Liikunta on tuntunut valtavan raskaalta jo lapsesta asti, mikä avuksi?
Liikunnan harrastaminen aiheuttaa valtavasti ahdistusta ja väsymystä. Pienenkin liikuntasuorituksen jälkeen olen ihan puhki enkä jaksa tehdä oikein mitään koko päivänä sen jälkeen. Tuntuu että aivot menee ihan jumiin liikunnasta. Liikunta tuntuu myös pahentavan lihasjännitystä esim. niskajumia.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan kaikki liikunta?! Kävely, patikointi, puutarhapuuhastelu, rakennusurakointi, uinti, vesijuoksu, pyöräily, soutu, kiipeily, tramppahyppely, lasersota, siis IHAN KAIKKI liikkuminen? No sitten on kyllä kumma ja jotain oikeasti vialla.
Niin. Ihmiset ovat erilaisia. Tervetuloa kurkkaamaan sellaisten elämään, joilla nivelet venyvät ja tulehtuvat:
- kävely: ihan helvetin tylsää ja lisäksi asfaltilla tarpominen sattuu
- patikointi: tämä on hyvä, jos alusta on kimmoisa ja reitti ei ole liian jyrkkä, pitää silti varoa nilkan niukahtamista epätasaisella alustalla, joten etenemisvauhti on hidas
- puutarhapuuhastelu: sormet ja ranteet eivät kestä painavia koneita (esim. imurointi kotona ei onnistu), eikä liikaa voimaa vaativia toistoja (esim. oksien leikkuu puutarhasaksilla) ja muut nivelet eivät kestä yksitoikkoisia asentoja tai polvillaan olemista
- rakennusurakointi: samaa kuin edellä, ei painavia asioita, ei yksitoikkoisia asentoja ja käytännössä remontoidessa olen todennut, että maalaaminen onnistuu, mutta muiden kanssa on usein sompaamista
- uinti ja vesijuoksu: hyviä altaassa ollessa, mutta uinnin jälkeen tuleva raskas olos on todella raskas ja uintikerta maksaa 9 e, joten käyn uimassa lapsen uimakoulun aikana hieman edullisemmalla hinnalla, mikä rajoittaa hieman uintikerran kestoa
- pyöräily: periaatteessa hyvä, mutta ajaessa pitää varoa, ettei nojaa liikaa ranteiden varaan
- soutu: kaupunkilaisella ei ole paattia :)
- kiipeily: ai jumalauta, pelkkä ajatuskin sattuu sormiin ja olkapäihin ihan helvetisti :/
- tramppa: lääkärin ja fysioterapeuttien kieltämä laji, ei näillä nivelillä
- lasersota: pimeässä säntäilyä? O_o Juu ei.
Ai niin, muistinko mainita, että kun raskausaikana nivelet löystyvät entisestään ja kivut ovat niin pahat, etten pääse edes kunnolla kävelemään vessaan ja kodin ulkopuolella liikun pyörätuolilla, eli periaatteessa listaan voisi lisätä pyörätuoli"lenkit" lähimarketissa, ne onnistuivat...
Minä olin nuorena vielä ahdistuneempi kuin nykyään enkä jaksanut liikkua paljon. Sitä mukaa kun puhuin ongelmista ja ahdistus hellitti, jaksoin juosta enemmän. Ei ollut enää niin pahaa puristusta rinnassa ja happi kulki paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohimennen luin jostakin ,että olisi olemassa tietty tyyppi ihmisiä joille liikunta ei sovi. Ikään kuin "liikunta allergia ". Titääkö kukaan tarkemmin ?
Joo, tuon sairauden lääketieteellinen nimi on "laiskuus".
Ai tuleeko sullekin liikkumisesta fyysisesti paha olo etkä henkisestikään siitä nauti vaan tunnet, että sua kidutetaan?
Kostan mulle ja provosoin itseäni aiheuttamaan pahaa oloa omaan elämääni. Saan nautintoa siitä että vastustan, kun en voi olla kaikessa, paras, kaunein ja suurin. Käännän asia muiden viaksi enkä ole koskaan tyytyväinen itseeni.
Olen N41, hoikan ja normaalipainoisen väliltä, ja minun lihakset ei meinaa palautua edes 2 km kävelyn jälkeen kunnolla. Kehoa särkee kuin joku olisi törmännyt minuun mopolla.
Pystyn juuri ja juuri joogaamaan, kehoni on aina ollut notkea mutta lihakset, nivelet ja hermosto ovat nyt huolenaiheeni ja minulla alettu epäillä jopa fibroa.
Vierailija kirjoitti:
Olen N41, hoikan ja normaalipainoisen väliltä, ja minun lihakset ei meinaa palautua edes 2 km kävelyn jälkeen kunnolla. Kehoa särkee kuin joku olisi törmännyt minuun mopolla.
Pystyn juuri ja juuri joogaamaan, kehoni on aina ollut notkea mutta lihakset, nivelet ja hermosto ovat nyt huolenaiheeni ja minulla alettu epäillä jopa fibroa.
Minulla samoin epäillään fibromyalgiaa. Aina tavallaan särkee joka paikkaa. Ja liikunta on ollut hankalaa, koska voimia on ollut vähän.
En edes pysty seisomaan tuntuu kuin olisin jäänyt junan alle, mitä onkin usein tapahtunut kun olen jostain syystä maannut kiskoilla tietämättä miten olen sinne liikkunut. Onneksi on nimenomaan jooga koska en pysty seisomaan, enkä istumaan, enkä makaamaan, mutta joogaaminen onnistuu, kunhan ryynejä on tarpeeksi.
Siis ihan kaikki liikunta?! Kävely, patikointi, puutarhapuuhastelu, rakennusurakointi, uinti, vesijuoksu, pyöräily, soutu, kiipeily, tramppahyppely, lasersota, siis IHAN KAIKKI liikkuminen? No sitten on kyllä kumma ja jotain oikeasti vialla.