Mikä on pahin moka, minkä olet tehnyt töissä?
Itse mokasin pahemman kerran tänään (tai no parina viime päivänä). Tein yhtä isoa projektia kolme kokonaista työpäivää ja tänään pomoni tuli katsomaan miten minulla menee. Olen kuulemman tehnyt kaiken ihan väärin ja kolmen päivän urakka on ollut periaatteessa turha. Pomo vihainen ja minua itkettää.
Heittäkää vähän vertaistukea kertomalla omia mokianne!
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin väärälle potilaalle väärää lääkettä. Tai oikeastaan kahden lääkkeet menivät sekaisin. Kummalekaan ei koitunut mitään mutta vointia tuli seurata tarkemmin ja tiiviimmin.
Mietin alan vaihtoa. Nyt kyse oli toki vahvoista lääkkeistä mutta ei noista henki mene. Mutta joskus käsissä on niin vahvoja aineita että pelottaa jopa. Tuntuu välillä kohtuuttomalta kestää painetta "kuoleekohan joku minun tekemisiini". Ja hoitotyössä me emme saa virheitä tehdä. Tuntuu kohtuuttomalta että meidän pitäisi olla yli-ihmisiä, joille inhimillistä virhettä ei saa tapahtua.
Viimeisern lauseeseesi:
Teidän työssä ne inhimilliset mokat voivat maksaa potilaan hengen, joten siinä varmaan "pieni" syy siihen, ettei juuri teidän työssä niitä mokia saisi tapahtua.Joo, mutta tuollaisen vastuun pitäisi näkyä palkassa ettei perheen elättääkseen joudu tekemään tuplavuoroja ja lisäkeikkoja, em. eivät ainakaan lisää työhyvinvointia tai keskittymistä työssä.
Höpsistä nyt taas. Lääkäreille maksetaan hyvin, mutta ahneuksissaan tekevät yksityisellä lisää.
Lääkäreille pitäisi säätää laki 5 vuoden pakkotyöskentelystä julkisella, muutoin oikeudet harjoittaa ammattia Suomessa perutaan.
Tajuatko ollenkaan minkälainen lääkäripula monella erikoisalalla on? Jos lääkärit tekisivät vain ihan perus työaikaa niin paljon jäisi potilaita ilman hoitoa tai jonot kasvaisi entisestään.
Olin juuri aloittanut työt valmistumisen jälkeen alallani kesäsijaisena. Minulle sanottiin että mikäli laitteisiin tulee vikaa, täytyy soittaa huoltomiehelle. Joka tulee toiselta puolen Suomea, koska oman kaupungin huoltomies on kesälomalla. No, tuli vikaa, ja soitin. Huoltomies sanoi pääsevänsä paikalle noin viidessä tunnissa. Kun hän vihdoin saapui, totesi hän, että tämä kone ei kuulu hänen firman tuotteisiin. Hän ei voi tehdä asialle mitään ja minun olisi pitänyt tietää, että tämän koneen asioissa olisi pitänyt soittaa toiseen numeroon.
Samalla työpaikalla sattuneita mokia.
Unohdin rasvakeittimen yöksi päälle, aamulla koko paikka täynnä savua.
Sammutin jäätelöaltaan kun piti sammuttaa vain valo altaasta...jäätelöt pilalla, onneksi vakuutus korvasi.
Myöhästynyt aamuvuorosta, johon tullaan yksin...matkustajat eivät saaneet matkalaukkuja säilytyslokeroista. Tuli suullinen varoitus.
Firmassa oli 3 uutta hienointa tekniikkaa olevaa kassakonetta. Painoin yhdessä kohtaa väärää nappulaa ja kone tilttas. Oli pyhäpäivä ja asiakkaita todella paljon....pomo tulee kiukkuisena kyselemään, että mitä tein koneelle ja voitko näyttää toisella koneella. Tein työtä käskettyä ja näytin ja niin tilttas sekin. Ohjelmointi virhe....mutta siinä hässäkässä se ei paljoa lohduttanut.
Asiakas tuli tuomaan kesken kovan kiireen minulle paperin, jossa luki jotain....pyysi laittamaan henkilökunnan kahvihuoneen seinälle. Kävin nopeasti sen sinne seinälle pistämään ja palasin kassalle. Pomo tulee kiukkuisena kyselemään, että kuka on sen sinne pistännyt😂. Siinä kirjeessä pyydettiin saada ostaa henkilökunnan käytettyjä pikkujouluja 50 mk:lla.
Itse en juo kahvia, yhden kupin lapsena maistanut. Kahvilassa myytiin uusinta uutta capuccino/expresso kahvia...jotain oleellista oli mennyt minulta ohi, kun olin sitä koneenkäyttöä opetellut😂 painoin yhden painalluksen sijaan niin kauan, että suodatin oli ihan täynnä vahvaa kahvinpurua, ja siitä kuumavesi läpi. Tein tätä omaa myrkkykahvia varmaan 8 vuotta asiakkaille....paljon turisteja ja koskaan ei kukaan sanallakaan valittanut. Paitsi sen 8 vuoden jälkeen yks mies tuli kertomaan miten järkyttävän makuista se oli😂
Ruokana oli poronkäristystä...nopeana likkana aattelin auttaa kokkia ja viedä annos asiakkaalle. Kun olin tyytyväisenä palannut kassalle niin kokki tulee siihen ihmettelemään mihin hänen paistinpannultaan oli hävinnyt jauhelihaa😂 näytin asiakasta, joka siellä hyvällä ruokahalulla pisteli 'poroa' suuhunsa.
Kaikenlaisia ruoka mokia sattui enemmänkin muttei niistä sen enempää...se pomo pyysi mua vielä takaisin usean vuoden jälkeen😨 ehkä tein jotain myös oikein.
Vierailija kirjoitti:
Samalla työpaikalla sattuneita mokia.
Unohdin rasvakeittimen yöksi päälle, aamulla koko paikka täynnä savua.
Sammutin jäätelöaltaan kun piti sammuttaa vain valo altaasta...jäätelöt pilalla, onneksi vakuutus korvasi.
Myöhästynyt aamuvuorosta, johon tullaan yksin...matkustajat eivät saaneet matkalaukkuja säilytyslokeroista. Tuli suullinen varoitus.
Firmassa oli 3 uutta hienointa tekniikkaa olevaa kassakonetta. Painoin yhdessä kohtaa väärää nappulaa ja kone tilttas. Oli pyhäpäivä ja asiakkaita todella paljon....pomo tulee kiukkuisena kyselemään, että mitä tein koneelle ja voitko näyttää toisella koneella. Tein työtä käskettyä ja näytin ja niin tilttas sekin. Ohjelmointi virhe....mutta siinä hässäkässä se ei paljoa lohduttanut.
Asiakas tuli tuomaan kesken kovan kiireen minulle paperin, jossa luki jotain....pyysi laittamaan henkilökunnan kahvihuoneen seinälle. Kävin nopeasti sen sinne seinälle pistämään ja palasin kassalle. Pomo tulee kiukkuisena kyselemään, että kuka on sen sinne pistännyt😂. Siinä kirjeessä pyydettiin saada ostaa henkilökunnan käytettyjä pikkujouluja 50 mk:lla.
Itse en juo kahvia, yhden kupin lapsena maistanut. Kahvilassa myytiin uusinta uutta capuccino/expresso kahvia...jotain oleellista oli mennyt minulta ohi, kun olin sitä koneenkäyttöä opetellut😂 painoin yhden painalluksen sijaan niin kauan, että suodatin oli ihan täynnä vahvaa kahvinpurua, ja siitä kuumavesi läpi. Tein tätä omaa myrkkykahvia varmaan 8 vuotta asiakkaille....paljon turisteja ja koskaan ei kukaan sanallakaan valittanut. Paitsi sen 8 vuoden jälkeen yks mies tuli kertomaan miten järkyttävän makuista se oli😂
Ruokana oli poronkäristystä...nopeana likkana aattelin auttaa kokkia ja viedä annos asiakkaalle. Kun olin tyytyväisenä palannut kassalle niin kokki tulee siihen ihmettelemään mihin hänen paistinpannultaan oli hävinnyt jauhelihaa😂 näytin asiakasta, joka siellä hyvällä ruokahalulla pisteli 'poroa' suuhunsa.
Kaikenlaisia ruoka mokia sattui enemmänkin muttei niistä sen enempää...se pomo pyysi mua vielä takaisin usean vuoden jälkeen😨 ehkä tein jotain myös oikein.
Kirjoitusvirhe paholainen....siis pikkujouluja=pikkuhousuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin väärälle potilaalle väärää lääkettä. Tai oikeastaan kahden lääkkeet menivät sekaisin. Kummalekaan ei koitunut mitään mutta vointia tuli seurata tarkemmin ja tiiviimmin.
Mietin alan vaihtoa. Nyt kyse oli toki vahvoista lääkkeistä mutta ei noista henki mene. Mutta joskus käsissä on niin vahvoja aineita että pelottaa jopa. Tuntuu välillä kohtuuttomalta kestää painetta "kuoleekohan joku minun tekemisiini". Ja hoitotyössä me emme saa virheitä tehdä. Tuntuu kohtuuttomalta että meidän pitäisi olla yli-ihmisiä, joille inhimillistä virhettä ei saa tapahtua.
Viimeisern lauseeseesi:
Teidän työssä ne inhimilliset mokat voivat maksaa potilaan hengen, joten siinä varmaan "pieni" syy siihen, ettei juuri teidän työssä niitä mokia saisi tapahtua.
Jos tiedetään että inhimillisiä mokia tapahtuu, niin eikö silloin pitäisi erityisen vaarallisten lääkkeiden/toimenpiteiden ollessa kyseessä tehdä kaksoistarkistus? Toki sama moka voi käydä kahdelle eri ihmiselle, mutta paljon epätodennäköisemmin kuin moka yhdelle.
Olen järkyttyneenä lukenut näitä "mokia". Uskomattoman kovia rahoja ovat työnantajat maksaneet näiden "vahinkojen" takia. Tämä sama porukka huutaa suu vaahdossa palkankorotuksia ja valittaa, miten palkalla ei elä. Joku oli tehnyt satojentuhansien töpin, eli työnantajalle olisi ollut halvempaa olla useita vuosia ilman työntekijää, kuin maksaa palkkaa vuosikaudet töppääjälle ja siihen päälle vielä vahingot. Ja sitten oli pienemmissä firmoissa töppääjiä. Valitetaan pientö palkkaa ja aiheutetaan niin paljon vahinkoa, että useamman ihmisen palkka ei riitä korvaamaan vahinkoja. En ymmärrä, miksi työnantajat eivät peri vahinkojen kustannuksia näiltä tekijöiltä.
ohos kirjoitti:
Olen järkyttyneenä lukenut näitä "mokia". Uskomattoman kovia rahoja ovat työnantajat maksaneet näiden "vahinkojen" takia. Tämä sama porukka huutaa suu vaahdossa palkankorotuksia ja valittaa, miten palkalla ei elä. Joku oli tehnyt satojentuhansien töpin, eli työnantajalle olisi ollut halvempaa olla useita vuosia ilman työntekijää, kuin maksaa palkkaa vuosikaudet töppääjälle ja siihen päälle vielä vahingot. Ja sitten oli pienemmissä firmoissa töppääjiä. Valitetaan pientö palkkaa ja aiheutetaan niin paljon vahinkoa, että useamman ihmisen palkka ei riitä korvaamaan vahinkoja. En ymmärrä, miksi työnantajat eivät peri vahinkojen kustannuksia näiltä tekijöiltä.
Koska ilman työntekijöitä ei ole liiketoimintaa ollenkaan, ja jokainen työntekijä ymmärtäisi kiertää kaukaa sellaiset työnantajat jotka eivät ymmärrä että vahinkoja sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Munkkivuoren Ärrän olisi pitänyt aueta tänään joskus seitsemältä varmaan. Ei ollut edes 11.30 auki ja vartija sanoi, että on ollut koko aamun kiinni.
Aika paha!
Toivottavasti ei mitään järkyn pahaa tälle aamuvuorolaiselle.
Joko sairastapaus tai unohtanut vaan vuoronsa. Noita käy... :D
T. ex-ärräläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin antaa asiakkaalle 400€ lahjakortin mukaan, eli annoin vain tyhjän kuoren. Meni häälahjaksi, kyllä hävetti.
Saatiinko asia selvitettyä vai onko joidenkin välit selittämättömästi tulehtuneet nyt?
Sain selvitettyä asiakkaan henkilöllisyyden kanta-asiakasrekisterin kautta - toki aivan liian myöhään. Joku hyvityslahja annettiin sitten kun tulivat noutamaan sen korttinsa pari päivää myöhemmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisern lauseeseesi:
Teidän työssä ne inhimilliset mokat voivat maksaa potilaan hengen, joten siinä varmaan "pieni" syy siihen, ettei juuri teidän työssä niitä mokia saisi tapahtua.Jos tiedetään että inhimillisiä mokia tapahtuu, niin eikö silloin pitäisi erityisen vaarallisten lääkkeiden/toimenpiteiden ollessa kyseessä tehdä kaksoistarkistus? Toki sama moka voi käydä kahdelle eri ihmiselle, mutta paljon epätodennäköisemmin kuin moka yhdelle.
Kaksoistarkistus tehdään lääkkeitä jakaessa. Kun lääke viedään potilaan pöydälle neljästi päivässä, ei kaksoistarkistus ole edes mahdollista. Palvelutalossa potilas tunnistetaan vain ulkonäön perusteella/kysymällä toiselta työntekijältä, joten lääkevahingon riski on suuri. Erityisen vaarallisten lääkkeiden jaottelu ei ole selkeää- mikä on toiselle vaarallista, ei välttämättä ole sitä toiselle potilaalle. Lääkevahinkoja tapahtuu myös sen vuoksi, että lääkemuutoksissa on virheitä, lääkärin määräys on väärä, potilaan vuodepaikkaa on vaihdettu, kaksi samannimistä potilasta.. Ei saisi vahinkoja käydä, mutta kyllä niitä tapahtuu. Kokenutkin hoitaja tekee virheitä!
Myin vahingossa kaksi tuotetta yhden hinnalla. Tajusin asian hetikohta kun asiakas oli poistunut liikkeestä, ja juoksin kadulle perään, mutten löytänyt asiakasta enää. Tappio oli noin 30 euroa, eli ei lähellekään näitä pahimpia juttuja tässä ketjussa, mutta pahalta kyllä tuntui kun olin vielä aika uusi työpaikassa.
Työnsin pyörätuolissa olevaa saattohoitopotilasta, jolla oli kipulääkepumppu. Letku takertui rattaaseen, ja oli paha tilanne kun se kiristyi äärimmilleen. Onneksi kollega pysyi aivan rauhallisena ja saimme sen näprättyä pois.
Olin käännöstoimistossa töissä Irlannissa. Tein virallista todistusta ja tarkistin kaiken tuhanteen kertaan. Kun olin vienyt päivän postin, muistin että tärkein oli unohtunut - leima. Lähdin kiireesti postiin ja näin tämän kirjeen pilkottavan postisäkissä. Kävin jotain sopertamassa postivirkailijalle virheestä, ja hän vain katsettaan nostamatta vähän kärttyisesti tokaisi, että "no ota se sieltä pois"!
Tankkasin työautooni vahingossa bensaa, vaikka olisi pitänyt laittaa dieseliä. Oli uusi auto, joten vanhasta tottumuksesta pistin menemään. Soitin pomolle itku kurkussa, mutta onneksi hän vain nauroi. Nyt jo naurattaa minuakin.
Hoidin raportointia korkeassa kuumeessa ja lähetin asiakkaan raportit toiselle asiakkaalle. Virheellinen asiakas soitti minulle, joten pyysin häntä hävittämään toisen asiakkaan raportit ja kerroin esimiehelleni tilanteesta. Hävetti.
Olisi pitänyt jäädä kotiin sairastamaan ja pyytää, että joku toinen postittaa paperit.
ohos kirjoitti:
Robotit töihin, niin ainakin joistain virheistä päästään.
Monissa kohdissa ohjeistus on ollut virheellinen tai väärä, joten tekijä on tahtomattaan mokannut. Eli robotit myös omistajiksi ja esimiehiksi.
Suurin moka on varmaan kun purin maalilavoja rekasta ja yks keikahti nurin pihalle, oli siinä siivo saatana :D Sitten on jotain pienempiä tavaroiden särkymisiä ja listanippujen putoamisia. Näissä hommissa sattuu vähän kaikilla, onneks nykyään vähemmän kun on jo oppinut olemaan ylivarovainen ja huolehtiva. Varmaan pahinta mitä vois tapahtua on se että kaataa koko yhdistelmän tuonne tienvarteen, paljon niitä kuitenkin kaatuu ja aineelliset vahingot ovat suuret. Kuljetusyhtiöt maksaa kuitenkin joka euron takaisin vakuutusyhtiöille, tavalla tai toisella, sehän on selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisern lauseeseesi:
Teidän työssä ne inhimilliset mokat voivat maksaa potilaan hengen, joten siinä varmaan "pieni" syy siihen, ettei juuri teidän työssä niitä mokia saisi tapahtua.Jos tiedetään että inhimillisiä mokia tapahtuu, niin eikö silloin pitäisi erityisen vaarallisten lääkkeiden/toimenpiteiden ollessa kyseessä tehdä kaksoistarkistus? Toki sama moka voi käydä kahdelle eri ihmiselle, mutta paljon epätodennäköisemmin kuin moka yhdelle.
Näin myös usein hoitotyössä tehdään. Kaikissa tietämissäni paikoissa on tuplavarmistus (kaksi eri henkilöä) verensiirtojen yhteydessä, että tulee oikea veri oikealle potilaalle. Monissa paikoissa myös edellytään, että lääkkeet tarkistaa se henkilö, joka tarjoilee ne potilaille (eli eri kuin se hoitaja joka ne on alunperin jakanut lääketarjottimelle). Lääkkeitten suuren määrän ja kiireen vuoksi, tämä tarkastus jää joskus turhan hätäiseksi ja mahdollisia virheitä voi jäädä huomaamatta.
Luulin että kaikki työssäkäyvät on lähes täydellisiä ja siksi en itse kelpaisi töihin, koska mokaisin kumminkin jotain. Mutta tää ketju oli aika lohdullinen ja avartava (tosin hieman pelottavakin).
Joskus nuorena kesätöissä käsitin kerran vapaapäivän väärin. Sanottiin että vapaata on tietty viikonpäivä, mutta en tajunnut, että se tarkoitti vasta seuraavaa viikkoa. Olisihan se pitänyt tajuta, että todennäköisemmin se vapaapäivä tulee pyhälle kuin jollekin random arkipäivälle. Olin vaan kotona, ja pomo soitti ihmetellen missä olen, kun ei näy missään.
Eihän kukaan sais tehdä virheitä. Vahinkojahan ne on. Ihmisiä me kaikki ollaan joten varmasti pitkän työuran aikana jokaiselle sattuu virheitä vaikka miten huolellinen ja tarkka yrittäisi olla. Vastuu lääkäreillä ja hoitajilla on todella raskas kun tietää että yksikin virhe voi olla kohtalokas.