Miksi käytät alkoholia? Tai jos et käytä, miksi olet käyttämättä?
Kaikki vastaamaan, kerro myös ikäsi ja jotain elämäntilanteestasi.
Ja aiotko käyttää alkoholia tänään/huomenna?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
En käytä koska olen huomannut että se ei sovi minulle. En koskaan osaa tyytyä vähään, vaan aina menee ryyppäämiseksi. Niinpä olen sitten ilman. M40
Vähän sama. Jos otan vähän, ei tule mitään kummempaa rentoa/kivaa oloa. Tekee vain mieli ottaa lisää. Jännistä seuraa karmea krapula enkä oikeastaan edes tykkää olla humalassa (miksi sitten tekee mieli lisää alkoa, kun on vähän ottanut? Sitä en tiedä... mikälie alkoholistigeeni kummittelee 😂) eli ei hyvä sekään.
Sama sit juoda vaan limukkaa. Maistuukin paremmalta.
N29
En käytä mitään päihteitä, koska en halua hukata elämääni missään sumussa tai pölläkässä. Päihteet ovat myös yhteiskunnallisesti iso tekijä monessa negatiivisessa asiassa kuten väkivalta, rikollisuus ja kansanterveys. Onkohan kukaan tutkinut kuinka suuri osa väkivallanteoista ja rikoksista on tehty päihteessä tai niiden takia. Poliisien suuri työmaa on kuskata känniörvelöitä ja selvittää kapakkatappeluita. Haitat on suuremmat kuin hyödyt. Ihmisestä harvoin tulee itsensä paras versio päihteiden ansiosta vaikka se hänestä itsestä nousukiidossa saattaa siltä tuntua. Se on harhaa. Kukin elää tavallaan. Minä valitsen selväpäisyyden. N47 perheellinen
En tarvitse alkoholia enkä muita päihteitä ollakseni hyvällä mielellä ja viihtyäkseni. Tämä ensimmäinen peruste on tietysti ihan riittävä, mutta sanotaan vielä, että voin poikkeuksellisen huonosti krapulassa ja minulle tulee krapulaoireita jo pienestä määrästä alkoholia.
Lisäksi olen uskovainen, ja olen huomannut (paitsi yleisellä tasolla, myös omasta kokemuksestani, kun olin nuori aikuinen ja vielä käytin toisinaan alkoholia), että humalatila altistaa leväperäisyydelle ja riskien väärinarvioinnille yms., ja nämä puolestaan Jumalan tahdon vastaiselle käyttäytymiselle, jota joutuu katumaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Etanolin sulamispiste on huomattavasti alhaisempi kuin veden. Siksi käytän autossa etanolipohjaista lasinpesuainetta, ettei se jäädy pakkasella.
Pidän todella siitä yhden hyvän viinilasillisen tuomasta fiiliksestä. Olen vähän takakireä, erityisesti vieraammassa seurassa ja yksi lasillinen tekee minusta "normaalin". Pari - kolme lasillista voin ottaa tilanteesta riippuen, mutta en sen enempää. Jo nuorena opin maltillisen juomisen kun kärsin aikani kammottavista krapuloista. Toiset lähtivät suoraan baarista töihin tai luennolle kun itse yrjösin kylppärissä pitkälle seuraavaan iltapäivään.
En käytä.
20 vuotta vetänyt enempi ja vähempi muutaman päivän välein.
Enää ei vaan kiinnosta.
Selvinpäin aistit tuntuu teräviltä kuin olis aineissa.. elämä on parasta huumetta, vitunmoinen klisee mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Puuhailen kotona kaikenlaista, pesen pyykkiä, teen ruokaa, järjestelen paikkoja jne. Siinä samalla menee muutama olut hörppiessä. Saunaan saunaolut ja isolle iltaruualle jotain hyvää viiniä. Päivät menee töissä ja iltapäivä kuntosalilla. Harvemmin vedän kännejä, siis tosi harvoin. Jäykkää en tykkää juoda sellaisenaan, pitää olla jotain mihin sekoittaa, tuoremehu tms. Tänään sivistyneesti muutama olut ja viiniä.
Alkoholin juomisessa ei ole mitään sivistynyttä. Sorry.
Viihdekäytössä noin kerran viikossa. Joskus on tullut juotua useammin. Viimeksi lauantaina join itseni känniin ja tänään kaverin kanssa uudelleen. Tuntuu, että olen jäänyt alkoholiin jollain asteella riippuvaiseksi. Isällänikin on alkoholiongelma. Masentaa ja ahdistaa ja lääkitsen itseäni vetämällä känniin, sitten huono olo taas ahdistaa ja masentaa entisestään. Kierre vaan jatkuu.
N24
Tänään teen vielä pihatöitä ja otan varmaan janojuomaksi oluen. Sitten nautitaan skumppaa ja grillataan, ruoan kanssa juodaan viiniä. Ehkä vapun kunniaksi vielä jälkiruokasherryt tai -brandyt.
Miksi? Koska nuo juomat maistuvat hyviltä ja koska pieni iloinen hiprakka on ihan kiva fiilis.
N54
Olen käyttänyt alkoholia kestääkseen fyysistä väsymystä jonka työ ja lapset ovat aiheuttaneet.
En käytä lainkaan, koska pahentaa masennusta ja aiheuttaa migreenin melkein välittömästi. Kolme vuotta absolutistin elämää takana ja sopii paremmin kuin hyvin! Olen 43 v perheellinen, melkoisen normaali ihminen. Kai.
Seuraavana aamuna kun ei ole juonut on kyllä aina todella tyytyväinen ratkaisuun olla juomatta!
Otin aivan liikaa, liian pitkiä pätkiä ja krapulat kävivät liian raskaiksi, joten laitoin korkin kokonaan kiinni viisi vuotta sitten. Alkoholittoman oluen saatan joskus nauttia, mutta sekään ei ole mikään itseisarvo. Eilen join sellaisen - tänään en taida enää kehdata.
M 43
1-2 annosta silloin tällöin on terveydelle hyväksi, ilmankin tosin pärjää.
Valitettavan moni ei siihen tyydy, vaan juodaan humaltuakseen, joka on siis alkoholin väärinkäyttöä.
Suomen lain mukaan päihtyneelle ei saisi edes myydä kaupassa tai ravintolassa yms.
Miten on asian todellinen laita?
Mieheni on alkoholisti, kuivilla nyt neljättä vuotta. Minusta taas alkoholi maistuu pahalle. Simmaa juuan meillä tänäkin vappuna, ja olen siitä onnellinen ja kiitollinen :)
Kerran kk- kerran kolmessa kk. Pidän kyllä alkoholista todella paljon. Jotenkin se aika vaan menee ettei tuu missään käytyä ja kotona en jaksa ottaa, joskus avaan kaljan ja sekin unohtuu siihen pöydälle ja kaadan sitten lämmenneen viemäristä alas. Enemmän istutaan kavereiden kanssa iltaa ja juodaan teetä sekä juorutaan, joskus toki viiniä mutta harvemmin. N27
En käytä enää ollenkaan. Syynä lähinnä vapaa-ajan vähyys ja sen vähäisen ajan haluan viettää lasteni kanssa skarppina. Nuorempana noin 3- kymppiseksi tuli juhlittua viikonloppuisin, mutta nykyään en enää saa siitä mitään muuta kuin huonon omatunnon. Ajanhukkaa niin en käytä ollenkaan. Suvussa ei alkoholisteja eikä varmastikaan sitä geeniä itselläni ole.
Niin on, mutta pakko saada edes hetken hyvä olo.
En ole se jolle vastasit, mutta olen kärsinyt masennuksesta nuoresta asti ym. mielenterveyshäiriöistä.
Olen kova juomaan.
Isäni oli työssäkäyvä alkoholisti ja kuoli 45vuotiaana, en tiedä oliko itsari, kun ei oikeuslääkäri löytänyt selvää syytä, mutta jonnekin juoppokämpälle kuoli, ei kotiin.
Viimeisenä iltana påuhui siihen malliin, että jätti jäähyväisiä, tajusin vasta kun isää ei kuulunut asuntoonsa ja fasaani ilmestyi parvekkeen alle kuin tyhjästä katsomaan minua liikkumatta suoraan silmiin ainakin minuutin ajan, sitten se oli poissa. Keskellä talvea, sillon vaistosin että isä on kuollut, fasaani toi viestin isältä.
Enkä ole hullu, vaikka masentunut olinkin ja olen.