Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Jäätelötikuista rakennettu omaperäinen ja hieno koriste. Tämä oli kivijalka-kirpputorilla.
Vierailija kirjoitti:
Myin kaukoputkea hintaan 10e. Ensimmäisen viestin laittanut henkilö sopi kanssani että tulee hakemaan kaukoputken seuraavana päivänä. Hetki tämän jälkeen mies laittoi viestiä, että hän ostaa kaukoputken ja tulee klo x. Sanoin että ei onnistu kun kaukoputki on tällä hetkellä varattuna, ilmoitan jos ensimmäinen ostaja peruu. Sitten hän alkoi tivata että "mitä oikein varaat, minä maksan 15e." Vastasin viestiin vielä asiallisesti, että en ala perumaan kauppoja ensimmäisen varaajan kanssa sen vuoksi että joku tarjoaa vitosen enemmän. Ajattelin että asia on sillä selvä ja menin nukkumaan, aamulla kun katsoin puhelintani oli tämä mies laittanut minulle ainakin neljä viestiä, joissa hän haukkui maamme hallituksen pystyyn, haukkui minua sihteeriksi ja pikkutytöksi ja ilmoitti varaavansa maapallon ( siis oikeesti, mitä :D?) En muista edes kaikkea mutta hän toivotti minulle hyvää loppuelämää ja toivoi että opin elämästä jotain yms. Kauhea naisvihaaja! Estin koko tyypin, mutta tuli vaan sellainen fiilis että mahtaa sitä hävettää joka tuollaisen miehen on kasvattanut tai joka seurustelee tuollaisen kanssa. Hän ei voinut saada haluamaansa, joten hän päätti purkaa kaiken naisvihansa minuun.
Sanna-hullu ostoksilla :D. Mihinkähän se olis sitä kaukoputkea tarvinnut 🤔.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin kaukoputkea hintaan 10e. Ensimmäisen viestin laittanut henkilö sopi kanssani että tulee hakemaan kaukoputken seuraavana päivänä. Hetki tämän jälkeen mies laittoi viestiä, että hän ostaa kaukoputken ja tulee klo x. Sanoin että ei onnistu kun kaukoputki on tällä hetkellä varattuna, ilmoitan jos ensimmäinen ostaja peruu. Sitten hän alkoi tivata että "mitä oikein varaat, minä maksan 15e." Vastasin viestiin vielä asiallisesti, että en ala perumaan kauppoja ensimmäisen varaajan kanssa sen vuoksi että joku tarjoaa vitosen enemmän. Ajattelin että asia on sillä selvä ja menin nukkumaan, aamulla kun katsoin puhelintani oli tämä mies laittanut minulle ainakin neljä viestiä, joissa hän haukkui maamme hallituksen pystyyn, haukkui minua sihteeriksi ja pikkutytöksi ja ilmoitti varaavansa maapallon ( siis oikeesti, mitä :D?) En muista edes kaikkea mutta hän toivotti minulle hyvää loppuelämää ja toivoi että opin elämästä jotain yms. Kauhea naisvihaaja! Estin koko tyypin, mutta tuli vaan sellainen fiilis että mahtaa sitä hävettää joka tuollaisen miehen on kasvattanut tai joka seurustelee tuollaisen kanssa. Hän ei voinut saada haluamaansa, joten hän päätti purkaa kaiken naisvihansa minuun.
Sanna-hullu ostoksilla :D. Mihinkähän se olis sitä kaukoputkea tarvinnut 🤔.
No sitä aloin kyllä kanssa miettiä, joku pakkomielle stalkata naisia joita vihaa? :D
Perunakori. Sisäreuna oli muovia mutta päällys oli sellaista mäntymateriaalia.
Tilasin paidan joltakin saksalaiselta naiselta Zadaassa. Hän ei lähettänyt sitä, vaikka sai sovellukselta useita muistutuksia. Viimeisenä mahdollisena postituspäivänä hän lähetti minulle saksaksi viestin, joka äitini (saksan kielen ope) mukaan oli suomeksi "Lähetän sinulle päivät". Niin siis mitkä päivät? Paitaa olin ostamassa. :D Paitaa hän ei laittanut postiin ja rahat palautuivat minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on nyt pari kertaa käynyt torissa niin, että olen asiallisesti tinkinyt, esim kysynyt 15 e tuotteesta, että myykö 12 eurolla. Tämän jälkeen myyjä ei ole vastannut mitään. Miten joku voi hermostua (?)siitä, että kirppiksellä tingitään? Voihan siihen vastata, että en tingi ja ostaja sitten päättää, ottaako vai ei. Monesti näinkin käynyt.
Itse myyjänä odotan tinkausta ja aina suostun pieneen tinkimiseen vähintään.No eipä se "asiallinenkaan" tinkiminen kaikille sovi. Jos hinta on 15 euroa, niin se on 15 euroa. Voihan sitä aina tarjota, mutta jos myyjä ei vastaa mitään, niin eikö se ole aika selkeä viesti sinulle, että hän ei myy tinkijöille? Miksi oletat että myyjä on "hermostunut" asiasta?
Sulla on nyt itselläsi erilainen tyyli kuin suurimmalla osalla myyjistä. Jos katsot tätä ketjua, niin lähes kaikki ovat sitä mieltä, että hinnoista ei tingitä. Varsinkin jos on noinkin halpa hinta kuin 15 euroa.
Varsinainen kysymys olikin se, miksi myyjä ei enää vastaa? Jos ostajalla raha tiukilla ja asiallisesti tiedustelee, onko tinkivaraa, niin miksi myyjä ei vastaa tähän? Minusta tämä on outoa, jopa epäkohteliastakin. Ihan kuin asioista ei voisi keskustella.
Minulle sattui kerran niin että myin keräilytuotteita ja eräs ostaja osti niitä usein. Hinnat oli edulliset ja annoin vielä paljousalennusta kun sanoi olevansa pienituloinen. Myöhemmin hän kertoi ostelleensa samoja juttuja ulkomailta sadoilla euroilla kuukaudessa, sossu kuulemma maksaa ja hänelle on tämä "harrastusraha" myönnetty. Näin punaista ja suutuin vielä enemmän kun huomasin että hän ostelee kaksi kertaa kalliimmalla hinnalla samoja juttuja joltain toiselta myyjältä. Itselläni kun ei ollut koskaan varaa käyttää harrastuksiin satoja euroja kuukaudessa, ei edes vuodessa. Eli minä olin se oikeasti pienituloinen joka myin saadakseni rahaa laskujen maksuun ja tämä itseään suurieleisesti köyhäksi mainostanut mamma paljon parempituloinen sossun elätti ja hän tinkasi alennusta ja sitä myös tyhmyyksissäni annoin. Lopetin vastaamasta viesteihin.
Aika yksinkertainen tulle olla henkilön, joka uskoo, että sosusta saa "harrastusrahaa" satoja euroja kuukaudessa. Harrrastukset maksetaan yleensä vain lapsille ja niidenkin tulee olla hyvin kohtuuhintaiset.
t. sossun täti
Sovittiin kaupat. Annoin ostajalle vahingossa väärän numeron (1 numero väärin) ja hän suuttui minulle, kun puhelu meni jollekin ihan mulle. Haukkui huijariksi ja uhkaili paljastaa minut ryhmässä. Kyse oli ihan typosta.
Jos olen tarjonnut jonkin hinnan tuotteesta (noin -5-10% pyynnistä), ja myyjä ei vastaa, luulen, että tuote ei ole enää myynnissä. En siis kysele tuotteen perään enää.
Jos taas myyjä vastaa esim. että ei ole tinkivaraa, saatan tuotteen ostaa pyyntihintaan.
Olen yllättynyt siitä, miten monen mielestä tinkiminen ei kuulu käytetyn tavaran kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen tarjonnut jonkin hinnan tuotteesta (noin -5-10% pyynnistä), ja myyjä ei vastaa, luulen, että tuote ei ole enää myynnissä. En siis kysele tuotteen perään enää.
Jos taas myyjä vastaa esim. että ei ole tinkivaraa, saatan tuotteen ostaa pyyntihintaan.
Olen yllättynyt siitä, miten monen mielestä tinkiminen ei kuulu käytetyn tavaran kauppaan.
En vastaa tinkijöille.
Haluan nopeat, sujuvat kaupat enkä mitään kirjeenvaihtokaveria.
Vierailija kirjoitti:
Perunakori. Sisäreuna oli muovia mutta päällys oli sellaista mäntymateriaalia.
No mikäs siinä oli omistuista?
Meillä oli rotukoiranpentu myynnissä torissa. Mannemies soitti: Maksan puolet hinnasta ja tulen hakemaan heti. Luuria korvaan.
Myin hyväkuntoisia lastenvaunuja torissa. Laitoin kohtuullisen hinnan, jotta pääsisin vaunuista eroon mahdollisimman nopeasti. Heti ilmoituksen jätettyäni sain viestin, missä tingattiin vaunuista tyyliin 70 % ja mallia: ”Tulen heti hakemaan vaunut, maksan X€ ok?”. Öö ei kiitos, katselen vielä tulisiko muita tarjouksia. Hetkeä myöhemmin tuli viestiä eräältä naiselta, joka oli halukas ostamaan vaunut. Kyseli paljon vaunuista ja vastailin parhaani mukaan kysymyksiin. Hidasta viestittelyä jatkui. Parin päivän päästä laittoi viestiä, että ostaa vaunut kaverilleen/siskolleen, mutta kaveri oli synnyttänyt sektiolla, eikä pystynyt liikkumaan kunnolla ja pyysi tämän takia suurehkoa alennusta vaunuista. En antanut alennusta. Seuraavana päivänä uusi ostajaehdokas nouti ja osti vaunut pyytämälläni hinnalla.
Minä en jaksa vastailla tinkailijoille siksi, että hintani ovat usein jo niin reilut että saan lähes aina tavarat myytyä pyyntihintaani. Jos alkaisin viestittelemään tinkaajien kanssa vain kohteliaisuus syistä niin tuhlaisin vain omaa aikaani.
Vierailija kirjoitti:
Mieti kuinka paljon haluat ja tee sen mukaan tarjous.
Jotkut tinkaavat periaatteesta.
Itse myyn usein kirpparilla kaikki euron kpl.
Ulkkarit haluavat siitäkin tinkaa. Riippuu omasta rahatilanteesta. Jos ei ole rahasta pulaa, en anna periksi periaatteesta. Heillä tinkaaminen usein on sitä, että euron tavarasta maksetaan 0.20 e.
Myin Kenwoodin yleiskoneen lisävarusteita, koska oma koneeni oli hajonnut ja osa varusteista oli käyttämättömiä. Suurin osa ostajista luuli saavansa usean sadan euron koneen varusteineen muutamalla kympillä ja moni suuttui kun tajusi että kyse on vain lisäosista. Ilmoitksen otsikossa luki isolla "vain lisäosat, ei konetta". Osa sentään tunnusti varanneensa innoissaan kun luulivat saavansa hyvän konepaketin lähes ilmaiseksi.
Kahden viikon väännön jälkeen löytyi lukutaitoinen ostaja, joka oli onnessaan varustepaketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on nyt pari kertaa käynyt torissa niin, että olen asiallisesti tinkinyt, esim kysynyt 15 e tuotteesta, että myykö 12 eurolla. Tämän jälkeen myyjä ei ole vastannut mitään. Miten joku voi hermostua (?)siitä, että kirppiksellä tingitään? Voihan siihen vastata, että en tingi ja ostaja sitten päättää, ottaako vai ei. Monesti näinkin käynyt.
Itse myyjänä odotan tinkausta ja aina suostun pieneen tinkimiseen vähintään.No eipä se "asiallinenkaan" tinkiminen kaikille sovi. Jos hinta on 15 euroa, niin se on 15 euroa. Voihan sitä aina tarjota, mutta jos myyjä ei vastaa mitään, niin eikö se ole aika selkeä viesti sinulle, että hän ei myy tinkijöille? Miksi oletat että myyjä on "hermostunut" asiasta?
Sulla on nyt itselläsi erilainen tyyli kuin suurimmalla osalla myyjistä. Jos katsot tätä ketjua, niin lähes kaikki ovat sitä mieltä, että hinnoista ei tingitä. Varsinkin jos on noinkin halpa hinta kuin 15 euroa.
Varsinainen kysymys olikin se, miksi myyjä ei enää vastaa? Jos ostajalla raha tiukilla ja asiallisesti tiedustelee, onko tinkivaraa, niin miksi myyjä ei vastaa tähän? Minusta tämä on outoa, jopa epäkohteliastakin. Ihan kuin asioista ei voisi keskustella.
Minulle sattui kerran niin että myin keräilytuotteita ja eräs ostaja osti niitä usein. Hinnat oli edulliset ja annoin vielä paljousalennusta kun sanoi olevansa pienituloinen. Myöhemmin hän kertoi ostelleensa samoja juttuja ulkomailta sadoilla euroilla kuukaudessa, sossu kuulemma maksaa ja hänelle on tämä "harrastusraha" myönnetty. Näin punaista ja suutuin vielä enemmän kun huomasin että hän ostelee kaksi kertaa kalliimmalla hinnalla samoja juttuja joltain toiselta myyjältä. Itselläni kun ei ollut koskaan varaa käyttää harrastuksiin satoja euroja kuukaudessa, ei edes vuodessa. Eli minä olin se oikeasti pienituloinen joka myin saadakseni rahaa laskujen maksuun ja tämä itseään suurieleisesti köyhäksi mainostanut mamma paljon parempituloinen sossun elätti ja hän tinkasi alennusta ja sitä myös tyhmyyksissäni annoin. Lopetin vastaamasta viesteihin.
Aika yksinkertainen tulle olla henkilön, joka uskoo, että sosusta saa "harrastusrahaa" satoja euroja kuukaudessa. Harrrastukset maksetaan yleensä vain lapsille ja niidenkin tulee olla hyvin kohtuuhintaiset.
t. sossun täti
Ihan luotettavalta taholta eli sossulta olen kuullut että tietty ihmisryhmä saa kaiken uutena sossulta, siis tuhansien arvoisia tavaroita ja palveluita ihan vain pyytämällä. Jos joku saa harrastusrahaa, en sitä epäile, koska tätä sossun epäloogista tullista tulleiden mielistelyä olen seurannut vierestä vuosikausia. Joten aika yksinkertainen pitää sossun tätin olla jos kuvittelee että ihmiset ei tiedä miten sitä rahaa jaatte ja kenelle.
Tinkauksesta tuli mieleen, myin suurta kranssia torissa hintaan 5e. Ostaja tarjosi 3e, en todellakaan vaivautunut vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Myin hyväkuntoisia lastenvaunuja torissa. Laitoin kohtuullisen hinnan, jotta pääsisin vaunuista eroon mahdollisimman nopeasti. Heti ilmoituksen jätettyäni sain viestin, missä tingattiin vaunuista tyyliin 70 % ja mallia: ”Tulen heti hakemaan vaunut, maksan X€ ok?”. Öö ei kiitos, katselen vielä tulisiko muita tarjouksia. Hetkeä myöhemmin tuli viestiä eräältä naiselta, joka oli halukas ostamaan vaunut. Kyseli paljon vaunuista ja vastailin parhaani mukaan kysymyksiin. Hidasta viestittelyä jatkui. Parin päivän päästä laittoi viestiä, että ostaa vaunut kaverilleen/siskolleen, mutta kaveri oli synnyttänyt sektiolla, eikä pystynyt liikkumaan kunnolla ja pyysi tämän takia suurehkoa alennusta vaunuista. En antanut alennusta. Seuraavana päivänä uusi ostajaehdokas nouti ja osti vaunut pyytämälläni hinnalla.
Aina naurattaa nämä naurettavien selitysten keksijät. Mielessäni näen miten siellä neidot nokkelana keksii yhdessä nyyhkytarinaa millä kokeillaan kepillä jäätä, onko myyjä ehkä yksinkertainen/helläsydäminen. Paremman tuloksen sais jos rehdisti ja reilusti pyytää/tarjoaa itselleen sopivaa hintaa, jää myyjällekin kuitenkin rehellinen kuva ostajasta. Hölmöä hankkia itselleen epärehellisen huijarin leima.
En ymmärrä yhtään tuollaista, että jos joku yrittää vähän tinkiä, ei vastata. Mulle on aika monta kertaa sattunut, että halukas ostaja kokeilee vähän kepillä jäätä, saisiko vielä vähän hintaa alemmas. Joskus suostun, joskus en. Kaupat on silti syntyneet, vaikka olisin kohteliaasti sanonut, että hinta on jo niin alhaalla kuin voi olla.
Monilla ihan suomalaisillakin on se "vähän kuulu tingata"-asenne, eikä siinä ole mitään pahaa. Se kuuluu kaupankäyntiin, eikä se ole mulle sitä säätöä, jota inhoan.
Säätämistä on mulle se, että ilmoittaa ostavansa ja sitten ei tule eikä ilmoita mitään, kun kyselen perään, niin aiai on sairaalassa kun käsi murtui, eikä voinut tulla eikä käyttää puhelinta yms (käsi ei siis murtunut, vaan ihan terve) Nämä tällaiset, jotka antavat odottaa itseään turhaan, vievät sun aikaasi.