Talousviisaalta tuli ehdotus: Painetaan duunia myös perjantaina eikä lähdetä kalastamaan mökille
Suomen talouskasvu ei ole hääppöistä. Markkinaraadissa pohditaan keinoja kasvun kiihdyttämiseksi.
Suomen bruttokansantuotteen muutosprosentin ennusteet vaihtelevan lähellä nollaa sen molemmin puolin. Ensi vuoden ennusteet liikkuvat karkeasti 1-2 prosentissa.
tuottavuuden pitäisi parantua eli nykyväestöstä on saatava nykyistä enemmän irti.
Luodaan kannustimia, että jaksamme painaa duunia myös perjantaina eikä lähdetä kalastamaan mökille. Miten se tehdään: loivennetaan palkkaprogressiota niin, palkankorotuksista, uralla eteenpäin etenemisestä ja koulutuksesta jää enemmän käteen. Sieltä se tulee, Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoo.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/talousviisaalta-tuli-ehdotus-paineta…
Kommentit (92)
Laiskojen työntekijöiden syytä. Olisihan se pitänyt arvata.
Ihan hyviä ajatuksia. Menestyksen pitäisi olla koko kansan yhteinen tavoite. Juuri nyt sellainen puuttuu. Valtio voisi vaikka osallistua alentamalla verotusta jos työnantajapuoli vastaavasti suostuu hyviin palkankorotuksiin. Jotain porkkanaa kaikille. Ostovoiman nousu lisäisi myös kotimaista kysyntää.
Tuo on hyvä neuvo. Vasut koittaa jatkuvasti houkutella työläisiä harhaan käsitystä "työn vähentömisen autuudesta" sekä "loppuun oalamisilla ynnä työuupumus" pelotteluilla, mutta tässä taloustilanteessa ei meidän tulisi alkaa nyt vähentämään työn määrää ja taakkaa kun todellisuudessa jokainen voisi korottaa omaa palkkaansa tekemällä enemmän töitä ja pidempiä työviikkoja, esim palkka nousee jos sen 30 tunnin sijaan tekee vaikka 50 tunnin viikkoja.
Kyllä yleensä Perjantai on työpäivä. Ehkä Ek:n ja kokkareiden porukalla ei? Sen takia ovat vieraantuneita duunarin arjesta.
Kokoomuksen ratkaisu on aina ruoskia duunarin selkänahkaa.
Onko työnantajilla antaa kokopäivätöitä ihmisille vai onko tämä taas sitä "menkää töihin" tasoista hokemista?
Minne mennään töihin, jos niitä ei haluta antaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yleensä Perjantai on työpäivä. Ehkä Ek:n ja kokkareiden porukalla ei? Sen takia ovat vieraantuneita duunarin arjesta.
Aika monella on kiire lähteä etenkin perjantaina pois töistä kun se seitsemän ja puolituntia tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko työnantajilla antaa kokopäivätöitä ihmisille vai onko tämä taas sitä "menkää töihin" tasoista hokemista?
Ihan minne tahansa. Kävelette vain sisään, kysytte että haluatte tavata johtajan, annatte ansioluettelon ja kerrotte haluavanne heille töihin. Ei se ole sen monimutkaisempaa eikä mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on kiire lähteä etenkin perjantaina pois töistä kun se seitsemän ja puolituntia tulee täyteen.
Mulla ainakin oli perjantaina kiire lähteä kotiin. Ylityötunteja on reilu 20 kerääntynyt, eikä niitä makseta rahana, joten ne otetaan tunti tunnista takaisin. Miksi tekisin ilmaista työtä?
Asiaa. Meilläkin yksi keittäjä laittaa harva se perjantai kertakäyttöastioita pöytään ja siihen lapun "koulutuksessa".
Mä teen töitä melkein joka päivä eikä mun työt yhtään talouskasvua lisää. Teen kahta työtä ja lähinnä mulla menee suurin osa asunnon maksamiseen enkä osta paljon mitään. En ostaisi turhuuksia vaikka olisi rajattomasti rahaa. Ostan vain ruokaa ja kaikkea muuta vain todelliseen tarpeeseen aika harvoin. Ruokia pyrin ostamaan paljon suoraan tuottajilta niin kauan kuin hokasaavat senkin kieltää.
Kangasharju varmaan tietää ihan hyvin että talouskasvu on sakannut jo hyvin pitkän aikaa länsimaisessa markkinataloudessa. Syytkin hän varmasti tietää, mutta ongelmien korjaamisen sijaan on kivempaa on ajaa rikkaiden ja suuryritysten agendaa. Varmasti saa mukavat pääomatulot tämäkin kaveri.
Tyyppi joka haluaa siirtää palkanmaksun yrityksiltä valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan minne tahansa. Kävelette vain sisään, kysytte että haluatte tavata johtajan, annatte ansioluettelon ja kerrotte haluavanne heille töihin. Ei se ole sen monimutkaisempaa eikä mitään rakettitiedettä.
Sinänsä hyvä neuvo ei toimi kaikkialla. Nykyään monet johtajat saattavat tehdä etänä töitä, lisäksi moneen paikkaan ei noin vain marssita.
Ja itse olen onnellisesti kokopäivätyössä, kun joku kuitenkin alkaa haukkua työttömäksi
Aki Kangasharju ei ole talousviisas.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen töitä melkein joka päivä eikä mun työt yhtään talouskasvua lisää. Teen kahta työtä ja lähinnä mulla menee suurin osa asunnon maksamiseen enkä osta paljon mitään. En ostaisi turhuuksia vaikka olisi rajattomasti rahaa. Ostan vain ruokaa ja kaikkea muuta vain todelliseen tarpeeseen aika harvoin. Ruokia pyrin ostamaan paljon suoraan tuottajilta niin kauan kuin hokasaavat senkin kieltää.
Tähän valtion kannattaisi kiinnittää myös huomiota. Asuntojen hintojen nousua on pidetty jotenkin hyvänä, mutta yhteiskunnan kannalta se on kaikkea muuta. Ei ole mitään järkeä sitoa valtavia pääomia käyttöomaisuuteen. Se myös jarruttaa liikkumista.
Tuottavuus ei yksityisellä sektorilla parane sillä, että jäädään työpaikalle löhöilemään, vaikka maksavalta asikkaalta ei tilausta ko. "työlle" ole. Tuollainen neuvo saattaa toimia jossakin julkisen sektorin ummehtuneessa konttorissa, jonka olemassaolosta normikansalainen ei ole edes tietoinen. Silloin on tasan sama, mitä niillä työtunneilla tekee tai on tekemättä. Asiassa on vain se suuri mutta, että myös kyseisestä "vastuullisesta virasta" peritty "vero" on pelkkää rahan siirtelyä veronmaksajien taskusta toiseen veronmaksajien taskuun. Avainasemassa ovat vientituotteet: sieltä pitää lopulta repiä jokaikinen euro, jolla yhteiskunta pyörii. Jos meillä ei ole mitään myytävää muille, niin pyöritämme vain hetken aikaa samoja kolikoita kaverin kassaan, takaisin omaan kassaan ja taas kaverin kassaan, kunnes tulee se hetki, että kutakuinkin jokaikisen hyödykkeemme tuottajamaa Kiina on siitä välistä vienyt ne kolikotkin.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen ratkaisu on aina ruoskia duunarin selkänahkaa.
Ja korottaa omaa palkkaansa 200%:lla
Lauantain voisi muuttaa takaisin työpäiväksi.
Painaako nämä talous viisaat itse perjantaisin pitkää päivää vai lähtivätköhän mökille etätöihin jo viimeistään torstai iltana?
Mulla on Kela Gold ja jätän ne painamiset ihan muille...