Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omatuntokysymys:-jos näet maassa makaavan laitapuolen kulkijan, joka ei nouse pystyyn:

Vierailija
05.05.2018 |

- menetkö heti kysymään, mikä hätänä, ilman epäröintiä?
-menetkö ohi rekisteröimättä koko tilannetta?
- huomaat makaajan, mutta ajattelet, ettei ole sinun arvoisesi eikä ansaitse mitään huomiota?

Itse katsoisin hetken aikaa ja jos hän ei nousisi, menisin kysymään. Luonne ei antaisi periksi mennä ohi, jos joku olisi hädän tarpeessa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin kerran pyörällä kaatuneen humalaisen papan puskasta. Nousi vaivaalloisesti ja kielsin ajamasta pyörällä.

Söpö spuge.

Vierailija
22/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran talvella näin, kun laiha pulimies hoipperoi ja kaatui. Kysyin häneltä, soitanko ambulanssin ja hän kielsi. Kysyin, että autanko hänet kotiin ja siihen suostui. Talutin hänet sitten muutaman sata metriä kotinsa ovelle. Oli kyllä aika raskasta se taluttaminen, kun hän meinasi koko ajan kaatua. Enkä tiedä oliko edes oikein tehty. No, ei ainakaan jäänyt paleltumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn onko kaikki ok ja tarviiko soittaa apua.

Vierailija
24/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja en saa ammattini takia ohittaa.

Olen joutunut kesälomareissulla pysähtymään keskisuomessa, kun pientareella on maannut baarista kotiin pyöräillyt hönö joka makaa ojassa landella keskellä ei mitään, eikä reagoi.

Ambulanssin tulo kesti tunnin, hönö ehti alkaa heräillä ja minulta tivattiin moneen kertaan, olenko ravistellut uhria. Miksi olisin.

Mutta pysähdyn jatkossakin vaikkei se ole palkitsevaa, se on velvollisuus..

Ai mitä tapahtuu, jos et pysähdykään - saat potkut töistä? Kukahan asian huomaisi ja työnantajllesi juoruaisi? Sinänsä kunnioitettavaa, että sinulla on noin vahva ammattietiikka, mutta vähän meni liioittelun puolelle tuo aloituksesi ;D 

Idiootti... Ei sitä tietenkään kukaan tarkasta, mutta se nyt vain kuuluu työhön. Kaikilla on auttamisvelvollisuus, jonka noudattamatta jättämisestä voi seurata sakkoa, koska se on ihan lakiin kirjattu ja kyllä, jos jätän auttamatta ja joku huomaa että olen lääkäri niin joo, se työpaikkakin voi lähteä. Olen auttanut myös oman henkeni uhalla pienet lapset (ja mies) autossa, kun mun omatunto ei sallinut jättää auttamatta.

Vierailija
25/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verisestä känniläisestä soitin häkeen, kun ei tiennyt, kuinka pahasti oli itsensä haavoittanut ja pötkötti ojassa. Toinen kynti tarvella hangessa ilman hanskoja, yritti kontata ajotielle kun ei pystyssä pysynyt. Bussin alle melkein, eikä kuunnellut ohjeita. Muut "sivistyneet" ihmiset katsoivat päältä pitkään, heti alkoi kauhistelu ja hyysääminen kun huomasivat minun puhuvan häkelle, sitä ennen ei ollut heidän ongelmansa. Ulkokultaista.

Vierailija
26/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki juopot ei eivät oikein osaa arvostaa kohteliastakaan voinnin kysymistä. Pieni varovaisuus on siis paikallaan. Mutta sitten jatkokysymys: ryhtyisitkö ohikulkijana antamaan laitapuolenkulkijalle ensiapua, jos tilanne vaatisi? Olen monesti miettinyt, olisiko minusta tukkimaan esimerkiksi narkkarin näköisen tyypin verenvuotoa. Tartuntariski olisi varmasti lähinnä teoreettinen (ja siisteiltäkin ihmisiltä voi tarttua pöpöjä...), mutta ajatus ällöttäisi ehkä hivenen liikaa.

Olen ryhtynytkin. Tartuntariski on tosiaan olematon.

Vierailija
27/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo saa juoda ja jos sammuu niin mötköttäköön siinä missä haluaa. Ei se ainakaan minun velvollisuuteni ole järjestää kyytejä.

Jos sairauskohtauksen niin ambulanssi.

Vierailija
28/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppoa kun auttaa niin ei edes muista apua jonka sai. Autat ystävällisesti niin seuraavalla kerralla kun törmäät saat solvaukset ja kiroukset perääsi.

Vierailija
29/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan esimerkiksi miehelleni ja pidän puhelun auki, sitte kysyn reippaalla äänellä että onko teillä kaikki hyvin, jos ei reagoisi sulkisin puhelun miehen kanssa ja soittaisin 112.

Kerran olen näin tehnytkin, mutta mies reagoi puheeseen joten oma ukkoni tuli paikalle juoppoa jututtaa ja saatiin äijä ylös pientareelta ja kotiinsa selviimään 👍🙂

Toki siis aina autan, mutta koska oma turvallisuus pitää varmistaa niin soitan jonkun puhelimen päähä

Vierailija kirjoitti:

- menetkö heti kysymään, mikä hätänä, ilman epäröintiä?

-menetkö ohi rekisteröimättä koko tilannetta?

- huomaat makaajan, mutta ajattelet, ettei ole sinun arvoisesi eikä ansaitse mitään huomiota?

Itse katsoisin hetken aikaa ja jos hän ei nousisi, menisin kysymään. Luonne ei antaisi periksi mennä ohi, jos joku olisi hädän tarpeessa.

Vierailija
30/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen vaihtoehto, jos kyseessä selkeästi joku spuge. Liikaa ottanutta teekkaria tms. tietysti autan

Vierailija
31/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta menisin ja olen mennytkin kysymään.Jos ei vastaa mitään tai sanoo tarvitsevansa apua,soitan sitä välittömästi.

Näin olen myös toiminut.

Muistatteko vuosien takaista tapahtumaa,kun nuori neitonen sai insuliinishokin bussipysäkillä.Tai siis verensokeri oli painunut alas,oli diabetes.Ihmiset vaelsivat ohi,kukaan ei vaivaantunut kysymään.

Paikalle sattui kaksi laitapuolenkulkijaa.Miehet olivat kiirehtineet tytön luo ja toinen ryntäsi vähillä rahoillaan hakemaan kioskista limsaa tms ja hälytti samalla apua. Olivat seuraannet tilannetta ambulanssin tuloon asti ja puhuttaneet tyttöä että pysyi hereillä.

Myöhemmin äiti pyysi lehdessä miehiä ilmottautumaan,halusi palkita heidät tytön pelastamisesta.

En tiedä,ilmoittautuivatko he.

Toivottavasti he saavat saman kohtelun,minkä he antoivat kanssaihmiselle "kunnollisten" kansalaisten kiirehtiessä ohi.

Vierailija
32/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette auta, mistä voitte olla aivan varmoja, että maassa makaava on deeku eikä ihminen, joka on tämän ainoan kerran juonut liikaa ja sammunut maahan tai ettei ole saanut sairaskohtausta?

Vierailija
33/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut apua tajuttomalle spurgulle ja ilman muuta ambulanssi otti sen kyytiin. Tekisin niin vastakin.

Vierailija
34/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta menisin ja olen mennytkin kysymään.Jos ei vastaa mitään tai sanoo tarvitsevansa apua,soitan sitä välittömästi.

Näin olen myös toiminut.

Muistatteko vuosien takaista tapahtumaa,kun nuori neitonen sai insuliinishokin bussipysäkillä.Tai siis verensokeri oli painunut alas,oli diabetes.Ihmiset vaelsivat ohi,kukaan ei vaivaantunut kysymään.

Paikalle sattui kaksi laitapuolenkulkijaa.Miehet olivat kiirehtineet tytön luo ja toinen ryntäsi vähillä rahoillaan hakemaan kioskista limsaa tms ja hälytti samalla apua. Olivat seuraannet tilannetta ambulanssin tuloon asti ja puhuttaneet tyttöä että pysyi hereillä.

Myöhemmin äiti pyysi lehdessä miehiä ilmottautumaan,halusi palkita heidät tytön pelastamisesta.

Toivottavasti he saavat saman kohtelun,minkä he antoivat kanssaihmiselle "kunnollisten" kansalaisten kiirehtiessä ohi.

Näin. Köyhät auttavat ja antavat omistaankin, kun rikas ei paljostaan ja on kylmäsydäminen.

Vierailija
35/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme ajelulla kesäisenä sunnuntaina aamupäivästä. Hiukan keskustan ulkopuolella makasi mies käytävällä , selvästi laitapuolenkulkija, muovikassi nyssykkä vieressään.Emme uskaltaneet nousta autosta soitimme 112.  Emme ehtineet vielä edes pois näköyhteydestä, kun paikalle ajoi Musta-Maija. Kaksi poliisia tuli ulos hanskoja käteen vetäen. Yrittivät saada väsähtänyttä jaloilleen. Ei onnistunut, jalat olivat aivan keitettyä spagettia.

Kantaen mies sai kyydin Maijan takaosaan ja varmaankin putkaan. Nopeaa ja asiallista toimintaa. Ottivat jopa nyssykänkin mukaan.

Ei oikein enää uskalla mennä itse hätiin, Uhri ei välttämättä ole niin ystävällismielinen.

Vierailija
36/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi he*vetti, kierrän nopeasti kaukaa.

Vierailija
37/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olen myös toiminut.

Näin. Köyhät auttavat ja antavat omistaankin, kun rikas ei paljostaan ja on kylmäsydäminen.

Hahaha. Kuuleppa, mene asumaan johonkin juoppo taloon ja keskustellaan sitten.

Oma kokemukseni on, että itse jossain pehnoelämässä elävät säälittelecät eniten juuri näitä juoppoja ja muita pahaatekeviä. Sääliä ei heru sitten muille köyhille. Siis Nämä ymmärtävät ovat joko itse samanlaisia taikka kaukana Kuopiosta asuvia.

Se on vähän samoin kuin se, että aina löytyy päähän silittelijää häiriöille, mutta ei niille uhreille.

Kiltti juoppo mielikuva on useimmiten väärä. Usein juovuksissa tehdään pahoja asioita. Itsekkäät ihmiset eivät koskaan kanna vastuuta niistä ja ympärillä aina liuta ymmäetäjää jotka pitävät illuusiota yllä.

Kuunnelkaa edes niitä raitistuneita alkoholisteja. Heiltä toivon vastuunkantajia ja sitä, että joku oikeasti hyvittäisi tekonsa.

Vierailija
38/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette auta, mistä voitte olla aivan varmoja, että maassa makaava on deeku eikä ihminen, joka on tämän ainoan kerran juonut liikaa ja sammunut maahan tai ettei ole saanut sairaskohtausta?

Etkö muka erota rappajuoppoa normaalista ihmisestä?

Vierailija
39/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti vain kävelisin ohi. Olen hyvin skeptinen näiden suhteen, pienikokoisena en mahtaisi mitään jos vähänkään tukevampi kävisi päälle.

Vierailija
40/53 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kauhean vaikea erottaa spurgua normaalista ihmisestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme