Miten työtön voidaan pakottaa tällaiseen valintaan?
Vaihtoehtoina hakea niin myöhään yöllä päättyviä töitä, joista joutuisi lähtemään autolla kotiin niin väsyneenä että muodostaa merkittävän vaaran liikenteessä, tai ottaa luottotietojen menetykseen johtava karenssi. Taksia ei pienestä palkasta makseta, julkiset ei kulje öisin, matka on liian pitkä pyöräiltäväksi väsyneenä ja muuttaminen velkaisesta omistusasunnosta lähemmäs työpaikkaa on käytännössä mahdotonta.
Miten työtön voidaan pakottaa tällaisen valinnan eteen?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Saat olla vapaa tässä yhteiskunnassa, kunhan elätät itsesi etkä vahingoita toisia.
Jos haluat vastaanottaa yhteiskunnalta rahaa, on myös velvollisuuksia.
Entä jos haluan myydä alkoholia, olenko vapaa tekemään niin?
Oliko siinä matkalla jopa ylämäkiä? Auton on vaikee jaksaa kiivetä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko siinä matkalla jopa ylämäkiä? Auton on vaikee jaksaa kiivetä niitä.
Periaatteessa voi kulkea bussilla
Nykyisten sääntöjen mukaan työmatka voi kestää 3 tuntia julksilla välineillä liikkuen yhteen suuntaan
Jos työ alkaa klo 08, voi joutua nousemaan jo yöllä 04:00, ja sitten nousee bussiin ja osin ehkä kävelee, jotta on töiss klo 08:00
Viime yönä oli taas alakerran naapurilla bileet käynnissä. Kiva lähteä töihin aamulla väsyneenä kun loiset menee nukkumaan.
Olen suunnitellut ostavani stereot jotka olisi suht kovalla päivisin kun en itse ole kotona. Vielä pitää vain varmistaa että ne loiset jää sinne kämppään nukkumaan.
Tasan ei käy onnen lahjat. Mä en saanut kerran työtä, jossa oli yövuoroja vain siksi, että asuin 45 km päässä, se oli vielä lapsuudenkoti, josta halusin muuttaa omilleni. Työnantajan mielestä olin muuten paras hakija, mutta olisi pitänyt olla asunto lähempänä. Olin kyllä valmis hommaamaan sen asunnon, mutta työnantaja oli sitä mieltä, että niitä on vaikea siitä kaupungista saada. No sain tavallisen päivätyön - itse asiassa seuraavasta korttelista. Vuokra-asunnon kaupungista sain heti, pääsin valitsemaan minkä otan. No tästä on jo aikaa.
Itsellä on aina jännitysmomentti, miten väsyneenä lähden päivätöihini. Nukun hyvin yleensä parina yönä viidestä. Rupean ajossa nukkumaan, mutta silti yöunet saattaa jäädä neljän tunnin mittaisiksi. Mitään syytä tähän ei ole, työni ei ole stressaavaa. Ainoa ongelma työssäni on, että se vaatii tarkkuutta ja keskittymistä, sekä joudun tekemään avokonttorissa. Työantaja on vanhanaikainen, työaika on 8-16 ja ei etätyötä, koska hänen mielestään työt nyt vaan tehdään konttorilla. Työn luonne sopisi hyvin etätyöhön ja nytkin olisin jo tehnyt muutaman tunnin herättyäni kolmelta. Tosin torkahdin sitten puoli tuntia ja heräsin vähän ennen seitsemään. Onneksi on kävelymatka. En tiedä, miten selviäisin autolla tämän kanssa. Kyse ei ole rytmistä, vaan siitä, että en saa nukuttua tarpeeksi.
Näin työttömänä töihin haluavana ymmärrän kaikki muut syysi paitsi tuon autoläpän. Itsellä ei ole autoa tai edes ajokorttia joten multa jäis toi työ välistä. Jos mulla olis ees ajokortti niin ryhtyisin vaikka taksiyrittäjäksi. Päivystäisin mieluummi siel autos ku tääl lähiöyksiös.
Vierailija kirjoitti:
Viime yönä oli taas alakerran naapurilla bileet käynnissä. Kiva lähteä töihin aamulla väsyneenä kun loiset menee nukkumaan.
Olen suunnitellut ostavani stereot jotka olisi suht kovalla päivisin kun en itse ole kotona. Vielä pitää vain varmistaa että ne loiset jää sinne kämppään nukkumaan.
Pelkkä basso riittää. Pum pum pum pum pum pum pumputiBOOOOOM pum pum...
parempi olla tekemättä mitä ne ehdottaa. tämän jälkeen ne ehdottaa jotain muuta käytännössä toimimatonta.
entä jos menisit kouluun etkä enää sen jälkeen eläisi yhteiskunnan tuilla?
Oletko ap ajatellut että jonkun tosiaan täytyy tehdä noita töitä ja tuohon aikaan? Että joku (et ilmeisestikään sinä) voi olla vaikka koko yön töissä valittamatta asiasta täällä?
Toivottavasti sulle määrättiin 5kk työssäoloehto. Ja se pysyy.
Tunsin yhden joka ei ”voinut” lähteä töihin koska olisi joutunut kävelyttämään 3 vee joka päivä hoitoon, eikä niin pientä VOI pakottaa kävelemään sellaisia matkoja.
Mitään muuta vaihtoehtoa ei hönen mielessään ollut, ei mitään. Ei edes voinut lainata jtn kottikärryjä millä olisi sitä pentuaan hoitoon kärränyt. Ei vaan kertakaikkiaan ollut mitään keinoa.
Kieltäytyi sitten töistä ja työkkäri laittoi rahat poikki. Hönen mielestään törkeen epäreilusti.
Ei niitä töitä välttämättä saa vaikka hakee, tollo.
Vähän ohis, tuli mieleen tosta aiemmasta kommentista, kun ei ottanut 5 km työmatkan takia työtä vastaan. Mutta siis, mun tuttu (ei mikään kaveri) työtön äiti sanoi, että lapset 2. ja 4. luokkalaiset ei sitten mene kouluun matka joku 1 km/suunta), kun ei saanut koulujen alettua kiireellistä toimeentulotukea lasten bussilippuihin. Ainakin uhkasi kiristää Kelaa sillä. Olin niin sanaton tilanteessa, kun laukaisi tämän. Kuka äiti oikeesti on tällainen?! Jos on huoli lasten koulumatkan turvallisuudesta, niin ois voinut vaikka saattaa ne kouluun, kun ei ollut itse töissä. Ei ees pienempiä lapsia ja nekin nyt varmaan olis voinut ottaa mukaan kävelylle. En sit tiiä saiko tukia, mut jos sai, niin nauran kyllä oikeasti tälle nyky-yhteiskunnalle.
Muutenkin hirveetä päänsilittely meininkiä tuntuu olevan. Kuulostan varmaan ihan hirviötä, mut mun mielestä ihmiset on nykyään jotain ihme kädettömiä uusavuttomia surkimuksia. Ei kaikki, mutta nää tietyt tapaukset. Hohhoijjaa. No huomenna fillarilla 7 km lapsi istuessa päiväkotiin ja siitä töihin, niin pääsee maksaan veroja. (pääsisin kyl bussillakin, mut saapahan liikuntaa ja on nopeampi) .
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, tuli mieleen tosta aiemmasta kommentista, kun ei ottanut 5 km työmatkan takia työtä vastaan. Mutta siis, mun tuttu (ei mikään kaveri) työtön äiti sanoi, että lapset 2. ja 4. luokkalaiset ei sitten mene kouluun matka joku 1 km/suunta), kun ei saanut koulujen alettua kiireellistä toimeentulotukea lasten bussilippuihin. Ainakin uhkasi kiristää Kelaa sillä. Olin niin sanaton tilanteessa, kun laukaisi tämän. Kuka äiti oikeesti on tällainen?! Jos on huoli lasten koulumatkan turvallisuudesta, niin ois voinut vaikka saattaa ne kouluun, kun ei ollut itse töissä. Ei ees pienempiä lapsia ja nekin nyt varmaan olis voinut ottaa mukaan kävelylle. En sit tiiä saiko tukia, mut jos sai, niin nauran kyllä oikeasti tälle nyky-yhteiskunnalle.
Muutenkin hirveetä päänsilittely meininkiä tuntuu olevan. Kuulostan varmaan ihan hirviötä, mut mun mielestä ihmiset on nykyään jotain ihme kädettömiä uusavuttomia surkimuksia. Ei kaikki, mutta nää tietyt tapaukset. Hohhoijjaa. No huomenna fillarilla 7 km lapsi istuessa päiväkotiin ja siitä töihin, niin pääsee maksaan veroja. (pääsisin kyl bussillakin, mut saapahan liikuntaa ja on nopeampi) .
yötyötäkin on pakko ottaa vastaan
Oletteko huomanneet, että tänne on taas viime aikoina tullut valtavasti näitä mukamas työttömien uusavuttomien marisijoiden aloituksia?
En usko, että näistä puoletkaan ole totta. Halutaan vain saada työttömät huonoon valoon.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että tänne on taas viime aikoina tullut valtavasti näitä mukamas työttömien uusavuttomien marisijoiden aloituksia?
En usko, että näistä puoletkaan ole totta. Halutaan vain saada työttömät huonoon valoon.
Kyllä se työ alkaa maistumaan kun otetaan tuet pois...
No tietysti, mutta kun ei nämä aloitukset ole oikeasti uskottavia. Ei kukaan oikeasti työtön ihminen tekisi näin typerää aloitusta.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Saat olla vapaa tässä yhteiskunnassa, kunhan elätät itsesi etkä vahingoita toisia.
Jos haluat vastaanottaa yhteiskunnalta rahaa, on myös velvollisuuksia.