Miten työtön voidaan pakottaa tällaiseen valintaan?
Vaihtoehtoina hakea niin myöhään yöllä päättyviä töitä, joista joutuisi lähtemään autolla kotiin niin väsyneenä että muodostaa merkittävän vaaran liikenteessä, tai ottaa luottotietojen menetykseen johtava karenssi. Taksia ei pienestä palkasta makseta, julkiset ei kulje öisin, matka on liian pitkä pyöräiltäväksi väsyneenä ja muuttaminen velkaisesta omistusasunnosta lähemmäs työpaikkaa on käytännössä mahdotonta.
Miten työtön voidaan pakottaa tällaisen valinnan eteen?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö/yötyö on merkittävä terveydellinen riski. Ei tämä ole mikään läppä. Itse olen töissä kyllä. En suostuisi tekemään yötyötä.
Mikset suostuisi? Sen kun käännät rytmin ja totutat itsesi siihen. Sama 24h sulla on käytössä sekä nyt että yötyössä. Vai oliko tämä vaan sitä, että koska nyt olet töissä oman rytmisi mukaan, ei tarvitse ajatella muita vaihtoehtoja.
Suoranainen ihme, ettei teillä satu enemmän kuolonkolareita kun vuorotyöläisiä on kuitenkin niin paljon.
Jospa nyt vaan lopettaisit kitinän ja ottaisit työpaikan vastaan. Tai vaihtoehtoisesti olet ilman niitä tukia. Saat itse päättää.
Olin nuori, alle 30-vuotias. Enkä mä millään tottunut vuoroihin, jotka loppuivat klo 4. Ja sitten vielä 40 km autolla kotiin. Mä väitän, että joistakin ihmisistä vain ei ole myöhäisiin vuoroihin.
Tiedän yhden huithapelin joka sanoi työhaastattelussa että vaikeaa päästä ylös aamulla ja noudattaa työaikoja,ei valittu paikkaan.
kyllä voidaan, ihan lakien perusteella
Mä olin sanomalehden jakajana. Lopetin hommat kun onnistuin nukkuessa väistämään autolla kaksi liikenteenjakajaa. Unta ei kerennyt saada kun palkka oli n. 900 niin piti olla päivätyö. Lehdenjako alkoi kello 1.00 ja loppui 6.00. Sen jälkeen kotiin vaatteet vaihtamaan ja 8.00 alkoi päivätyö, josta sai 1500 bruttona. Työt loppui 16.00 jonka jälkeen lapset hoidosta ja kaikki iltapuuhat ja ysiltä nukkumaan ja herätys ennen yhtä taas.
Virallisesti en irtisanoutunut eikä mua kai irtisanottukaan. Kävin nimittäin työterveyslääkäriltä hakemassa lausunnon että olen sopimaton työhöni. Onneksi jäin henkiin.
työhaastattelussa ole hyvin laiskan oloinen
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä äsken luin? Sinulla on siis käytössä auto, mutta et halua ajaa työpäivän jälkeen kotiin, koska olet väsynyt?
Väsyneenä ajaminen on laissa kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä äsken luin? Sinulla on siis käytössä auto, mutta et halua ajaa työpäivän jälkeen kotiin, koska olet väsynyt?
Väsyneenä ajaminen on täysin verrattavissa rattijuoppouteen. Rattiin nukahtaminen ei ole mikään pikkujuttu.
Siksi ne omat aikataulut pitää mukauttaa sen mukaan, että saa riittävästi unta ennen työvuoroa ja jaksaa vielä ajaa kotiin.
Tämä ei toteudu ainakaan varusmiesten osalta armeijassa. Siellähän kuskien ei anneta nukkua tarpeeksi ja sitten tapahtuu mitä tapahtuu. Siellä ei paljon itse aikatauluja mukauteta, kun ne sanellaan ylemmiltä tahoilta. Tosin varusmiehet eivät ole armeijassa työsuhteessa, vaan suorittamassa palvelustaan.
Jos et halua sitä työtä, niin työhaastattelun osalta on silloin "taktisen humalan" aika.
hallitus on antanut työkkkärille valtuudet pakottamiseen, se on ihan laillista
milllä keinoin työttömät voitaisiin saada ahkerimmiksi?
Hakeminen ei maksa mitään eli haet sitä työtä nyt vain. Kun on työssä, niin voi hakea toista työtä. Mahdollisuudet saada työpaikka on aina suuremmat, kun on vaihtamassa työpaikkaa, ei hakemassa työtä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsyneenä ajaminen on täysin verrattavissa rattijuoppouteen. Rattiin nukahtaminen ei ole mikään pikkujuttu.
Poliisi sais pysäyttää autoilijoita ja "puhalluttaa" väsymyksenkin suhteen
Minä en ikimaailmassa sopeutuisi mihinkään vuorotyöhön tms. Tällä hetkellä teen 8-15 ja väsymys painaa niin, että olen välillä nukkunut työpöydän ääreen.
Ei kukaan pakota. Ei kukaan myöskään pakota ottamaan ilmaista rahaa vastaan.
Muutat vuorokausirytmin työhön sopivammaksi, niin et ole väsynyt päivän päätteeksi. Yksi tuttu teki pitkään pelkkää yötyötä nuorena ja hänen vuorokausi rytmittyi sen mukaan.
moni muukin on hieman väsynyt, miksi sinun tapauksessasi se olisi este?