Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konkreettisia neuvoja, miten syödä, että paino laskis?

Vierailija
28.04.2018 |

Olen reippaasti ylipainoinen, painan 120kg ja pituutta 169cm. En kaipaa ihmettelyä, miten oon itseni tähän jamaan päästäny, ei se itsestäkään hyvältä tunnu, suurin syy jo lapsena opittu lohtu/tunnesyöminen sekä aivan liian suuret annoskoot. Suurin paheeni on jäätelö, muuten makeista en välitä, mutta esim. sipsit ja muut suolaiset on kyllä maistunut ihan liikaa.

Kaipaisin ihan konkreettisia neuvoja, mistä tiedän mikä määrä ruokaa on oikeasti normaaliannos. Ruokavalion suhteen olen tehnyt parannuksen, että olen jättänyt kevyttuotteet ja korvannut ne täysrasvaisilla. Lisäksi välttelen lisättyä sokeria ja muutenkin mahdollisimman luonnollista ruokaa. Lisäksi paljon kasviksia. Kokonaan en ajatellut jättää perunaa, pastaa ja riisiä ruokavaliostani, mutta niitä olisi aiempaa vähemmän ja kasviksia enemmän. Esim. kiusauksessa en jatkossa käytä pelkkää perunaa vaan siinä on lisäksi kasvissuikaleita.

Kroppani ei kuitenkaan tässä alussa ainakaan kerro, että milloin vatsa on täysi, koska olen vuosia syönyt aivan liikaa. Minkä verran, esim. grammoissa voi syödä vaikka kiusausta?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevyttuotteiden ainesosat, erityisesti keinomakea, sekoittaa näläntunteesen liittyvän mekanismin ja sen takia helposti tulee syötyä enemmän. Opetele ennemmin syömään vähemmän sokeria/makeaa. Jos käytät kahvissa tai teessä sokeria niin pienennä annosta pikkuhiljaa. Osta luonnonjugurttia ja mausta se hedelmillä ja marjoilla. Saat niistä vitamiineja ja kuituja. Päivätasolla pieniä muutoksia mutta vuositasolla sokerin saanti pienentyy merkittävästi.

Kukaan palstalainen tuskin pystyy sanomaan sinulle näillä tiedoilla millaisia annoksia sinun pitäisi syödä. Miten raskasta työtä teet, liikutko? Ne vaikuttaa kulutukseesi. Tärkeintä olisi nyt oppia kuuntelemaan omaa kroppaasi. Tiedät millaisia annoksia olet syönyt aiemmin. Entä jos jatkossa vaihdat pienempään lautaseen ja annosta ottaessasi mietit, että nyt kasaat ruokaa esim. kauhallisen vähemmän kuin ennen.

Kuten sanottu, jäätelö on se suurin paheeni, muutoin makeat herkut ei uppoa, En käytä myöskään kahvissa sokeria. Työssäni olen 9-10tuntia jalkojen päällä, ei ole seisomatyötä vaan kävelyä on paljon. Muuten ei ole vapaa-ajalla tullut liikuttua, tosin tarkoitus on alottaa liikunta vähitellen, kunhan olen ensin toipunut täysin leikkauksesta.

Tuo oli kyllä itselle jo selvää, että annosten on oltava aiempaa pienempiä, mutta enemmänkin kaipasin neuvoja, että miten paljon vähemmän on järkevää syödä, etten sit sorru liiallisen nälän takia ylensyöntiin.

ap

Ei kukaan voi sinun puolesta sanoa että nyt et syö enää, tämän pitää riittää. Ei me tiedetä paljonko olet mitäkin ruokaa aiemmin syönyt ja miten paljon siinä on vähentämisen varaa. Sinun pitää itse opetella huomaamaan milloin olet riittävän kylläinen. Netistä varmaan löytyy paljon apuvälineitä ja mallidiettejä eri kalorimäärille, entä jos aloittaisit niistä?

Vierailija
62/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä ohjeet tulevat KÄypähoitosuosituksista:http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nix01664&suosit…

"Vaihda rasvaiset maitovalmisteet (maito, piimä, viili, kerma, juusto ym.), liharuoat ja leikkeleet sekä makkarat rasvattomiin ja vähärasvaisiin vaihtoehtoihin."

"Käytä ruokajuomana rasvatonta tai vähärasvaista maitoa tai piimää (rasvaa korkeintaan 1 %) tai vettä ja janojuomana mieluiten vettä. "

ELI VÄHÄRASVAISET TUOTTEET!

TÄSSÄ SANOTAAN ETTÄ ruokavalion toteutus: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010#s7

"Ruokavalion energiamäärää vähennetään kulutusta pienemmäksi (naisilla yleensä 1 200–1 500 kcal/vrk eli 5.0–6.3 MJ/vrk ja miehillä 1 500–1 800 kcal/vrk eli 6.3–7.6 MJ/vrk) esimerkiksi seuraavasti:"

teillä ei ole mitään uudempaa tutkimustuloksia kuin mitä lääkäreillä on. (Ja ravitsemusasiantuntijoilla). Joten esitä uusin tutkimustuloksesi, jos muuta väität.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ylensyöntiinkään sortuminen ole  niin paha kuin mitä luulet. Esim. itse eilen "sorruin ylensyöntiin"; mutta se tarkoitti n. 15000 kcal kun normaali kalorimääräni on 1100-1200. Yksi repsahdus kerran viikossakaan ei mitätöi koko viikon kestävää muuta vähäistä kalorimäärää. Se on huomattavasti parempi vaihtoehto kerran repsahtaa ylensyömään, kuin joka päivä syödä sen lähelle. 

Vierailija
64/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nämä ohjeet tulevat KÄypähoitosuosituksista:http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nix01664&suosit…

"Vaihda rasvaiset maitovalmisteet (maito, piimä, viili, kerma, juusto ym.), liharuoat ja leikkeleet sekä makkarat rasvattomiin ja vähärasvaisiin vaihtoehtoihin."

"Käytä ruokajuomana rasvatonta tai vähärasvaista maitoa tai piimää (rasvaa korkeintaan 1 %) tai vettä ja janojuomana mieluiten vettä. "

TÄSSÄ SANOTAAN ETTÄ ruokavalion toteutus: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010#s7

"Ruokavalion energiamäärää vähennetään kulutusta pienemmäksi (naisilla yleensä 1 200–1 500 kcal/vrk eli 5.0–6.3 MJ/vrk ja miehillä 1 500–1 800 kcal/vrk eli 6.3–7.6 MJ/vrk) esimerkiksi seuraavasti:"

teillä ei ole mitään uudempaa tutkimustuloksia kuin mitä lääkäreillä on. (Ja ravitsemusasiantuntijoilla). Joten esitä uusin tutkimustuloksesi, jos muuta väität.

Käypähoitosuosituksilla saa perseensä pyyhkiä, muuta virkaa niillä ei ole. :)

Toki se pyyhkiminen on vaikeaa näin paperittomana viestittelynä :)

Vierailija
65/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt aloittaisit siitä, että syöt ylipäätään vähemmän kuin ennen etkä miettisi, onko vähennystä tullut riittävästi. Vaaka kyllä kertoo onko paino lähtenyt muutoksella laskemaan.

Vierailija
66/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se ylensyöntiinkään sortuminen ole  niin paha kuin mitä luulet. Esim. itse eilen "sorruin ylensyöntiin"; mutta se tarkoitti n. 15000 kcal kun normaali kalorimääräni on 1100-1200. Yksi repsahdus kerran viikossakaan ei mitätöi koko viikon kestävää muuta vähäistä kalorimäärää. Se on huomattavasti parempi vaihtoehto kerran repsahtaa ylensyömään, kuin joka päivä syödä sen lähelle. 

sori virhe. siis, tarkoitin 1500 kcal, EN 15 000 kcal!!

Vierailija
67/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo herkkupäivä on hyvä viettää kerran kaksi kuussa, jotta vältytään kehon säästöliekiltä! Eli kannattaa joskus repsahtaa! Ja hyviä rasvoja pitää saada riittävästi, pähkinöitä ja avocadoa mukaan ruokavalioon säännöllisesti.

Olen itse pudottanut 65 kg, joten tiedän mistä puhun.

Treenaan paljon ja syön terveellisesti.

Syö niin kauan, että nälkä lähtee. Nälkävelka vie kohti tuhoa. Syö hitaasti nautinnolla. Juo riittävästi. Unohda sokerikoukkuun jättävät light-juomat! Appelsiinimehussa on myös hurjat kalorimäärät.

Vierailija
68/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vai niin. no sulla on sitten varmaan tehokkaammat ohjeet kuin ravitsemusterapeuteila ja lääkeäreillä? Anna kuulua. Saanko arvata. rasvaa rasvaa ja syö enemmän??

Koitatte vaan pitää ylipainoiset sairaasti ylipainoisina, on teidän vika että moni menee sekaisin päästään kun niin erilaisia neuvoja kuulee.

MITÄ IHMEEN hyötyä tän on laihuttaa jollain 2000 kcal "dieetillä" kun se tyssää johonkin 3 kilon laihtumiseen, kun hänen pitää sen jälkeen kuitenkin tehdä isompi elämäntapa muutos. Kalorit alas, kokonaan, just tuohn 12-1500 mitä käypähoitokin sanoo heti, eikä viides päivä. Mitä se hyödyttää odotella?

Vierailija
69/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen reippaasti ylipainoinen, painan 120kg ja pituutta 169cm. En kaipaa ihmettelyä, miten oon itseni tähän jamaan päästäny, ei se itsestäkään hyvältä tunnu, suurin syy jo lapsena opittu lohtu/tunnesyöminen sekä aivan liian suuret annoskoot. Suurin paheeni on jäätelö, muuten makeista en välitä, mutta esim. sipsit ja muut suolaiset on kyllä maistunut ihan liikaa.

Kaipaisin ihan konkreettisia neuvoja, mistä tiedän mikä määrä ruokaa on oikeasti normaaliannos. Ruokavalion suhteen olen tehnyt parannuksen, että olen jättänyt kevyttuotteet ja korvannut ne täysrasvaisilla. Lisäksi välttelen lisättyä sokeria ja muutenkin mahdollisimman luonnollista ruokaa. Lisäksi paljon kasviksia. Kokonaan en ajatellut jättää perunaa, pastaa ja riisiä ruokavaliostani, mutta niitä olisi aiempaa vähemmän ja kasviksia enemmän. Esim. kiusauksessa en jatkossa käytä pelkkää perunaa vaan siinä on lisäksi kasvissuikaleita.

Kroppani ei kuitenkaan tässä alussa ainakaan kerro, että milloin vatsa on täysi, koska olen vuosia syönyt aivan liikaa. Minkä verran, esim. grammoissa voi syödä vaikka kiusausta?

Syö lautasmallin mukaan. Tee jäätelökoneella itse jäätelöä hieman ylikypsistä banaaneista. Se on herkkua kun siihen lisää vaikka vaniljatangon sisuksen tai kanelia tai molempia.

Vierailija
70/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vai niin. no sulla on sitten varmaan tehokkaammat ohjeet kuin ravitsemusterapeuteila ja lääkeäreillä? Anna kuulua. Saanko arvata. rasvaa rasvaa ja syö enemmän??

Koitatte vaan pitää ylipainoiset sairaasti ylipainoisina, on teidän vika että moni menee sekaisin päästään kun niin erilaisia neuvoja kuulee.

MITÄ IHMEEN hyötyä tän on laihuttaa jollain 2000 kcal "dieetillä" kun se tyssää johonkin 3 kilon laihtumiseen, kun hänen pitää sen jälkeen kuitenkin tehdä isompi elämäntapa muutos. Kalorit alas, kokonaan, just tuohn 12-1500 mitä käypähoitokin sanoo heti, eikä viides päivä. Mitä se hyödyttää odotella?

Kun se keino on nimenomaan rasvan syönti. Et sinä millään käypähoitosuosituksilla pysty laihtumaan.

Vierailija
71/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.ostat keittiövaa'an. Ja mitta kupin. 2.Alat mittaamaan joka ainoan suupalan, ja lasket siitä kalorit. 3.Ynnäät päivän kalorit yhteen papreile, päivän mittaan. 4. Pidät päivittäisen kalorirajan esim. 1400 kcal, ja katsot laihutko sillä esim. kilon viikossa. Jos et, pitää kiristää vieläkin matalammalle kalorit. Toki päivittäinen liikntakin voi vähän auttaa, voi syödä vähän enemmän. Mut tärkein ohje sulle on laskea kalorit ja pitää ne sen rajan alla missä alkaa paino tippua. Muuta konstia ei ole, eikä tule.

Keittiövaaka löytyy jo ja desilitra jne. Just eilen otin käyttöön sulamon, kun en jaksa kaloreita alkaa paperille laskea. Sulamon mukaan energiankulutukseni ilman liikuntaa on n. 2700kcal. Tiedän kyllä, että tämä vaihtelee ihmisillä, mutta suositellaan 500kcal vajetta per päivä, joten tuo mainitsemasi 1400kcal on liian vähän. Aion kokeilla 2000kcal per päivä ja katsoa miten käy. Kaloreistakin ollaan kahta mieltä ja itse olen asiaan perehdyttyäni kallistunut siihen, ettei kalorit kerro kaikkea vaan merkitystä on myös sillä mitä syö.

ap

olet ymmärtänyt tuon "energiankulutuksen" kyllä ihan väärin. Ei kukaan nainen kuluta tuollaista määrä päivässä. Sinun pituinen, nainen kuluttaa noin 1500 kcal mun mielestä. Mä kulutan n. 1100 /pv koska en liiku. Oon yli 160 cm. Tuo 2700 kilokaloria varmanakin tarkoittaa että pysyäksesi tuossa painossa sinun kaltaisen naisen pitää syödä noin paljon pitääkseen painon noin valtavana. Tuo on ihan järkytttävä määrä kaloreita. Et tosiaan kuluta sen vertaa, vaan kokoat kehoosi liikaa tuon verran, jotta paino ei tipu. Ja mitä tulee 500 kcal laihduttaaksesi olet nyt ihan hakoteillä. Se pätee normaali painossa oleviin, EI vakavasti ylipainoisiin. SUlla on varaa vähentää kaloreita ainakin 1000- 1300/päivä vähemmän. maratoonarikaan ei kuluta tuommmoista 2700 kcal määrää maratoonilla. 1400 kcal ei ole liian vähän. Kokeile ja huomaa että laihdut.

Hei haloo, sitähän se just tarkottaa, et jos syö 2700kcal ni pysyy siinä painossa, jos vähemmän niin laihtuu.

Vierailija
72/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.ostat keittiövaa'an. Ja mitta kupin. 2.Alat mittaamaan joka ainoan suupalan, ja lasket siitä kalorit. 3.Ynnäät päivän kalorit yhteen papreile, päivän mittaan. 4. Pidät päivittäisen kalorirajan esim. 1400 kcal, ja katsot laihutko sillä esim. kilon viikossa. Jos et, pitää kiristää vieläkin matalammalle kalorit. Toki päivittäinen liikntakin voi vähän auttaa, voi syödä vähän enemmän. Mut tärkein ohje sulle on laskea kalorit ja pitää ne sen rajan alla missä alkaa paino tippua. Muuta konstia ei ole, eikä tule.

Keittiövaaka löytyy jo ja desilitra jne. Just eilen otin käyttöön sulamon, kun en jaksa kaloreita alkaa paperille laskea. Sulamon mukaan energiankulutukseni ilman liikuntaa on n. 2700kcal. Tiedän kyllä, että tämä vaihtelee ihmisillä, mutta suositellaan 500kcal vajetta per päivä, joten tuo mainitsemasi 1400kcal on liian vähän. Aion kokeilla 2000kcal per päivä ja katsoa miten käy. Kaloreistakin ollaan kahta mieltä ja itse olen asiaan perehdyttyäni kallistunut siihen, ettei kalorit kerro kaikkea vaan merkitystä on myös sillä mitä syö.

ap

2700 :D onnea laihdutukseen.

Kuten sanoin, että kokeilen laihdunko syömällä 2000kcal päivässä. Kilot ei ole tulleet hetkessä niin en oleta niiden lähtevänkään hetkessä enkä myöskään halua syödä liian vähän ja sortua siksi ylensyöntiin.

ap

et laihdu, koska energiakulutuksesi ei ole 2700.

Tuleeko sulle yllätyksenä, että lihavilla on suurempi energiankulutus? Mä olin kymmenen vuotta sitten saman painoinen kun alottaja ja energiankulutukseni oli erään sivuston mukaan juurikin jotain 2700kcal. Söin vuorokaudessa 2200kcal ja kas kummaa laihduin puol kiloa viikossa.

oot ymmärtänyt päälaelleen sen mitä se tarkoittaa. Se tarkoittaa selkosuomeksi että sun kaltaisen naisen tulee syödä 2700 kcal/pv jotta lihot tuohon pisteeseen. ELi syöt tuon verran että painat tuon verran, ei muuta. Kulutat saman kun muutkin. Totta kai 2200 syöminen laihuttaa vähän, mut siihen se sitten jääkin, laihut ehkä kaksi kiloa. Silti ioot satakiloinen. 

Aha, väärässä olet. Söin jonnekin 80kg asti tuon 2200kcal päivässä ja laihduin 0,5kg viikossa. Sen jälkeen pienensin 1800kcal päivässä ja laihduin edelleen sen 0,5kg viikossa ja kokonaispainonpudotus oli 60kg ja painan vielä 10v jälkeenkin 60kg.

tuo jota lainasit

Vierailija
73/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo herkkupäivä on hyvä viettää kerran kaksi kuussa, jotta vältytään kehon säästöliekiltä! Eli kannattaa joskus repsahtaa! Ja hyviä rasvoja pitää saada riittävästi, pähkinöitä ja avocadoa mukaan ruokavalioon säännöllisesti.

Olen itse pudottanut 65 kg, joten tiedän mistä puhun.

Treenaan paljon ja syön terveellisesti.

Syö niin kauan, että nälkä lähtee. Nälkävelka vie kohti tuhoa. Syö hitaasti nautinnolla. Juo riittävästi. Unohda sokerikoukkuun jättävät light-juomat! Appelsiinimehussa on myös hurjat kalorimäärät.

Ei ole ainuttakaan syytä pitää "herkkupäiviä".

Useidenkin tutkimusten mukaan sokerin addiktoiva vaikutus on verrannollinen tupakkaan. Mitä enemmän sokeria syöt, sitä enemmän sokeria haluat.

Herkkupäivissä on myös se ongelma että herkut sisältävät massiivisia määriä kaloreita. Yksi herkkupäivä viikossa voi helposti mitätöidä koko loppuviikon laihdutuksen.

Viimeinen ohje oli hyvä. Nyrkkisääntönä on ettei kaloreita tulisi saada nestemäisessä muodossa. Tuoremehut - samoin kuin useimmat jugurtit ja aamiaismurot - ovat käytännössä karkkia.

Kannattavinta on hyväksyä ettei "herkuttelu" enää jatkossa kuulu elämän nautintoihin.

Vierailija
74/74 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vittu te rasvafanit oksetatte mua.