuntuuhan se kiusaamiselta, jos nähdään isolla porukalla, ja vain yksi on jätetty ulkopuolelle.
Olisi ollut kiusaamista, jos ap olisi ollut myös neljän muun ystävä. Hän on kuitenkin kertonut, että on vain kahden ystävä. Hän ei siis kuulu - ei ole koskaan kuulunutkaan - kuuden naisen ystäväporukkaan, mutta kuuluu kahdeksan naisen, joista yksi asuu ulkomailla, kaveriporukkaan.
Ap nyt on kuitenkin 25 vuotta kuvitellut kuuluvansa tuohon porukkaan. Luulisi, että myös ne "vähemmän ystävät" pitäisivät kaikkien vuosien jälkeen porukan osana, jos usein kuitenkin on aikaa yhdessä vietetty. Eri asia sitten tehdä jotain muutaman läheisemmän kanssa. Mutta jos itse kuuluisin porukkaan, joka yhtä lukuunottamatta on lähdössä jonnekin, niin varmasti kysyisin, että kai x:ääkin kysytään mukaan. Luusisi, että ne ap:n lähemmät kaveritkin ajattelisivat niin, jos koko muu porukka on lähdössä, eikä vain muutama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää kuka tuon reissun pääjärjestäjä on ollut. Tämä henkilö ei kaipaa seuraasi, koska muiden järjestämiin juttuihin kelpaat. Muita ehkä oli neuvottu vaan pitämään suu kiinni ja ryhmäpainostuksen takia tehnyt niin. Ettei itse ole seuraava eristetty. Ehkä kyseessä oli siis vain yksi savustaja.Ota yhteyttä sellaiseen jonka kanssa olet olet joskus kahdestaan yhteydessä tämän henkilön puolesta ja kysy.
Totta, voi olla, että siellä on joku, jonka kanssa olen porukan ulkopuolella vähemmän läheinen ja joka ei halunut minua syystä tai toisesta mukaan. Mutta onhan siellä pari erittäin läheistäkin ystävää. Ja se on iso porukka, ei siellä kaikkien tarvitsekaan olla bestiksiä keskenään.
Ja ollaanko me lapsia vai aikuisia? Kuuluuko tällainen "me ei leikitä sun kanssa" aikuisten elämään?
ap
Kuuluu. Jos sulla on känää jonkun ryhmässä olevan kanssa ja hän on matkan järjestänyt, niin kyllähän hän saa kutsua ne ihmiset, joiden kanssa tulee toimeen. Ei ole mikään pakko viettää kaikkia vapaa-ajan hetkiä ja reissuja jokaisen kanssa. Vastavuoroisesti sinä voit järjestää joskus jotakin, johon kutsut vain ne sinulle läheisimmät ihmiset. Ja sitten taas on tapahtumia, jossa kaikki ovat paikalla.
Nimenomaan aikuisilla on oikeus päättää, kenen kanssa haluaa vapaa-aikaansa viettää. Ei kenenkään kanssa pidä joutua viettämään aikaa velvollisuudentunnosta tai säälistä. Jokaisella on kuitenkin vain yksi elämä. Jos huomaa, että kaverit ympäriltä on kaikonneet niin kannattaa pohtia sitä mitä tarjottavaa itsellä on ja mitä on ryhmätilanteisiin tuonut. On ihan normaalia että isoissa porukoissa on hyviä ystäviä ja vähemmän hyviä, niitä jotka kutsutaan niihin isoimpiin juttuihin mukaan, mutta joiden seura ei ole erittäin tärkeää.
Itsellänikin on isompi lukioporukka, jossa on monenlaisia yhden ja kolmen ryhmittymiä. Yllättävän moni sellainen tyyppi tästä isosta porukasta, jotka ei oikein pidä yhteyttä tai ole moneen vuoteen osallistunut tapahtumiin, näyttää kuvittelevan että ollaan yhä jotain ystäviä. Että ihan niitten yli kymmenen vuotta sitten jaettujen aikojen perusteella. Sitten välillä loukkaannutaan kun ei enää kutsuta, vaikka on vuosien varrella jättänyt 80% kutsuista väliin. Sääliksi käy ihmiset, jotka pitävät kaverisuhteistaan näin paskasti huolta ja sitten kuitenkin esim. kutsuvat häihinsä.
Omassa porukassani on myös eräs erittäin rasittava tapaus, muija joka on aina suuna päänä jokaisessa keskustelussa kääntämässä huomion itseensä ja osaamiseensa. On myös erittäin jääräpäinen ja loukkaantuu helposti. Aika yllättävää, että jätin tuon ihmisen omien juhlieni kutsulistalta ulos jo vuosia sitten. En sano Ap sulle, että itse olisit samanlainen, mutta kannattanee miettiä myös sitä, että kuinka miellyttävää seuraa itse on ja ottaako enemmän kuin antaa.
No ap piti yhteyttä säännöllisesti eli ei tuo kuvaamasi päde tähän tapaukseen. Ap:n kirjoituksesta ei tule ilmi rasittavuus, edes rivien välistä. Joskushan räävittömät tyypit kaipaavat kaltaisiaan eli ehkä nämä kaveridaamit lähtevät Tallinnaan vetämään huolella persheet olalle ja harrastamaan irtosuhteita ja eivät halua moraalinvartijoita reissuun, se olisi yksi syy. Se mikä tapahtuu Tallinnassa pysyy Tallinnassa jos ei ap ole mukana.
Vierailija kirjoitti:
Hei ette te voi vähätellä ap:n henkilökohtaista kokemusta tuntea itsensä kaltoin kohdelluksi, että on jätetty porukan ulkopuolelle.
"Ystäväni vastasi viestiini ja totesi, että välillä kokoonnutaan tällä kokoonpanolla ja välilllä jollain muulla. Johon totesin, että tässä ei ollut kysymys siitä vaan siitä, että on vanha porukka, josta kaikki muut kutsuttiin mukaan ja vain yhtä ei.
Kerroin myös, että heillä on oikeus tavata keskenään ja minulla oikeus kokea, että minut on jätetty ulkopuolelle."
Tästähän tämän ketjun väittelyssäkin on kyse, kumpaan nyt kukin kallistuu. Ei ole yhtä oikeaa tulkintaa, on vain mielipiteitä. Kukaan tässä ketjussa ei ole oikeassa, tai väärässä. Ainut mikä tässä on ilmiselvää niin ryhmän kemia on vahvin niiden 6 kohdalla, ap ei siihen kuulu, syystä tai toisesta. Olen pahoillani ap:n puolesta koska hän on olettanut toisin ja on pettynyt. Ystävyys ei ollut sellaista kuin hän kuvitteli, se kolahtaa ikävästi - mieti itse jos osuisi kohdalle, pystytkö tuntemaan empatiaa.
Se nyt puuttuisi, että ap:ta mollataan ja ilkeillään vielä palstalla - lyö lyötyä on pikkusieluisen ihmisen toimintatapa.
Aivan totta. Ongelman ydin on, että ap on pahoittanut mielensä huomattuaan, että porukan 6 muuta ovat vuosikymmenten varrella ystävystyneet keskenään. Hän itsekin tiesi, että on ystävä vain kahden kanssa. Yleisesti on epäkohteliasta porukassa puhua asioista, jotka koskevat vain osaa porukasta. Näinollen kaveriporukassa ei ole puhuttu ystävysten inside-jutuista eli asioista, joita nämä ovat tehneet keskenään. Ap on ollut siinä uskossa, että kuusi muutakaan eivät ole ystävystyneet ja nyt tämä ystävystyminen tuli hänelle yllätyksenä. Todennäköistä on, että hän ei ole tehnyt itse yhtään mitään ystävyäkseen kaveriporukan neljän muun kanssa. Hänelle on riittänyt, että on ystävä kahden muun kanssa ja kaveri neljän muun kanssa.
Ymmärrän ap:n mieliphan, mutta jos hän olisi halunnut ystävystyä näiden neljän kanssa, hänellä olisi ollut hyvää aikaa tehdä se.
Onpas ollut silmiä avaava keskustelu ystävyydestä (ja kaveruudesta ja kaikista näiden alatasoista). Ymmärsin vasta nyt, kuinka yleistä on se, että ihmiset kokevat ystävyyden ja sen asettamat velvoitteet ja hyödyt eri tavalla. Totta kai olen tämän erilaisen ajattelun aiemminkin tajunnut, mutta en tässä laajuudessa.
Minulle ystävyys, kaveruus, tuttavuus ja naapuruus on AINA ihmisen kohtaamista. Että "tuo on tuollainen, onpa kivaa tai jännää - ja minä olen tälläinen. Mukavaa että olemme toistemme elämässä tällaisina kuin olemme. Ollaanhan jatkossakin".
Tästä ketjusta olen kuitenkin oppinut, että
* joillekin on olemassa selvästi eri tarkoituksiin olevia ystäviä ja tämä ero myös tunnistetaan aktiivisesti
* samoin jotkut tekevät jyrkemmän eron kaverin ja ystävän välille, kuin toiset. Toisille raja on häilyvämpi (ja ehkä myös merkityksettömämpi).
* Toisille ystävyys jatkuu ilman aktiivista ja säännöllistä ylläpitoa. Toiset taas tulkitsevat yhteydenpidon puutteen huonoksi ystävyyden hoidoksi.
* Joillekin on ok jättää ihmisiä porukan ulkopuolelle, jos itse näkevät siihen oikeutuksen. (en itse todellakaan ole tällainen, mutta ymmärrän että toiset kokevat empatiaa herkemmin kuin toiset)
* On monia, joiden mielestä yli 20 vuoden kestävä ystävyys ei ole edelleenkään mitenkään "sitova", vaan "ajat ja fiilikset muuttuu".
* Jotkut ovat joutuneet alfa-yksilöiden kohtelemaksi, tosin tämä ei ole kaikkien ystäväporukoiden ominaisuus
Näiden ajatusten hoksaaminen auttoi ymmärtämään, miksi en aina ymmärrä tiettyjen ihmisten toimintaa lähipiirissäni. No, jatkossa paremmin - kiitos tästä keskustelusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ette te voi vähätellä ap:n henkilökohtaista kokemusta tuntea itsensä kaltoin kohdelluksi, että on jätetty porukan ulkopuolelle.
"Ystäväni vastasi viestiini ja totesi, että välillä kokoonnutaan tällä kokoonpanolla ja välilllä jollain muulla. Johon totesin, että tässä ei ollut kysymys siitä vaan siitä, että on vanha porukka, josta kaikki muut kutsuttiin mukaan ja vain yhtä ei.
Kerroin myös, että heillä on oikeus tavata keskenään ja minulla oikeus kokea, että minut on jätetty ulkopuolelle."
Tästähän tämän ketjun väittelyssäkin on kyse, kumpaan nyt kukin kallistuu. Ei ole yhtä oikeaa tulkintaa, on vain mielipiteitä. Kukaan tässä ketjussa ei ole oikeassa, tai väärässä. Ainut mikä tässä on ilmiselvää niin ryhmän kemia on vahvin niiden 6 kohdalla, ap ei siihen kuulu, syystä tai toisesta. Olen pahoillani ap:n puolesta koska hän on olettanut toisin ja on pettynyt. Ystävyys ei ollut sellaista kuin hän kuvitteli, se kolahtaa ikävästi - mieti itse jos osuisi kohdalle, pystytkö tuntemaan empatiaa.
Se nyt puuttuisi, että ap:ta mollataan ja ilkeillään vielä palstalla - lyö lyötyä on pikkusieluisen ihmisen toimintatapa.
Aivan totta. Ongelman ydin on, että ap on pahoittanut mielensä huomattuaan, että porukan 6 muuta ovat vuosikymmenten varrella ystävystyneet keskenään. Hän itsekin tiesi, että on ystävä vain kahden kanssa. Yleisesti on epäkohteliasta porukassa puhua asioista, jotka koskevat vain osaa porukasta. Näinollen kaveriporukassa ei ole puhuttu ystävysten inside-jutuista eli asioista, joita nämä ovat tehneet keskenään. Ap on ollut siinä uskossa, että kuusi muutakaan eivät ole ystävystyneet ja nyt tämä ystävystyminen tuli hänelle yllätyksenä. Todennäköistä on, että hän ei ole tehnyt itse yhtään mitään ystävyäkseen kaveriporukan neljän muun kanssa. Hänelle on riittänyt, että on ystävä kahden muun kanssa ja kaveri neljän muun kanssa.
Ymmärrän ap:n mieliphan, mutta jos hän olisi halunnut ystävystyä näiden neljän kanssa, hänellä olisi ollut hyvää aikaa tehdä se.
Oletko toinen näistä ap:n ystävistä? Et vaikuta hyvältä tyypiltä. Ehkä ap ei menetäkään mitään, jos päättää poistua porukastanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko toinen näistä ap:n ystävistä? Et vaikuta hyvältä tyypiltä. Ehkä ap ei menetäkään mitään, jos päättää poistua porukastanne.
En ole. Mutta mullakin on porukoita, joissa osan kanssa olen myös ystävystynyt ja osan kanssa en. Hyvänä esimerkkkinä työkaverit.
Mistä tiedätte, että ne kuusi muuta ovat kaikki niin hyviä ystäviä keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Pitävät yhteyttä keskenään muulloinkin kuin vain näissä kaveritapaamisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas miten huonoja tekosyitä sinä keksit. Ihan puuta heinää tuo kirjoituksesi. Näköjään monet ovat tällä palstalla täysin "in denial", eli todennäköisesti itse kohtelevat ihmisiä yhtä huonosti, eivätkä ilmeisesti siksi voi MILLÄÄN myöntää että tässä käytöksessä olisi jotain väärää. Eihän se nyt ole mitenkään normaalia käytöstä, että 7 ihmisen porukassa (jotka ovat tunteneet toisensa 25 vuotta) syrjittäisi järjestäen salaa vain yhtä! Sun kirjoitus on ihan riman alitus. Säälittää kaikki, jotka ovat sinun kanssasi "ystäviä". Kiusaaminen ei ole IKINÄ ok, ymmärrätkö? Jos sinulla on lapsia, opetatko heille että yhden jättäminen joukosta on ok?
Meilläkin on porukka, jonka kanssa käydään keikoilla/laskettelureissuilla/ym. Ytimessä on opiskeluajoilta yhtä pitäneet ja sitten me muutama muu, jotka olemme tulleet joidenkin ystävinä mukaan. En kyllä osaa kuvitellakaan, ettei reissuun yhtä kysyttäisi. Tai että se ystävä, joka minut porukkaan toi, jättäisi ulkopuolelle. Ymmärrän joo, jos menee jonkun/joidenkin kanssa leffaan tai vastaavaa, tietenkin ihmiset tapaavat pienemmissäkin ryhmissä, ja välillä on mukana muitakin kuin tähän porukkaan kuulumattomia kavereita. Silti en osaa kuvitella, että suunniteltaisiin ison porukan reissua, mutta yhdelle ei puhuttaisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Milt Coopa kirjoitti:
Minä ainakin järjestän kavereideni kesken tapahtumia ja bileitä, joihin kutsun mukaan juuri ne ketkä sillä hetkellä tulevat mieleen tai jotka haluan mukaan. Ulkopuolelle voi jäädä moni hyväkin kaveri ja mitä sitten? Ensi kerralla joku toinen on mukana ja joku taas ei. Johonkin vain on raja vedettävä, kun en ainakaan itse halua yli 20 hengen tilaisuuksia. Jokainen voi järjetää omat pippalonsa tai etsiä uusia kavereita. Jos minua joku tuon ap:n mainitseman tapainen asia häiritsisi, kysyisin joltakulta järjestäjältä, että mikset minua kutsunut? Niin yksinkertaista on elämä, kun jättää tuhat kiekurat pois.
On ihan eri asia kutsua vieraita omaan kotiin kuin järjestää reissua kaveriporukan kesken.
Höh. Varmaan niin onkin, mutta mitä se minuun liittyy? Missä vaiheessa olen maininnut että järjestän kaiken kotonani? Kun nimenomaan tarkoitan erilaisia tapahtumia ja bileitä, joissa kokoonnutaan esim. ravintolaan tms.
Tämä ketju on ihan loistava esimerkki siitä, mitä pskaa naisten väliset ystävyydet usein on! Muistuu mieleen itselleni tutut tilanteet, joista onneksi on vuosia. Koska irtisanouduin feikeistä ystävistä! Elämäni on monin tavoin parempaa nyt. Tehkää te muutkin samoin! Ja annetaan näiden lässyttäjien lässyttää yksin tässä ketjussa, jotka yrittävät kiertoteitse antaa sen kuvan, että aikuisia kannattaa/saa kiusata jos kukaan ei tajua sitä. Luulevat vielä, ettei fiksut näe tuon feikin pskan läpi. No tiedoksi kaikille: Kyllä me näemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitävät yhteyttä keskenään muulloinkin kuin vain näissä kaveritapaamisissa.
Tuliko se jossain ilmi, että jokainen näistä kuudesta pitää muuta viittä ystävänään? Mun mielestä on ihan luonnollista, että ryhmästä osa on läheisempiä keskenään. Silti tuntuu kummalta, jos vain yhtä ei pyydetä, kun on kyse näin pitkästä ajasta kuin 25 vuotta.