Miten kirjata asunnon omistussuhteet kauppakirjaan tässä tilanteessa?
Minä ostan asunnon myyntihinnalla eli maksan koko myyntihinnan. Puoliso ei maksa mitään tässä vaiheessa. Asuntolainaa emme ota näillä näkymin, on kilpailutettu yms ja aika samoissa liikutaan rahoitusvastikkeen kanssa. Loppuasunto maksetaan puoliksi. Eli lopulta pitäisi tilanne olla se, että minä olen laittanut "käsirahaa" myyntihinnan verran ja kaikki loppu on yhteistä.
Miten turvata molempien näkökulmasta oma tilanne tuohon? Ostan siis asunnon myyntihinnalla kokonaan itse, mutta asunto on kuitenkin yhteinen. Jos erottaisiin 10 vuoden päästä niin tulkitaako se muka niin, että minä omistan asunnon kokonaan (myyntihinta + maksetut rahoitusvastikkeet)? Mikä olisi järkevää avopuolison kannalta, jotta myös hänen asema on turvattu? Kirjataanko se niin, että "Maija" osti 100 % ja "Mikko" 0 %. Voiko siihen laittaa merkinnän, että Mikkokin makselee sitten itselleen omaisuutta?
Vai pitäisikö minun ostaa esim. myyntihinta 199 000 e ja puolison 1 000 e (nämä on siis vaan esimerkkejä), jolloin puoliso maksaa toki varainsiirtoverot. Saako siihen merkinnän kauppakirjaan, että loput mitä maksellaan on yhteistä 50/50?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että minä perin paljon rahaa ja olen halukas ne iskemään asuntoon kiinni. Mies ei ole maksukyvytön todellakaan, olemme laskeneet tämän niin että hyvin selvitään rahoitusvastikkeesta + yhtiövastikkeesta siitäkin huolimatta, että korot voi nousta ja rahoitusvastike nousta. Olemme kilpailuttaneet monta pankkia ja kuluineen kaikkineen on käytännössä aika sama maksetaanko asuntolainaa vai talonyhtiön lainaa.
Ap
Nyt en ymmärrä miten pankki tähän liittyy. Eihän tuohon rahoitusvastikkeen osuuteen voi saada asuntolainaa. Näin on ainakin finanssivalvonta linjannut käsittääkseni.
Aina voi maksaa asunnon kerralla velattomaksi: olet velkaa pankille, maksat pelkkää hoitovastiketta. Tai sitten maksat pelkän myyntihinnan ja maksat hoitovastiketta JA rahoitusvastiketta, jolloin asuntolainaa pankille ei ole.
Ap
Saatko yksinäsi 300 000 € lainan?
En saa yksinään 300 000 e lainaa. Ehkäpä me tehdään tosiaan niin, että lasketaan vaan nuo prosentit mitä me lopulta omistetaan velattomasta hinnasta kumpikin ja jos asunto myydään ennen sitä niin mä saan ton myyntihinnan ja se loppuosa menee puoliksi. Menee näin vähiten säädöksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että minä perin paljon rahaa ja olen halukas ne iskemään asuntoon kiinni. Mies ei ole maksukyvytön todellakaan, olemme laskeneet tämän niin että hyvin selvitään rahoitusvastikkeesta + yhtiövastikkeesta siitäkin huolimatta, että korot voi nousta ja rahoitusvastike nousta. Olemme kilpailuttaneet monta pankkia ja kuluineen kaikkineen on käytännössä aika sama maksetaanko asuntolainaa vai talonyhtiön lainaa.
Ap
Nyt en ymmärrä miten pankki tähän liittyy. Eihän tuohon rahoitusvastikkeen osuuteen voi saada asuntolainaa. Näin on ainakin finanssivalvonta linjannut käsittääkseni.
Aina voi maksaa asunnon kerralla velattomaksi: olet velkaa pankille, maksat pelkkää hoitovastiketta. Tai sitten maksat pelkän myyntihinnan ja maksat hoitovastiketta JA rahoitusvastiketta, jolloin asuntolainaa pankille ei ole.
Ap
Kun lyhennysvapaa päättyy saattaa asunnon vastikekulut olla vaikkapa 5500 €? Kannattaa lukea huolella ne rahoitusvatikeen ehdot ja kuinka kauan rahoitusvastikkeen erä pysyy matalana.
Totta helvetissä ollaan laskettu niin, että meillä on rahaa maksaa vastikekulut ton parin vuoden lyhennysvapaan jälkeen :D. Ei ole 5500 e sentäs.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kun lyhennysvapaa päättyy saattaa asunnon vastikekulut olla vaikkapa 5500 €? Kannattaa lukea huolella ne rahoitusvatikeen ehdot ja kuinka kauan rahoitusvastikkeen erä pysyy matalana.
Totta helvetissä ollaan laskettu niin, että meillä on rahaa maksaa vastikekulut ton parin vuoden lyhennysvapaan jälkeen :D. Ei ole 5500 e sentäs.
Ap
Myös jos korot nousevat esimerkiksi 4 prosenttiin?
Se loppu on ihan teidän sopimusasia. Voit ottaa puolisoltasi vuokraa, eli hän vain maksaa asumisestaan sinulle saamatta omistusoikeutta. Tämä olisi ehkä helpointa. Toisaalta voitte myös sopia että hän ostaa sinulta jonkun tietyn osuuden, ja alkaa maksaa tätä velkaansa takaisin kuukausittain sopivissa erissä.
Kun puolisosi ei saa lainaa tuon 50 000 EUR verran mikä vaadittaisiiin, niin ehkä hänen kanssaan ei edes kannata harkita mitään yhteistalousmallia. Eli sinä maksat talon, puolisosi maksaa sinulle vuokraa on paras. Olettaen siis, että sinulla on varaa maksaa asuntovelka vaikka puoliso ottaisi ja jättäisi kesken leikin.
Tehkää avioehto, sinä maksat koko asunnon ja hän maksaa puolet hoitovastikkeesta. Puoliso säästää koko ajan, mutta esim. rahastoihin ja pörssiosakkeisiin. Eron tapahtuessa on helpompaa. Toisaalta yhteisen aunnon osalta on niin, että myös maksamaton puoliso saa käyttää asuntoa omanaan kuolemaansa saakka, jos sinä kuolisit. Toki hänen pitäisi maksaa vastikkeet siinä tapauksessa. Menisi aika monimutkaiseksi, mutta tokihan ne osuudet sitten voisi laskea erikseen, että mitä menee sinun suvulle ja mitä toisen suvulle, jos rintaperilliä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää avioehto, sinä maksat koko asunnon ja hän maksaa puolet hoitovastikkeesta. Puoliso säästää koko ajan, mutta esim. rahastoihin ja pörssiosakkeisiin. Eron tapahtuessa on helpompaa. Toisaalta yhteisen aunnon osalta on niin, että myös maksamaton puoliso saa käyttää asuntoa omanaan kuolemaansa saakka, jos sinä kuolisit. Toki hänen pitäisi maksaa vastikkeet siinä tapauksessa. Menisi aika monimutkaiseksi, mutta tokihan ne osuudet sitten voisi laskea erikseen, että mitä menee sinun suvulle ja mitä toisen suvulle, jos rintaperilliä ei ole.
Ei avioehtoa voi tehdä, jos ei ole avioliitossa.
Hei vielä yksi ajatus, sikäli että AP palaat tähän ketjuun.
Onkohan teille nyt käymässä niin, että te olette ostamassa liian kallista asuntoa? Koska jos poikaystävälläsi (?) ei ole säästöjä eikä hän pysty saamaan itse asuntolainaa niin käytännössä sinä olet ostamassa sen asunnon yksin.
Tarkoittaa sitä, että jos teidän yhtiölaina on esimerkiksi 200 000 euroa tai 300 000 euroa niin se on hirmuinen summa velkaa. Oletan, että te ette olisi saaneet yhdessä pankissa samaa määrää kuin taloyhtiöltä. Ja sille on varmasti syynsä, miksi te ette saisi samaa summaa asuntolainaa pankista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä ostat asunnon myyntihinnalla ja kuitenkin teillä jää loppuasunto maksamatta, vaikka ei tarvita asuntolainaa?
Ihan en nyt ymmärrä, että miten jää maksettavaa, jos asunto jo on maksettu.
Esimerkiksi: Velaton hinta 400 000 e, myyntihinta 100 000 e. Minä maksan heti itse omista rahoista ton 100 000 e. Meille jää 300 000 e asunnosta maksamatta ja tätä lyhennetään sitten rahoitusvastikkeella eli yhtiön lainalla ja tämä 300 000 e jaetaan tasan puoliksi.
Ap
No lasketaanpa. Asunnon hinta 400, josta sinä maksanut 100, eli 25%, ja loppu on 75% maksetaan puoliksi..
25+ 37,5 =62,5% ja 37,5%.
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäselvästi esitetty.
Tarkoitatko, että olette ostaneet uudiskohteen, josta sinä olet maksanut myyntihinnan (joka on usein vain 30-40 prosenttia asunnon velattomasta hinnasta eli todellisesta hinnasta) ja loput otatte yhtiölainaa, jota lyhennätte yhdessä? Sen nimi on rahoitusvastike mutta todellisuudessa se on sama kuin iso asuntolaina. Sitä vaan ei makseta pankille vaan rakentajalle.
Asunnonhan omistaa se, jonka nimissä se on. Ihan siitä riippumatta, miten se on maksettu. Jos haluatte asunnon omistuksen molempien nimiin, se pitää panna molempien nimiin.
Oletteko te naimisissa? Jos olette ja eroatte ilman avioehtoa, teidän kaikki omaisuutenne pannaan joka tapauksessa yhteen ja sen jälkeen se puolitetaan.
Jos olette avoliitossa, molemmat pitävät erossa oman omaisuutensa.
Helpointa varmaan olisi, että merkitsette asunnon omistuksen puoliksi ja puolisosi maksaa siitä puolet.
Olet väärässä, Rahoitusvastiketta maksetaan taloyhtiölle, ei rakentajalle, ja taloyhtiö on sitä vastaan ottanut pankkilainan, jota taloyhtiö hoitaa rahoitusvastikkeilla.
Merkitkää osakekirjaan omistus puoliksi ja tehkää keskinäinen velkakirja maksamastasi käsirahasta. Eli mikäli asunto myydään, sinun osuutesi saadusta myyntihinnasta on maksamasi käsiraha + 50% mahdollisesta voitosta. Avopuolisosi osuus 50% voitosta.
Velkakirjaan myös sama selvitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä ostat asunnon myyntihinnalla ja kuitenkin teillä jää loppuasunto maksamatta, vaikka ei tarvita asuntolainaa?
Esimerkiksi: Velaton hinta 400 000 e, myyntihinta 100 000 e. Minä maksan heti itse omista rahoista ton 100 000 e. Meille jää 300 000 e asunnosta maksamatta ja tätä lyhennetään sitten rahoitusvastikkeella eli yhtiön lainalla ja tämä 300 000 e jaetaan tasan puoliksi.
Ap
Laskette, mitkä ovat prosenttiosuudet KOKO velattomasta hinnasta, ja kirjaatte ne omistussuhteeksi. Tässä esimerkissä sinä omistaisit asunnosta 62,5% ja puolisosi 37,5%.
Laskelmasi ei ehkä reilu idea ap:n näkökulmasta:
Jos esim. ero tulee 5 v. kuluttua ja asunto myydään eteenpäin?
Asunnon arvo sillä hetkellä on se summa, mitä joku siitä maksaa, ei alkuperäinen velaton myyntihinta.
Jos saisivat myynnistä esim. 200 000, saisi ap noilla prosenttiosuuksilla 125 000, eli tienasi 25 000, avopuoliso saisi 75 000 nettoa.
Asunto kannattaisi merkitä yhteiseksi 50/50% ja maksetusta 100 000 keskinäinen velkakirja. Eli ap saa myyntisummasta maksamansa käsirahan takaisin, loppusumma jaetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No lasketaanpa. Asunnon hinta 400, josta sinä maksanut 100, eli 25%, ja loppu on 75% maksetaan puoliksi..
25+ 37,5 =62,5% ja 37,5%.
Jaat omaisuutta, joka on maksettu ehkä 20 v päästä ja oletuksella, että sen arvo tuolloin 400 00.
Entä jos avomies ilmoittaa ap:n maksettua ja allekirjoitettua tuon:
"Kiitti, mut tää meidän juttu olikin tässä. Mut, hei, jos sä haluut, voit muuttaa yksin meidän kämppään, kunhan maksat mun osuuden. Tai sit Ville töistä ois kiinostunu, vois ostaa sen kämpän sillä sadallatonnilla, siis sulle 62 500, mulle 37 500."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
NO EIIIIII. Silloinhan sä maksat asunnosta 250 000 ja puoliso vain 150 000 mutt puoliso omistaa yhtä paljon kuin sinä. 50/50 ja puoliso maksaa enemmän sitä rahoitusvastiketta koska muuten se saa aiheetonta hyötyä sen 50 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ainoastaan pankkilainan korkoja voi vähentää verotuksessa, yhtiölainan korkoja ei voi .
No sinulle 250k/400k ja miehellä 150k/400k osuus?
Huomaathan myös, että uudiskohteissa on usein yhtiövastike matala. Mutta se ei käytännössä pidä paikkaansa, vaan asukkaiden lisääntyessä ja taloyhtiön kulujen kasvaessa (joka vuosi) vastikekin nousee keskiverrolle tasolle.
Riippuu monesta asiasta, eikä selvää vastausta pysty antamaan. Tärkeä kysymys on esim. se, että oletteko naimisissa. Jos olette, eikä avioehtoa ole, omaisuus menee puoliksi erotessa. Lisäksi vaikuttaa se, miten lainamaksut jakaantuvat tulevaisuudessa. Oletteko esim. hankkimassa lapsia, siinä kotona pitempään matalilla tuloilla ja mies huolehtii lainasta?
Me ostimme aikoinaan miehen kanssa asunnon puoliksi 50/50. Minulla oli rahat käteisinä ja miehellä vanha laina. Toki huono diili minulle, jos olisimme heti eronneet. Olin kuitenkin monta vuotta kotona ja mies maksoi lainaansa ja elämisemme. Kun asunto oli velaton, omistimme sen yhteisesti ja minusta ihan reilua. Vaihdoimme isompaan, laina on puoliksi, mutta mies maksaa lainamenot. Minä puolestani maksan muut.