Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujo ihminen, mitä teet työksesi?

Vierailija
30.04.2018 |

Kiinnostaa, mitä muut ujoksi itsensä mieltävät tekevät työkseen. Itse olen viestintäalalla, koska olen aina ollut lahjakas kirjoittamaan. Nykyisin viestinäihmisiltäkin vaaditaan kuitenkin hirveästi itsensä tuomista esille, Twitter-persoonaa ja ties mitä. En koe tällaista itselleni luontevaksi ja jopa ahdistun siitä, että pitäisi olla jotain mitä en ole.

Miten muut ujot suoriutuvat työelämän vaatimuksista?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkäri.

Vierailija
62/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokuleeraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulutus tähän? Kiinnostaisi.

Vierailija
64/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla näköjään monia sukulaisten palkkaamia eri aloilla. 

Vierailija
65/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjä ja iltaisin stand up -koomikko.

Vierailija
66/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätkääpä ujouden lisäksi persoonaanne introvertti luonne ja erityisherkkyys. 

Mulla on. Olen varhaiskasvatuksen ope. Lasten kanssa sujuu, mutta aikuisten ei.

Vierailija
67/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen optisen alan myyjänä. Olen ujo ja myös introvertti. Minulla on tavallaan työminä ja kotiminä. Koen että olen työssäni mukavuusalueeni ulkopuolella, mutta silti enimmäkseen pidän työstäni. Asiakkaat ovat pääsääntöisesti mukavia ja he ovat kiitollisia kun heitä auttaa. Silti joskus ahdistaa, eikä aina kiinnostaisi tehdä varsinaista myyntityötä. 

Olen kuitenkin tavallaan tyytyväinen että olen ajautunut tähän työhön, koska olisin varmasti sulkeutuneempi ja vielä ujompi jos en olisi joutunut haastamaan itseäni asiakaspalvelutilanteissa. Siltikin työn ulkopuolella esim. puhelut ja naapurin tervehtiminen ahdistavat hirveästi.

Vierailija
68/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiesihenkilönä.

Kyllä, vaikka olen ujo. Koin että ihmisillä pitää olla inhimillisiä esihenkilöitä ja koen itse voivani olla moinen koska osaan myös kuunnella.

Vierailija
69/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana yläkoulussa. Hyvin menee, kun on oma itsensä. Nautin työstäni.

Itse olen myös aineopettajana yläkoulussa, mutta en enää nykyään nauti työstäni. Oppilasaineksen taso on laskenut kuin lehmän häntä.

Vierailija
70/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä olen työtön, ja tämä on paljon vaikeampaa kuin olla töissä. On todella vaikeaa soittaa työpaikkoihin. Todella vaikeaa mennä haastatteluun. Ei voi ensimmäiseksi todeta, että olen ujo, älkää antako sen hämätä.

Vierailija
71/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana yläkoulussa. Hyvin menee, kun on oma itsensä. Nautin työstäni.

Itse olen myös aineopettajana yläkoulussa, mutta en enää nykyään nauti työstäni. Oppilasaineksen taso on laskenut kuin lehmän häntä.

Niin on myös opettaja-aineksen. En ole yläkoulussa tällä hetkellä, vaan lukiossa. Siihen on syynsä, etten jaksanut yläkoulua. Oppilaiden kanssa pärjään, mutta opettajakollegat olivat aivan hirveitä. Eräs vanhapiika haukkui kaikkien toisten tyylin opettaa. Selän takana puhuttiin, kuinka eräät antavat arvostelut vasta päivänä x, kun itse ovat hoitaneet asian jo kauan sitten. Ujona ihmisenä en kehdannut sanoa, että se ei kerro opetuksen tasosta mitään, kuinka nopea olet antamaan numerot. Äänekkäät ja itseään jatkuvasti kehuvat opettajat ovat raskaita työkavereita. Toisena ryhmänä olivat pragmaattisesti ajattelevat matemaatikot, joille oppilas on välttämätön paha. 

Vierailija
72/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ujo siis olla ekstrovertti? Ja jos voi, niin enpä ole ikinä tavannut.

Vierailija
73/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellisessä kirjastossa kokoelmatöitä.

Vierailija
74/84 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujostelen.

Vierailija
75/84 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstinkäsittelijä sairaalalla, tosin en kauaa kun puheentunnistus vie työt, sitten en todellakaan tiedä mitä alkaisin tekemään, asiakaspalvelu ei ainakaan onnistu.

Vierailija
76/84 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ kasvattaa kyllä ja toistojen myötä helpottaa. Kannattaa aina hakeutua alalle joka kiinnostaa ja sytyttää, jotta sen eteen jaksaa tehdä töitä. Mutta esiintymis- ja ihmispelon vuoksi ei kannata itseään liikaa rajoittaa ja päättää, ettei johonkin kykene. Jännittävien asioiden välttely on loputon suo ja rajoittaa elämän todella kapeaksi. Lääkkeitä on saatavilla alkuun, esim. propral helpottaa, jos tärisyttää ihmisten edessä.

Vierailija
77/84 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren oli ujompi ja ensimmäiset työpaikat oli palvelualalla ja se auttoi kyllä oikeastaan pääsemään ujoudesta eroon, koska oli pakko olla asiakkaiden kanssa tekemisissä koko päivä. 

Vierailija
78/84 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mitään tee, kun en kehtaa mennä töihin.

Vierailija
79/84 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Museossa arkistonhoitaja voisin olla, jos semmosen työpaikan jostain löytäisi ja sattuisi pääsemään. Siis joku jolla ei asiakaskohtaamisia/palavereita/esiintymisiä eikä tarvisi yhtään missään esillä olla; ei esittelemässä mitään, ei soitella minnekään jne. Sais vaan yksinään (tai joku työkaveri voisi toki olla) siellä arkiston uumenissa tehdä töitä, eikä tarvis välttis puhua juuri kellekkään päivän aikana. 

Sinulla on väärä käsitys arkistotyöstä (monella on). Ei ole mitään sellaista, että työntekijä yksinään pyörittelisi papereita, jos ei ole ihmisiä, joita varten niitä pyöritetään tai säilötään. Juuri niiden muiden ihmisten tarpeiden takia pitää olla myös asiakaspalvelua. 

Tätä minä mietin ammattia valitessa, että ei sellaista työtä taida oikein olla, missä ei yhtään tarvitse olla ihmisten kanssa. Päädyin sitten psykologiksi. Yhden ihmisen kanssa työskentely on ihan ok, mutta usein joutuu myös epämukavuusalueelle. Toisaalta sosiaalisia taitoja voi oppia harjoittelemalla ja siten tilanteet muuttuvat helpommiksi. Ujous ei myöskään tarkoita sosiaalisten tilanteiden pelkoa, vaikka aika usein taitavat yhdessä esiintyä.

Vierailija
80/84 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajana.

Tykkään.