Miten työtön voidaan pakottaa tällaiseen valintaan?
Vaihtoehtoina hakea niin myöhään yöllä päättyviä töitä, joista joutuisi lähtemään autolla kotiin niin väsyneenä että muodostaa merkittävän vaaran liikenteessä, tai ottaa luottotietojen menetykseen johtava karenssi. Taksia ei pienestä palkasta makseta, julkiset ei kulje öisin, matka on liian pitkä pyöräiltäväksi väsyneenä ja muuttaminen velkaisesta omistusasunnosta lähemmäs työpaikkaa on käytännössä mahdotonta.
Miten työtön voidaan pakottaa tällaisen valinnan eteen?
Kommentit (148)
Työkkäri voi toki pakottaa hakemaan paikkaa, mutta tietenkään mua ei valita työhön, jossa oma auto on välttämätön, koska mulla ei ole autoa. Ja jos menettäisin luottotietoni 24 euron takia, en syyttäisi siitä muita kuin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Ja tälläiset kitisijät elää yhteiskunnan eli meidän rahoilla. Tuplakarenssi välittömästi ja asennekasvatukseen valtion toimesta.
Pitäisikö heidän sitten kuolla?
Vierailija kirjoitti:
sosionomi kirjoitti:
jos sinulla on vaikeuksia hyväksyä yhteiset säännöt, niin olisikohan aika keskustella psykiatrin kanssa...
Mitkä yhteiset säännöt ? Eiväthän kaikki joudu tuollaisia, noin hankalasti järjestettäviä työmatkoja edes ajattelemaan, kun työ on heillä sopivan etäisyyden päässä.
Ja osaava ihminen pystyy hakeutumaan "sopivan etäisyyden päähän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä äsken luin? Sinulla on siis käytössä auto, mutta et halua ajaa työpäivän jälkeen kotiin, koska olet väsynyt?
Väsyneenä ajaminen on täysin verrattavissa rattijuoppouteen. Rattiin nukahtaminen ei ole mikään pikkujuttu.
Siksi ne omat aikataulut pitää mukauttaa sen mukaan, että saa riittävästi unta ennen työvuoroa ja jaksaa vielä ajaa kotiin.
Tämä ei toteudu ainakaan varusmiesten osalta armeijassa. Siellähän kuskien ei anneta nukkua tarpeeksi ja sitten tapahtuu mitä tapahtuu. Siellä ei paljon itse aikatauluja mukauteta, kun ne sanellaan ylemmiltä tahoilta. Tosin varusmiehet eivät ole armeijassa työsuhteessa, vaan suorittamassa palvelustaan.
Ei pidä paikkaansa. Kuljettajien lepoajoista pidettiin tarkkaa huolta jo 90-luvun alussa kun minä kävin armeijan. Ja homma ei siinä ainakaan taaksepäin ole mennyt.
T: autosotamies.
Ap on malliesimerkki ihmisestä, joka on täysin näköalaton. Et pysty näkemään yhtään mitään vaihtoehtoa tässä! Kaikki on jo valmiiksi taputeltu.
Miten kukaan edes voi elää näin pessimistisellä asenteella?? Mistä sä voit tietää jo nyt että luottotiedot menee jos määrätään karenssi?
Miten työvuoron jälkeen autolla kotiin ajaminen voi olla niin älyttömän vaarallista? Jos en tietäusi että tällaisia ihmisiä on oikeesti olemassa, en haluaisi uskoa.
Mutta tunsin naisen jolle työkkäri tarjosi töitä. Työpaikka n5km päässä kotoaan. Naisella 3v lapsi.
Hänelle oli täysin mahdoton ajatus töihin meno, koska ei ollut minkäänlaista kulkuvälinettä viedä lasta hoitoon kylälle ja itse sinne työpaikalle. Huusi vain että pitääkö hänen pakottaa 3v kävelemään joka päivä 10km??! Ja tätä se sitten vaan oli. Ehdotus että osta vaikkapa polkupyörä oli myös täysin mahdoton: rahaa ei ollut. Mistään ei voinut lainata. Pyörää ei myöskään voinut saada mistään lainaan siihen asti että olisi saanut eka palkan töistään ja sitten pystynyt ostamaan pyörän.
Sitä se sitten mesosi, ja kieltäytyi työpaikasta ja kirjoitti pitkän selityksen miksei pysty töihin lähtemään. Paluupostissa rangaistustyösdäoloehto. Sitähän se ei ikinä saa pois syystä jotka jo tiedetään.
Niin tyhmiä ihmisiä että ei näille pidä mitään korvauksia ilman velvoitteita maksaa, ei penniäkään.
Niin, on se niin gauheaa.
Oikeasti työttömän pitäisi saada valita, avaako aamunsa siiderillä vai lonkerolla.
Yhteyskunnnan maksamana tietysti, mutta eikö muka oikeasti joku työkkärin tyyppi voisi tuoda ihan sänkyyn asti sen ensimmäisen tölkin?
Huikan jälkeen sitten röökille ja kevyt kävelylenkki kantakapakkaan, eihän tässä nyt hyvänen aika mihinkään iltavuoroon voi ryhtyä!
Ajoissa nukkumaan ja liikuntaa vapaa-ajalla. Vahvaa kahvia juoda ennen lähtöä.
Karenssi srllaiselle joka saa yhteiskunnan tukeja . Ei mistään luukusta rahhaa. Ne jotka ei saa niin varmaan etsivät työtä aktiivisesti.
Etsi joku toinen suunnitteilla oleva työpaikka tai kerro että opiskelusuunnitelmia ja vaikka ei työt toisessa heti alkaisi, niin tuskin toinen paikka haluaa enää palkata, kun muuta tiedossa. Ilmoita myös työnhakuun, ettet hae jatkossa yötöitä.
Etsi mitä pikimmiten parempi työpaikka itsellesi jos ehdotettu ei täyty toiveitasi. Tai ota vastaan työpaikka toistaiseksi ja etsi samalla uutta parempaa.
Siis mitä ihmettä? Et osaa nukkua vaikka päiväunia/levätä ennen työvuoroa että jaksat tehdä työsi ja ajaa sen jälkeen kotiin? Tai nukut aamulla hieman pidempään jotta jaksat myös valvoa pidempään. Nyt on kyllä kaikki työttömien tekosyyt kuultu,
Työttömyysetuuden edellytys on, että hakee oikeasti töitä ja yhteiskunnan olettamus on, että ihminen elättää itsensä.
Toisin sanoen paikkaa on haettava tai karenssi paukkuu. Toisaalta hämmentää, että aikuinen ihminen ei muka tajua, että voi iltavuoropäivinä nukkua aamulla pidempään. Silloin ei yöllä kotiin ajellessa väsytä niin paljon, että olisi liikenteessä vaaraksi.
Onkohan tää provo? Siis eihän kukaan oikeasti voi olla noi suppea katseinen. Mun luontainen unirytmi olisi unta 8-16, mutta sattumalta mulla on just siihen aikaan töitä, joten nukun 22-06 ja lomilla nukun, niin kuin kehosta on paras.
Sitä kuule kummasti jaksaa valvoa ja ajaa vielä kahden aikaan yöllä, jos on normaali klo 6:00 sijasta herännyt vasta 10:00. Ei kukaan voi olla niin yksinkertainen, että ei tota tajua.
Yhteiskunnan tukien edellytys on, että on halukas ja pyrkii työllistymään. Tästä nyt ei sellaista tunnetta tule. Ei ihme, että töissä käyvät eivät tunne kamalasti empatiaa.
Tämä pitkä ketju meni nyt ap:n kannalta aika epäedulliseen suuntaan. Tarkoitus oli saada sympatiaa, mutta nyt ihmiset neuvovat, miten iltatöitä tekevät säätävät vuorokausirytminsä, eli miten pystyy tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitkä ketju meni nyt ap:n kannalta aika epäedulliseen suuntaan. Tarkoitus oli saada sympatiaa, mutta nyt ihmiset neuvovat, miten iltatöitä tekevät säätävät vuorokausirytminsä, eli miten pystyy tekemään töitä.
No tommosella aloituksella ihan varmasti tulee kuraa niskaan, kun samaan aikaan kaikki muut palstanlukijat raahautuvat joka aamu, ilta, yö puoli kuolleina töihin ja sen takia valtiolla on varaa maksaa ap.n työkkärit.
Tuleehan siitä ihmisille väkisinkin tunne, että ap kokisi olevansa hienompi, kuin ne, joiden verotuloilla elää, kun ottaa martyyrimäisen asenteen, että kamalaa, kun joutuu hakemaa töitä.
Jos toi ei ollut provo, niin ois ehkä kannattanut avata sitä, että miksi ei pysty tekemään myöhäisempiä vuoroja, kun unirytmin muokkaus onnistuu jopa tälläiseltä kroonisesti unotettomuudesta kärsivältä.
Ei kaikki ihmiset todellakaan totu nopeasti uuteen rytmiin. Eikö siitä ole vaikka mitä tutkimusta olemassa? Toki sitä "säilyy hengissä" kuten tuolla ekalla sivulla joku sanoo, mutta burnout voi tulla nopeasti ynnä muita terveyshaittoja.
Mutta tällaiset asiat pitää ottaa huomioon, kun kouluttautuu. Ei kannata mennä alalle, jossa voi tulla vastaan ilta-/yövuoroja.
Töihin kirjoitti:
No tommosella aloituksella ihan varmasti tulee kuraa niskaan, kun samaan aikaan kaikki muut palstanlukijat raahautuvat joka aamu, ilta, yö puoli kuolleina töihin ja sen takia valtiolla on varaa maksaa ap.n työkkärit.
Miksi he raahautuvat puolikuolleina, jos kerran mihin tahansa vuoroon tottuu nopeasti? Eivätkö he enää sitten olekaan puolikuolleita, jos ap:kin käy töissä? Luuletko, että heidän veronsa pienenevät sillä sekunnilla, kun ap saa työn?
Vähennä pelaamista, väsyttää vähemmän kun nukkuu kunnon unet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä äsken luin? Sinulla on siis käytössä auto, mutta et halua ajaa työpäivän jälkeen kotiin, koska olet väsynyt?
Väsyneenä ajaminen on täysin verrattavissa rattijuoppouteen. Rattiin nukahtaminen ei ole mikään pikkujuttu.
Et ole Suomen ensimmäinen yötyötä tekevä.
Et voi kävellä kaupungilla ilman, että vastaasi tulee koko ajan ihmisiä, jotka työskentelevät vuorotyössä ja silti näyttävät ihan normaaleilta. Tunnen henkilöitä, jotka tekevät jatkuvasti yötyötä ja silti elävät tavallista elämää.
Tutki netistä, miten voit auttaa itseäsi sopeutumaan vaihteleviin työaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tälläiset kitisijät elää yhteiskunnan eli meidän rahoilla. Tuplakarenssi välittömästi ja asennekasvatukseen valtion toimesta.
Pitäisikö heidän sitten kuolla?
Vai pitäisikö heidän ottaa vastuu omasta elämästään eikä olettaa että muut maksavat kaiken siksi ettei huvita mennä töihin kun saattaa väsyttää?
Pitäisiköhän minunkin jäädä työttömäksi, kun olen AAMUISIN tuollainen zombi... Yöllä minua ei haitannut ajella vaikka kahdelta loppuvasta ylityövuorosta kotiin, mutta seiskan aikaan aamulla niin... Sanotaanko, että olen parin lonkeron jälkeen baarista himaan ajaessa skarpimpi liikenteessä.
Silti mäkin käyn töissä ja työkkäritukia en ole nostanut kuin pari kuukautta amiksesta valmistuttuani, kun hakemani duuni osoittautui kusetukseksi (olisi pitänyt olla 3 viikkoa ilman palkkaa ja työsopimusta töissä) ja en heti löytänyt uutta sieltä pskafirmasta irtisanouduttuani ja toinen hyvä duuni oli tuohon huijaukseen langettuani mennyt sivu suun.
Jokaisen työpaikkani olen ihan itse etsinyt Mol.fin sivujen haulla tai jonkun muun ilmoituksen kautta. Otapa ap sinäkin se haku kauniiseen käteen, etsi itsellesi mieleinen työ ja yllätyt, miten kivalta tuntuu, kun ei tarvitse enää olla Kelan ja työkkärin pomputeltavana. Keskity kokopäivätöihin niin tulotkin ovat isommat kuin mitä tukena saa. Ihan sama, mitä kaupankassa-hommaa. Ja alkuun voi ottaa jonkun huonommankin työn ja hakea siinä ohessa sitten itselleen mieleisempää - duuni on helpompi saada, kun on jo töissä, usko pois.