Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eutanasiaa ei sitten laillistettu. Kuka yllättyi?

Vierailija
04.05.2018 |

Asiasta päätettiin äänin 128–60, https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005667515.html
Eipä tullut minulle yllätyksenä ettei nuo pässit ymmärrä tuonkaan asian päälle mitään.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis "inhimillistä" kääntää katse pois ja laitta ovi kiinni. Emme sinua auta. Kohta et osaa apua pyytääkkään kun SSRI tekee sinusta kasvin.

Vierailija
102/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllättänyt mikä porukka äänesti kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Ääneni menee jatkossakin vasemmalle, he kun ymmärtävät normaalin ihmisen elämästä enemmän kuin todellisuudesta irtautuneet porvarit ja uskikset (ja porvariuskikset köh köh sipilä köh köh).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin lähinnä siitä ettei säädetty pakollista eutanasiaa työttömille, opiskelijoille jne. Olisi sopinut hallituksen linjaan.

Sinänsä peräpäästä ettei aloite mennyt läpi.

Vierailija
104/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiistai-iltana esitetyn Ajankohtaisen kakkosen mukaan yksi heistä on ollut Tapio-niminen suomalaismies, joka sairastui vuonna 2011 Amyotrofiseen lateraaliskeroosiin (ALS) eli Lou Gehrigin tautiin. Kysymyksessä on parantumaton motoneuronisairaus, joka rappeuttaa liikehermoja.

ALS:n pääasiallisia oireita ovat lihasten jäykkyys, lihasnykäykset, ja asteittain pahentuva lihasten heikentyminen niiden koon pienentyessä. Tämä johtaa vaikeuksiin puhumisessa, nielemisessä, liikkumisessa ja lopulta hengittämisessä. Sairaus ei vaikuta näköön, kuuloon, haju-, maku- eikä tuntoaistiin. Samoin sydän, verenkierto sekä ruoansulatus ja eritysjärjestelmät säilyvät vahingoittumattomina.

Kun sairaus on pitkälle edennyt, potilas ei kykene tekemään juuri mitään ilman ulkopuolista apua; jossain vaiheessa joudutaan tukeutumaan hengityskoneeseen, tarjoamaan potilaalle pillillä imettävää nestemäistä ruokaa tai antamaan ruoka PEG-letkun kautta ja auttamaan tätä kaikissa arkipäivän toimissa. Kuoleman aiheuttaa hengityslihasten heikkous.

Tuo mitä kirjoitit ALSista on totta. Mutta kun hengityslihaksisto lakkaa hiljalleen toimimasta, hiilidioksidi alkaa kertyä ja ihminen nukahtaa ennen kuolemaansa (hiilidiokaidinarkoosi). Toisaalta tämän nukahtamisen odottaminen on minusta kohtuutonta.

Olin eutanasian kannalla silloin, kun aloitin lääkiksen. Kantani on vahvistunut opintojeni aikana, kun valmistuminen lähestyy. Aiheesta on ollut juttua joillakin kursseilla, ja joillakin opiskelijoilla aihe on mennyt tunteisiin ja paljon. Jotkut ovat kovin kiihtyneet, kun keskustelua on ollut. Nämä kiihtyneet ovat olleet poikkeuksetta eutanasian vastustajia. Ihmeen paljon on PäiviRäsäsmäistä ajattelutapaa myös nuoremmilla ihmisillä. Tästä syystä olen oppinut pitämään mölyt mahassani asian tiimoilta. Onneksi vaaleissa saa äänestää ketä haluaa.

Ajattelen, että jos eutanasian suoritus on tulevaisuudessa osa lääkärin työtä, hoidan sen kuten minkä tahansa muunkin työhöni liittyvän asian. Mielestäni meidän tulee suojella työllämme elämää, mutta myös sen laatua. Se, miten potilas elämänlaatunsa kokee, on ratkaisevassa asemassa.

Laki tulisi säätää tarkoin: niille potilaille, joilla ei ole toivoa paremmasta. Laajat mielentilatutkimukset ja masennuksen hoito..vaikeaa on mutta toivottavasti joskus menee läpi.

Kaikki ALS potilaat eivät suinkaan kuole hiilidioksidinarkoosiin kuten edellä kauniisti esität vaan kauhuissaan ja tajuissaan tukehtuen omaan räkäänsä jää sylkeensä kuten oma äitini. Hänen toivomuksena oli kuolla unessa ja esitin hoitavalle lääkärille toivomuksen että hänet sedatoitaisiin propofolilla / midatsolaamilla viime päivikseen kun kuolema oli lähellä ja muuta ei voinut kuin imeä sylkeä ja limaa kurkusta. Ei onnistunut ei sellaista hoitoa kuulemma voi toteuttaa kotona (kas potilashan voi vaikka kuolla 😂) eikä sillä paikkakunnalla ollut eikä ole saattohoitoon erikoistunutta yksikköä. Näin hyvin on asiat Suomessa. Tuhannet kuolee Suomessa edelleen kärsien.

Vierailija
105/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiistai-iltana esitetyn Ajankohtaisen kakkosen mukaan yksi heistä on ollut Tapio-niminen suomalaismies, joka sairastui vuonna 2011 Amyotrofiseen lateraaliskeroosiin (ALS) eli Lou Gehrigin tautiin. Kysymyksessä on parantumaton motoneuronisairaus, joka rappeuttaa liikehermoja.

ALS:n pääasiallisia oireita ovat lihasten jäykkyys, lihasnykäykset, ja asteittain pahentuva lihasten heikentyminen niiden koon pienentyessä. Tämä johtaa vaikeuksiin puhumisessa, nielemisessä, liikkumisessa ja lopulta hengittämisessä. Sairaus ei vaikuta näköön, kuuloon, haju-, maku- eikä tuntoaistiin. Samoin sydän, verenkierto sekä ruoansulatus ja eritysjärjestelmät säilyvät vahingoittumattomina.

Kun sairaus on pitkälle edennyt, potilas ei kykene tekemään juuri mitään ilman ulkopuolista apua; jossain vaiheessa joudutaan tukeutumaan hengityskoneeseen, tarjoamaan potilaalle pillillä imettävää nestemäistä ruokaa tai antamaan ruoka PEG-letkun kautta ja auttamaan tätä kaikissa arkipäivän toimissa. Kuoleman aiheuttaa hengityslihasten heikkous.

Tuo mitä kirjoitit ALSista on totta. Mutta kun hengityslihaksisto lakkaa hiljalleen toimimasta, hiilidioksidi alkaa kertyä ja ihminen nukahtaa ennen kuolemaansa (hiilidiokaidinarkoosi). Toisaalta tämän nukahtamisen odottaminen on minusta kohtuutonta.

Olin eutanasian kannalla silloin, kun aloitin lääkiksen. Kantani on vahvistunut opintojeni aikana, kun valmistuminen lähestyy. Aiheesta on ollut juttua joillakin kursseilla, ja joillakin opiskelijoilla aihe on mennyt tunteisiin ja paljon. Jotkut ovat kovin kiihtyneet, kun keskustelua on ollut. Nämä kiihtyneet ovat olleet poikkeuksetta eutanasian vastustajia. Ihmeen paljon on PäiviRäsäsmäistä ajattelutapaa myös nuoremmilla ihmisillä. Tästä syystä olen oppinut pitämään mölyt mahassani asian tiimoilta. Onneksi vaaleissa saa äänestää ketä haluaa.

Ajattelen, että jos eutanasian suoritus on tulevaisuudessa osa lääkärin työtä, hoidan sen kuten minkä tahansa muunkin työhöni liittyvän asian. Mielestäni meidän tulee suojella työllämme elämää, mutta myös sen laatua. Se, miten potilas elämänlaatunsa kokee, on ratkaisevassa asemassa.

Laki tulisi säätää tarkoin: niille potilaille, joilla ei ole toivoa paremmasta. Laajat mielentilatutkimukset ja masennuksen hoito..vaikeaa on mutta toivottavasti joskus menee läpi.

Kaikki ALS potilaat eivät suinkaan kuole hiilidioksidinarkoosiin kuten edellä kauniisti esität vaan kauhuissaan ja tajuissaan tukehtuen omaan räkäänsä jää sylkeensä kuten oma äitini. Hänen toivomuksena oli kuolla unessa ja esitin hoitavalle lääkärille toivomuksen että hänet sedatoitaisiin propofolilla / midatsolaamilla viime päivikseen kun kuolema oli lähellä ja muuta ei voinut kuin imeä sylkeä ja limaa kurkusta. Ei onnistunut ei sellaista hoitoa kuulemma voi toteuttaa kotona (kas potilashan voi vaikka kuolla 😂) eikä sillä paikkakunnalla ollut eikä ole saattohoitoon erikoistunutta yksikköä. Näin hyvin on asiat Suomessa. Tuhannet kuolee Suomessa edelleen kärsien.

Ja tämä tukehtuminen räkään pätee usein bulbaaripareesi muotoisessa ALS-taudissa

Vierailija
106/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on passiivinen eutanasia käytössä vanhusten ns. "hoiva"paikoissa. Huono hoito, ruoka, liian vähäinen henkilöstömitoitus, liikalääkitys, virikkeiden puute. Kotihoidosta puhumattakaan. Parempi olisi laillistaa oikea eutanasia, ihmiset saisivat kuolla arvokkaasti, itse haluamallaan tavalla ja ajallaan. Ilman makuutusta näiden voittoa tavoittelevien, ahneiden ja kalliiden hoitosäilytyspaikkojen armoilla, vaipat housuissa, kielitaidottomien ja välinpitämättömien ns. hoitajien armoilla.

Vanhuksia ei pidä tappaa, vaan hoitaa ja huolehtia heistä kunnolla. He ovat tämän maan rakentaneet meille ja ansaitsevat kunnollisen ja turvallisen vanhuuden ilmam eutanasiaa-ehdotuksia sukulaisten puolelta.

Vierailija
107/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin sairaaloissa jo käytännössä tehdään kvasieutanasiaa, aivan terminaalivaiheessa oleville potilaille annetaan morfiinia joka käytännössä jouduttaa kuolemaa koska se lamauttaa yleensä jo muutenkin vaikeaa hengitystä. Olen seurannut muutamaa sukulaisen poismenoa kuolinvuoteen vieressä sairaalassa. Viimeisillä kerroilla jo tiesi mitä se tarkoittaa kun hoitaja tulee kysymään onko kaikki hyvin ja tarvitsee potilas lisää "lääkettä", jota sitten annetaan jos on hengitysvaikeuksia tms.

Samaa olen kuullut että kuolemassa oleville potilaille määrätään morfiinia sellaisia annoksia että siihen kuolee. Hyvä niin, mutta tämän pitäisi olla myös laillista.

Ei sitä morfiinia tappavia annoksia anneta, mutta se edistää kuolemaa.

Siinä on se fundamentaali ero että terve ihminen saisi vain hetkellisen tripin niistä annoksista mitä kuolevalle annetaan eikä kuolisi. Kuolemansairas ihminen pääsee kivuista eikä tunne hengitysvaikeuksia mutta itse kuolema, joka jokatapauksessa on väistämätön, tulee hieman nopeammin.

Siitä on vielä matkaa siihen että aletaan aktiivisesti surmata ihmisiä tietyllä kellonlyömällä, vaikkakin kyseisen ihmisen pyynnöstä.

Kyllä kuule annettaan sellaisia annoksia että jokainen ammattilainen tietää että hengitys pysähtyy.

Jos tiesät näin tapahtuneen, tee rikosilmoitus. On Suomessa laitonta.

Olen työskennellyt saattohoidossa kohta 15 vuotta. Opioideja annetaan kivun lievittämisen lisäksi myös hengenahdistukseen. Ei nopeuta kuolemaa, mutta helpottaa oloa. Jos hyvää saattohoitoa olisi saatavilla kattavasti ympäri Suomen, niin uskon, että eutanasian kannattajat vähenisi rajusti. Olen usean potilaan ja omaisen kanssa keskustelut aiheesta ja kun oireita sadaan levitettyä ja saavutetaan luottamus, niin pelot ja puheet eutanasiasta vähenevät tai loppuvat yleensä kokonaan. Käytössä on myös palliatiivinen sedaatio kaikista hankalimmissa tapauksissa.

Vierailija
108/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin sairaaloissa jo käytännössä tehdään kvasieutanasiaa, aivan terminaalivaiheessa oleville potilaille annetaan morfiinia joka käytännössä jouduttaa kuolemaa koska se lamauttaa yleensä jo muutenkin vaikeaa hengitystä. Olen seurannut muutamaa sukulaisen poismenoa kuolinvuoteen vieressä sairaalassa. Viimeisillä kerroilla jo tiesi mitä se tarkoittaa kun hoitaja tulee kysymään onko kaikki hyvin ja tarvitsee potilas lisää "lääkettä", jota sitten annetaan jos on hengitysvaikeuksia tms.

Samaa olen kuullut että kuolemassa oleville potilaille määrätään morfiinia sellaisia annoksia että siihen kuolee. Hyvä niin, mutta tämän pitäisi olla myös laillista.

Siinä on se fundamentaali ero että terve ihminen saisi vain hetkellisen tripin niistä annoksista mitä kuolevalle annetaan eikä kuolisi. Kuolemansairas ihminen pääsee kivuista eikä tunne hengitysvaikeuksia mutta itse kuolema, joka jokatapauksessa on väistämätön, tulee hieman nopeammin.

Siitä on vielä matkaa siihen että aletaan aktiivisesti surmata ihmisiä tietyllä kellonlyömällä, vaikkakin kyseisen ihmisen pyynnöstä.

Kyllä kuule annettaan sellaisia annoksia että jokainen ammattilainen tietää että hengitys pysähtyy.

Olen työskennellyt saattohoidossa kohta 15 vuotta. Opioideja annetaan kivun lievittämisen lisäksi myös hengenahdistukseen. Ei nopeuta kuolemaa, mutta helpottaa oloa. Jos hyvää saattohoitoa olisi saatavilla kattavasti ympäri Suomen, niin uskon, että eutanasian kannattajat vähenisi rajusti. Olen usean potilaan ja omaisen kanssa keskustelut aiheesta ja kun oireita sadaan levitettyä ja saavutetaan luottamus, niin pelot ja puheet eutanasiasta vähenevät tai loppuvat yleensä kokonaan. Käytössä on myös palliatiivinen sedaatio kaikista hankalimmissa tapauksissa.

Ilmeisesti nämä on rikkaiden etuoikeuksia muutenkin mukavan elämän jälkeen, ja köyhät saa maailman tappiin tukehtua paniikissa omaan räkäänsä.

Vierailija
109/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi "passiivinen eutanasia" on täysin harhaan johtava. Eutanasia on aina aktiivinen toimenpide, joka johtaa suoraan ihmisen kuolemaan.

Muistakaa, että Suomessa saa kieltäytyä kaikesta hoidosta. Jos ei halua peg-letkuja, nml, hengityskonetta tms. Hoitotahdolla sen voi kieltää.

Vierailija
110/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti nämä on rikkaiden etuoikeuksia muutenkin mukavan elämän jälkeen, ja köyhät saa maailman tappiin tukehtua paniikissa omaan räkäänsä.

Tämä on ihan julkisellakin mahdollista. Hoidetaan kaikki samalla tavalla. Näin hyvin vain ei Suomessa kaikkialla ole. Jos kaikille olisikin tarjolla samanlaista hoitoa, niin tilanne olisi ihan toinen. Onneksi myös saattohoitolakia ollaan tekemässä.

Vierailija
111/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan julkisellakin mahdollista. Hoidetaan kaikki samalla tavalla. Näin hyvin vain ei Suomessa kaikkialla ole. Jos kaikille olisikin tarjolla samanlaista hoitoa, niin tilanne olisi ihan toinen. Onneksi myös saattohoitolakia ollaan tekemässä.

Ei ole eikä tule. Kauanko tästäkin on jo puhuttu ja jeesusteltu uskovaisten taholta ja edelleen ihminen voi joutua kärsimään epäinhimillisesti viikkotolkulla.

Vierailija
112/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle Könkkölä, vammaisaktivisti ja yhteiskunnallinen vaikuttaja on tästä puhunut: "eutanasiaa toivotaan aina ryhmille joihin itse ei kuuluta".

Jo nyt passiivinen eutanasia riistää hengen yli 65-vuotiailta, ei tutkita julkisella.

Vierailija
113/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on passiivinen eutanasia käytössä vanhusten ns. "hoiva"paikoissa. Huono hoito, ruoka, liian vähäinen henkilöstömitoitus, liikalääkitys, virikkeiden puute. Kotihoidosta puhumattakaan. Parempi olisi laillistaa oikea eutanasia, ihmiset saisivat kuolla arvokkaasti, itse haluamallaan tavalla ja ajallaan. Ilman makuutusta näiden voittoa tavoittelevien, ahneiden ja kalliiden hoitosäilytyspaikkojen armoilla, vaipat housuissa, kielitaidottomien ja välinpitämättömien ns. hoitajien armoilla.

Vanhuksia ei pidä tappaa, vaan hoitaa ja huolehtia heistä kunnolla. He ovat tämän maan rakentaneet meille ja ansaitsevat kunnollisen ja turvallisen vanhuuden ilmam eutanasiaa-ehdotuksia sukulaisten puolelta.

Miksi vajukki kuvittelet, että sukulaiset olisivat eutanasiaa ehdottelemassa? Sinäkö mummoillesi ja vaareillesi olet tarjonnut käsiaseita ja huumeita itsemurhaa varten? Millainen imbesilli oikein olet?

Ja mitä sitten, jos joku onkin niin helkkarin typerä, että ehdottelee eutanasiaa? Eihän se eroa mitenkään siitä, että ehdottaa itsemurhaa nyt. Tietääpähän vanhus, kenet voi jättää testamentistaan pois.

Vierailija
114/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuossa on se puoli, että kuka sitten olisi valmis sen kuoleman tekemään?

Sinällään kannatan kyllä eutanasiaa, mutta olisiko se sitten millainen taakka asiasta päättävälle/sen suorittavalle hoitohenkilölle.

Lähtökohtaisesti se eutanasiaan hakeutuva henkilö on sen kuoleman valmis tekemään, ei niin konkreettisesti (ja lopullisesti) koske muita henkilöitä.

Vierailija
115/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä, että joku voi kuvitella, ettei muka halukkaita eutanasian suorittajia löytyisi. Minä tekisin sitä vaikka täysin ilman palkkaa vapaaehtoisesti, kun saanhan siitä sentään sen hyvän mielen, kun olen auttanut toisen pois kivuistaan.

Vierailija
116/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä, että omaisesi olisi supersairas ja pyytäisi sinua ampumaan hänet hengiltä? Tekisitkö se, haluaisitko elää se tunnollasi? En usko, että kukaan terveydenhuollon henkilöstöstäkään haluaa.

Eutanasiassa ei terveydenhuollon henkilöstön tarvitse apua potilaita haulikolla. Siihen tarvittaisiin myös aseenkantolupa. Eutanasia tapahtuu lääkehoidolla ja potilaan on mahdollista ottaa lääke itse. Tarkennan vielä, että potilaalle, vaikka hänellä olisikin aseenkantolupa, ei anneta haulikkoa.

Vierailija
117/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta saattohoidossa ja mitään et ole oppinut, järkyttävä asenne. Olen nähnyt useamman tapauksen läheltä ja ei toivo sitä kipua ja kärsimystä kenellekään. Jopa morfiinia ja kipupumppua arasteltiin turhaan ja viivyttelystä ei ollut hyötyä kuin henkilökunnan henkilökohtaiseen harkintaan eli suomeksi vatvomiseen. Ettei nyt liian vahvaa liian aikaisin, älytöntä turhaa tuskaa. Jos potilas ja jopa omaiset ovat valmiita käsittelemään ja kohtaamaan kuoleman niin mitä sitä oikeastaan tarvitsee lupia edes kysellä täysin sivullisilla hoitohenkilöiltä. Silloin kun on täysin selvää, että mitään toivoa ei ole. Tähän täytyisi olla potilaan lääkärin valvonnassa tekemä hoitotahto, ruksi kohtaan eutanasia. That's it.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan