Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minnekkään ei saisi ottaa lapsia mukaan?

Vierailija
23.04.2006 |

-kehityskeskustelut (päiväkoti/esikoulu)

-koulun keskustelutilaisuudet/vanhempainillat ym.

-työvoimatoimiston tilaisuudet, seurakunnan tilaisuudet/keskustelut

-neuvolalääkäriin, silloin kun maha-asukin tilannetta tutkaillaan, ei taaperoikäistä toivota mukaan

-äitiyspoliklinikka

-synnytyssali

Henkilökohtaisesti olen totaalisen ärsyyntynyt siitä, että tässä yhteiskunnassa lapset eivät saisi näkyä, eikä kuulua missään. Lastenhoitoasioita on myös mietittävä erityisen tarkasti esim. koulun tilaisuuksiin mennessä (useampi lapsi).

Itseäni ei häiritse esimerkiksi keskustelutilanteissa vaikka lapseni hääräävät tai leikkivät vieressä. Pystyn hyvin keskittymään keskusteluun, mutta olen huomannut ns. lastenkasvatuksen ammattilaisten polttavan päreensä jos lasten ääniä kuuluu kesken keskustelujen.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperolle varmasti hankalaa olla tuntikausia pienessä synnytyshuoneessa, kaikki ei synnytä muutamassa hetkessä. Meillä kuopus syntyi esim. koko yön ajan, en näe mitään järkeä siinä että olisimme herättäneet taaperon ja ottaneet mukaan??? Nyt sai nukkua omassa sängyssään ja herätä tutun hoitajan kanssa ja haettiin aamulla katsomaan uutta vauvaa.

Entä jos synnytyksessä tapahtuu jotain arvaamatonta? Siinä voi isä/tukihenkilökin olla niin huolesta sekaisin tai paniikissä että ei todellakaan ole paras paikka taaperolle.

Entä jos vauva syntyykin keskosena? Kokemuksesta voin kertoa että viikolla 25 tapahtuvan synnytyksen seuraaminen ei todellakaan ole taaperolle sopivaa. En suosittele kenellekään muullekaan.

Synnytys ei ole ihan vaan sellanen juttu että perheenä lähdetään hakemaan uutta vauvaa. Miettikää nyt vähän!

Vierailija
22/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään kulttuurissa lapset eivät ole olleet synnytyksessä mukana. Suomessakin kun äiti meni esim. saunaan synnyttämään, pidettiin lapset visusti pois jaloista.

Samoin näissä nykyään tapahtuvissa kotisynnytyksissä (Afrikka jne.) lapset pistetään ulos tai muuten eristetään tilanteesta.

Synnytys voi olla kaunis tapahtuma, mutta se voi olla myös tuskallinen, vaarallinen jne. Sitä on vaikea tietää etukäteen. Kaikkea voi sattua. Tämän vuoksi on päädytty siihen, että lapsi ei ole katsomassa synnytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin alkusyksystä saattaa kuukauden jokainen arkipäivä olla jokin tilaisuus (tarha, esikoulu, koulu, harrastus, terapia...) mihin ainakaan kaikkia lapsia ei voisi ottaa mukaan. Hoitomaksujen (tarha, iltapäiväkerhot) jälkeen yh:lla (leski) ei yksinkertaisesti ole varaakaan palkata enää illoiksi ylimääräistä hoitajaa muille lapsille. On erittäin stressaavaa kuulla ettei lasten seura ole tervetullutta tilaisuuksiin. Isovanhempia ei ole ja ystäviä ei edes kehtaa pyytää päivittäin lastenvahdiksi. Elämä ei ole mustavalkoista.

Vierailija
24/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli monissa poronhoitokulttuureissa tms. lapset ovat olosuhteitten pakosta olleet mukana synnytyksessä. Eivät toki aina, mutta toisinaan. Luin esimerkiksi eräästä saamelaisnaisesta, joka aikanaan synnytti ties kuinka monennen lapsensa yksinään. Kun synnytys alkoi, hän sitoi vanhemmat lapsensa kodan keskipuuhun kiinni, etteivät karkaa ja synnytti sitten vieressä. Vaihtoehtoja ei ollut, sillä muita aikuisia ei ollut lähimaillakaan.

Vierailija
25/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole koskaan sanonut että ei saisi tuoda.

Noihin muihin en kyllä ottaisi mukaan.

Joku mainitsi että ottaako lapsen viinakauppaan mukaan?=)

Jos minä käyn ruokaostoksilla ja haen samalla viinipullon alkosta niin pahaa siinä on?

Vierailija
26/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tms. ajattele muita kaikki ei voi vaivattomasti seurata ja osallistua keskusteluihin jos siellä on lapsia.

Vanhempainilloissa voidaan keskustella asioista joita ei ole tarkoitettu lasten korville. Itse olin tilaisuudessa jonka teemana oli netin käyttö ja sen vaarat lapsille ja nuorille. Tilaisuuden pääpuhuja ei voinut puhua kaikesta mitä hän oli suunnitellut (" minulla olisi ollut muutakin sanottavaa mutten voi tehdä sitä tässä tilaisuudessa kun on liian nuoria korvia kuuntelemassa" ) just sun kaltaisen urpon (vanhemman) takia kun oli raahannut mukaan lapsensa.

Jos kaikki ajattelevat tavallasi olis VANHEMPAIN-illoissa 40-60 lasta.

Olisiko siinä mitään järkeä.

Tilaisuuden nimi kuvaa hyvin tilaisuuden luonnetta VANHEMPAINILTA.

Synnytykseen en ottaisi mukaan minkään ikäistä lasta.

Olen lapsimyönteinen mutta myös järkevä siinä mihin lapsien on sopivaa mennä.

Häihin kuuluu lapset ehdottomasti.

Vierailija
27/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja olen saanut järjestettyä menot niin ettei pienet ole mukana.

Mummolaan matkaa 150 km ja sukulaisia ei paikkakunnalla.

Meillä on hyvä naapuriverkosto. Lyhytkestoista kaitsemisapua saa siis naapurista tai jopa kolmesta naapurista. Samoin minä katson heidän lapsiaan silloin kun siihen on heillä tarve.

Raha ei liiku vaan palvelut.

Ihmettelen jos sellainen perhe olipa yh tai joku muu ei tutustu perheisiin joissa on samanikäsiä lapsia. Kaikilla näitä tilaisuuksia on joten kysymys on verkottumisesta lähialueen ihmisten kanssa.

Vierailija
28/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat lapset ovat saaneet käydä sekä äitiys- että lasten neuvolassa aikoinaan. Vanhin lapsemme olikin sellainen tuijottelija, että labrahoitajaa hermostutti, kun hän otti verinäytettä minusta ja lapsi tuijotti uteliaana, mitä siinä oikein tapahtuu.

Päiväkodissa minulla on aina ollut lapset mukana ja mielestäni he eivät ole valittaneet.

Koulun vanhempainillassa myös lapset ovat olleet mukana. Joissain illoissa kuudes luokka on järjestänyt maksullisen lapsparkin ja sillä tavalla ovat keränneet rahaa luokkaretkeä varten.

Tänään itse haluan jättää koulun tilaisuudesta nuoremmat pois, koska he juoksevat niin paljon edestakaisin. Jos joku ottaa rauhalliset lapset mukaan, niin en minä ainakaan tule valittamaan. Omani ovat vilkkaasta päästä ja kun kerran en heitä saa rauhallisesti istumaan, niin olkoot kotona.

Vierailija
29/29 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vanhempainillassa voidaa keskustella nettiasioista, aikuiset voisivat puhua seksistä sen omilla nimillään

-lapsesi uteliaisuus voi olla sinulla luonnollista, mutta ei toisille. Itseasiassa minäkin koen että tuijottaminen on epäkohteliasta.

En ehdi kirjoittaa enempää, mutta pakko sanoa että sinunlaistesi ihmisten takia moni nuori ihminen inhoaa lapsia. Olen huomannut, että riippuvaisuussuhteet ja lapsen esilletuominen/mukanaan pitäminen saa pinnat kiristymään. Olen kuullut useamman suusta, ettei em. syistä voi ENÄÄ sietää lapsia (tosiasiassa on tarkoittanut sitä, ettei sillä hetkellä " jaksa" yhtään, ehkä hyvässä tapauksessa jaksaa jo parin vuoden päästä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi