Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset kaverit jättivät porukasta, mitä tehdä?

Vierailija
06.05.2018 |

Arvoisat av-mammat, osaisitteko auttaa? Meillä on sellainen nyt jo keski-ikäisten vanhojen opiskelukavereiden porukka, joka on vuosia pitänyt yhtä. Työelämään on menty, perheitä on perustettu, lapsia on kasvatettu näiden vuosien aikana.

Nyt minulle selvisi, että tämä porukka pitää yhtä myös ilman minua. Näin facebookissa videon, jossa muut ovat pitämässä hauskaa. Minua ainoana ei ole kutsuttu mukaan.

Koska emme tiedä, miksi minua ei kutsuttu, niin meidän on ehkä turha arvailla sitä. Mutta kysyn nyt, että pitääkö minun tehdä jotain tälle? Annanko olla vai kysynkö suoraan, miksi ei kutsuttu? Loukkaannunko ja panenko kaikki välit poikki?

Loukkaantuisitko sinä?

Kommentit (711)

Vierailija
201/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekstiviestiin ei tule vastausta suhtkoht sukkelaan niin aika outoa? Ei haluta vastata suoraan? Ja mikä ap:ta vaivaa kun ei voi soittaa kenellekään ja kysyä?

Ihan kuin ap leikkisi mukana kissaa ja hiirtä noilla epäreiluilta porukan säännöillä. Minusta olisi parempi kysyä suoraan.

Joo ei tekstarilla selviä mitään, ap antaa vaan heille enemmän syitä kyräillä siellä selän takana ja soittelevat toisilleen että nyt se kysyy tekstarilla. Suoraan soittoa vaan, ja kysyt suoraan. Katso miten läheiset kaverisi joko kertovat rehellisesti syyn, tai kiemurtelevat. Älä ole nössö, ap. Tekstarilla pystyy valehtelemaan mitä vaan, ja ehtii myös miettiä vastaustaan. Olet oikeasti nyt vähän hölmö, jos et selvitä tilannetta oikein. Annat heille enemmän syitä jatkaa kiusaamistaan, jos et uskalla soittaa.

Jos joku tuttuni soittaisi ja kysyisi, että miksi ei saanut kutsua johonkin, missä olen ollut, niin vastaisin totuudenmukaisesti, että ei aavistustakaan. Jos tuttu sen jälkeen jatkaisi inttämällä, että pitää kertoa, niin vastaisin, että en tiedä, en ryhdy arvailemaan.

Ja siitä eteenpäin kieltäytyisin kanssaan kaikista lounas- ja juhlakutsuista vedoten johonkin tekosyyhyn. Oli kyseessä sitten todellinen sivuunjättäminen tai kuviteltu asia, niin en todellakaan tuhlaa aikaani ja energiaani siihen, että toimin jonkun itkumuurina ja ryhdyn selittelemään asioita, joitaei välttämättä edes ole.

Vastauksesi antaa täydellisen selityksen sille miksi porukoissa on mahdollista ilkeillä tai eristää, kiusata jne. jotakin yksilöä. Joku on aktiivinen ilkimys ja sinä olet mahdollistaja. Molemmilta puuttuu oikeudenmukaisuus, mikä on reilua ja mikä ei. Ja mahdollistajalla ei ole selkärankaa sanoa ettei kiusaamista hyväksytä porukassa, hän sulkee silmänsä.

Mä näen asian eri tavalla. Oleellinen tuon edellisen kirjoittajan kommentissa oli "jatkaa inttämällä". En ala spekuloimaan ystäväni kanssa asiasta, josta en tiedä mitään ja joka liittyy ihan muuhun ihmiseen kuin minuun. Ikävä kyllä varsin tavallista naisporukoissa, että asioista ei puhuta niiden kanssa, joita asia koskee, vaan käytetään välikäsiä usein tavoitteena saada välikäsi valitsemaan puolensa tietämättä edes mistä koko sotkussa on kyse. Se on oikeasti ihan s***tanan raivostuttavaa. 

Oletetaan, että sinä olit yksi kavereista Tallinnassa. Ap soittaa sinulle miksi ei kutsuttu mukaan ja sinä sanot ettet tiedä mitään. Miksi et tiedä? Etkö ihmetellyt miksi ap puuttuu, etkö kaivannut ap mukaan, eikö kukaan puhunut asiasta, etkö ole porukkaa yhdistävä ihminen, oletko enemmän kunhan minä viis muista?

Ketä sinun mielestäsi koskee, että yhtä ei ole kutsuttu porukkaan mukaan? Vinkki: se ei ole ainoastaan kutsuvan vastuulla vaan koko porukan vastuulla. Porukka huolehtii toisistaan tai sitten ei ole joukkuehenkeä eikä teitä voi kutsua porukaksi. Ainakaan ap:n olettamalla kokoonpanolla.

Oikeastiko sinä kutsut kavereitasi ystäväsi synttäreille vedoten siihen, että juttu on koko porukan vastuulla? Mistä lähtien kutsujalta on viety pois valta päättää, keitä haluaa kanssaan juhlimaan muitakin kuin pyöreitä vuosilukuja?

Aika lailla hämmentyisin, jos olisin varannut paremmat tarjottavat 5 kaverilleni ja sitten sinne tulisi 3 kpl hyvänpäiväntuttuja, joiden lasku minulle tietekin kutsujana lankeaisi.

Ei toki vaan kysyisin synttäreillä miksi "Reetta" ei tullut?

Ja ohiksena että enemmän minua hämmästyttäisi yllätysvieraat kuin se, että hetkinen tästähän tulee lisää tarjoilukuluja.

Ja asettaisit kutsujan kiusalliseen asemaan, koska Reetta oli juuri saanut syöpädiagnoosin ja pyytänyt kutsujaa, ettei tämä kertoisi vielä asiasta muille kutsutuille. Kutsujan pitää kehitellä sulle jokin hätävalhe. 

Höpöhöpö. Tietysti Reetalla on vakava sairaus, ja onhan se ikävää, että katovuodet ja heinäsirkat iskivät just samalla viikolla. Ja olet kieriskellyt likomärkänä öisin sängyssäsi ja miettinyt tekosyytä.

Olisiko se niin vaikea myöntää, että 6 on ystäviä ja 3 muuta ei oikeastaan, ette ole 9 hlön porukka. Tai että sun rahat on tiukilla tai olet niin pihi ja 6 hlön kakku on halvempi kuin 9 hlön kakku. Tässä tapauksessa siis 6 on ystäviä ja ap ei kulu joukkoon.

Reettalla voi olla vaikka mitä syitä, miksi hän ei päässyt tulemaan, mutta ei halua, että niistä syistä kerrotaan muille. Tai ehkäpä Reetta kuuluu niihin ihmisiin, jotka eivät pidä siitä, että hänen asioistaan puhutaan selän takana muille. Varsinkaan uteliaille kavereille. Jos Reettan poissaolon syy kiinnostaa, soita Reettalle ja kysy häneltä itseltään. Älä utele muilta.

Reetalla voi olla tusinoittain syitä mitä hän ei halua kertoa. Mutta kysyisinkin kuitenkin jos olisimme 7 hlön tiivis kaveriporukka. Jos kutsuja sanoo että Reetta ei päässyt niin mitä sitä turhia kyselemään enempää mutta se selviää kysymällä, että kutsuja oli kuitenkin kutsunut yhden porukasta eikä jättänyt kutsumatta. Jos hän ei ole kutsunut tai valehtelee kutsuneensa niin sekin selviää ajan myötä.

Minä kyllä kysyisin koska en pidä virittelystä ja säätämisestä. Niistä säädöissä pääsee eroon jos asiat puhutaan suoraan ja ihmiset luottavat toisiinsa. Jos kutsuja ja Reetta ovat huonoissa väleissä niin hyvä tietää koko porukan, muuten tulee klikkejä joiden mekaniikasta kukaan ei tiedä.

Kommentoijista voi päätellä, kenellä on avoin, suora ja ratkaisuun tähtäävä luonne tai kuka on luonteeltaan konfliktien väittelijä.

Näin me ollaan erilaisia. Omassa ystäväpiirissäni luottamus on keskeisellä sijalla. Muiden asioista ei puhuta toisille eikä niitä edes kysellä muilta kuin korkeintaan asianomaiselta itseltään. Jokainen kertoo itse, jos kokee tarpeelliseksi kertoa. 

Jos kutsuja ja Reetta ovat huonoissa väleissä, minulle kertominen ei muuta heidän välejään yhtään miksikään. Kertominen on siis aivan turhaa. Heidän pitää sopia välinsä keskenään. 

Niin ollaan erilaisia. Älä unohda, että sinun ystäväpiirissäsi ollaan myös ilkeitä. Jätetään yksi porukasta kutsumasta Tallinnan reissulle mutta matkaa hehkutetaan Facessa eikä edellisen viikon tapaamisessa puhuttu sille yhdelle mitään.

Ja kun kukaan porukassa ei kommentoi tempauksesta mitään, niin ihmetellä saa teidän lojaliuuttanne kavereitanne kohtaan.

Vierailija
202/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sattunut samalla tavalla. Kyllä se kirpaisee, mutta en jää sitä loputtomiin miettimään.

Esimerkkinä: On tietty harrastuspiiri, joka on tuntenut toisensa yli 10 vuotta. Yhdessä on tehty kaikenlaista.  Tulee tietoon, että toisella paikkakunnalla on teatteriesitys, johon yksi näyttelijöistä pyytää porukkaa paikalle. Alan puhumaan ystäville, että tuonne olisi kiva lähteä. Niin saan kuulla, että joo, me oltiin jo viikko sitten. No sitten kysyn, että miksi ette lähettäneet minulle kutsua. Niin olen kuulemma AINA ylitöissä, niin sen vuoksi ei viitsitä kutsua! No joo, jos olen kerran kuukaudessa ylitöissä, ei se ole sama asia, kuin olla AINA ylitöissä. Olen myös sanonut heille, että minulla on mahdollista tärkeissä tilanteissa vaihtaa ylitöitä kolleegani kanssa, että lähettäkää minulle kutsu ensi kerralla!  Sama henkilö, joka ei lähetä kutsua näihin teatteri-iltoihin, kuitenkin lähettää AINA kutsun, jos hänellä on myynti-iltoja (tupperware-kutsuja tai vastaavia). Silloin kyllä kelpaan seuraksi. :(

Mulla oli myös tällainen tupperware-"kaveri" eräässä ystäväporukassa. Kutsuin hänet aina illanistujaisiin luokseni, mutta hän ei ikinä kutsunut minua muuta kuin tupperware-kutsuille. Ja tämä tupperware-kaveri järjestää ihan tavallisiakin kekkereitä. Päätin etten järjestä enää ollenkaan illanviettoja luonani kyseiselle kaveriporukalle, koska hän saa jättä minut kutsumatta... mutta sama ei päde toisinpäin. Tapaan kaveriporukan läheisimpiä ystäviäni kyllä, mutta näissä isompiin kokoontumisiin saan harvemmin enää kutsuja. Ja kotonani illanistujaiset vietetään edelleen, mutta eri ystäväporukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen, että AP on ehkä alkanut juomaan liikaa, tai valittamaan parisuhteestaan, tai tekemään jotain muuta joka on muille raskasta. Itse sitä ei välttämättä huomaa, ja muut eivät pitkän ystävyyden vuoksi kehtaa päin naamaa sanoa, mistä kiikastaa.

Vierailija
204/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy voi olla myös se, että ap ei kommunikoi suoraan keskustelemalla ystäviensä kanssa vaan lähettelee ainoastaan viestejä. Pitemmällä reissulla voi olla rasittavaa kun vastausta joutuu odottamaan ja yksi vain näpyttelee puhelinta.

Vierailija
205/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin ap ei tietäisi paikkaansa kaveriporukassa.

Meillä on myös noin 20 vuotta yhdessä ollut porukka, tutustuttiin fuksivuotena ja myöhemmin mukaan on tullut muutama "tuoreempi tapaus". Jokainen meistä tietää, että tässä 11 hengen porukassa on useita erilaisia "tiimejä" (joku voi sanoa klikkejä), jotka kokoontuvat epäsäännöllisin välein. Kaikki ovat mukana vappuna ja ns. kekrijuhlassa, joka sai alkunsa silloin 20 vuotta sitten, mutta muuten jakoa on pääaineen mukaan, jopa silloisen osakunnan mukaan. Kaikki tiedämme, että 6 meistä oli Hämäläisessä Osakunnassa ja juhlii sen perinteiden mukaan. Joskus mukana on muitakin, mutta se on tuon ryhmän oma juttu. Kukaan ei loukkaannu tai ei ainakaan soittele muille, jos tuo ryhmä postailee kuvia siitä, miten Hämeessä havisee. Sitten on 3 hengen ryhmä, joka juoksee yhdessä (ja kutsuu ajoittain muutkin mukaan, mutta ei koskaan niitä kahta, jotka vihaavat liikuntaa) jne.

Minusta ap tekee uskomattoman ison numeron siitä, että toiset kävivät Tallinnassa. Ihan kuin ap:lla ei olisi muita kavereita lainkaan.

Ap:llä ei ole oikeita ystäviä.

Nyt ap mietit:sulla on perhe ja hyvä työ

Unohda..aikuisten oikeesti

Vierailija
206/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ja mun mielestä se jättäytykööt porukasta pois, joka ei yhtä kaveria mukaan halua. Hommatkoon puhtaalta pöydältä mieleisensä kaveriporukan, jos edellinen ei kelpaa.

Vierailija
207/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla yksi kaveriporukastamme ja se ainoa, jolla ei ole muita ystäviä kuin me. Kävin Tallinnassa ammattiliiton risteilyllä ja kaveripiiristä iso osa on saman liiton jäseniä. Tämä yksi ei ole. Eipä tajuttu, että hän vetää hernettä nenään siksi, että pitää liittoon kuulumista jotenkin vanhanaikaisena.

Eihän tuo olisi ap:lle ongelma, jos tietäisi kyseessä olleen risteily, jolle ap:ta ei ollut mahdollisuutta kutsua.

Itsekin voi käyttää päätään, eikä heti loukkaantua ja ajatella muista pahaa. 

Kyllähän normaali ensireaktio, kun näkee netissä videon läheisistä ystävistään, jotka on nähnyt hiljattain, juhlimassa ja olet ainoa, joka ei tästä tiennyt, on hämmästys ja jopa loukkaantuminen.

Vierailija
208/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli mieleen, että AP on ehkä alkanut juomaan liikaa, tai valittamaan parisuhteestaan, tai tekemään jotain muuta joka on muille raskasta. Itse sitä ei välttämättä huomaa, ja muut eivät pitkän ystävyyden vuoksi kehtaa päin naamaa sanoa, mistä kiikastaa.

No mutta juuri pitkän ystävyyden vuoksihan sitä juuri kehtaakin. Ja on oikeastaan velvollisuuskin kysyä mikä hätänä, jos ystävän käytös on muuttunut. Ja tuoda esiin että hän pilaa käytöksellään suhteet ystäviinsä. Kuka tuollaisesta huomauttaa ellei sitten se hyvä ystävä?

Vierailija
209/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, että mitä ap tekee siinä vaiheessa, kun suoraan kysymykseen tulee suora vastaus eli emme halunneet sinua mukaan. Ei siis mitään "juot liikaa, meluat liikaa" -vastausta vaan yksinkertaisesti se, että emme vain halunneet, että olet mukana.

Katkeaako kaveruus siihen vai jatkaako ap edelleen porukassa? Ap kelpaisi yhä vappupirskeisiin ja synttäreille, mutta osa muuta porukkaa tekee omia reissujaan,joihin ei kutsua tule.

Riittääkö se ap:lle vai etsiikö hän uusia ystäviä, joiden kanssa ei voi sanoa "muistatko".

Vierailija
210/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sattunut samalla tavalla. Kyllä se kirpaisee, mutta en jää sitä loputtomiin miettimään.

Esimerkkinä: On tietty harrastuspiiri, joka on tuntenut toisensa yli 10 vuotta. Yhdessä on tehty kaikenlaista.  Tulee tietoon, että toisella paikkakunnalla on teatteriesitys, johon yksi näyttelijöistä pyytää porukkaa paikalle. Alan puhumaan ystäville, että tuonne olisi kiva lähteä. Niin saan kuulla, että joo, me oltiin jo viikko sitten. No sitten kysyn, että miksi ette lähettäneet minulle kutsua. Niin olen kuulemma AINA ylitöissä, niin sen vuoksi ei viitsitä kutsua! No joo, jos olen kerran kuukaudessa ylitöissä, ei se ole sama asia, kuin olla AINA ylitöissä. Olen myös sanonut heille, että minulla on mahdollista tärkeissä tilanteissa vaihtaa ylitöitä kolleegani kanssa, että lähettäkää minulle kutsu ensi kerralla!  Sama henkilö, joka ei lähetä kutsua näihin teatteri-iltoihin, kuitenkin lähettää AINA kutsun, jos hänellä on myynti-iltoja (tupperware-kutsuja tai vastaavia). Silloin kyllä kelpaan seuraksi. :(

Hieman eri asiasta tässä kyse, mutta meillä on jätetty joskus kutsumatta "vaikeimmin tavoitettavia" tyyppejä, eli heitä jotka usein venkslaavat tai peruvat suunnitelmia. Kutsutaan, kun ei ole katastrofi jos eivät osallistu, kuten illanvietot. Mutta jos kyseessä on tarkasti suunniteltava juttu, jonka peruminen vaikuttaa muihin (varaukset, kustannukset ym), voi olla helpompi olla tekemättä suunnitelmia tällaisten kanssa, koska aiheuttaa stressiä, säätöä ja hankalia tilanteita, vaikka ihan mukavia tyyppejä muutoin ovatkin.

Vierailija
211/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kovasti todistellut, että mitään ei ole tapahtunut, kaveriporukassasi ei ole ketään, jolta tuollaista voisi odottaa, koskaan ennen mitään vastaavaa ei ole tapahtunut jne, joten voisiko kyseessä olla väärinkäsitys? Kutsumista on ehkä hoitanut useampi henkilö ja näistä jokainen kuvitellut, että sinun kutsumisesi oli jonkun toisen homma? Vasta laivalla huomattu, että sinä puutut joukosta? Tai ei ehkä silloinkaan huomattu, että sinua ei ole kutsuttu vaan kaikki ajatelleet, että sinulle ei reissu vaan tällä kertaa sopinut? Tai oletko ehkä sittenkin saanut kutsun, mutta se on jäänyt sulta huomaamatta? Sähköposti mennyt spämmilaatikkoon tms?

Millaisessa kaveriporukassa kukaan ei alkaisi ihmetellä ettei joku ole vastannut sähköpostitse laitettuun kutsuun ja kyselisi perään?

Sellaisessa, jossa kutsun sähköpostina lähettänyt ei ole pitänyt välttämättömänä vastausta. Esim kutsu esitetty siten, että ilmoitathan, jos olet tulossa. Vastausta siis odotetaan vain siinä tapauksessa, että osallistuu.

Me nähtiin vappuna. Kukaan ei puhunut mistään Tallinnan reissusta.

ap

No he ovat keskenään sopineet, että ei puhuta asiasta sinun edessäsi. Miksi olet näin sinisilmäinen?

Joo, niin ovat sopineet. Kyllä se on ihan selvää. Muulla porukalla oli omat suunnitelmansa ja niistä ei kerrottu minulle, koska minua ei kutsuttu mukaan.

Kysymys ei olekaan siitä, miksi ei ole kutsuttu vaan siitä, mitä minun pitäisi nyt tehdä? Mitä tämän jälkeen minun pitäisi ajatella kavereistani?

ap

No kyllähän kaikki liittyy siihen miksi sinua ei ole kutsuttu.

Onko tiivis porukka josta vain sinut on nyt tiputettu pois? Kuka nuo tapaamiset järjestää? Yksi ja samako aina? Järjestätkö sinä välillä?

Onko joku yksi joka ei kutsu sinua vai eikö muutkaan?

Syyllä on nyt suuri merkitys ja olisi saatava siitä selvä mikä voi olla helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
212/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitääkö paikkansa, että kyseessä oli liiton reissu?

Kukaan ei tiedä.

Vierailija
213/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko sinulla alkoholiongelma?

Se voi puhjeta myös aikuisena

Vierailija
214/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekstiviestiin ei tule vastausta suhtkoht sukkelaan niin aika outoa? Ei haluta vastata suoraan? Ja mikä ap:ta vaivaa kun ei voi soittaa kenellekään ja kysyä?

Ihan kuin ap leikkisi mukana kissaa ja hiirtä noilla epäreiluilta porukan säännöillä. Minusta olisi parempi kysyä suoraan.

Joo ei tekstarilla selviä mitään, ap antaa vaan heille enemmän syitä kyräillä siellä selän takana ja soittelevat toisilleen että nyt se kysyy tekstarilla. Suoraan soittoa vaan, ja kysyt suoraan. Katso miten läheiset kaverisi joko kertovat rehellisesti syyn, tai kiemurtelevat. Älä ole nössö, ap. Tekstarilla pystyy valehtelemaan mitä vaan, ja ehtii myös miettiä vastaustaan. Olet oikeasti nyt vähän hölmö, jos et selvitä tilannetta oikein. Annat heille enemmän syitä jatkaa kiusaamistaan, jos et uskalla soittaa.

Jos joku tuttuni soittaisi ja kysyisi, että miksi ei saanut kutsua johonkin, missä olen ollut, niin vastaisin totuudenmukaisesti, että ei aavistustakaan. Jos tuttu sen jälkeen jatkaisi inttämällä, että pitää kertoa, niin vastaisin, että en tiedä, en ryhdy arvailemaan.

Ja siitä eteenpäin kieltäytyisin kanssaan kaikista lounas- ja juhlakutsuista vedoten johonkin tekosyyhyn. Oli kyseessä sitten todellinen sivuunjättäminen tai kuviteltu asia, niin en todellakaan tuhlaa aikaani ja energiaani siihen, että toimin jonkun itkumuurina ja ryhdyn selittelemään asioita, joitaei välttämättä edes ole.

Vastauksesi antaa täydellisen selityksen sille miksi porukoissa on mahdollista ilkeillä tai eristää, kiusata jne. jotakin yksilöä. Joku on aktiivinen ilkimys ja sinä olet mahdollistaja. Molemmilta puuttuu oikeudenmukaisuus, mikä on reilua ja mikä ei. Ja mahdollistajalla ei ole selkärankaa sanoa ettei kiusaamista hyväksytä porukassa, hän sulkee silmänsä.

Mä näen asian eri tavalla. Oleellinen tuon edellisen kirjoittajan kommentissa oli "jatkaa inttämällä". En ala spekuloimaan ystäväni kanssa asiasta, josta en tiedä mitään ja joka liittyy ihan muuhun ihmiseen kuin minuun. Ikävä kyllä varsin tavallista naisporukoissa, että asioista ei puhuta niiden kanssa, joita asia koskee, vaan käytetään välikäsiä usein tavoitteena saada välikäsi valitsemaan puolensa tietämättä edes mistä koko sotkussa on kyse. Se on oikeasti ihan s***tanan raivostuttavaa. 

Oletetaan, että sinä olit yksi kavereista Tallinnassa. Ap soittaa sinulle miksi ei kutsuttu mukaan ja sinä sanot ettet tiedä mitään. Miksi et tiedä? Etkö ihmetellyt miksi ap puuttuu, etkö kaivannut ap mukaan, eikö kukaan puhunut asiasta, etkö ole porukkaa yhdistävä ihminen, oletko enemmän kunhan minä viis muista?

Ketä sinun mielestäsi koskee, että yhtä ei ole kutsuttu porukkaan mukaan? Vinkki: se ei ole ainoastaan kutsuvan vastuulla vaan koko porukan vastuulla. Porukka huolehtii toisistaan tai sitten ei ole joukkuehenkeä eikä teitä voi kutsua porukaksi. Ainakaan ap:n olettamalla kokoonpanolla.

Oikeastiko sinä kutsut kavereitasi ystäväsi synttäreille vedoten siihen, että juttu on koko porukan vastuulla? Mistä lähtien kutsujalta on viety pois valta päättää, keitä haluaa kanssaan juhlimaan muitakin kuin pyöreitä vuosilukuja?

Aika lailla hämmentyisin, jos olisin varannut paremmat tarjottavat 5 kaverilleni ja sitten sinne tulisi 3 kpl hyvänpäiväntuttuja, joiden lasku minulle tietekin kutsujana lankeaisi.

Ei toki vaan kysyisin synttäreillä miksi "Reetta" ei tullut?

Ja ohiksena että enemmän minua hämmästyttäisi yllätysvieraat kuin se, että hetkinen tästähän tulee lisää tarjoilukuluja.

Ja asettaisit kutsujan kiusalliseen asemaan, koska Reetta oli juuri saanut syöpädiagnoosin ja pyytänyt kutsujaa, ettei tämä kertoisi vielä asiasta muille kutsutuille. Kutsujan pitää kehitellä sulle jokin hätävalhe. 

Höpöhöpö. Tietysti Reetalla on vakava sairaus, ja onhan se ikävää, että katovuodet ja heinäsirkat iskivät just samalla viikolla. Ja olet kieriskellyt likomärkänä öisin sängyssäsi ja miettinyt tekosyytä.

Olisiko se niin vaikea myöntää, että 6 on ystäviä ja 3 muuta ei oikeastaan, ette ole 9 hlön porukka. Tai että sun rahat on tiukilla tai olet niin pihi ja 6 hlön kakku on halvempi kuin 9 hlön kakku. Tässä tapauksessa siis 6 on ystäviä ja ap ei kulu joukkoon.

Reettalla voi olla vaikka mitä syitä, miksi hän ei päässyt tulemaan, mutta ei halua, että niistä syistä kerrotaan muille. Tai ehkäpä Reetta kuuluu niihin ihmisiin, jotka eivät pidä siitä, että hänen asioistaan puhutaan selän takana muille. Varsinkaan uteliaille kavereille. Jos Reettan poissaolon syy kiinnostaa, soita Reettalle ja kysy häneltä itseltään. Älä utele muilta.

Reetalla voi olla tusinoittain syitä mitä hän ei halua kertoa. Mutta kysyisinkin kuitenkin jos olisimme 7 hlön tiivis kaveriporukka. Jos kutsuja sanoo että Reetta ei päässyt niin mitä sitä turhia kyselemään enempää mutta se selviää kysymällä, että kutsuja oli kuitenkin kutsunut yhden porukasta eikä jättänyt kutsumatta. Jos hän ei ole kutsunut tai valehtelee kutsuneensa niin sekin selviää ajan myötä.

Minä kyllä kysyisin koska en pidä virittelystä ja säätämisestä. Niistä säädöissä pääsee eroon jos asiat puhutaan suoraan ja ihmiset luottavat toisiinsa. Jos kutsuja ja Reetta ovat huonoissa väleissä niin hyvä tietää koko porukan, muuten tulee klikkejä joiden mekaniikasta kukaan ei tiedä.

Kommentoijista voi päätellä, kenellä on avoin, suora ja ratkaisuun tähtäävä luonne tai kuka on luonteeltaan konfliktien väittelijä.

Näin me ollaan erilaisia. Omassa ystäväpiirissäni luottamus on keskeisellä sijalla. Muiden asioista ei puhuta toisille eikä niitä edes kysellä muilta kuin korkeintaan asianomaiselta itseltään. Jokainen kertoo itse, jos kokee tarpeelliseksi kertoa. 

Jos kutsuja ja Reetta ovat huonoissa väleissä, minulle kertominen ei muuta heidän välejään yhtään miksikään. Kertominen on siis aivan turhaa. Heidän pitää sopia välinsä keskenään. 

Niin ollaan erilaisia. Älä unohda, että sinun ystäväpiirissäsi ollaan myös ilkeitä. Jätetään yksi porukasta kutsumasta Tallinnan reissulle mutta matkaa hehkutetaan Facessa eikä edellisen viikon tapaamisessa puhuttu sille yhdelle mitään.

Ja kun kukaan porukassa ei kommentoi tempauksesta mitään, niin ihmetellä saa teidän lojaliuuttanne kavereitanne kohtaan.

Ei olla ilkeitä. Tosin minä puhuinkin ystäväporukasta ja ap kaveriporukasta. En puhu kavereidenikaan asioista muille, vaikka he puhuvatkin muiden asioista minulle. Ystävyys edellyttää luottamusta, ei juoruilua.

Vierailija
215/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tippunut tuolla tavoin kuin ap erään kaveriporukan ulkopuolelle. Pidän yhteyttä vain yhteen ihmiseen tästä porukasta. Loistava tyyppi, mutta välillä on kuin vääntäisi puukkoa haavassa, kun hän selittää näiden muiden porukan tyyppien kuulumisia. Joskus olen sanonut etten oikein välittäisi niitä kuulla, mutta hän ei oikein tunnu sitä muistavan. Mitähän tälle oikein voisi tehdä vai voiko yhtään mitään?

Jos sulla ei tuu hyvä olo tän ihmisen seurassa..sun täytyy dumbbaa sekin.

Pahottelut, ystäväsi nauttii kun saa kiusata sua jutuillaan...

Ei hän kaiken aikaa tuon porukan kuulumisia selosta. Epäilen kyse olevan ensisijaisesti huonosta muistista, koska tämä ystävä on mm. kadottanut useamman matkapuhelimensa vuosien aikana.

Vierailija
216/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, että mitä ap tekee siinä vaiheessa, kun suoraan kysymykseen tulee suora vastaus eli emme halunneet sinua mukaan. Ei siis mitään "juot liikaa, meluat liikaa" -vastausta vaan yksinkertaisesti se, että emme vain halunneet, että olet mukana.

Katkeaako kaveruus siihen vai jatkaako ap edelleen porukassa? Ap kelpaisi yhä vappupirskeisiin ja synttäreille, mutta osa muuta porukkaa tekee omia reissujaan,joihin ei kutsua tule.

Riittääkö se ap:lle vai etsiikö hän uusia ystäviä, joiden kanssa ei voi sanoa "muistatko".

Itse katkaisisin välit sekunnissa, ellei olisi jotain hyvää syytä miksei haluttu mukaan. En ole statisti tai sellainen, joka kutsutaan, kun muihin ei saa yhteyttä.

Vierailija
217/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuosta tulisi varmaan ensimmäisenä todella epäuskoinen ja petetty olo, jos olisin luullut että kaikki on kivasti ja hyvin. En tiedä osaisinko antaa anteeksi. Kannattaa tietenkin jutella aiheesta ja kuunnella mahdollinen selitys, mietit sitten sen pohjalta. Inhottavaa kun noin pitkään kestänyt ystävyys hajoaa tuollaisen takia. :/

Vierailija
218/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne apn ”kaverit” vihaa sitä koska työtön luuseri. Aina lässyttämässä femakkopaskaa ja pilaamassa tunnelmaa.

Vierailija
219/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuisena miehenä olen alkanut miettiä mitä kiusaaminen todella on. Kiusaaminenhan on työpaikoilla ja kouluissa sitä, että jätetään joku henkilö porukan ulkopuolelle. Aikuiset saavat toki harrastuksissaan ja vapaa-ajan riennoissaan itse valita seuransa, mutta silti ihmettelen tapauksia, joissa valitaan kavereista aina tietyt joiden kanssa tehdään asioita tai vietetään iltaa.

Esimerkiksi kuusi kaveria muodostavat porukan. Jos minä ehdotan yhtenä kuudesta toiselle tai kolmannelle jonkun asian tekemistä, ovat kaikki muutkin aina tervetulleita mukaan. Toverillista käytöstä mielestäni. Sitä en ymmärrä miksi pari kaveria ovat aina valitsemassa seuransa tarkoin, vaikka kaikki olemme kavereita keskenään. Mitä sitten vaikka x ja y olisivat enemmän läheisiä, miksi silti saa aina kuulla jälkikäteen että ollaan käyty siellä ja siellä, muttei voitu kutsua kaikkia mukaan. Tällaiset tapaukset pistävät miettimään mitä järkeä on olla kavereita ylipäätään.

Mielestäni hyvä kaveri on sellainen, joka ei jaottele ystäviä sen mukaan, että on hyvän päivän kaverit ja sitten ne kaverit jotka haluaisi ottaa mukaan Tallinnaan. Miten joku voi olla niin hölmö, ettei tajua oman toimintansa olevan todella läpinäkyvää?

Vierailija
220/711 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea saa tehdä pienemmällä porukalla ja mitä ei? Aikamoinen painostus ja ristikuulustelu, jos jotain järjestää. Saako esim. käydä elokuvissa pienessä ryhmässä, vai pitääkö aina kutsua kaikki? Entä jos olisi liput johonkin erikoisempaan juttuun, joka on erityisesti yhden kaverin kiinnostuksen kohde? Saako mennä vain hänen kanssaan, vai pitääkö koko juttu perua, jos ei saa kaikille lippuja? Millainen selonteko pitää tehdä, että kaikki ovat tyytyväisiä, ettei ketään ole yritetty syrjäyttää? Entäs jos haluaa mennä juoksulenkille, mutta kaikki eivät ole saman kuntoisia? Saako mennä niiden saman kuntoisten kanssa vai pitääkö ensin tehdä kuntoselvitys, jos sittenkin kaikki pystyisivät olemaan mukana ja tekemään samoja asioita? Mitä jos sulla onkin yhteistä esim. sama vaihtomaa jonkun kanssa ja haluaisitte mennä sinne yhdessä uudestaan käymään? Eikö saa mennä, ellei kutsu koko porukkaa mukaan?

Vastaan tähän heti, kun kerrot mikä "pienempi" porukka on sellainen että jätetään YKSI reissusta pois? 7 hengen pienempi porukka on 2-4, ei niin että KAIKKI muut kutsutaan muta yhtä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan