Tänään olisi talonyhtiön talkoot, mutta nuoripari vaan kotonaan piilottelee
On se käsittämätöntä, ettei voi auttaa. Naapurin parikymppinen pariskunta on verhot kiinni omassa kopissaan, eikä osallistu talkoisiin. Luulisi, että siisti piha ja kiva ympäristö on kaikkien etu, mutta ei näköjään. Kaikki velvollisuudet unohtuvat ja sitten kehdataan kuitenkin kaveriporukalla grillailla muiden siivoamilla pihoilla. Perhana että ottaa pattiin tuollaiset!
Kommentit (43)
Mä osallistuin pihatalkoisiin kaikki ne vuodet, kun perheessämme yksikin vietti aikaansa pihalla. Ennen lapsia ja lasten aikuistuttua ei vietetty. Miksi rakentaisin grillikatosta tai vaihtaisin heikkoja lasten hiekkalaatikkoon, kun en enää tarvitse kumpaakaan? Minusta ne osallistuvat pihatalkoisiin, jotka muutenkin viettävät aikaansa siellä.
Herttilaijaa sentään!
Täälläkin on juuri parhaillaan asuntoyhtiön pihatalkoot, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa mennä tuonne kaiken maailman kyttääjien kanssa haravoimaan ja makkaraa syömään.
Tyttäreni halusi vapaaehtoisesti mennä mukaan, joten turha on kenenkään tässäkään yhtiössä vinkua, etteikö meiltä kukaan osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Mä osallistuin pihatalkoisiin kaikki ne vuodet, kun perheessämme yksikin vietti aikaansa pihalla. Ennen lapsia ja lasten aikuistuttua ei vietetty. Miksi rakentaisin grillikatosta tai vaihtaisin heikkoja lasten hiekkalaatikkoon, kun en enää tarvitse kumpaakaan? Minusta ne osallistuvat pihatalkoisiin, jotka muutenkin viettävät aikaansa siellä.
Ihan hyvä pointti.
Minä en ole viettänyt pihallamme aikaa edes lapsen ollessa pieni, koska menin mieluummin puistoon, jossa oli/on kunnon kiipeilytelineet, keinut ja liukumäet.
Täällä ei ole grillikatosta, ja vaikka oli viisi, en menisi tuohon kaikkien kytättäväksi grillaamaan.
12-vuotias tyttäreni viettää aikaa pihalla, joten hyvä, kun vähän käy haravoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne talkoot pidetään viikolla, ei viikonloppuna kun ihmisillä on oikeasti vapaata ja muita menoja/tekemistä.
Lisäksi talkoot ei ole millään muotoa pakolliset, jos et ole tätä vielä käsittänyt.
Huoltoyhtiöt ja talonmiespalvelut on keksitty
Kuka sinne viikolla ehtii? Mä saatan tulla kotiin töistä vasta 19.30 ja töistä tullessa olen niin väsynyt, etten jaksa tehdä mitään - no ehkä vähän jotain kotihommia, mutten muuta.
Onneksi olen meidän talon talkoiden järjestäjä ja talkoot on aina lauantaina, jos kauhea ilma niin sunnuntaina. Viime viikonloppuna saatiin haravoitua ja tyhjennettyä kierrätyshuone.
Ehkä ne on ujoja. Tai eivät usko osaavansa tehdä mitään. Tai inhoavat tuota vanhaa jengiä joka pitää valtaa talossa.
Eivät ne nuoret varmaan ole kiinnittäneet talkooilmoitukseen mitään huomiota, varsinkin jos ovat vain vuokralla, kuten nuoret yleensä ovat. Entisen vuokra-asuntomme taloyhtiössä talkoopäivä ilmoitettiin ilmoitustaululla enkä itse kertaakaan edes vilkaissut mikä päivä talkoot mahtavat olla. Veikkaan, että nuoriparikaan ei ole sulkenut verhojaan vain piilotellakseen kyttääviltä naapureilta, todennäköisesti eivät edes tiedä, että on talkoopäivä. Osakkeenomistajat hoitakoot hommansa itse.
Ap se on taloyhtiö, ei talonyhtiö.
Nykyihmiset on vetelää sakkia. En yhtään ihmettele, että ap:n vastaanotto oli tällainen, juurikin tällä palstalla.
Kun asuin kaupungin kämpässä, sielläkin oli pihatalkoot. Miksi olisin tehnyt ilmaistyötä kaupungin omistamalla pihalla???? Omistuskämpän ja as.oy:n omistaman tontin talkookunnostuksen nyt jotenkin ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilmoitetaan varsinainen talkoopäivä ja samalla ilmoitetaan, että osuutensa voi tehdä myös ennen tuota ilmoitettua päivää. Minä en pidä kälättävistä naisista (vaikka olenkin nainen) ja teen oman osuuteni ennen varsinaista talkoopäivää.
Mitäpä kälättäjä muilla kälättäjillä tekisi. Kuuntelijaa sinä tarvitset.
PS Monet miehet kälättävät.
Ei pihatalkoista oikeasti hyötyä ole. Enemmän ne ovat yhteishengen luomista varten. Ja maksaa ne talkootarjottavatkin jotain. Melkein sillä rahalla joku palkallinen tekisi ne pihatyöt.
No ei, minä kyllä komppaan ap:ta, enkä moiti siis pelkästään nuoriapareja, vaan kaikkia talkoisiin osallistumattomia, joilla ei ole syytä poissaoloonsa (sairaus, työ tai muu tärkeä meno).
Talkoilla hoidetaan hommia, jotka muuten pitää teettää ulkopuolisilla. Siitä seuraa nousu yhtiövastikkeeseen, ja sen myötä korotuspaineita myös vuokriin. Sitähän nuo vapaamatkustajat eivät mieti yhtään.
Ihan samantekevää, oleilevatko he pihassa, yleinen siisteys on silti pidettävä yllä.
Ja varsinkin tuollainen lusmuilu on tuomittavaa, jos kyseinen perhe kumminkin grillailee pihalla, kuten ap väittää.
Niidne naapurien kanssa ei tarvitse liiemmälti turista, eikä kukaan pakota jäämään talkoogrillille. Mutta oma kortensa pitäisi kaikkien kantaa kekoon.
Vuokrassa/ vastikkeessa maksetaan osuus huoltotöistä. Jos osallistuu talkoisiin, tulisi saada pieni alennus siitä hyvästä. Muuten ei maksa vaivaa mennä kuuntelemaan sitä kuinka ne pari kerrostalon kurppaa sanelevat työt, arvostelevat kuinka huonosti olet tehnyt ja juoruavat naapureista.
Itse en rivitalossa vaivautunut sulkemaan edes verhoja. Jos joku olisi tullut huutamaan osallistumattomuudesta, olisin soittanut poliisit kotirauhanhäirinnästä.
Minä en ainakaan siitepölyallergikkona ole tähän aikaan vuodesta ulkona kuin ne pakolliset kävelyt bussipysäkille ja ruokakauppaan. Ajatus haravoimisesta ja sen maasta ilmaan nostamasta siitepölystä on jo ihan mahdoton.
Kaksi kertaa vuodessa haravoidaan ja kuopsutellaan pihaa! Ei nosta vastiketta jos sen tekee ulkopuolinen. Pikkuraha.
Vierailija kirjoitti:
Ei pihatalkoista oikeasti hyötyä ole. Enemmän ne ovat yhteishengen luomista varten. Ja maksaa ne talkootarjottavatkin jotain. Melkein sillä rahalla joku palkallinen tekisi ne pihatyöt.
Sähän se lusmuna asiat tiedät. Tai et tiedä.
Ok, riippui talosta, mutta ainakin meillä on tehty aina myös remonttihommia, esimerkiksi viimeksi korjattiin parkkialueen aita. Sen teettäminen ulkopuolisella olisi ollut useamman tonnin homma. Kyllä siihen verrattuna satasen oluet ja makkarat on pieni investointi.
Vituttaa tuollainen "maksakoot ulkopuoliselle"-vinoilu, kun ette te vapaamatkustajat oikeasti halua lisää yhtiövastiketta maksaa. Mutta kiva selitellä omaa laiskuuttaan parhain päin, kun muut hoitaa hommat ja te makaatte kotona.
Ottakaa asia esille ensi yhtiökokouksessa! Että luovutaan talkoista ja palkataan huoltoyhtiö tekemään kevät- ja syystyöt. Ai mutta kun eihän teitä tietystikään yhtiökokouksissakaan näy, koska se vie yhden illan vuodessa, ihan liikaa vaivaa...
Ollaan asuttu vaimon kanssa kohta 20 vuotta tässä eikä ole kertaakaan osallistuttu talkoisiin.
Hoitakoon huoltoyhtiö. Siitähän sille maksetaan.
Että (o)saa ne keski-ikäisetkin laiskotella.
Asun vuokratalossa eikä voisi vähempää kiinnostaa talkoon. Nostakoon vaan vuokraa vaikka kympillä, jos se siitä on kiinni.
Onpa typerää kun on lauantaiksi järkätty pihatalkoot. Meillä on ensi keskiviikkona. En mene, koska en koskaan vietä aikaa tuossa pihalla. Ovelle kävelen ja ovelta kadulle. Lapsiperheet siivotkoon sotkunsa, ne siellä mellastaa aamusta iltaan. Huoltoyhtiö kuitenkin huolehtii istutuksista ja nurmikonleikkuusta ja siitä maksan mieluusti.