Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eutanasiaa ei sitten laillistettu. Kuka yllättyi?

Vierailija
04.05.2018 |

Asiasta päätettiin äänin 128–60, https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005667515.html
Eipä tullut minulle yllätyksenä ettei nuo pässit ymmärrä tuonkaan asian päälle mitään.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=7&ist…

Tiedot äänestyksestä, kuka äänesti mitä jne.

Yksikään noista JAA-äänen antaneista eutanasiaa vastustavista ei tule koskaan saamaan ääntäni vaaleissa. Sairasta ja ihmisarvoa halveksivaa porukkaa.

Sitä melkein toivoo, että joku niistä kohtaisi sellaisen lopun, jossa eutanasia olisi ollut paljon armeliaampaa kuin ns. luonnollinen loppu.

Vierailija
82/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia asiana ookoo, ei elukankaan voi antaa kitua. Mutta ois ny luullu, että hallitus riemumielin... Ehkäpä odotamme vain parempaa. Tapporaha kaikista kokooomuksen non-ihanneihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron tosi tarinan tädistäni; hänen kuolemansa oli kauhea 2-viikon hengitys vaikeus ja ei todellakaan saanut mitään morfiinia. Haukkoi kuin kala kuivalla maalla 2-viikkoa!

Tuollainen pitkittynyt kuolema, jossa loppuajat ei saa kunnolla henkeä ja joutuu kärsimään superahdistuneena, on kyllä niin pahin painajainen. 

Tuo haukkova hengitys tulee itse asiassa melkein jokaiselle, joka ei ihan äkkikuolemaa koe. Kuuluu vaan elintoimintojen hiipumiseen, kaikki hidastuu, ennen loppua.

Vierailija
84/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on se MINUN usko ja MINUN vakaumus ja MINÄMINÄMINÄ. Kiitos tästäkin itsekkäät kakkapäät.

Vierailija
85/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitäänpä, että omaisesi olisi supersairas ja pyytäisi sinua ampumaan hänet hengiltä? Tekisitkö se, haluaisitko elää se tunnollasi? En usko, että kukaan terveydenhuollon henkilöstöstäkään haluaa.

Vierailija
86/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tee se itse-eutanasiat siis jatkukoon. Toivottavasti siten, ettei haittaa sivullisia (junan alle menijät, nokkakolariin päätyvät jne).

Toki niille eutanasiaklinikoillekin pääsee, mikäli on riittävästi rahaa toteuttaa tämä vaihtoehto.

Junan alle menijät ja väärälle kaistalle "tuntemattomasta syystä" hairahtuneet ovat yleensä aina muuten terveitä mutta mieleltään sairaita, masentuneita.

He tarvitsevat hoitoa ja tukkea, eivät piikkiä.

Moni vanhuskin on masentunut ja toivoo kuolemaa.

Vierailija
87/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä, että omaisesi olisi supersairas ja pyytäisi sinua ampumaan hänet hengiltä? Tekisitkö se, haluaisitko elää se tunnollasi? En usko, että kukaan terveydenhuollon henkilöstöstäkään haluaa.

Toisen ihmisen ampuminen on laitonta, minkä lisäksi ampuminen on melko "graafista" (veri lentää tms). Ei voi verrata lääkekuolemaan.

Kyllä varmasti löytyy terveydenhuollon henkilöstöstä ihmisiä, jotka haluavat lopettaa toisen ihmisen kärsimyksen. Jos olisin itse lääkäri/hoitaja, olisin siihen ehdottomasti valmis.

Vierailija
88/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiaa tarjotaan monentyyppisille tapauksille. Lähipiirissäni on erittäin vaikeasti kehitysvammainen tyttö, joka selvästi kärsii paljon mutta ei siis pysty koskaan oppimaan puhumaan tai kävelemään tai oikeastaan mitään. Luulen, että hänen vanhempansa olisivat halunneet eutanasialain voimaan.

Laki ei olisi koskenut lapsia, eikä niitä jotka eivät pysty itse oikeustoimikelpoisesti ilmaisemaan tahtoaan...

Kauheaa! Esim syöpä tai muu sairaus saa raadella ja tuottaa kamalaa tuskaa lapselle tai teinille, ja hänen on vain kärsittävä?

No sitten en minäkään kannata lakia.

Vierailija
89/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 2-viikkoa henkeä haukkoen on liian pitkä aika.

Vierailija
90/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyvä että sivistysmaa ei ala murhaamaan ihmisiä näiden pyynnöstä. Kuolema kyllä tulee ihan itsestäänkin, kukaan ei ole vielä tänne jäänyt.

Mun mielestä tämä ajattelutapa näyttää, miten kauas luonnosta ja ihmisyyden perusteista ollaan ajauduttu. Kuolemaa ei nähdä enää osana elämää, vaan suunnilleen jonain kamalana mörkönä, jota jokaisen tulisi ensisijaisesti yrittää paeta. Ei kaikki halua paeta. Ei kaikki näe kuolemaa samassa valossa. Kyllä ihmisen tulisi kyetä päättää, milloin on aika lähteä, jos tuo päätös vain on mahdollinen. Eihän kituvia eläimiäkään pidetä elossa siksi koska näin sen nyt vain pitää mennä.

Vierailija
91/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ampuisi, mutta olisin kyllä valmis antamaan muuta hyväksytttyä kuolinapua kenelle tahansa, joka olisi siihen oikeutettu ja se siis olisi laillista. En tuntisi omantunnon tuskia, päinvastoin, olisin kiitollinen, että saatoin auttaa jotain ihmistä pääsemään esim. suurista tuskista ja ahdistuksesta. Tuntisin omantunnon tuskaa, jos jättäisin ihmisen kitumaan, vaikka voisin auttaa hänet kuolemaan. 

Olen aivan varma, että kuolinapuun löytyisi vapaaehtoisia, eikä ketään siihen pitäisikään pakottaa. Tekeehän hoitohenkilökunta aborttejakin. Enemmän minä siitä tuntisin omantunnon kolkutusta. 

Vierailija
92/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo uskovaiset voi olla noin itsekkäitä??? Aina kun on kyse jostain, millä halutaan parantaa heikomman asemaa, uskovaiset vastustaa ja näin on ollut kautta aikojen. Olipa kyse lapsista, naisista, kärsivistä sairaista, homoista...aina siellä on uskovaiset vastustamassa. 

Vierailija
93/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma, että kuolinapuun löytyisi vapaaehtoisia, eikä ketään siihen pitäisikään pakottaa. Tekeehän hoitohenkilökunta aborttejakin. Enemmän minä siitä tuntisin omantunnon kolkutusta. 

Jep.

Iltasanoman artikkeli Ajankohtaisesta kakkosesta vuodelta 2015:

Tiistai-iltana esitetyn Ajankohtaisen kakkosen mukaan yksi heistä on ollut Tapio-niminen suomalaismies, joka sairastui vuonna 2011 Amyotrofiseen lateraaliskeroosiin (ALS) eli Lou Gehrigin tautiin. Kysymyksessä on parantumaton motoneuronisairaus, joka rappeuttaa liikehermoja.

Tapion kohdalla tauti eteni nopeasti ja hän halusi saada eutanasian. Hän hakeutui Sveitsissä sijaitsevalle Dignitas-klinikalle, joka auttaa ihmisiä avustetun itsemurhan tekemisessä. Tapion mukana Sveitsiin matkusti tämän Kaarina-vaimo, joka oli miehensä tukena, kun hänelle annettiin elintoiminnot lamauttava lääkeannos.

– Tapion sairaus lähti etenemään niin hurjaa vauhtia, että hänen päätöksensä oli helppo hyväksyä. Hän ei ollut pystynyt liikuttamaan pitkään aikaan itseään, Kaarina kertoi Ajankohtaiselle kakkoselle.

Dignitaksessa Tapion oli otettava itse rauhoittava lääke. Vasta tämän jälkeen klinikalla toimivat vapaaehtoiset antoivat lamauttavan lääkkeen.

– Ei siinä kauaa kestänyt, kun hän nukahti pöydän ääreen. Tapiolle se oli helppo lähtö. Tämä oli se, mitä hän toivoi ja halusi, Kaarina totesi.

Kaarina peräänkuuluttaa eutanasian sallimista myös Suomessa.

– Ei kenenkään pitäisi joutua tällaiseen tilanteeseen, Kaarina sanoo viitaten siihen, että hänen kuolemansairas ja lähes liikkumiskyvytön miehensä joutui hakemaan apua elämänsä päättämiseen tuhansien kilometrien päästä kotimaastaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001033396.html

En ymmärrä miksei ihmiselle voi sallia lähtöä silloin kun hän itse haluaa niin kuin tuossakin tapauksessa.

Vierailija
94/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on passiivinen eutanasia käytössä vanhusten ns. "hoiva"paikoissa. Huono hoito, ruoka, liian vähäinen henkilöstömitoitus, liikalääkitys, virikkeiden puute. Kotihoidosta puhumattakaan. Parempi olisi laillistaa oikea eutanasia, ihmiset saisivat kuolla arvokkaasti, itse haluamallaan tavalla ja ajallaan. Ilman makuutusta näiden voittoa tavoittelevien, ahneiden ja kalliiden hoitosäilytyspaikkojen armoilla, vaipat housuissa, kielitaidottomien ja välinpitämättömien ns. hoitajien armoilla.

Vierailija
95/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan yllättynyt, varsinkaan tässä tilateessa, jossa lestadiolaispuolueella on eniten kansanedustajia. Ylipäätään tämä aloite tuli aivan liian aikaisin nykyisille asenteille. Ehkä joskus 10-15 vuoden päästä voisi yrittää uudestaan, kun eduskunta on nuorentunut riittävästi ja tukijussilestadiolaispuoluekaan ei enää (ainakaan toivottavasti) ole lähellekään nykyisen kokoinen.

Vierailija
96/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiistai-iltana esitetyn Ajankohtaisen kakkosen mukaan yksi heistä on ollut Tapio-niminen suomalaismies, joka sairastui vuonna 2011 Amyotrofiseen lateraaliskeroosiin (ALS) eli Lou Gehrigin tautiin. Kysymyksessä on parantumaton motoneuronisairaus, joka rappeuttaa liikehermoja.

ALS:n pääasiallisia oireita ovat lihasten jäykkyys, lihasnykäykset, ja asteittain pahentuva lihasten heikentyminen niiden koon pienentyessä. Tämä johtaa vaikeuksiin puhumisessa, nielemisessä, liikkumisessa ja lopulta hengittämisessä. Sairaus ei vaikuta näköön, kuuloon, haju-, maku- eikä tuntoaistiin. Samoin sydän, verenkierto sekä ruoansulatus ja eritysjärjestelmät säilyvät vahingoittumattomina.

Kun sairaus on pitkälle edennyt, potilas ei kykene tekemään juuri mitään ilman ulkopuolista apua; jossain vaiheessa joudutaan tukeutumaan hengityskoneeseen, tarjoamaan potilaalle pillillä imettävää nestemäistä ruokaa tai antamaan ruoka PEG-letkun kautta ja auttamaan tätä kaikissa arkipäivän toimissa. Kuoleman aiheuttaa hengityslihasten heikkous.

Vierailija
97/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kaikki on vain järkyttävän surullista. En voi käsittää eutanasian vastustajien kantaa, miten he mieluummin valitsevat toiselle ihmiselle pitkän kärsimyksen, kauniin pois pääsyn sijasta?! Aivan käsittämätöntä! Toivottavasti joskus tajuavat henkilökohtaisesti, mitä heidän päätöksensä oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
98/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten malttia siihen ALS-potilaiden mukaan vetämiseen. Olen hoitanut moniakin ja heitä, sattumaltako, yhdisti elämisen halu. Kaikki voitava tehtiin. Toki on varmaan poikkeuksia, mutta aika moni haluaa elää niin pitkään, kuin päiviä suodaan.

Vierailija
99/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ALS:n pääasiallisia oireita ovat lihasten jäykkyys, lihasnykäykset, ja asteittain pahentuva lihasten heikentyminen niiden koon pienentyessä. Tämä johtaa vaikeuksiin puhumisessa, nielemisessä, liikkumisessa ja lopulta hengittämisessä. Sairaus ei vaikuta näköön, kuuloon, haju-, maku- eikä tuntoaistiin. Samoin sydän, verenkierto sekä ruoansulatus ja eritysjärjestelmät säilyvät vahingoittumattomina.

Kun sairaus on pitkälle edennyt, potilas ei kykene tekemään juuri mitään ilman ulkopuolista apua; jossain vaiheessa joudutaan tukeutumaan hengityskoneeseen, tarjoamaan potilaalle pillillä imettävää nestemäistä ruokaa tai antamaan ruoka PEG-letkun kautta ja auttamaan tätä kaikissa arkipäivän toimissa. Kuoleman aiheuttaa hengityslihasten heikkous.

Tuo mitä kirjoitit ALSista on totta. Mutta kun hengityslihaksisto lakkaa hiljalleen toimimasta, hiilidioksidi alkaa kertyä ja ihminen nukahtaa ennen kuolemaansa (hiilidiokaidinarkoosi). Toisaalta tämän nukahtamisen odottaminen on minusta kohtuutonta.

Olin eutanasian kannalla silloin, kun aloitin lääkiksen. Kantani on vahvistunut opintojeni aikana, kun valmistuminen lähestyy. Aiheesta on ollut juttua joillakin kursseilla, ja joillakin opiskelijoilla aihe on mennyt tunteisiin ja paljon. Jotkut ovat kovin kiihtyneet, kun keskustelua on ollut. Nämä kiihtyneet ovat olleet poikkeuksetta eutanasian vastustajia. Ihmeen paljon on PäiviRäsäsmäistä ajattelutapaa myös nuoremmilla ihmisillä. Tästä syystä olen oppinut pitämään mölyt mahassani asian tiimoilta. Onneksi vaaleissa saa äänestää ketä haluaa.

Ajattelen, että jos eutanasian suoritus on tulevaisuudessa osa lääkärin työtä, hoidan sen kuten minkä tahansa muunkin työhöni liittyvän asian. Mielestäni meidän tulee suojella työllämme elämää, mutta myös sen laatua. Se, miten potilas elämänlaatunsa kokee, on ratkaisevassa asemassa.

Laki tulisi säätää tarkoin: niille potilaille, joilla ei ole toivoa paremmasta. Laajat mielentilatutkimukset ja masennuksen hoito..vaikeaa on mutta toivottavasti joskus menee läpi.

Vierailija
100/117 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Iltasanoman artikkeli Ajankohtaisesta kakkosesta vuodelta 2015:

Tapion kohdalla tauti eteni nopeasti ja hän halusi saada eutanasian. Hän hakeutui Sveitsissä sijaitsevalle Dignitas-klinikalle, joka auttaa ihmisiä avustetun itsemurhan tekemisessä. Tapion mukana Sveitsiin matkusti tämän Kaarina-vaimo, joka oli miehensä tukena, kun hänelle annettiin elintoiminnot lamauttava lääkeannos.

– Tapion sairaus lähti etenemään niin hurjaa vauhtia, että hänen päätöksensä oli helppo hyväksyä. Hän ei ollut pystynyt liikuttamaan pitkään aikaan itseään, Kaarina kertoi Ajankohtaiselle kakkoselle.

Dignitaksessa Tapion oli otettava itse rauhoittava lääke. Vasta tämän jälkeen klinikalla toimivat vapaaehtoiset antoivat lamauttavan lääkkeen.

– Ei siinä kauaa kestänyt, kun hän nukahti pöydän ääreen. Tapiolle se oli helppo lähtö. Tämä oli se, mitä hän toivoi ja halusi, Kaarina totesi.

Kaarina peräänkuuluttaa eutanasian sallimista myös Suomessa.

– Ei kenenkään pitäisi joutua tällaiseen tilanteeseen, Kaarina sanoo viitaten siihen, että hänen kuolemansairas ja lähes liikkumiskyvytön miehensä joutui hakemaan apua elämänsä päättämiseen tuhansien kilometrien päästä kotimaastaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001033396.html

En ymmärrä miksei ihmiselle voi sallia lähtöä silloin kun hän itse haluaa niin kuin tuossakin tapauksessa.

Tuossa esimerkissä kerrottanee toimittaja Tapio Pekolasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän