Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voidaan pakottaa tällaiseen valintaan?

Vierailija
01.05.2018 |

Vaihtoehtoina hakea niin myöhään yöllä päättyviä töitä, joista joutuisi lähtemään autolla kotiin niin väsyneenä että muodostaa merkittävän vaaran liikenteessä, tai ottaa luottotietojen menetykseen johtava karenssi. Taksia ei pienestä palkasta makseta, julkiset ei kulje öisin, matka on liian pitkä pyöräiltäväksi väsyneenä ja muuttaminen velkaisesta omistusasunnosta lähemmäs työpaikkaa on käytännössä mahdotonta.

Miten työtön voidaan pakottaa tällaisen valinnan eteen?

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, kyllä muakin AAMULLA väsyttää ajella töihin, mutta niin se on vaan sopeuduttava asmuvirkkujen maailmaan.

102/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin kirjoitti:

No tommosella aloituksella ihan varmasti tulee kuraa niskaan, kun samaan aikaan kaikki muut palstanlukijat raahautuvat joka aamu, ilta, yö puoli kuolleina töihin ja sen takia valtiolla on varaa maksaa ap.n työkkärit.

Miksi he raahautuvat puolikuolleina, jos kerran mihin tahansa vuoroon tottuu nopeasti? Eivätkö he enää sitten olekaan puolikuolleita, jos ap:kin käy töissä? Luuletko, että heidän veronsa pienenevät sillä sekunnilla, kun ap saa työn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin ”pajalla” päivätyöläisten osalta kauhee haloo palkan suhteen, miten toiset tienaa toisella osastolla niiin paljon enemmän. Vapaita paikkoja tarjotessa meidän osastolta työntekijä sanoo, ettei todellakaan tee työtä illalla tai yöllä. Ei pysty, piste!

Vierailija
104/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin kirjoitti:

No tommosella aloituksella ihan varmasti tulee kuraa niskaan, kun samaan aikaan kaikki muut palstanlukijat raahautuvat joka aamu, ilta, yö puoli kuolleina töihin ja sen takia valtiolla on varaa maksaa ap.n työkkärit.

Miksi he raahautuvat puolikuolleina, jos kerran mihin tahansa vuoroon tottuu nopeasti? Eivätkö he enää sitten olekaan puolikuolleita, jos ap:kin käy töissä? Luuletko, että heidän veronsa pienenevät sillä sekunnilla, kun ap saa työn?

Ihan varmasti jokaisella työ vie voimat joskus ja työntekeminen ei oo herkkua ja olo on puolikuollut, mutta silti joo sitä tehdään, koska on pakko, että saa ruokaa pöytään. Nyt toi aloitus on muotoiltu niin, että ihan, kuin ap olisi liian hieno tehdäkseen samaa.

Aloitus, jossa uhriudutaan heti täysin ja haetaan sympatiaa ihmisiltä, jotka ne verot maksaa, on täysin tuhoon tuomittu yritys.

Varsinkin, kun etuuden saamisen edellytys on se, että on valmis vastaanottamaan työtä. Ei, että on valmis vastaanottamaan työtä vain töitä, jotka on aina kivoja ja mukavia ja eivätkä koskaan väsyttäviä tai tylsiä.

Näin uniongelmaisena, joka elää koko ajan vastaan omaa kelloaan, mä jopa jollain tasolla ymmärrän ap.ta, mutta se on niin, että yhteiskunta voi lain mukaan siihen pakottaa. Kannattaisi ennemminkin tarttua ihmisten neuvoihin, että miten se pienimmillä haitoilla onnistuisi ja tosiaan hakea sitä paikkaa. Muuten se karenssi paukkuu, koska se nyt vaan on siellä etuuden saamisen edellytys, että hakee.

Vierailija
105/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Ap:tä, mutta minulla menisi tuosta koko muukin elämä v:tuiksi, koska pienten lasteni elämäkin menisi uusiksi. Työttömällä ei toki saa olla mahdollisuutta valita, koska hän on alemman arvon kansalainen.

Ps. Olen työssäkäyvä ja aiemmin vuorotyössä olleena sanon, että siihen rattiin todellakin voi nukahtaa eikä se elämä ja unirytmit aina vaan ole sovitettavissa työn vaatimuksiin.

Vierailija
106/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka myöhään sieltä pitää ajaa kotiin ja kuinka pitkä matka? Ota huomioon, että monet ihmiset kolmivuorosta ajaa kotiin ihmeellisiin aikoihin ja itsekin olen kulkenut töihin 70km niin, että piti lähteä 6:30 aamulla ajamaan. Ei se herkkua ollut, olen aamu-uninen.

Välillä tulee vaan mieleen, että aina keksitään joku selitys, ettei vaan jouduta töihin ja pois mukavuusalueelta. Totuta itsesi siihen matkaan, niin me muutkin joudutaan hankkimaan auto ja ajelemaan. Katsos, itsensä elättäminen ei ole vapaaehtoista, tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta näin tämä maailma pyörii, että aikuinen ihminen hankkii ihan itse elantonsa ja näkee sen eteen vaivaa.

Vierailija
107/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt univaikeuksista jo todella nuoresta asti ja lääkäri sanoi että tällaiselle ei missään nimessä vuorotöitä. Olen kokeillut ja unirytmit menivät heti aivan perseelleen. Sen vuoksi kouluttauduin uudelleen alalle jossa on vain päivätyötä.

Vierailija
108/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä päivä ihmiset kyllä odottaa ja vaatii, että yhteiskunnan palvelut pelaa 24 / 7 kun he itse sitä tarvitsevat. Mitä jos palomies, poliisi, sairaanhoitaja tai lääkäri valittaisivat työajoistaan tai jopa kieltäytyisivät tekemästä muuta kuin päivävuoroa? Nyt nukuttaa niin, että katellaan klo 8 jälkeen aamulla tarkemmin...hoh hoijaa...

Vierailija
109/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että työpäivän jälkeen ei yleensä ole kovin väsynyt, kun on tottunut. Esim. hoitoalan tutut valittaa, että hirveintä maailmassa on iltavuoro-aamuvuoro -yhdistelmä. Eli pääset kotiin esim. klo 22 ja pitäisi jo mennä takaisin klo 6-7. Kuitenkaan heti töiden jälkeen ei pysty nukahtamaan, kun käy ylikierroksilla.

Eli jos kiidät töissä vaikka klo 24 saakka, niin todennäköisesti olet sen verran kierroksilla, ettei uni tule kotonaakaan heti.

Vierailija
110/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietippä että meidän joidenkin täytyy tehdä ihan kokoajan epäsäännöllistä kolmivuorotyötä josta on ajettava kotiin aamulla klo 8, 12 tunnin yövuoron jälkeen... Sitten taas parin päivän päästä aamuvuoroon, iltavuoroon, aamuvuoroon, yövuoroon, jne... 

Luuletteko tosiaan, että kaikki voi tehdä vuorotyötä?

Jos ihmisellä on terveysongelmia, esim unettomuus, uniapnea, keskittymisoireita aiheuttava mt-o/masennus tms niin saattaa nukahtaa rattiin jo ekana iltana.

En ole ap, mutta tekisin vuorotyötä jos voisin. Mulla on monta terveysongelmaa, jotka estää 3-vuorotyön. 2-vuorotyötä teen kyllä eikä väliä vaikka vuoro loppuu klo 23.

Olen itse huomannut, että ne pahimmat lusmuilijat löytyy kyllä ihan työelämästä. Minä työtön olen joka kerta kokoaikatyössä ollessani ollut se, joka on ahkeroinut sillä aikaa kun muut selailevat nettiä. Itselle ei olis tullu mieleenkään käyttää työaikaa facebookissa oleiluun tai vapaa-ajan puheluihin. Tein töissä hommia koko ajan. Silti ne lusmuilijat on usein niitä, jotka onnistuu pitämään työpaikkansa, ovat hyviä puhumaan.

Tiedättekö edes miten masentavaa on olla työtön? Ei varaa tehdä muuta kuin piereskellä kotonaan. Laskut nostaa hien pintaan. Ihmiset hyljeksii mielessään ja kertoo nasevasti miten HEILLÄ on vakityö. Voin sanoa että itsemurha käy mieles päivittäin.

Tervetuloa kokeilemaan työttömyyttä.

Vierailija
111/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietippä että meidän joidenkin täytyy tehdä ihan kokoajan epäsäännöllistä kolmivuorotyötä josta on ajettava kotiin aamulla klo 8, 12 tunnin yövuoron jälkeen... Sitten taas parin päivän päästä aamuvuoroon, iltavuoroon, aamuvuoroon, yövuoroon, jne... 

Luuletteko tosiaan, että kaikki voi tehdä vuorotyötä?

Jos ihmisellä on terveysongelmia, esim unettomuus, uniapnea, keskittymisoireita aiheuttava mt-o/masennus tms niin saattaa nukahtaa rattiin jo ekana iltana.

En ole ap, mutta tekisin vuorotyötä jos voisin. Mulla on monta terveysongelmaa, jotka estää 3-vuorotyön. 2-vuorotyötä teen kyllä eikä väliä vaikka vuoro loppuu klo 23.

Olen itse huomannut, että ne pahimmat lusmuilijat löytyy kyllä ihan työelämästä. Minä työtön olen joka kerta kokoaikatyössä ollessani ollut se, joka on ahkeroinut sillä aikaa kun muut selailevat nettiä. Itselle ei olis tullu mieleenkään käyttää työaikaa facebookissa oleiluun tai vapaa-ajan puheluihin. Tein töissä hommia koko ajan. Silti ne lusmuilijat on usein niitä, jotka onnistuu pitämään työpaikkansa, ovat hyviä puhumaan.

Tiedättekö edes miten masentavaa on olla työtön? Ei varaa tehdä muuta kuin piereskellä kotonaan. Laskut nostaa hien pintaan. Ihmiset hyljeksii mielessään ja kertoo nasevasti miten HEILLÄ on vakityö. Voin sanoa että itsemurha käy mieles päivittäin.

Tervetuloa kokeilemaan työttömyyttä.

Ei tämä mikään kisa ole. Kyllä työttömyys on tullut tutuksi. Samoin se, että tulee mentyä töihin, kun ei kolmeen vuorokauteen ole nukkunut ja eikä muista edes kunnolla nimeään, mutta silti on töihin mentävä.

Eikä sekään herkkua oo, että tällä hetkellä teen kolmen ihmisen työt, että hommat ei seiso sen takia, että elokuussa vasta on rekry. Silloin, kun oli vielä tarpeeksi henkilökuntaa, niin seisoin päivätyön lisäksi illat ja viikonloput yöhön asti ravintolan ovella, kun piti invalidisoitunut puoliso ja lapsi elättää.

Sanoinko jo, että oon ollut sairaslomalla vuoden ja lopulta työkyvyttömyyseläkkeellä kaksi vuotta unettomuudesta johtuneen masennuksen takia? Palasin kuntouttavan työtoiminnan kautta työelämään 2012, mutta unettomuus mulle jäi.

Siis kyse ei tosiaan ole siitä, että oisin joku mistään mitään tajuamaton laiskiainen, joka ei ymmärrä ihmisen tilannetta.

Kyse on nyt vaan siitä, että sitä paikkaa on haettava, jos TE-viranomainen niin on velvoittanut ja toivoa, ettei saa sitä työtä. Se ei oo mikään mielipideasia vaan fakta ja, jos sitä ymmärtämystä tälläiseltä kaksi vuorokautta valvoneelta ylityöllistetyltä ihmiseltä haluaa, niin kannattaisi aloittaa sillä, että nyt on sitä ja tätä vaivaa ja tuntuu, ettei selviä niiden takia työn mahdollisista haasteista ja saattaa saadakin sitä ymmärtämystä. Tosin se ymmärtämys ei muuta sitä asiaa, että haettava paikkaa on ja toivottava, että ei sitä työtä saa ja vastaisuuden varalta haettava b-lausunto lääkäriltä, josta käy ilmi ne työaikoja koskevat rajoitteet.

Täällä on varmaan keskustelussa mukana myös niitä ylityöllistettyjä hoitajia, jotka on sairaalan päivystyksessä painaneet kellon ympäri määräaikaisilla sopimuksillaan ja eikä tasan oo siinä facessa kerennyt notkumaan, joten ei kannata tulla sanomaan, että kuinka linjan toisessa päässä ei ihminen mistään mitään ymmärrä.

Meikäkin on tän viikon "kesäloman" siis ihan sen virallisen kesäloman, vastaillut duuniluuriin ja meileihin. Sen lisäksi, että oon joutunut henkilöstötilanteen takia perumaan lomiani, tekemään ylitöitä, niin että toi syyllistäminen ei tässä kohtaa mene läpi.

Vierailija
112/148 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy parturissa ja mene töihin

Vierailija
113/148 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yötyö sopii ihan hyvin, paitsi niille jotka ovat työhaluttomia..

Vierailija
114/148 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro tarkemmin se matka, esim 7 km voi pyöräillä...

Vierailija
115/148 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihmiselle luontaista valvoa pimeän aikaan ja nukkua kun on valoisaa. Ei ketään pitäisi pakottaa riskeeraamaan hyvinvointiaan ja terveyttään työn takia, on mm. tutkittu että naisilla pitkäaikainen yötyö lisää rintasyövän riskiä ja melatoniinin erittymisen väheneminen lisää muutenkin syöpään sairastumisen mahdollisuutta. Kyllä ihmisellä saa olla sen verran tervettä itsekkyyttä että tajuaa että se oma elämä ja terveys tulee ensin ja sitten vasta työ ja muiden pillin mukaan eläminen.

Vierailija
116/148 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäkin matka on hyväksyttävissä jos sillä saa työtä

117/148 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä?

Tietenkin sä nukut eri rytmissä jos oot yövuoroissa!

Jos työvuoro loppuu aamulla klo 05.00, niin sitten sää alat nukkumaan kun pääset kotii, heräät noin klo 15.00 viimeistään ja olet saanut saman verran unta noin 8 tuntia, seuraavat vuorot alkaa sitten siitä klo 16.00 etiäppäin, näin ainakin taksissa oli.

Itse haluan juuri yötöitä, koska olen yövirkku, ilta sopinee myös.

Vierailija
118/148 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kulta-pieni, ei sinua kukaan mihinkään pakota. Voit valita ihan vapaasti ja jatkaa kotona löhöilyä. Mutta jos odotat, että saat vastineeksi yhteiskunasla taloudellista avustusta, on siinä tietenkin tiettyjä reunaehtoja.

Vierailija
119/148 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakiduunari kirjoitti:

työttömät on pelkkää paskaa

Okei eli, kun sinäkin menetät työt, niin olet omien sanojesi mukaan; PELKKÄÄ PASKAA. Hieno asenne sulla 😂

Vierailija
120/148 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidan olla ainoa mutta ymmärrän osittain ap:ta, jos ei ole tottunut eikä välttämättä totu miksi pitäisi pakottaa yötyöhön/myöhään yöhön työhön? jotkut ihmiset ovat aamuvirkkuja ja suurin osa töistä keskittyy aamu+päiväaikaan. Onko sellainen ihminen hyvä työntekijä ja turvallinen jos ajaa rättiväsyneenä kotiin? eikö sellainen vaaranna liikennettä. Mutta tuota omistusasuntoasiaa en ymmärrä, mielestäni köyhät ja pienituloiset voisivat asua vuokralla. Jos on pienituloinen, ei ole edes varaa maksaa omistusasunnon remontteja ja muita sellaisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän