Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa asua Helsingissä kolmen lapsen kanssa…

Vierailija
02.09.2026 |

Helsinki ei tunnu enää turvalliselta asua. Tällä hetkellä asumme ns. hyvällä alueella mutta asuntomme on vain 70 m2 kolmio. Kun lapset kasvavat ja menevät kouluun, meidän täytyy muuttaa isompaan asuntoon. Rahamme eivät riitä yli 100 m2 perheasuntoon hyvillä alueilla, joten me joudutaan harkitsemaan muuttoa alueelle, jossa on enemmän ns ongelmia. Unelma olisi omakotitalo mahdollisimman lähellä luontoa, mutta sitten tulee vastaan se, että meillä ei ole autoa eikä minulla edes korttia.

Tämä tilanne on hirveän stressaava. Pitäisikö nyt tarttua tilaisuuteen ja ostaa edullinen perheasunto Itä- tai Pohjois-Helsingistä? Espookin houkuttelee, mutta sitten tulisi kyseeseen lähinnä Matinkylä-Leppävaara-alue tai Espoon keskus, mistä on hyvät yhteydet? Haaveissa olisi kyllä maallemuutto, mutta autottomuus on ongelma. Ehkä mun pitäisi vaan ajaa se kortti, vaikka en haluaisi koska yksityisautoilu on vähän mun arvojen vastaista.

Kaipaan ihan vaan keskustelua asiasta, koska en voi sitä oikein ottaa esille ystävien kanssa tai työyhteisössä, koska vaarana on tulla väärinymmärretyksi ja leimatuksi.

Tämä on mun eka postaus täällä joten olkaa kilttejä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa asunto jostain mistä pääsee kätevästi Etelä-Haagaan, koska siellä on koko Suomen paras koulu eli SYK:n eliittikoulu.

Vierailija
2/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa asunto jostain mistä pääsee kätevästi Etelä-Haagaan, koska siellä on koko Suomen paras koulu eli SYK:n eliittikoulu.

Ap:n lapset eivät välttämättä ole eliittiä.

Vierailija
4/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on mun eka postaus täällä joten olkaa kilttejä" paljasti aloituksen trollaukseksi.

Vierailija
5/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muuttaisin Tampereelle. Täällä on kaikkea vilkkaasta keskustasta Teiskon perämetsiin.

t: tamperelainen

Vierailija
6/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisivatkin, muelikuvituslapsia ei voi laittaa kouluun.

Vierailija
7/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvatin lapseni hyvällä alueella eteläisessä kantakaupungissa. Meillä oli yli 100 neliön VUOKRA-asunto, Tehtaankadun ala-aste ja Norssin yläaste sekä kaikki palvelut lähellä. Autoa ei 15 minuutin kaupungissa tarvittu.

Vierailija
8/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi saada kaikkea haluamaasi. 

Vierailija
9/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja ajokortti, osta auto ja muuta pois. Asuminen on täällä järjettömän kallista verrattuna asumisen laatuun. Itse suunnittelen muuttoa alle vuoden sisään. Eikä autokaan ole kaikkialla muualla välttämättömyys, vaikka rajaakin aika paljon vaihtoehtoja.

Vierailija
10/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten muutat hevon helvettiin Helsingistä. Kehyskunnista saat unelmiesi omakotitalon ja luontoa ja lääniä. Ajat ajokortin ja ostat perheeseen toisen auton, jolla viet lapset tarhaan ja kouluun ja harrastuksiin. Autolla töihin ja ruokakauppaan. Kun lapset kasvavat, ostat heille mopot ja mönkijät ja odotat milloin he kaahaavat itsensä hengiltä. Tervemenoa.

Vierailija
11/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

93m2 Meilahdessa riitti hyvin viiden hengen perheelle. Kolme makkaria, yksi vanhemmille, yksi pojille ja nk palvelijanhuone esikoistyttärelle, kaksi vessaa, olkkari ja iso keittiö sekä parveke, kaikki lähellä, autoa ei arjessa tarvita.

Vierailija
12/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan Espoon keskukseen tai Leppävaaraan muuta. Myös Matinkylän kouluissa S2 pitoisuus on yli 50%. 
Itä- ja Pohjois-Helsingissä on kivoja ”taskuja”, mutta kaupungin segrekaariotoimet heittää suomenkielisiä lapsia vieraan kulttuurin keskelle.

Niin se vain on, että niille asuntojen hinnoille on syynsä ja keskituloinen voi sitten valita ahtaasti asumisen ja ympäristön väliltä. Itse valitsisin ensimmäisen, molempia ei voi Helsingistä ja Espoosta saada.

Vierailija
13/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kolmne lapsen synnyttäminen on paljon suurempi ympäristörikos kuin yksityisautoilu. Ei mulla muuta.

Vierailija
14/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet trolli jos mietit vaihtoehtoina Espoon keskusta tai Leppävaaraa lasten kasvattamiseen :D

Vierailija
15/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua Helsinki ahdistaa niin miksi mietit jotain Espoota? Ootko ihan pimee? Siellä vasta turvatonta onkin. 

Muuta jonnekkin kuha-kolmosen ulkopuolelle. Hyvin pääsee autolla moottoriteitä pitkin Hell-sinkiin töihin.

Vierailija
16/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sua Helsinki ahdistaa niin miksi mietit jotain Espoota? Ootko ihan pimee? Siellä vasta turvatonta onkin. 

Muuta jonnekkin kuha-kolmosen ulkopuolelle. Hyvin pääsee autolla moottoriteitä pitkin Hell-sinkiin töihin.

Aina näitä, pääset autolla Helsinkiin töihin. Ei tajuta, että se ei ratkaise mitään, koska auto pitää parkeerata johonkin päivän ajaksi. Meillä työpaikat Bulevardilla ja Kalasatamassa, ei mitään mahdollisuutta pysäköintiin. Siksi valittiin ahtaammin asuminen ja helppo arki.

Vierailija
17/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Itä-Helsinki tuo kauhujen kammio.. niin kuin Kulosaari, Tammisaari tai Marjaniemi.. eiku? Hommaa ap se kortti ja muuta Pälkäneelle, niin helpottaa toi ahdistus. T: espoolainen, syntyperäinen stadilainen

Vierailija
18/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisivatkin, muelikuvituslapsia ei voi laittaa kouluun.

Voi ne laittaa mielikuvituskouluun, vaikkapa Harvarttiin tai jos on huono-olo niin Etoon.

Vierailija
19/19 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kun osaa vaikka katsella laajemmin kun vaan se Helsinki. Se HSL ja junat kulkee muuallakin kun vaan Helsinki ja Espoo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi