Miten työtön voidaan pakottaa tällaiseen valintaan?
Vaihtoehtoina hakea niin myöhään yöllä päättyviä töitä, joista joutuisi lähtemään autolla kotiin niin väsyneenä että muodostaa merkittävän vaaran liikenteessä, tai ottaa luottotietojen menetykseen johtava karenssi. Taksia ei pienestä palkasta makseta, julkiset ei kulje öisin, matka on liian pitkä pyöräiltäväksi väsyneenä ja muuttaminen velkaisesta omistusasunnosta lähemmäs työpaikkaa on käytännössä mahdotonta.
Miten työtön voidaan pakottaa tällaisen valinnan eteen?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Työtön voidaan pakottaa ihan mihin tahansa koska suomessa työtön ei ole ihminen vaan ainoastaan toimenpiteiden ja rangaistuksien kohde:(
Nuo aktivointitoimenpiteet ja "rangaistukset" koskevat vain niitä työttömiä, jotka haluavat saada yhteiskunnalta rahaa. Itse olen ollut työttömänä vuodesta 2011, koskaan en ole hakenut mitään yhteiskunnan tukia, kukaan ei ole koskaan tullut minua mitenkään aktivoimaan tai rankaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja tälläiset kitisijät elää yhteiskunnan eli meidän rahoilla. Tuplakarenssi välittömästi ja asennekasvatukseen valtion toimesta.
Sen jälkeen, kun olet maksanut verosi, ne lakkaavat olemasta sinun rahojasi, joten sinä et niiden käytöstä enää onneksi päätä.
Ymmärtäisin itkemisen, jos sitä autoa ei olisi käytössä.
Kirjoitat surkean hakemuksen. Näinä aikoina hakijoita on niin paljon muitakin, että ei niitä töitä noin vain saa.
Tästäkin ongelmasta päästäisiin, kun ravintoloiden aukiolo päättyisi klo 22, kaupat suljettaisiin klo 18 ja sairaaloista poistettaisiin yötyötä tekevät.
On sulla otsaa.
Itse teen 3vuoroa. Jaksettava ajaa yövuoron päälle kotiin.
Monen työttömän suurin ongelma on asenne. Keksitään heti asioita jotka on niin väärin.
Ei tää työssäkäynti niin herkkua ole meille muillekaan,mutta itsensä on elätettävä. Voit toki loisia himassa, itsesi piikkiin.
sosionomi kirjoitti:
jos sinulla on vaikeuksia hyväksyä yhteiset säännöt, niin olisikohan aika keskustella psykiatrin kanssa...
Ei psykiatrille saa aikoja noin vain, ainakaan noin pienen asian takia. Yksityiselle tietysti, mutta aloituksesta sain sen kuvan ettei aloittajalla ole sellaiseen rahaa.
Vihaksi pistää kun tällaista sheissee lukee. Me perheelliset työssäkäyvät ihmiset ajellaan kuule väsyneenä jatkuvasti, puhumattakaan ympäripyöreitä päiviä tekevistä yrittäjistä, kaikki noi sun "ongelmat" on tekosyitä. Ryhdistäydy!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä kokoomuksen trollialoitus, jolla lietsotaan ärtymystä työttömiä kohtaan. Ainakin tänne upposi, kylläpä taas ärsyttää tällaiset lusmut. Jos tulee mahdollisuus äänestää työttömyystukien kiristämisestä niin teen sen ilolla. Ehkä siinä vaiheessa nämäkin selittelyt vähenee. Ilmapiiri on liian salliva tällaiselle lusmuilulle.
Aloituksen luettuani minulle oli täysin selvää, että kyseessä oli trollaus. Ajatelkaa nyt ihmiset tätä aloitusta! Ihan oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä äsken luin? Sinulla on siis käytössä auto, mutta et halua ajaa työpäivän jälkeen kotiin, koska olet väsynyt?
Tämä on ihan asiallinen huoli. Tein ennen kolmivuorotyötä ja yövuoron jälkeen ajoin kotiin ja saavuttuani en muistanut matkasta mitään. Kyseisessä olotilassa ajaminen ei ehkä ole se turvallisin juttu
ohis
Olisi kannattanut tehdä aikanaan läksyjä eikä lähteä pulkkamäkeen niin voisi olla vähän enemmän valinnan varaa työaikojen suhteen.
Jopa tällainen parikymppinen pitää tuota naurettavana työn vieroksumisena. Olen tehnyt kuukausia yli 50-tuntisia työviikkoja vuorotyössä, jossa todellakin joutuu ajamaan väsyneenä 50 kilometriä suuntaansa, varsinkin jos edellispäivän iltavuoron jälkeen kerkeät nukkumaan noin neljä tuntia ja menet sen jälkeen aamuvuoroon. En ole koskaan kuitenkaan pitänyt sitä minkäänlaisena ongelmana, sillä sellaista työelämä vain on.
Vierailija kirjoitti:
Jopa tällainen parikymppinen pitää tuota naurettavana työn vieroksumisena. Olen tehnyt kuukausia yli 50-tuntisia työviikkoja vuorotyössä, jossa todellakin joutuu ajamaan väsyneenä 50 kilometriä suuntaansa, varsinkin jos edellispäivän iltavuoron jälkeen kerkeät nukkumaan noin neljä tuntia ja menet sen jälkeen aamuvuoroon. En ole koskaan kuitenkaan pitänyt sitä minkäänlaisena ongelmana, sillä sellaista työelämä vain on.
Parikymppiselle tuo on varmasti helpompaa kuin vaikka viisikymppiselle, mutta kiitos nyt, että jaoit elämänoppejasi meille tämän palstan lukijoille.
Miettikääpä sitä, kun viikko alkaa yövuorolla, vaihtuu päivävuoroon, ja päättyy yövuoroon..
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä kokoomuksen trollialoitus, jolla lietsotaan ärtymystä työttömiä kohtaan. Ainakin tänne upposi, kylläpä taas ärsyttää tällaiset lusmut. Jos tulee mahdollisuus äänestää työttömyystukien kiristämisestä niin teen sen ilolla. Ehkä siinä vaiheessa nämäkin selittelyt vähenee. Ilmapiiri on liian salliva tällaiselle lusmuilulle.
Ehkäpä joudut jo huomenna itse vaikkapa työkyvyttömäksi. Ylpeys käy lankeamuksen edellä. 😊
Pienet tortut piristää kummasti 👍
Olen tehnyt ikäni pelkkää vuorotyötä tai jatkuvaa yötyötä. Raskainta se oli silloin, kun lapset olivat pieniä, eikä unta kertakaikkiaan koskaan saanut tarpeeksi. Nyt vanhemmiten toisaalta tarvitsee enemmän unta, mutta koska pieniä lapsia ei ole, elämänrytmi on helpompi sovittaa työvuoroihin sopivaksi. Jos siltä tuntuu, niin itse nukun vaikka siihen asti kun iltavuoroon täytyy lähteä. Toisinaan olen yövuoron jälkeen nukkunut melkein 12 tunnin unet. Töissäkäynti kun ikävä kyllä on sellainen pakollinen paha, siinä ei juuri ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
On, samoin kuin tämäkin viestisi. Tyypillistä trollitekniikkaa käyttäen kalastelet ensin nopeat yläpeukut siltä ryhmältä, jotka ovat oletetusti trollattavaa ajatusta vastaan, ja laitat heti perään päinvastaista viestiä jota ajat ja jota tuo ensin targetoitu ryhmä vastustaa.
Yläpeukutusten tai alapeukutusten käyttö tosin tässä ketjussa on ollut aika vaatimatonta, vaikka niitäkin on helppo laittaa samalta päätteeltä satoja jos jaksaa näpytellä. Ehkä nyt ei jaksettu näpytellä tai tavoiteltiin orgaanista vaikutelmaa. Sosionomejakin muistettiin mustamaalata, kun samat trollit ajaa myös muita asioita, kuten varhaiskasvatuslain muuttamista.
Niinhän sen pitäisi mennä, ettei ketään pakotettaisi sellaisiin töihin joista ei pysty kunnolla selviytymään. Matkoineen päivineen. Jos jollekin työlle ei löydy vapaaehtoista tekijää, nostetaan palkkaa tai tehdään työstä muuten houkuttelevampaa, kunnes tekijä löytyy.
Ehdotukseni ei johtaisi siihen, että työttömät saisi lusmuilla kotisohvalla nykyistä helpommin. Työttömille pitäisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja, joista jokainen voi valita omaan tilanteeseensa sopivan vaihtoehdon, sen sijaan että yhdestä ainoasta ehdotuksesta kieltäytymisestä määrätään julmasti karenssi.