Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastata kysymykseen siitä, että kun on tapana mennä yo- juhliin myös kutsumatta, niin miten arvioida vierasmäärää?
Ihmettelen samaa!
Itse asun pääkaupunkiseudulla enkä tiedä ketään joka olis mennyt kutsumatta ylppärijuhliin tai joka ei ois ihan lähettäny kutsuja omiin juhliinsa. Eli ei todellakaan tarvitse kaikkialla varautua kutsumattomiin vieraisiin.
Kyllä Turussa ainakin on tapana. rivitalonaapurit ovat keränneet keskuudestaan (toki vapaaehtoisen) lahjarahan ja monet heistä pistäytyvät. Myös osa serkuista jne. Siksi hän ne nimi luettelot on lehdissä, että sieltä voi katsoa.
No ei se nimilista ole lehdessä sen takia, että sieltä voi tarkistaa minne mennä juhliin :D.
Hei, mikä tää juttu on? Mun ja sisarusteni ylppäreihin Keski-Suomessa ei tullut kutsumattomia vieraita. Esikoiseni ylppärit ois ensi vuonna (Hämeessä), pitääkö varautua kutsumattomiin vieraisiin? Voiko ovella sanoa, että ei saa tulla, kun ei oo kutsuttu? Jospa vuokraan juhlapaikan, niin eihän sinne ne löydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastata kysymykseen siitä, että kun on tapana mennä yo- juhliin myös kutsumatta, niin miten arvioida vierasmäärää?
Ihmettelen samaa!
Itse asun pääkaupunkiseudulla enkä tiedä ketään joka olis mennyt kutsumatta ylppärijuhliin tai joka ei ois ihan lähettäny kutsuja omiin juhliinsa. Eli ei todellakaan tarvitse kaikkialla varautua kutsumattomiin vieraisiin.
Kyllä Turussa ainakin on tapana. rivitalonaapurit ovat keränneet keskuudestaan (toki vapaaehtoisen) lahjarahan ja monet heistä pistäytyvät. Myös osa serkuista jne. Siksi hän ne nimi luettelot on lehdissä, että sieltä voi katsoa.
No ei se nimilista ole lehdessä sen takia, että sieltä voi tarkistaa minne mennä juhliin :D.
Hei, mikä tää juttu on? Mun ja sisarusteni ylppäreihin Keski-Suomessa ei tullut kutsumattomia vieraita. Esikoiseni ylppärit ois ensi vuonna (Hämeessä), pitääkö varautua kutsumattomiin vieraisiin? Voiko ovella sanoa, että ei saa tulla, kun ei oo kutsuttu? Jospa vuokraan juhlapaikan, niin eihän sinne ne löydä?
Oisko jotain lahkolaisten juttuja? En mäkään ole stadissa huomannut tätä ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Varusmiespalvelusta suorittaessani me 3 varusmiestä muonitimme viiko ajan (leiri) 120 varusmiestä + henkilökunnan leiriolosuhteissa. Oli palveluksen helpoin leiri (en ollut virallinen spade, joten ainut leiri keittohommissa). Soppatykki kyllä ehdoton.
Miten tämä liittyy ylioppilasjuhlien järjestämiseen?
Mua ihmetyttää, että mikä on tuollainen vuokratila, jonne pääsee vasta klo 12. Onko siis siellä aamulla sitten joku tilaisuus ennen tätä klo 12? Outo juttu.
Mua ihmetyttää ne vieraat, jotka pettyy huonosta juhlatilasta tai vääristä pöytäliinoista. En tiedä millaisia ihmisiä te muut tunnette ja kutsutte juhliinne, mutta onneksi omassa elämässäni on pääsääntöisesti ihanaa porukkaa, jotka juhliin tullessaan tietäisivät mm. sen, että kotona ei ole tilaa ja juhlat järjestetään vähillä resursseilla. En voi kuvitellakaan, että kukaan nyrpistelisi edes selän takana nenäänsä, saati että sellaisen takia jättäisi tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa!
Oisko jotain lahkolaisten juttuja? En mäkään ole stadissa huomannut tätä ilmiötä.
Mäkään en oikein tajua, että mennään kutsumatta? Ja aikaisemmin joku kirjoitti, että paikallislehdessä kutsutaan yo-juhliin. Sekin kuulostaa oudolta. Pitääkin tämän kuun lopussa katsella Hesaria josko siellä näkyisi kutsuja? Näissä asioissa on selvästi alueellisia eroja. Itse olen ollut Pirkanmaalla muutamissa yo-juhlissa ja rippijuhlissa ja siellä on kyllä kutsuttu ihmiset paikalle, eli käytännössä lähisukulaiset, kummit ja nuoren pari parasta ystävää.
Lämmin ruoka on ollut tarjolla kaikissa näissä juhlissa. Osa vieraista tulee pitkän matkan päästä ja ajavat vielä samana iltana takaisin. Viimeksi oli lohikeittoa ja lämmintä rapeaa ruisleipää. Oli kyllä herkkua. Oli sitten muutakin toki, mutta herkullinen keitto jäi mieleen. Ei ne tarjoilut oikeasti niin kauheasti kiinnosta ketään. Poikkeuksellisen herkullinen tarjottava jää mieleen ja jos on jokin fiasko. Voisin kuvitella, että pizza ja valmislihapullat aiheuttaisivat kyllä ihmetystä. Joku sellaisiakin täällä näköjään ehdotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa!
No en tiedä, mutta se edellinen kirjoittaja kommentoi, että "siksihän se nimilista on lehdessä, että sieltä voi katsoa". Ihan päätön ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää ne vieraat, jotka pettyy huonosta juhlatilasta tai vääristä pöytäliinoista. En tiedä millaisia ihmisiä te muut tunnette ja kutsutte juhliinne, mutta onneksi omassa elämässäni on pääsääntöisesti ihanaa porukkaa, jotka juhliin tullessaan tietäisivät mm. sen, että kotona ei ole tilaa ja juhlat järjestetään vähillä resursseilla. En voi kuvitellakaan, että kukaan nyrpistelisi edes selän takana nenäänsä, saati että sellaisen takia jättäisi tulematta.
AV-maailmassa kellään ei ole aitoja ystäviä tai läheisiä sukulaisia, koska ollaan keskitytty parisuhdesymbioosiin. Tämän takia kukaan ei aidosti halua osallistua muiden juhliin. Se juhlittava ihminen on enemmänkin pakkopulla ja rasite.
Tässä maailmassa juhlien järjestäjän tehtävä on ensisijaisesti huolehtia siitä, että jokaisen kutsutun pieninkin toive juhlista täyttyy. Kutsutun pitää saada itse päättää millä kokoonpanolla osallistuu. Järjestäjän on huolehdittava siitä, että ruoka, juhlatila sekä tarjottavat ovat jokaiselle kutsutulle mieleiset. Toki voi olla haastavaa järjestää täysin vegaaniset hirvipeijaiset metsämökissä merenrannalla Jyväskylän keskustassa, mutta sen on nyt vaan onnistuttava.
Kannattaa myös muistaa, ettei järjestäjällä saa olla mitään toiveita kutsuttujen pukeutumisen suhteen. Jos Jenni-serkun mukanaan tuoma naapurin Börje haluaa tulla häihisi teräsmieheksi pukeutuneena niin sehän tulee. Pieniä haasteita tietysti syntyy jos jonkun toisen kutsutun mielestä juhliin ei saa tulla teräsmiehenä, tällöin järjestäjänä joudut huolehtimaan siitä, että Börje samanaikaisesti sekä on, että ei ole, pukeutuneena teräsmieheksi.
Eikä unohdeta lahjoja. Samanaikaisesti niitä ei missään nimessä saa odottaa, mutta kuitenkin tulee kertoa mitä haluaa. Pääsääntöisesti kutsutut tuovat tarkoituksella jotain ihan muuta kuin mitä on toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa!
Mäkään en oikein tajua, että mennään kutsumatta? Ja aikaisemmin joku kirjoitti, että paikallislehdessä kutsutaan yo-juhliin. Sekin kuulostaa oudolta. Pitääkin tämän kuun lopussa katsella Hesaria josko siellä näkyisi kutsuja? Näissä asioissa on selvästi alueellisia eroja. Itse olen ollut Pirkanmaalla muutamissa yo-juhlissa ja rippijuhlissa ja siellä on kyllä kutsuttu ihmiset paikalle, eli käytännössä lähisukulaiset, kummit ja nuoren pari parasta ystävää.
Lämmin ruoka on ollut tarjolla kaikissa näissä juhlissa. Osa vieraista tulee pitkän matkan päästä ja ajavat vielä samana iltana takaisin. Viimeksi oli lohikeittoa ja lämmintä rapeaa ruisleipää. Oli kyllä herkkua. Oli sitten muutakin toki, mutta herkullinen keitto jäi mieleen. Ei ne tarjoilut oikeasti niin kauheasti kiinnosta ketään. Poikkeuksellisen herkullinen tarjottava jää mieleen ja jos on jokin fiasko. Voisin kuvitella, että pizza ja valmislihapullat aiheuttaisivat kyllä ihmetystä. Joku sellaisiakin täällä näköjään ehdotti.
Esim. 90-luvulla ei lähetetty varsinaisia kutsuja, joten lyhyesti saattoi piipahtaa esim. vanhemman kaveriporukka, joka tietysti onnitteli ajallaan jokaista ylioppilaslasta. Ei todellakaan ole mitään lahkolaisten juttuja, vaan ylioppilasta käydään onnittelemassa.
Lämmin ruoka ei mielestäni kuulu ylppäreihin, ellei sitten joku oikein erityisesti halua panostaa.
Jos haluaa olla erityisen urpo ja tehdä kardinaalimokan etiketin suhteen, voi tietysti ylioppilaan onnittelemisen kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, että mikä on tuollainen vuokratila, jonne pääsee vasta klo 12. Onko siis siellä aamulla sitten joku tilaisuus ennen tätä klo 12? Outo juttu.
Eiköhän noissa aika monestikin ala vuokra-aika päivällä eikä esim. klo 06.
Kimppatilaus pizzaa. Skumpat ehtii viiletä tuossa ajassa jääkaapissa. Pulla säilyy lämpimässä ja kahvit ehdit keittää. Rennosti vaan :) Jos juhlatilassa on piha niin joku makkaranpaisto voisi myös toimia. Boheemi meininki ja itsepalvelu.
Tän on pakko olla provo. Ei missään vuokrapaikassa ole tuollaisia ehtoja.
Mua ahdistaa pelkkä ajatuskin ap:n tilanteesta. Järjestimme pari v sitten oman tyttären lakkiaiset mummolassa parin kilsan päässä. Vieraita tuli vain 30 ja pienellä budjetilla uurastin kaikkien leivonnaisten kanssa kokonaisen päivän ennen juhlia. Siltikin itse juhlapäivästä jäi kiireinen ja ahdistunut fiilis vaikka vieraat kehuivat kaikkea. Noiden juhlien jälkeen päätinkin, että seuraavat lakkiaiset järjestetään vuokratilassa pitopalvelun hoitamana,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa!
Lapsuuteni kotipaikkakunnalla (muutaman tuhannen asukkaan kunta Etelä-Pohjanmaalla) on normaali tapa, että yo-juhliin kutsutaan avoimella kutsulla paikallislehdessä. Tämä ei liity mihinkään uskontoon tai muuhun, vaan käytännössä kaikkien ylioppilaiden vanhemmat laittavat kutsun lehteen. Jos joku ei laita, niin se on poikkeus.
Alle sadan vieraan ylioppilasjuhlat ovat harvinaisia. Tarjoilun ei kuitenkaan tarvitse olla mitään hifistelyä, vaan täällä parjatut täytekakku, kuivakakku, pulla, pikkuleivät ja voileipäkakku tai karjalanpiirakat kelpaavat mainiosti. Koska useimmat vieraat kiertävät monissa juhlissa, tarjottavien menekki on kuitenkin kohtuullinen. Mistä vieraiden määrän voi tietää etukäteen? Ei sitä tiedäkään, mutta jos varautuu siihen, että vieraita tulee yli 100, mutta korkeintaan 150, niin osuu varmasti tarpeeksi lähelle oikeaa. Toki jos on selvästi laajempi suku, pitää varautua suurempaan määrään.
Mutta jos jossain yo-juhlissa olisi kertakäyttöastiat, niin sitä ihmeteltäisiin varmasti vielä 10 vuoden päästä. Kenelläkään ei tietenkään ole astioita 150 hengelle, mutta tyypillisesti joku on värvätty apuun tiskaamaan astioita sitä mukaa, kun niitä likaantuu.
Minäkin ap:na käyttäisin mieluummin tilavuokraan menevät rahat pitopalveluun ja järjestäisin juhlat kotona. Kaikki 60 vierasta eivät kuitenkaan tule samaan aikaan paikalle ja ne juhlakalun ystävät varmasti mielellään tulevatkin vasta sukulaisten jälkeen. Nuorisolla luultavasti on muitakin juhlia samana päivänä, ainakin osalla varmasti on omien sisarusten tai serkkujen juhlat, joihin osallistutaan ennen kavereiden juhlia.
60 hengen juhlatilassa tunnelma on todella kolkko, kun on paljon paikkoja tyhjillään, tunnelmallisempaa on kotona. Vielä, kun aikataulu vuokratilan suhteen on noin tiukka, niin mielestäni siitä aiheutuu ihan turhaa vaivaa siihen nähden, että vieraat viihtyvät paikalla tunnin-pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noissa aika monestikin ala vuokra-aika päivällä eikä esim. klo 06.
Okei, mä en tiennyt. Mulla on ollut pitopalvelu ja ovat menneet juhlapaikalle aamulla, viimeksi muistaakseni klo 9, ja mä olen mennyt aamupäivällä tsekkaamaan, että kaikki on ok. Parit tuollaiset isommat juhlat olen siis vain järjestänyt, vuokratiloissa siis.
Yhtä en tajua: ylioppilasjuhliin kutsutaan vanhempien omia kavereita.....Siis mitä ihmettä? Nuori on hädin tuskin tavannut vanhempien kavereita - ja eikun kutsutaan. Rahankeruuta?
Ei kai täällä ole niinkään arvosteltu tarjottavia, eikä todellakaan oleteta lämpimän ruuan tarjoilua.
Sen sijaan huomita on kiinnittänyt epärealistinen käsitys mm ajasta ja varattavasta tarjoilusta.
Täällä on ihan älyttömiä viestejä niin ajankäytön, kuin tarjottavien määrän suhteen.
Yksi väittää kuuden voileipäkakun koristelun vievän 10 minuuttia, toinen väittää 20 hengen tarjoilun riittävän 60 vieraalle.
Olen järjestänyt useita vastaavia juhlia. Ideoita:
- Tilaa Lidlistä paistetut karjalanpiirakat etukäteen. Hae ne aamulla. Yhtä hyvin käy myös patonki.
- Keitä kananmunat edellisenä
Iltana, laita voi aamulla pehmenemään ja yhdistä ainekset juuri ennen lähtöä juhlapaikalle. Ihan pelkkä margariinikin kannattaa olla tarjolla.
- Voit laittaa tarjolle myös esim. naudanlihasiivuja, lihapullia, juustoja, mansikoita, viinirypäleitä, melonisiivuja, salamia ja savulohta.
- Tee neljä Brita-pohjaa valmiiksi. Ne voi myös pakastaa. Juhlapaikalla vatkaa vain kerma ja lisää väliin marjoja. Kannattaa etsiä etukäteen riittävän isot tarjottimet tms. kakun pohjalle. Valmiina ostetut kakun ovat surkean pieniä, kalliita, eivätkä edes kovin hyviä.
- Leivo perinteinen tiikerikakku ja osta pikkuleipiä.
- Iso kulhollinen irtokarkkeja on nuorten mieleen.
- Älä stressaa astioista. Nykyään on olemassa tosi tyylikkäitä kertakäyttöastioita. Tiskaaminen on tylsää juhlapäivänä.
- Laita tarjolle riittävästi ruokaa, ettei tarvitse täydentää ja jos joku ruoka loppuu, on muutakin tarjolla.
- Piirrä suunnitelma etukäteen: missä astiassa on mitäkin, missä järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt useita vastaavia juhlia. Ideoita:
- Tilaa Lidlistä paistetut karjalanpiirakat etukäteen. Hae ne aamulla. Yhtä hyvin käy myös patonki.
- Keitä kananmunat edellisenä
Iltana, laita voi aamulla pehmenemään ja yhdistä ainekset juuri ennen lähtöä juhlapaikalle. Ihan pelkkä margariinikin kannattaa olla tarjolla.
- Voit laittaa tarjolle myös esim. naudanlihasiivuja, lihapullia, juustoja, mansikoita, viinirypäleitä, melonisiivuja, salamia ja savulohta.
- Tee neljä Brita-pohjaa valmiiksi. Ne voi myös pakastaa. Juhlapaikalla vatkaa vain kerma ja lisää väliin marjoja. Kannattaa etsiä etukäteen riittävän isot tarjottimet tms. kakun pohjalle. Valmiina ostetut kakun ovat surkean pieniä, kalliita, eivätkä edes kovin hyviä.
- Leivo perinteinen tiikerikakku ja osta pikkuleipiä.
- Iso kulhollinen irtokarkkeja on nuorten mieleen.
- Älä stressaa astioista. Nykyään on olemassa tosi tyylikkäitä kertakäyttöastioita. Tiskaaminen on tylsää juhlapäivänä.
- Laita tarjolle riittävästi ruokaa, ettei tarvitse täydentää ja jos joku ruoka loppuu, on muutakin tarjolla.
- Piirrä suunnitelma etukäteen: missä astiassa on mitäkin, missä järjestyksessä.
Se juhla siellä koululla venähtää aina. Ap:n aika ei todellakaan riitä juhlapaikalle päästyään munien kuorimiseen, kermanvatkaamiseen ja koristeluun.
Siinähän se, yksinkertaisesti. Ajattelen tätä soppaa vieraan näkökulmasta eli en haluaisi juhlia sankaria kolhossa vuokratilassa ihmetellen vähäistä ja ankeaa tarjottavaa. Pelkästään sankari ja vieraat eivät tee juhlaa.
Ap voisi kommentoida edes jotain?