omituinen ihminen
En ymmärrä, miksi minusta tuntuu aina, että kaikki vihaavat minua. Lisäksi häpeän, jos koitan tehdä tai saavuttaa jotakin, sillä en ansaitse mitään, kun olen kuitenkin liian huono. Tuntuu vain siltä, että mun täytyisi tajuta pysyä poissa toisten tieltä, sillä olen niin hankala ja vaikea. Olen vain taakaksi muille. Tuntuu, että puheet, ilmeet ja eleet, eli kaikki, mitä teen on väärin. Siksi en juurikaan puhu mitään ja minua ahdistaa ihmisten parissa. Toisaalta läheisten ihmisten parissa olen iloinen, vitsikäs ja eloisa. Onko muita yhtä ristiriitaisia ihmisiä? Enkö osaa vain olla ihminen? Tekisi vain mieli sammuttaa aivotoiminta kokonaan niin pystyisin kerrankin olemaan rennosti ja normaali. Olen outo.
Kommentit (63)
Miksi olet niin epäileväinen ja et luota toisiin ihmisiin? Huonoja kokemuksia?
Omalla laillaanhan se on neuroottisuutta, jos kovasti keskittyy tarkkailemaan itseään, ja ahdistuneisuutta kun mollaa itseään ja stressaa.
Jos yhtään lohduttaa, niin lähes kaikilla on tuota ainakin pikkasen ja silloin tällöin, eli se on sinällään inhimillistä ja tavallistakin, ainakin siis pienessä mittakaavassa.
Täten oikeastaan kukaan muu kuin sinä itse ei tarkkaile sinua, toimiasi ja sanomisiasi - lähes kaikki ovat enemmän keskittyneitä tarkkailemaan omaa itseään. Voit melkein kuvitella kaikille ympärillä olevillesi ihmisille ihan samanlaiset ajatuskuplat mitä itselläsi on, vaikka nuo ihmiset vaikuttaisivat miten rennoilta ja itsevarmoilta tahansa. :) Jos ajatus naurattaa, hyvä, se auttaa rentoutumaan.
Täällä samanlainen. Huonoksi itsetunnoksi olen itse paikantanut tämän ongelman. Ja joo sama, että kaikkein läheisimpien (perhe, pari hyvää ystävää) kanssa onkin ihan rennosti ja on tosi kivaa hengailla niiden kanssa, mutta muiden kanssa mietin jatkuvasti, että muut pitää mua outona, en tiedä mistä asioista pitäisi jutella jne. Niin sitä on sitten eristäytynyt aika tehokkaasti ihmisistä.... :/ Kai se on sitä että tietää, että ne läheiset hyväksyy sut sellaisena kuin on, mutta jostain syystä muihin ihmisiin on vaikea luottaa, kun on niin huono itsetunto... Terapiaa suosittelen.