Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit eivät tunnusta kipua

Kasper
28.04.2018 |

Sattuipa käymään niin, että mursin luitani sekä koukistajajänne posahti irti.

Siitä huolimatta en saanut lääkäriltä kipulääkettä niiksi päiviksi kun odotin pääseväni leikkaukseen.
Leikkauksen jälkeen sain leikkaavalta kirurgiltani reseptin 600mg Buranaan vaikkei kipuihin auttanut itse hakemani yhden (1) gramman Banadoli x 3kpl vuorokausi. Resepti ei muuksi muuttunut vaikka asian toin selkeästi esille.

Yhtenä päivänä lähetin leikanneelle kirurgilleni sähköpostia jossa ilmaisin turhautumiseni.
Leikkaava kirurgini vastasi sähköpostiini että:
"Toivottavasti et aliarvioi kykyäni asettua potilaan asemaan ja ymmärtämään jatkuvan kivun hermoja raastavaa ja keskittymistä vievää vaikutusta (olen ollut siinä itsekin)"

Oi kyllä aliarvioin.

Pyysin kaveriani kysymään omalta lääkäri-kaveriltaan mitä mieltä hän on.

Vastaus meni näin:

"Lääkäri-kaverini sanoi: ettei voi oikeen kommentoida asiaa hirveästi koska ei tiedä sun "historiaa.." plaaplaaplaa ja sitä rataa.

Siis mitä merkitystä jollakin historialla on siihen sattuuko nyt vai ei.

Minulla ei ole sairauksia, minulla ei ole lääkityksiä joten ei pitäisi olla mitään muuta ongelmaa kuin lääkärin asennevamma.

Ilmeisesti lääkäreiden mielestä luunmurtumat eivät tuota kipua enempää kuin päänsärky-kuume lääkkeen verran.

Lääkärit eivät tunnusta kipua

Vaihtoehdot

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä nyt otit ne läääkkeet yhdessä? Siis burana+panadol 3x vrk. Sillä selviää yllättävän kovistakin kivuista.

Vierailija
2/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se, ettei panadol auta liittyy siihen, että sait reseptillä buranaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, nytkö jo kysytään (ei vain lääkärikaverilta) vaan kaverin lääkärikaverilta? Ei ihme, ettei ole intoa tehdä diagnoosia. Jotain rajaa sentään. 

Vierailija
4/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai sä nyt otit ne läääkkeet yhdessä? Siis burana+panadol 3x vrk. Sillä selviää yllättävän kovistakin kivuista."

En ostanut omilla rahoillani mitään 100 tabletin pakkausta. Ja ei, en usko että sekään auttaa kun ei muualta saatu Panacodikaan meinannut auttaa.

"Miten se, ettei panadol auta liittyy siihen, että sait reseptillä buranaa?"

Ihan vaikka siten ettei vahvemmastakaan pilleristä ollut mitään hyötyä.

"Apua, nytkö jo kysytään (ei vain lääkärikaverilta) vaan kaverin lääkärikaverilta? Ei ihme, ettei ole intoa tehdä diagnoosia. Jotain rajaa sentään. "

Kyllä kysyin koska en tunne itse henkilökohtaisesti ketään lääkäriä ja kolme eri lääkäriä ei ole reseptiä kirjoittanut joten halusin tietää onko tämä jokin normi ettei murtumakipuun saa kunnon troppia.

Väitän että rikas tai kuuluisa saisi eri kohtelun esim kansanedustaja.

Ja ei, en pyytänyt tekemään diaknoosia vaan pyysin kertomaan ammatillisesta vinkkelistä miten en saa luunmurtumaan Buranaa kummempaa vaikka olen saanut Panacodia joskus viisaudenhampaan särkyyn sekä leikkaukseen jossa poistettiin kurkusta paise. Logiikka täys 10 näillä korkeakoulutetuilla.

Lisää viisaita kysymyksiä.

Vierailija
5/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin leikkauksessa jossa tuli komplikaatio (verenvuoto), avattiin uudestaan ja toimenpide pitkittyi. Sen jälkeen kivut oli kovat pari päivää tutkimuskaasun takia, enkä saanut kunnon lääkkeitä koska "ei sen pitäisi enää kyllä niin sattua" ja tämä perinteinen, että nehän ovat ihan huumelääkkeitä.

Seuraavan kerran olin vastaavassa leikkauksessa joka meni suunnitelmien mukaan, ja kivut olivat hyvin siedettävät. Ei todellakaan mennyt tilanteen mukaan eivätkä uskoneet.

Vierailija
6/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt siis käyttänyt sitä buranaa ja todennut sen tehottomaksi? Ja 1 g panadolia ei ole vahvempi kuin 600 mg buranaa, kyseessä on kaksi täysin eri lääkettä jotka vaikuttavat eri tavalla.

Vierailija
7/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lääkärikaveri, psykiatri taasen suosittelee tehokasta kivunhoitoa.

Vierailija
8/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kyllä aikanaan nilkkani murrettuani panacod- reseptin. Ehkä se sitten on kiinni paikkakunnista, jos ei kerran lääkärikohtaista ole. Mutta tää oli siis 2007. Sain myös panacod eja 2011 koviin nivelkipuihin. Lievatkö tiukempia tänä päivänä opiaattien suhteen?

Vierailija
9/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kyllä aikanaan nilkkani murrettuani panacod- reseptin. Ehkä se sitten on kiinni paikkakunnista, jos ei kerran lääkärikohtaista ole. Mutta tää oli siis 2007. Sain myös panacod eja 2011 koviin nivelkipuihin. Lievatkö tiukempia tänä päivänä opiaattien suhteen?

Kyllä ovat tiukempia nykyään, nuoret lääkärit varsinkin. Vanhemmat vetävät vanhoilla opeilla, ei välttämättä jaksa nykysuositukset kiinnostaa... Vahvasti on lääkäristä kiinni mille tolalle kivunhoito järjestetään.

Vierailija
10/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko nyt siis käyttänyt sitä buranaa ja todennut sen tehottomaksi? Ja 1 g panadolia ei ole vahvempi kuin 600 mg buranaa, kyseessä on kaksi täysin eri lääkettä jotka vaikuttavat eri tavalla."

Niitäkin löytyy tuosta hyllystä nopea,- että hidasvaikutteisena versioina jo valmiiksi ennen lääkärin kirjoittamaa 100kpl pakkausta eikä niistäkään ollut apua juuri murtuman jälkeen ennen leikkausta yhdessä 1 gramman Panadolin kanssa. Tuli vain pää kipeäksi maximi annostuksilla ilman apua varsinaiseen vaivaan, pienemmät annokset eivät tehonneet mitenkään.

Panacodi on vahvempi kuin Burana tai Panadoli.

"Minä sain kyllä aikanaan nilkkani murrettuani panacod- reseptin. Ehkä se sitten on kiinni paikkakunnista, jos ei kerran lääkärikohtaista ole. Mutta tää oli siis 2007. Sain myös panacod eja 2011 koviin nivelkipuihin. Lievatkö tiukempia tänä päivänä opiaattien suhteen?"

Oletettavasti kyllä.

Ilmeisesti pitää olla pää halki kantaen sitä kainalossaan vuodattaen kyyneliä jotta ei tarvitse kärsiä kivuista lääkärien välinpitämättömyyden takia.

Ja ei, en jäänyt opiaattikoukkuun. Hyvin on mennyt ilmankin vaikka niitä paikasta X saatuja Panacodeja lähes kuukauden söinkin.

Vierailija
11/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloituksesta yhtään mitään. Panadol on kevyempi lääkitys kuin lääkärin määräämä 600 mg Burana. Lause lääkityksestä aloituksessa on siis täysin epäjohdonmukainen.

Vierailija
12/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai historialla on merkitystä. Yleisemmin kipulääkkeiden väärinkäyttäjä voideaan bongata juuri historian takia.

Itse kävin leikkauksessa eikä niitä kipulääkkeitä tarvinnut enää toisen päivän jälkeen. Olihan sitä kipua, mutta ei se sellaista kipua ollut jonka takia pitäisi lääkkeitä ottaa. Kyllä ihminen kestää kipua tiettyyn pisteeseen asti ilman lääkkeitä. 

Vierailija
13/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa logiikkaa, Burana ei auta, niin ei sitten voi auttaa Panadolkaan. Eikä varmasti voi kokeilla niitä kahta yhdessä, jolloin ne on hyvinkin tehokas kipulääkeyhdistelmä (mm. noin kuukausi takaperin itse sain em. yhdistelmän leikkauksen jälkeiseen kivunhoitoon). 

Ihmekö, jos lääkäri ajattelee, että aliarvioit häntä, jos tietosi/toimintasi on tuota tasoa. Nyt vaan päivittäin, säännöllisesti ja samanaikaisesti 600mg Buranaa (ibuprofeeni) + 1g Panadolia (parasetamoli) ääntä kohti, siis kolmesti vuorokaudessa.  Jos olet muutoin perusterve, lyhytaikaisesti on ok ottaa myös neljästi päivässä, jos kipu sitä vaatii.

Vierailija
14/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

#13 jatkaa:

Ei kun siis Panadol ei auta, niin ei voi sitten Buranakaan, whatever, pointti tuli varmasti selväksi, vaikka lääkeaineet meni väärinpäin.

Vierailija
15/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun kannattaisi kokeilla syödä Buranaa ja Panadolia lääkärin ohjeiden mukaisesti. Mulla tuo yhdistelmä on toiminut paljon paremmin murtumiin, kuin esim Panacod.

Vähän kyllä ihmettelen, ettet ole saanut edes Panacodia. Mulle sitä on yritetty määrätä ihan pelkkään kurkkukipuunkin.

Vierailija
16/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos hoitaisit itseäsi kunnolla kirjoitti:

Hienoa logiikkaa, Burana ei auta, niin ei sitten voi auttaa Panadolkaan. Eikä varmasti voi kokeilla niitä kahta yhdessä, jolloin ne on hyvinkin tehokas kipulääkeyhdistelmä (mm. noin kuukausi takaperin itse sain em. yhdistelmän leikkauksen jälkeiseen kivunhoitoon). 

Ihmekö, jos lääkäri ajattelee, että aliarvioit häntä, jos tietosi/toimintasi on tuota tasoa. Nyt vaan päivittäin, säännöllisesti ja samanaikaisesti 600mg Buranaa (ibuprofeeni) + 1g Panadolia (parasetamoli) ääntä kohti, siis kolmesti vuorokaudessa.  Jos olet muutoin perusterve, lyhytaikaisesti on ok ottaa myös neljästi päivässä, jos kipu sitä vaatii.

Lue muutkin viestini tähän ketjuun ennenkuin tulet pätemään.

En jaksa vastata samoja asioita kaikille jotka eivät jaksa lukea.

Vierailija
17/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun kannattaisi kokeilla syödä Buranaa ja Panadolia lääkärin ohjeiden mukaisesti. Mulla tuo yhdistelmä on toiminut paljon paremmin murtumiin, kuin esim Panacod.

Vähän kyllä ihmettelen, ettet ole saanut edes Panacodia. Mulle sitä on yritetty määrätä ihan pelkkään kurkkukipuunkin.

Vierailija
18/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai historialla on merkitystä. Yleisemmin kipulääkkeiden väärinkäyttäjä voideaan bongata juuri historian takia.

Itse kävin leikkauksessa eikä niitä kipulääkkeitä tarvinnut enää toisen päivän jälkeen. Olihan sitä kipua, mutta ei se sellaista kipua ollut jonka takia pitäisi lääkkeitä ottaa. Kyllä ihminen kestää kipua tiettyyn pisteeseen asti ilman lääkkeitä. 

Kestää kestää, mutta miksi kestää jollei ole pakko? Mitä se lääkäriltä on pois?

En saanut lääkäriltä kunnon troppia vaikka sain odottaa leikkausta viikon. En ennen, en jälkeen, paitsi sitä mitä olin jo itse kokeillut tuloksetta.

Vierailija
19/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasper kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestää kestää, mutta miksi kestää jollei ole pakko? Mitä se lääkäriltä on pois?

En saanut lääkäriltä kunnon troppia vaikka sain odottaa leikkausta viikon. En ennen, en jälkeen, paitsi sitä mitä olin jo itse kokeillut tuloksetta.

Sä et vaan osannut aloituksessasi kertoa mistä on kyse. Jos oma ulosanti on tuolla tasolla, niin eipä kannata muita haukkua siitä etteivät "jaksa lukea".

Vierailija
20/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen lääkehistoria sinulla ap on? Lääkkeiden väärinkäyttöä?

Itse selvisin rannemurtumastani muutamalla Burana 400:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi