Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kirjata asunnon omistussuhteet kauppakirjaan tässä tilanteessa?

Vierailija
05.05.2018 |

Minä ostan asunnon myyntihinnalla eli maksan koko myyntihinnan. Puoliso ei maksa mitään tässä vaiheessa. Asuntolainaa emme ota näillä näkymin, on kilpailutettu yms ja aika samoissa liikutaan rahoitusvastikkeen kanssa. Loppuasunto maksetaan puoliksi. Eli lopulta pitäisi tilanne olla se, että minä olen laittanut "käsirahaa" myyntihinnan verran ja kaikki loppu on yhteistä.

Miten turvata molempien näkökulmasta oma tilanne tuohon? Ostan siis asunnon myyntihinnalla kokonaan itse, mutta asunto on kuitenkin yhteinen. Jos erottaisiin 10 vuoden päästä niin tulkitaako se muka niin, että minä omistan asunnon kokonaan (myyntihinta + maksetut rahoitusvastikkeet)? Mikä olisi järkevää avopuolison kannalta, jotta myös hänen asema on turvattu? Kirjataanko se niin, että "Maija" osti 100 % ja "Mikko" 0 %. Voiko siihen laittaa merkinnän, että Mikkokin makselee sitten itselleen omaisuutta?

Vai pitäisikö minun ostaa esim. myyntihinta 199 000 e ja puolison 1 000 e (nämä on siis vaan esimerkkejä), jolloin puoliso maksaa toki varainsiirtoverot. Saako siihen merkinnän kauppakirjaan, että loput mitä maksellaan on yhteistä 50/50?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusosuus merkitään prosentteina. Esim. Jos myyntihinta on 30 prosenttia koko hinnasta, silloin sinä omistat asunnosta 65 prosenttia ja mies 35. Nämä prosentit merkitään osakekirjaan ja kauppakirjaan. Varainsiirtovero maksetaan samassa suhteessa. Minulla on yhdestä asunnosta 30 prosentin omistusosuus, miehelläni 30, vävylläni 20 ja tyttärelläni 20 prosenttia.

Vierailija
42/50 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan muutamaan kysymykseen:

Saataisi ihan yhtä lailla laina pankista koko summalle. Kuitenkin tällä hetkellä näyttäisi siltä, että se ei välttämättä ole merkittävästi parempi kuin yhtiön lainan maksaminen rahoitusvastikkeen muodossa. Mies ei ole mikään lusmu, tienaa ihan hyvin kuten minäkin.

Haluaisin vaan turvata oman osuuteni tuosta, että maksan myyntihinnan. Minulle se on ok, että mies ei tähän säästöjään käytä. Sen tarkmemmin en halua asiaa avata tämän asian osalta.

Mietin myös yleisesti miten nämä lainojen/rahoitusvastikkeiden lyhentämiset menee verottajan silmissä. Jos rahoitusvastiketta maksetaan niin puuttuuko verottaja missä vaiheessa siihen? Tarkoitan siis, että mitä jos toinen maksaakin todellisuusessa ”50/50 osuudesta” vaikkapa 70%. Eikö siitä pitäisi maksaa lahjavero? Yhteistililtähän tämä menee kuten muutkin kulut. Toki se on vähän typerä jos todellisuudessa maksaa enemmän mitä kauppakirjaan kirjattu, mutta onko se ok avoliitossa? Entä avioliitossa ilman avioehtoa, voiko toinen maksaa esim. 80% lainasta pois ilman veroseuraamuksia? Aviopuolisoillahan on elatusvelvollisuus toisiinsa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta asiasta, eikä selvää vastausta pysty antamaan. Tärkeä kysymys on esim. se, että oletteko naimisissa. Jos olette, eikä avioehtoa ole, omaisuus menee puoliksi erotessa.  Lisäksi vaikuttaa se, miten lainamaksut jakaantuvat tulevaisuudessa. Oletteko esim. hankkimassa lapsia, siinä kotona pitempään matalilla tuloilla ja mies huolehtii lainasta?

Me ostimme aikoinaan miehen kanssa asunnon puoliksi 50/50. Minulla oli rahat käteisinä ja miehellä vanha laina. Toki huono diili minulle, jos olisimme heti eronneet.  Olin kuitenkin monta vuotta kotona ja mies maksoi lainaansa ja elämisemme. Kun asunto oli velaton, omistimme sen yhteisesti ja minusta ihan reilua. Vaihdoimme isompaan, laina on puoliksi, mutta mies maksaa lainamenot. Minä puolestani maksan muut. 

Onko tämä verotuksellisesti ok? Voitaisko mekin teoriassa merkitä vaan 50/50 omissuhteeksi, vaikka maksankin myyntihinnan kokonaan? Sitähän voisi selittää, että ollaan vaan sovittu että mies maksaa enemmän kuluja ja isomman osan lyhennyksestä tms. Tarviiko sitä todellisuudesti todistaa, että näin on ollut? Erotessa toki huonompi homma mulle, mutta mietin näitä mahdollisia lahjaveroasioita.

Ap

Vierailija
44/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa yksinään 300 000 e lainaa. Ehkäpä me tehdään tosiaan niin, että lasketaan vaan nuo prosentit mitä me lopulta omistetaan velattomasta hinnasta kumpikin ja jos asunto myydään ennen sitä niin mä saan ton myyntihinnan ja se loppuosa menee puoliksi. Menee näin vähiten säädöksi.

Ap

Jos ero tulee, sen ennen ihana mies onkin kusipää. Oikeesti. Ei se eri ilman syytä tule.

Paras neuvo tähän mennessä on ollut, että teette virallisen velkakirjan 50000€ Tai vaikkapa 5*10000 tai 2*250000 ja kirjautatte siihen, että eron tullessa tämä velkasumma vähennetään ensin miehen osuudesta huoneistoon. Ja omistusosuus 50/50.

Vierailija
45/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta asiasta, eikä selvää vastausta pysty antamaan. Tärkeä kysymys on esim. se, että oletteko naimisissa. Jos olette, eikä avioehtoa ole, omaisuus menee puoliksi erotessa.  Lisäksi vaikuttaa se, miten lainamaksut jakaantuvat tulevaisuudessa. Oletteko esim. hankkimassa lapsia, siinä kotona pitempään matalilla tuloilla ja mies huolehtii lainasta?

Me ostimme aikoinaan miehen kanssa asunnon puoliksi 50/50. Minulla oli rahat käteisinä ja miehellä vanha laina. Toki huono diili minulle, jos olisimme heti eronneet.  Olin kuitenkin monta vuotta kotona ja mies maksoi lainaansa ja elämisemme. Kun asunto oli velaton, omistimme sen yhteisesti ja minusta ihan reilua. Vaihdoimme isompaan, laina on puoliksi, mutta mies maksaa lainamenot. Minä puolestani maksan muut. 

Onko tämä verotuksellisesti ok? Voitaisko mekin teoriassa merkitä vaan 50/50 omissuhteeksi, vaikka maksankin myyntihinnan kokonaan? Sitähän voisi selittää, että ollaan vaan sovittu että mies maksaa enemmän kuluja ja isomman osan lyhennyksestä tms. Tarviiko sitä todellisuudesti todistaa, että näin on ollut? Erotessa toki huonompi homma mulle, mutta mietin näitä mahdollisia lahjaveroasioita.

Ap

Voi. Mutta jos jako tulee tosi nopeasti saattaa verottaja puuttua asiaan

Vierailija
46/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä ostat asunnon myyntihinnalla ja kuitenkin teillä jää loppuasunto maksamatta, vaikka ei tarvita asuntolainaa?

Ihan en nyt ymmärrä, että miten jää maksettavaa, jos asunto jo on maksettu.

Esimerkiksi: Velaton hinta 400 000 e, myyntihinta 100 000 e. Minä maksan heti itse omista rahoista ton 100 000 e. Meille jää 300 000 e asunnosta maksamatta ja tätä lyhennetään sitten rahoitusvastikkeella eli yhtiön lainalla ja tämä 300 000 e jaetaan tasan puoliksi.

Ap

Laskette, mitkä ovat prosenttiosuudet KOKO velattomasta hinnasta, ja kirjaatte ne omistussuhteeksi. Tässä esimerkissä sinä omistaisit asunnosta 62,5% ja puolisosi 37,5%.

Entä jos ero tulee ensi vuonna?

Vierailija
47/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitkää papereihin, niin kuin asia tapahtuu. Jos sinä maksat 20 prosenttia ostovaiheessa, se osuus on sinun ja velaksi jäävästä osuudesta on puolet sinun ja puolet miehen. Eli sinä omistat asunnosta 60 prosenttia ja mies 40 prosenttia.

Vierailija
48/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisinta on ottaa erilliset lainat pankista. Tällöin omistusosuus vastaa koko ajan siitä maksettua. Esim aplle jäisi lainaa 100 ja miehelle 100, omistusosuudet 2/3 ja 1/3. Jos pari eroaa vuoden päästä, saa ap myyntihinnasta kaksi kolmasosaa ja mies yhden kolmasosan, ja molemmat kuittaavat niillä omat lainat pois. Jolloin aplle jää se satatonnia enemmän.

Yhtiölainassa on se ero, että se kohdistuu asuntoon eikä henkilöihin. Silloin omistusosuus ei vastaa maksettua osuutta kuin vasta koko hinnan tultua maksetuksi.

Vierailija
49/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten yhtiölaina voisi olla parempi kuin pankista otettu asuntolaina. Miten te olette niitä vertailleet?

Asuntolainaa voi kilpailuttaa koska tahansa, sen yhtiölainan kanssa olette sitten naimisissa loppuun saakka. Pankista voi myös ottaa korkosuojan koron nousun varalle, yhtiölainaa ei kai voi suojata ellei taloyhtiö itse suojaa sitä.

Ja on totta, että asuntolainan korot on verovähennyskelpoisia, tosin vähennysoikeutta leikataan koko ajan eikä se muutenkaan näiden 0-korkojen aikana ole ollut merkittävää.

Ja sitten just tämä jakaminen, joka tässäkin on nyt ongelmana. Mitään ongelmaa ei olisi, jos ottaisitte ihan rehellisesti omat asuntolainat ja olisitte vastuussa omista lainoistanne.

Rakentajat myyvät uusia asuntoja isoilla yhtiölainaosuuksilla ja lupaavat päälle parin vuoden lyhennysvapaata. Mutta saako siitä rahoitusvastikkeesta myöhemmin lyhennysvapaata - niin kuin tavallisesta asuntolainasta saa? Luulisin, että ei saa.

Vierailija
50/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistussuhteet aina prosentteina! Muuten saat myydessä itsellesi saman summan nuin lähtötilanteessa vaikka arvo on noussut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan