Mieheni haluaa alkaa yrittäjäksi, mua vähän pelottaa
Siinähän se tuli otsikossa. Miehellä on kyllä osaamista ja sellainen suunnitelma että saattaisi jopa sillä toimeentulon saadakin. En halua seistä miehen unelman edessä mutta pakko myöntää että mua vähän pelottaa, olen itse pienipalkkainen eli mun liksalla ei perhettä yksinään elätetä mitenkään.
Olemme naimisissa, musta ei tule firman osaomistajaa eikä mun nimeäni tule mihinkään papereihin. En tule myöskään olemaan yrityksessä töissä. Voiko tämä silti vaikuttaa esimerkiksi työttömyyskorvaukseeni jos työttömyys osuu kohdalle? Tuntuu paljon olevan kauhutarinoita joissa puoliso katsotaan yrittäjäksi vain siksi että mies on sellainen. Tai että tulkitaan että puolison yritys voi työllistää eikä siksi saa mitään korvausta mistään. En halua jäädä taloudellisesti tuollaiseen tilanteeseen jossa olisin täysin miehen firmasta riippuvainen.
Myös loma-asiat mietityttää. Pelkään että mies polttaa itsensä loppuun kun ei malta pitää lomaa. Turha tätä toki on etukäteen stressata mutta tuo mies on vähän sellainen ylitunnollisuuteen taipuvainen niin riski lomattomuuteen on iso. No, kai se asia järjestyy.. Toimeentulo ahdistaa myös koska tuskin heti pystyy firmasta palkkaa nostamaan.
Kertokaa nyt mulle että hyvä tästä voi tulla. Tai tiputtakaa kunnolla maan pinnalle. Mä olen miehen suunnitelmaa yrittänyt kauhukuvillani hillitä tähän asti mutta nyt en enää halua seistä haaveiden toteutumisen esteenä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun miehes sanoo siitä, että jos jäät työttömäksi niin miten perheen elanto varmistetaan hänen ollessa yrittäjä? Tilanne on mielestäni ihan ok, jos miehellä on tällaista tilannetta varten joku hyvä suunnitelma.
Ei ole muuta suunnitelmaa kuin se että hän haluaa varmistaa että saan työttömyyskorvauksen. Vaikka sitten sen avioeron kautta mutta se tuntuisi monin tavoin aika rajulta toimenpiteeltä.
Nimeäni ei tule olemaan missään, en ole varahenkilö enkä äänetön yhtiömies enkä mikään. Ainoa suhteeni yritykseen tulee olemaan se että olen naimisissa sen omistajan kanssa.
Miehesi ei pysty varmistamaan ennakkoon sinun työttömyyskorvausta, ette voi saada asiasta esim. jotain sitovaa ennakkopäätöstä työkkäristä tms. Pelkkä avioero ei riitä, jos jäätte asumaan avoliittoon eli työkkärin silmissä teillä ei "eron" jälkeen saisi olla enää minkäänlaista parisuhdetta. Avioerot on kalliita, koska joutuu kuitenkin tekemään asunnoista ositukset jne ja silloin olisi tärkeää olla se avioehto jottet vahingossa häviä rahaa paljon firman takia. Firman asettaminen tärkeämmäksi kuin avioliitto kuulostaa kyllä pahalta.
Eikö mies voisi perustaa rahastoa sinun työttömyyden varalta, ja sijoittaa sinne joka kuukausi firman voitoista x summan?
Parisuhteemme on onneksi firmaa tärkeämpi mutta tuo avioliitto on tässä vähän kiikun kaakun. Taidan ottaa riskin ja unohtaa erohommat. Liikaa kallista paperinpyöritystä, toivotaan etten jää työttömäksi ja jos jään, onnistun vakuuttamaan päätöksentekijät siitä etten firmaan työllisty (eri asia sitten jos on aito mahdollisuus työllistyä mutta eipä sitä varmaan muutamaan vuoteen ainakaan ole).
Kannattaa silti miettiä se avioehto. Jos yritys velkaantuu ja miehesi kuolee yllättäen, niin ilman avioehtoa joudut maksumieheksi firman velkoihin. Ikävä tietenkin ajatella tällaisia, mutta...
Olisitko lopulta tyytyväinen mieheesi, jos hän jatkaisi sinun päätökselläsi entisissä töissä? Onko siellä urakehityksen mahdollisuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa silti miettiä se avioehto. Jos yritys velkaantuu ja miehesi kuolee yllättäen, niin ilman avioehtoa joudut maksumieheksi firman velkoihin. Ikävä tietenkin ajatella tällaisia, mutta...
Osakeyhtiömuoto onneksi pitää huolen siitä ettei talo lähde alta. Mutta täytyy ottaa selvää, kiitos vinkistä.
Meillä mies aloitti yrityksen joka alussa meni ok, työllisti itsensä mutta ei vakituisesti muita.
Sitten alkoi alamäki, työt väheni vähenemistään. Hän on kuitenkin niin kiintynyt yritykseensä ja yrittämiseen elämäntapana että kokee tosi hankalaksi mennä vieraalle töihin. Elämme minun palkallani.
Viisautta olisi lopettaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko lopulta tyytyväinen mieheesi, jos hän jatkaisi sinun päätökselläsi entisissä töissä? Onko siellä urakehityksen mahdollisuuksia?
Outo kysymys. Mä olen mieheeni tyytyväinen urapäätöksistä riippumatta. Mutta en halua että hän jää mun mielikseni töihin paikkaan jossa ei haluaisi enää olla. Urakehityksen mahdollisuuksia ei käytännössä ole mutta melko vakaa ja ihan ok palkkainen työ on kyseessä.
Tuntuu vaan että nyt on aika kannustaa miestä toteuttamaan omia juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakeyhtiömuoto onneksi pitää huolen siitä ettei talo lähde alta. Mutta täytyy ottaa selvää, kiitos vinkistä.
Millä tavalla osakeyhtiömuoto pitää siitä huolen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni osakeyhtiössä on velkavastuu vain yrityksen omaisuudella, ei henkilökohtaisella omaisuudella. Talo pysyy omana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni osakeyhtiössä on velkavastuu vain yrityksen omaisuudella, ei henkilökohtaisella omaisuudella. Talo pysyy omana.
No karkeasti ottaen se on noin, mutta käytännössä yleensä yrittäjä itse on joutunut antamaan velkaa vastaan nimitakauksen tai kiinnittämään taloa yrityksen lainan vakuudeksi tms, jolloin onkin henk koht vastuussa veloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No karkeasti ottaen se on noin, mutta käytännössä yleensä yrittäjä itse on joutunut antamaan velkaa vastaan nimitakauksen tai kiinnittämään taloa yrityksen lainan vakuudeksi tms, jolloin onkin henk koht vastuussa veloista.
Mulla on vahva käsitys että velkaa ei tarvitsisi ottaa. Toimitila ja työvälineet löytyy alkuun jo itseltä, myöhemmässä vaiheessa edessä saattaa olla suurempaan tilaan vuokralle meno. Mies on ehdottomasti sitä mieltä että taloa ei yrityksen hommiin liitetä. Kalustoa parannetaan sitten kun yrityksellä on siihen rahaa, ei velalla. Siinä mielessä on hyvä aloitustilanne että ei tarvi miinukselle taloutta vetää.
Ap, monessa kunnassa/kaupungissa on maksuton yritysneuvonta tai uusyrityskeskus. Kuuklaa teitä lähin ja varatkaa aika sinne. Siellä käydään kaikki läpi, myös mahdolliset strattirahat ym. Ystäväni aloitti oman pikkuyrityksensä vuosi sitten ja sai sieltä hyviä vinkkejä asioiden järjestelyyn.
En ole ikinä miettinyt, että voisin ANTAA miehen olla yrittäjä. Hän on aikuinen ihminen, tekee itse elämänsä tärkeät päätökset enkä minä anna tai kiellä niitä.
Puolisoni on yrittäjä, kohtalaisen menestyvä sellainen. Töitä on enemmän kuin ehtii tekemään, vakuutukset, verot, eläkemaksut jne. kunnossa. Eipä se elämä kummemmin palkansaaja elämästä poikkea paitsi että saa itse päättää, koska lomailee ja paljonko tienaa palkkaa. Laiska ei voi olla, työaikana tehdään töitä eikä seikkailla nettipeleissä.
Aikooko mies RIKASTUA?
Sit yriitäjäksi
Aikooko mies ELÄTTÄÄ ITSENSÄ?
juokse ja lujaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun miehes sanoo siitä, että jos jäät työttömäksi niin miten perheen elanto varmistetaan hänen ollessa yrittäjä? Tilanne on mielestäni ihan ok, jos miehellä on tällaista tilannetta varten joku hyvä suunnitelma.
Ei ole muuta suunnitelmaa kuin se että hän haluaa varmistaa että saan työttömyyskorvauksen. Vaikka sitten sen avioeron kautta mutta se tuntuisi monin tavoin aika rajulta toimenpiteeltä.
Nimeäni ei tule olemaan missään, en ole varahenkilö enkä äänetön yhtiömies enkä mikään. Ainoa suhteeni yritykseen tulee olemaan se että olen naimisissa sen omistajan kanssa.
Miehesi ei pysty varmistamaan ennakkoon sinun työttömyyskorvausta, ette voi saada asiasta esim. jotain sitovaa ennakkopäätöstä työkkäristä tms. Pelkkä avioero ei riitä, jos jäätte asumaan avoliittoon eli työkkärin silmissä teillä ei "eron" jälkeen saisi olla enää minkäänlaista parisuhdetta. Avioerot on kalliita, koska joutuu kuitenkin tekemään asunnoista ositukset jne ja silloin olisi tärkeää olla se avioehto jottet vahingossa häviä rahaa paljon firman takia. Firman asettaminen tärkeämmäksi kuin avioliitto kuulostaa kyllä pahalta.
Eikö mies voisi perustaa rahastoa sinun työttömyyden varalta, ja sijoittaa sinne joka kuukausi firman voitoista x summan?
voitoista..?HUUTONAURUA
Tehkää ihmeessä se avioehto, niin erotessanne et saa senttiäkään miehen omaisuudesta ja yrityksestä.
Jää loinen nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voitoista..?HUUTONAURUA
No ei ole kylläkään mitään järkeä perustaa tai ylläpitää yritystä, joka ei tuota voittoa.
Itselläni on hyväpalkkainen työ, niin oli miehelläkin kunnes halusi alkaa yrittäjäski, kun uskoi että sitä kautta rikastuminen koittaa. Kerroin oman mielipiteeni, mutta päätin etten ala seisomaan miehen unelmien edessä. Nyt on muutaman vuoden kuluessa hassattu sitten miehen rahat ja aika ja vähän minunkin rahojani, joten nyt totesin että meidän omaisuudet erotellaan ja elämät samoin ja omalla elämällään saa sitten jatkossa leikkiä. Mä en ala noin kallista ja rasittavaa harrastusta rahoittamaan.
Mun mies oli yrittäjä jo kun tapasimme. Ei mua mitenkään haittaa. Omia rahojani en siihen yritykseen sijoita, kun en firmasta mitään omistakaan, mutta se on miehen tapa työllistää itsensä.
Ainakin aloitustilanne kuulostaa ihanteelliselta, kun ei tarvitse tehdä isoja alkuinvestointeja eikä ole siis isoa riskiäkään. Franchising nyt on ihan piip yritysmuoto eikä siihen kannata verrata, kukaan täysjärkinen ei sellaiseen nykyään lähde - ei yrittäjän vapautta mutta riskit kyllä. Oikeat yrittäjät ovat moiseen liian ylpeitä ja oman polun kulkijoita, he eivät halua toteuttaa kenenkään muun visiota.
Olisiko miehen mahdollista jäädä ensin osa-aikaiseksi nykyisestä työstä ja katsoa vähän miten lähtee?
Moni yritys kaatuu ihan yrittäjien ahneudesta, mutta miehesi ei vaikuta sellaiselta. Tarkoitan että otetaan isot lainat vain koska kaiken pitää olla uutta ja kiiltävää. Toki se vaikuttaa imagoon mutta asiakkaat eivät välitä ruosteisesta pakusta jos ovat tyytyväisiä työn jälkeen.
Onnea teille! Olen varma että kaikki menee hyvin.
Lisään vielä että tarkoituksena on juuri se etten joudu elämään miehen yrityksen varassa vaan saan "omat" rahat vaikka ne olisivat tilapäisesti sosiaalitukia.
Mene naisvihapölvästi muualle pätemään, ketju pysyi kivan asiallisena ennen sua.