Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Halutaan ostaa joku design-tuote, ja sitten kun tarjoo tätä tuotetta heitetään että opiskelijabudjetilla.
Mulle on nyt pari kertaa käynyt torissa niin, että olen asiallisesti tinkinyt, esim kysynyt 15 e tuotteesta, että myykö 12 eurolla. Tämän jälkeen myyjä ei ole vastannut mitään. Miten joku voi hermostua (?)siitä, että kirppiksellä tingitään? Voihan siihen vastata, että en tingi ja ostaja sitten päättää, ottaako vai ei. Monesti näinkin käynyt.
Itse myyjänä odotan tinkausta ja aina suostun pieneen tinkimiseen vähintään.
Itse laitan hinnat aina niin alhaisiksi että en vastaa joihinkin hp.30e, niin "tarjoon 5e" huuteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan hinnat aina niin alhaisiksi että en vastaa joihinkin hp.30e, niin "tarjoon 5e" huuteluihin.
No tää onkin ihan eri, mutta jos joku kysyy myytkö 25eurolla, niin jätätkö siihenkin vastaamatta, vai vastaatko, että et tingi?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on nyt pari kertaa käynyt torissa niin, että olen asiallisesti tinkinyt, esim kysynyt 15 e tuotteesta, että myykö 12 eurolla. Tämän jälkeen myyjä ei ole vastannut mitään. Miten joku voi hermostua (?)siitä, että kirppiksellä tingitään? Voihan siihen vastata, että en tingi ja ostaja sitten päättää, ottaako vai ei. Monesti näinkin käynyt.
Kirppiksellä ehkä näin, mutta torissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta 15 eurosta pitää tinkiä? Mitä riemua saat siitä, että itsellesi jäi 3e? Itse en tingi ostajana koskaan, oletan että ihminen joka myy esim. käytettyjä lastenvaatteita, todella tarvitsee ne rahat. Tämä koskee myös minua. Eri asia on jos joku ostaa 5-10 tavaraa, maksaa tai hakee ne heti ja sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
no jos vielä joku jankkaa myymistään tuotteista.
niin katso vaikka torin sivuja siellä jollakin esim. 300 tuotetta myynnissä. jatkuvasti. tarkoittaa joka pv.
ei voi kenelläkkään olla niin paljon tavaraa myynnissä. sehän tekee jo vuosittain kymmeniä tuhansia.
ja vielä itsepalvelussa kirpparipöytä.
jos että ymmärrä lukemaasi niin ei voi mitään.
taisi mammalla osua ja upota.
moni on verokiertäjä. vaikka muuta väittäisi.
välillä jää kiinni näitä ns ammattimyyjiä. joilla tienestit ovat parhaimillaan olleet 70 - 100 000 e/kk.
jokohan meni jakeluun. kun oikein rautalangasta väänsin.
Olen itse joutunut selvittämään kolme suurehkoa kuolinpesää aikana, jolloin ei vielä ollut nettikirpputoreja. Jos olis ollut, olisin todellakin myynyt kymmeniä tuhansia perittyjä tavaroita, joista olin perintöverot maksanut. Nykyisessä omakotitalossanikin olisi pitkäksi aikaa myytävää tavaraa ellei puoliso olisi mistään luopumaton hamsteri.
Vierailija kirjoitti:
No eipä se "asiallinenkaan" tinkiminen kaikille sovi. Jos hinta on 15 euroa, niin se on 15 euroa. Voihan sitä aina tarjota, mutta jos myyjä ei vastaa mitään, niin eikö se ole aika selkeä viesti sinulle, että hän ei myy tinkijöille? Miksi oletat että myyjä on "hermostunut" asiasta?
Sulla on nyt itselläsi erilainen tyyli kuin suurimmalla osalla myyjistä. Jos katsot tätä ketjua, niin lähes kaikki ovat sitä mieltä, että hinnoista ei tingitä. Varsinkin jos on noinkin halpa hinta kuin 15 euroa.
Nää av-tinkijät varmaan samaa kansaa, kun kaupan kassalla yrittävät saada tuotteita halvemmalla/lisäalennuksilla tai valehtelemalla, että hyllyssä oli eri hinta. Ja aina mukamas halvempi.
”Siinä on tänään viimeinen käyttöpäivä, laita nyt ainakin vielä -50%”. Ja kyseessä joku 0,50 e jugurttipurkki.
Ei. En todellakaan laita. Ymmärrättekö kuinka raivostuttavaa se on, kun valmiiksi jo rahapulassa alihinnoittelet tuotteen, kirjaat ilmoitukseen, että ei tinkivaraa, ja silti sieltä tulee näitä ”Tarjoan 20 e vähemmän” -tyyppejä. Huutokaupat on erikseen.
Itse myin uutta mallia olevia, kerran käytettyjä kuulokkeita 100 eurolla, joista itse edeltävällä viikolla maksoin 249 euroa.
”Tarjoan 50 e, nouto heti”. Typeränä pitävät.
MYYJÄ määrää tuotteen hinnan, ei asiakas. Siitä ei tarvitse hernettä sieraimeen vetää. Jos ei tätä ymmärrä, niin sopii hieroa kauppoja vaikka ulkomailla jossain, missä tinkauskulttuuria on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myyjänä odotan tinkausta ja aina suostun pieneen tinkimiseen vähintään.No eipä se "asiallinenkaan" tinkiminen kaikille sovi. Jos hinta on 15 euroa, niin se on 15 euroa. Voihan sitä aina tarjota, mutta jos myyjä ei vastaa mitään, niin eikö se ole aika selkeä viesti sinulle, että hän ei myy tinkijöille? Miksi oletat että myyjä on "hermostunut" asiasta?
Sulla on nyt itselläsi erilainen tyyli kuin suurimmalla osalla myyjistä. Jos katsot tätä ketjua, niin lähes kaikki ovat sitä mieltä, että hinnoista ei tingitä. Varsinkin jos on noinkin halpa hinta kuin 15 euroa.
Varsinainen kysymys olikin se, miksi myyjä ei enää vastaa? Jos ostajalla raha tiukilla ja asiallisesti tiedustelee, onko tinkivaraa, niin miksi myyjä ei vastaa tähän? Minusta tämä on outoa, jopa epäkohteliastakin. Ihan kuin asioista ei voisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myyjänä odotan tinkausta ja aina suostun pieneen tinkimiseen vähintään.No eipä se "asiallinenkaan" tinkiminen kaikille sovi. Jos hinta on 15 euroa, niin se on 15 euroa. Voihan sitä aina tarjota, mutta jos myyjä ei vastaa mitään, niin eikö se ole aika selkeä viesti sinulle, että hän ei myy tinkijöille? Miksi oletat että myyjä on "hermostunut" asiasta?
Varsinainen kysymys olikin se, miksi myyjä ei enää vastaa? Jos ostajalla raha tiukilla ja asiallisesti tiedustelee, onko tinkivaraa, niin miksi myyjä ei vastaa tähän? Minusta tämä on outoa, jopa epäkohteliastakin. Ihan kuin asioista ei voisi keskustella.
No joidenkin mielestä se tinkiminen on epäkohteliasta käytöstä. Ja kun olet ventovieras ihminen netissä, niin ei myyjällä ole sinuun mitään suhdetta, minkä takia välttämättä pitäisi vastata.
Sitä paitsi tuo "ostajalla on raha tiukilla"-juttu on aika huono peruste. Myös myyjällä voi olla raha tiukalla, ja silloin se 3 euroa on iso ero.
Jos ei ole varaa, niin voi myös jättää ostamatta. Varsinkin jos se tavara ei ole mikään elintärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva tinkiminen saattaa kyllästyttää myyjää, joka on ihan ajatuksella laittanut tuotteelleen järkevän, mielestään riittävän alhaisen hinnan. Jos myyjä on valmis aina tinkimään, niin sitten on, mutta ei kaikkien tarvitse. Joskus tavara voi jäädä käsiin, jos ei myy puoli-ilmaiseksi, mutta se on myyjän asia. Vastaaminen on tietenkin kohteliasta ja kuuluu peruskäytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
ahne olet.... sinä matkaaja. anna maksutta ne ilmaiseksi saadut tuotteesi.
todella ahne olet ja itsekäs.
Tässä kuulemme viikon luontoäänen, nettikirppislokin ääntelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi pitäisi tinkiä? Jos sulla kuitenkin todennäköisesti löytyy se 15 euroa, niin mikset maksa sitä? Onko se sulle joku muodollisuus, että on pakko tinkiä joka kerta, vai onko sille joku syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no jos vielä joku jankkaa myymistään tuotteista.
niin katso vaikka torin sivuja siellä jollakin esim. 300 tuotetta myynnissä. jatkuvasti. tarkoittaa joka pv.
ei voi kenelläkkään olla niin paljon tavaraa myynnissä. sehän tekee jo vuosittain kymmeniä tuhansia.
ja vielä itsepalvelussa kirpparipöytä.
jos että ymmärrä lukemaasi niin ei voi mitään.
taisi mammalla osua ja upota.
moni on verokiertäjä. vaikka muuta väittäisi.
välillä jää kiinni näitä ns ammattimyyjiä. joilla tienestit ovat parhaimillaan olleet 70 - 100 000 e/kk.
jokohan meni jakeluun. kun oikein rautalangasta väänsin.
Olen itse joutunut selvittämään kolme suurehkoa kuolinpesää aikana, jolloin ei vielä ollut nettikirpputoreja. Jos olis ollut, olisin todellakin myynyt kymmeniä tuhansia perittyjä tavaroita, joista olin perintöverot maksanut. Nykyisessä omakotitalossanikin olisi pitkäksi aikaa myytävää tavaraa ellei puoliso olisi mistään luopumaton hamsteri.
Minä olen ollut aina jemmaaja/hilloaja kuten täällä kauniisti nimitetään eli säästänyt kaiken mikä on ehjää. Tavaraa on kertynyt puolen vuosisadan ajan, omia ja perheen. Jatkuvasti on ilmoituksia 400-500 kpl, menevät hitaasti kaupaksi koska tietysti koetan saada parhaan mahdollisen hinnan, pudotan kyllä jos ei ketään näytä kiinnostavan. Joskus jonkun tavaran hintaa kannattaa nostaa niin menee nopeammin kaupaksi, liian halvalla ei kannata hyvää myydä. Mutta kyllä pienessäkin taloudessa voi olla satoja tavaroita myytäväksi ilman että tekee bisnestä. Tuota en kyllä usko että jollakin voisi olla myynnit 100 000€/KUUKAUDESSA, vuodessakaan tuskin on, ellei myy autoja jatkuvasti. 70€/kk kuulostaa kohtuulliselta ja on jopa mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myyjänä odotan tinkausta ja aina suostun pieneen tinkimiseen vähintään.Miksi tuosta 15 eurosta pitää tinkiä? Mitä riemua saat siitä, että itsellesi jäi 3e? Itse en tingi ostajana koskaan, oletan että ihminen joka myy esim. käytettyjä lastenvaatteita, todella tarvitsee ne rahat. Tämä koskee myös minua. Eri asia on jos joku ostaa 5-10 tavaraa, maksaa tai hakee ne heti ja sovitusti.
Olen eri, mutta itse myyjänä tulen ihan mielelläni pari euroa vastaan jotta pääsen turhasta tavarasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myyjänä odotan tinkausta ja aina suostun pieneen tinkimiseen vähintään.Miksi tuosta 15 eurosta pitää tinkiä? Mitä riemua saat siitä, että itsellesi jäi 3e? Itse en tingi ostajana koskaan, oletan että ihminen joka myy esim. käytettyjä lastenvaatteita, todella tarvitsee ne rahat. Tämä koskee myös minua. Eri asia on jos joku ostaa 5-10 tavaraa, maksaa tai hakee ne heti ja sovitusti.
Olen eri, mutta itse myyjänä tulen ihan mielelläni pari euroa vastaan jotta pääsen turhasta tavarasta eroon.
No juuri tämä! Monesti hinnoittelen ihan miten sattuu ja tosiaan tarkoitus päästä eroon tavarasta ja saada jotain rahaa, ei rikastuminen. Tämän takia on vaikea ymmärtää, mikä siinä asiallisessa tinkimisessä on vikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattui kerran niin että myin keräilytuotteita ja eräs ostaja osti niitä usein. Hinnat oli edulliset ja annoin vielä paljousalennusta kun sanoi olevansa pienituloinen. Myöhemmin hän kertoi ostelleensa samoja juttuja ulkomailta sadoilla euroilla kuukaudessa, sossu kuulemma maksaa ja hänelle on tämä "harrastusraha" myönnetty. Näin punaista ja suutuin vielä enemmän kun huomasin että hän ostelee kaksi kertaa kalliimmalla hinnalla samoja juttuja joltain toiselta myyjältä. Itselläni kun ei ollut koskaan varaa käyttää harrastuksiin satoja euroja kuukaudessa, ei edes vuodessa. Eli minä olin se oikeasti pienituloinen joka myin saadakseni rahaa laskujen maksuun ja tämä itseään suurieleisesti köyhäksi mainostanut mamma paljon parempituloinen sossun elätti ja hän tinkasi alennusta ja sitä myös tyhmyyksissäni annoin. Lopetin vastaamasta viesteihin.
Tänään tuli yhdelle myymälleni tuotteelle kysely. Sen sisältö oli lyhykäisyydessään, myynkö 10€:n/33%:n alennuksella. Viestin oli lähettänyt hieman ennen aamukahta, joten näistä laskin 1+1 että on taidettu pikkusievässä lähteä vähän shoppailemaan. Vaikka tiesinkin jo että kauppoja tuskin syntyy, vastasin että tämä käy. Muutaman tunnin päästä kun tyyppi oletettavasti heräili darraansa, vastauksensa oli "ok". Kysyin sitten, että no haluaako hän tuotteen: tähän sanoi, että pitää ensin mittailla mihin tuote mahtuisi. Ja enempiä ei hänestä enää ole kuulunutkaan. Mikä arvo tällä keskustelulla hänelle oli? Jaa-a, tästä tiedosta voisin jopa tuotteeni arvon vaikka maksaakin, sillä oma älykkyyteni ei tätä riitä näillä tiedoilla ratkaisemaan. Pikkaisen turhan huoletonta ja lyhytkatseista käytöstä, nimittäin.
Toki on olemassa veronkiertäjiä tässäkin asiassa, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään? Mutta sitä tässä on yritetty sanoa, että et voi päältä päin ilmoitusten perusteella tietää, kuka kiertää ja kuka ei. Ihmisillä voi olla monia erilaisia syitä, miksi on monta ilmoitusta. Ja tosiaan verottaja näitä tarkkailee ja tarkistaa, joten asiahan on hoidossa. jätetään se homma heille.