Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit eivät tunnusta kipua

Kasper
28.04.2018 |

Sattuipa käymään niin, että mursin luitani sekä koukistajajänne posahti irti.

Siitä huolimatta en saanut lääkäriltä kipulääkettä niiksi päiviksi kun odotin pääseväni leikkaukseen.
Leikkauksen jälkeen sain leikkaavalta kirurgiltani reseptin 600mg Buranaan vaikkei kipuihin auttanut itse hakemani yhden (1) gramman Banadoli x 3kpl vuorokausi. Resepti ei muuksi muuttunut vaikka asian toin selkeästi esille.

Yhtenä päivänä lähetin leikanneelle kirurgilleni sähköpostia jossa ilmaisin turhautumiseni.
Leikkaava kirurgini vastasi sähköpostiini että:
"Toivottavasti et aliarvioi kykyäni asettua potilaan asemaan ja ymmärtämään jatkuvan kivun hermoja raastavaa ja keskittymistä vievää vaikutusta (olen ollut siinä itsekin)"

Oi kyllä aliarvioin.

Pyysin kaveriani kysymään omalta lääkäri-kaveriltaan mitä mieltä hän on.

Vastaus meni näin:

"Lääkäri-kaverini sanoi: ettei voi oikeen kommentoida asiaa hirveästi koska ei tiedä sun "historiaa.." plaaplaaplaa ja sitä rataa.

Siis mitä merkitystä jollakin historialla on siihen sattuuko nyt vai ei.

Minulla ei ole sairauksia, minulla ei ole lääkityksiä joten ei pitäisi olla mitään muuta ongelmaa kuin lääkärin asennevamma.

Ilmeisesti lääkäreiden mielestä luunmurtumat eivät tuota kipua enempää kuin päänsärky-kuume lääkkeen verran.

Lääkärit eivät tunnusta kipua

Vaihtoehdot

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasper kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai historialla on merkitystä. Yleisemmin kipulääkkeiden väärinkäyttäjä voideaan bongata juuri historian takia.

Itse kävin leikkauksessa eikä niitä kipulääkkeitä tarvinnut enää toisen päivän jälkeen. Olihan sitä kipua, mutta ei se sellaista kipua ollut jonka takia pitäisi lääkkeitä ottaa. Kyllä ihminen kestää kipua tiettyyn pisteeseen asti ilman lääkkeitä. 

Kestää kestää, mutta miksi kestää jollei ole pakko? Mitä se lääkäriltä on pois?

En saanut lääkäriltä kunnon troppia vaikka sain odottaa leikkausta viikon. En ennen, en jälkeen, paitsi sitä mitä olin jo itse kokeillut tuloksetta.

Lue muutkin viestini tähän ketjuun ennenkuin tulet pätemään.

En jaksa vastata samoja asioita kaikille jotka eivät jaksa lukea.

Sä et vaan osannut aloituksessasi kertoa mistä on kyse. Jos oma ulosanti on tuolla tasolla, niin eipä kannata muita haukkua siitä etteivät "jaksa lukea".

Voi anteeksi, mun mielestä aika selkeä asia: luut murtu, sain kipulääkettä joka ei auttanut. Vastasin tarkentaviin kysymyksiin. Siitä huolimatta samat asiat kysytään uudestaan koska ei jakseta lukea vaan perinteiseen tapaan nettirage alkaa näppäimet sauhuten.

On kolme kommenttia, kaikki yhdellä sivulla joten ei ole iso urakka jota moni ei jaksanut suorittaa. Ihan päätellen siitä, että jankataan samat asiat uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
22/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä enemmän lukee ap:n vastauksia sitä enemmän ymmärrän, etteivät lääkärit anna enenpää lääkitystä. Tuntuu, että ap haluaa enemmän vahvoja lääkkeitä sen takia, koska ne ovat vahvoja, ei sen takia, että olisi jotain kipuja. jotkut kivut saattaa olla myös ap:lla pään sisällä. 

Vaikka luumurtuma koskee, niin eipä se nyt niin järkyttävää kipua loppujen lopuksi ole, että siihen jotain tujuja lääkkeitä tarvitaan. Vai onko sulla olematon kipukynnys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen lääkehistoria sinulla ap on? Lääkkeiden väärinkäyttöä?

Itse selvisin rannemurtumastani muutamalla Burana 400:lla.

Ei ole lääkkeiden väärinkäyttö historiaa.

Vierailija
24/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Lekurit eivät tunnista / tunnusta potilaan kokemaa kipua, joka murtumien yhteydessä voi olla erittäin paha. Itsellä kaksi luuta murtunut nilkasta, ja tuo Burana & Panadol -yhdistelmä on täysi vitsi.

Kommentoijat, puhukaa sitten vasta kun teillä on luita murskana. Lääkäri, jos itse teloisi raajansa, saisi kyllä parhaat kipulääkkeet. Tasan ei mene nallekarkit.

Ja EI OLE VÄÄRINKÄYTTÖHISTORIAA, lääkärillä vain pelko perseessä että antaa lääkettä, joka oikeasti TOIMII. Kivunhoito on Suomessa retuperällä.

Vierailija
25/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä enemmän lukee ap:n vastauksia sitä enemmän ymmärrän, etteivät lääkärit anna enenpää lääkitystä. Tuntuu, että ap haluaa enemmän vahvoja lääkkeitä sen takia, koska ne ovat vahvoja, ei sen takia, että olisi jotain kipuja. jotkut kivut saattaa olla myös ap:lla pään sisällä. 

Vaikka luumurtuma koskee, niin eipä se nyt niin järkyttävää kipua loppujen lopuksi ole, että siihen jotain tujuja lääkkeitä tarvitaan. Vai onko sulla olematon kipukynnys?

Sinulla taas olematon empatia.

Vierailija
26/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei murtumakokemuksia ole, mutta paljon kovia muun tyyppisiä kokemuksia, mutta lääkärit omalla kohdallani on aina tarjonnut minulle reilusti kunnon "tropit" (puudutus, oxanest ja muut lisäherkut.)

Harmi että ei ole osunut kunnon lääkäriä.

Vierailija
27/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas kirjoitti:

Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Lekurit eivät tunnista / tunnusta potilaan kokemaa kipua, joka murtumien yhteydessä voi olla erittäin paha. Itsellä kaksi luuta murtunut nilkasta, ja tuo Burana & Panadol -yhdistelmä on täysi vitsi.

Kommentoijat, puhukaa sitten vasta kun teillä on luita murskana. Lääkäri, jos itse teloisi raajansa, saisi kyllä parhaat kipulääkkeet. Tasan ei mene nallekarkit.

Ja EI OLE VÄÄRINKÄYTTÖHISTORIAA, lääkärillä vain pelko perseessä että antaa lääkettä, joka oikeasti TOIMII. Kivunhoito on Suomessa retuperällä.

Tämä on totta.

Olet sitten potilas, lääkäri, kipukroonikko, tai onnellisesti terve, tämä kannattaa ehdottomasti lukea ajatuksella ennen kuin päästelee noita aivopieruja siitä, etteikö kivunhoito olisi maassamme hyvin paljon kiinni lääkäristä, paikkakunnasta, lääkärin kokemuksesta tai kokemattomuudesta.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/potilaan-aani/totta-vai-tarua-kivunh…

Vierailija
28/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään käytit Burana+Panadol -yhdistelmää? Vai totesitko heti ensimmäisen päivän jälkeen, että ei auta mitään? Monet uskovat, että nuo kipulääkkeet auttavat jo tunnin päästä. Lievään kipuun voivat auttaakin, mutta ei kovaan ja/tai kroonistuneeseen kipuun. Vasta useamman päivän jälkeen huomaa vaikutuksen. Odotan aikaa tekonivelleikkaukseen ja mulla on kipuun nyt Arcoxia ja Panacod. Meinasin lopettaa niiden käytön heti alkuunsa, koska en huomannut mitään merkittävää vaikutusta. Vasta, kun olin syönyt niitä viikon, alkoi vaikutuskin tuntua. 

Vierailija
29/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään käytit Burana+Panadol -yhdistelmää? Vai totesitko heti ensimmäisen päivän jälkeen, että ei auta mitään? Monet uskovat, että nuo kipulääkkeet auttavat jo tunnin päästä. Lievään kipuun voivat auttaakin, mutta ei kovaan ja/tai kroonistuneeseen kipuun. Vasta useamman päivän jälkeen huomaa vaikutuksen. Odotan aikaa tekonivelleikkaukseen ja mulla on kipuun nyt Arcoxia ja Panacod. Meinasin lopettaa niiden käytön heti alkuunsa, koska en huomannut mitään merkittävää vaikutusta. Vasta, kun olin syönyt niitä viikon, alkoi vaikutuskin tuntua. 

Panacod on vähän eri ialiiberin lääke kuin jokin Panadol tai Burana. Totta kai se toimii. Lääkärit vain ei uskalla määrätä sitä. Oma napa lähinnä.

Vierailija
30/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panacod on vähän eri ialiiberin lääke kuin jokin Panadol tai Burana. Totta kai se toimii. Lääkärit vain ei uskalla määrätä sitä. Oma napa lähinnä.

*kaliiberin

T. Murtumapotilas

Vierailija
31/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät niin, ellei kyseessä ole lääkäri itse tai sitten kollega.

Minulle on yksi mieslääkäri valittanut vastaanotolla flunssaansa. Oikein kunnon man flu. Olisi sitten herra Korvaamaton pysynyt kotonaan eikä tartuttamassa potilaita.

Kyseessä nuori mieslääkäri. Uliuliuli. Itselläni oli OIKEASTI vakava sairaus, jota lääkäri sitten vähätteli. Mutta hänen flunssansa!!!

Vierailija
32/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Voimakkaat kipulääkkeet muuttavat hermostoa, joten se vaatii aikansa ennen kuin paras vaikutus aletaan saada. Siksihän vahvoista kipulääkkeistä joutuu myös vierottautumaan hitaasti.

Ap:n tapauksessa jos Burana + Panadol eivät auttaneet muutaman päivän käytön jälkeen, olisi ollut asiallista ehkä jopa tarkistaa vamma, paraneeko se hyvin vai onko siellä jotain muutakin, joka aiheuttaa erityisen suurta kipua vai onko kyse yksilölliseti alemmasta kipukynnyksestä.

Ihmisten kipukynnys on todella erilainen, joten sama lääkitys ei toimi kaikille. Tavalliset lääkärit eivät ole kovin hyviä vielä kivunhoidossa, joten jos kipua ei saada hoidettua kunnolla vaan se pitkittyy, pitäisi nopeasti yrittää päästä kipuklinikalle katkaisemaan kipu. Näinhän ei kuitenkaan käy useinkaan, vaan Suomessa kivun annetaan kroonistua (eli kestää yli 3 kk) ja silloin muutokset keskushermostotasolla ovat jo sitä luokkaa, että kivunhoito on merkittävästi vaikeutunut.

Vierailija
33/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttejani ei julkaista vaikkei niissä ole mitään kirjosanoja yms tms.

Lopetan keskustelun siis osaltani tähän.

Näin tuhotaan avoin keskustelu.

Kauan eläköön sensuuri!

Kauan eläköön sananvapaus!

-AP Kasper

Vierailija
34/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät niin. Eivät fyysistä eivätkä psyykkistä.

Vierailija
35/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini olikin, että kipulääkkeitä - myös niitä vahvempiakin - joutuu syömään jonkin aikaa ennenkuin vaikutus alkaa tuntua. Sama on Burana-Panadol -yhdistelmällä eli jos lopettaa käytön heti alkuunsa tai ei syö niitä säännöllisesti ohjeen mukaan, toivottua vaikutusta ei todennäköisesti pääse edes syntymään. Olen todennäköisesti itsekin kärsinyt  tarpeettomia kipuja, koska olen ottanut lääkkeen vain pahimpaan kipuun, jolloin se ei satunnaisesti otettuna autakaan. Kävin kuitenkin kivunhoitoon erikoistuneella lääkärillä ja nyt tiedän, etten enää odotakaan yhden tai kahden pillerin auttavan yhtään mitään. Leikkauksen jälkeen tulee menemään vuosi tai kaksi ennenkuin toinenkin jalka leikataan enkä todennäköisesti tule saamaan Buranaa ja Panadolia vahvempia kipulääkkeitä ennenkuin vasta lähempänä leikkausajankohtaa. Eli Buranalla ja Panadolilla mennään, mutta aion syödä niitä säännöllisesti enkä satunnaisesti, kuten aiemmin olen tehnyt. 

Vierailija
36/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini olikin, että kipulääkkeitä - myös niitä vahvempiakin - joutuu syömään jonkin aikaa ennenkuin vaikutus alkaa tuntua. Sama on Burana-Panadol -yhdistelmällä eli jos lopettaa käytön heti alkuunsa tai ei syö niitä säännöllisesti ohjeen mukaan, toivottua vaikutusta ei todennäköisesti pääse edes syntymään. Olen todennäköisesti itsekin kärsinyt  tarpeettomia kipuja, koska olen ottanut lääkkeen vain pahimpaan kipuun, jolloin se ei satunnaisesti otettuna autakaan. Kävin kuitenkin kivunhoitoon erikoistuneella lääkärillä ja nyt tiedän, etten enää odotakaan yhden tai kahden pillerin auttavan yhtään mitään. Leikkauksen jälkeen tulee menemään vuosi tai kaksi ennenkuin toinenkin jalka leikataan enkä todennäköisesti tule saamaan Buranaa ja Panadolia vahvempia kipulääkkeitä ennenkuin vasta lähempänä leikkausajankohtaa. Eli Buranalla ja Panadolilla mennään, mutta aion syödä niitä säännöllisesti enkä satunnaisesti, kuten aiemmin olen tehnyt. 

Tämä on toinen ongelma. Potilaat hoitavat itse itseään joidenkin uskomusten mukaan, eivätkä kuten lääkäri on esittänyt.

Varsinkin iäkkäämmillä sukupolvilla on käsitys, ettei lääkkeitä pitä syödä kuin "äärimäiseen kipuun". Useimmat eivät tajua, että että "äärimmäinen kipu" tulee, koska lääkkeitä ei ole syöty lääkärin ohjeiden mukaan. Mutta kun siinä tapauksessa ottaa tabletin, eihän siitä olekaan akuutisti apua.

Jos on jokin akuutti vamma, ei tajuta sitäkään, että se lääkitys on suunniteltu vähentämään vammassa olevaa tulehdusta. Säännöllinen lääkitys siis myös parantaa vamman nopeammin.

Ja kolmanneksi, unohdetaan, että kipulääkitys helpottaa unta, kun ei pienikään kipu vaikuta unen laatuun. Sekin edistää sairauden/vamman paranemista, ja estää kivun kroonistumista.

Mutta ei, sitä vaan esitetään muille, että "minä en lääkkeitä syö" ja sitten ollaankin pian tilanteessa, jossa tulee komplikaatioita paranemisen suhteen tai saadan kipu kroonistumaan.

Tämä asenne on hyvin yleinen.

Ja jos Buranasta saa vatsavaivoja, lääke lopetetaan heti kertomatta lääkärille. Ei tule mieleen, että pitäisi ottaa yhteys lääkäriin ja pyytää reseptille suojaavat vatsalääkkeet tai pyytää vaihtamaan kipulääkitys sellaiseen, joka ärsyttää vatsaa vähemmän.

Vika ei aina ole lääkäreissä, vaan osittain myös potilaissa, jotka menettelevät oman päänsä mukaan. Suomessa lääkäreitä on liian vähän, joten potilaan aika lääkärin kanssa on aina liian lyhyt että heillä olisi aikaa keskustella potilaan kanssa ja selittää nuo yksityiskohdat.

Lääkäreille toki pitäisi saada paljon enemmän kivunhoidon koulutusta ja opetusta kuinka potilaiden kanssa toimitaan - sekä sitä aikaa vastaanotolle. Tai jotenkin seuranta omalääkärille, tms.

Vierailija
37/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panacod on tykki kivunlievitykseen siinä missä Panadol & Burana on jousipyssy.

Vierailija
38/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät niin. Eivät fyysistä eivätkä psyykkistä.

Niin totta. Minut on sekä somaattisten että psyykkisten ongelmien osalta tylysti sivuutettu, ei olla kuunneltu, on vähätelty... En halua kellekään mitään pahaa, mutta jos edes yksi niistä lääkäreistä tuntisi mitä minä tunnen, muuttuisi ääni kellossa.

En enää mene lääkäriin.

Vierailija
39/40 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on yksi mieslääkäri valittanut vastaanotolla flunssaansa. Oikein kunnon man flu. Olisi sitten herra Korvaamaton pysynyt kotonaan eikä tartuttamassa potilaita.

Kyseessä nuori mieslääkäri. Uliuliuli. Itselläni oli OIKEASTI vakava sairaus, jota lääkäri sitten vähätteli. Mutta hänen flunssansa!!!

Et taida kyllä olla lääkäri. Vai ymmärsinkö oikein, että vastaanotollesi tulee ihminen valittamaan ongelmaansa, ja sinä alat vertaamaan omaa vaivaasi potilaan ongelmaan? Taitaa olla vaivaa korvien välissäkin... Todella epäammattimaista.

Vierailija
40/40 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset vastaavat törkeästi, ihmisillä joilla on valtvat kivut tarvitsevat apua niihin, jotka ette tiedä oikeasta kivusta mitään voisitte olla hiljaa, niille ihmisille toivon edes päiväksi sellaisen kivun mitä itsellä eikä sitten valiteta eikä tule kipulääkkeitä, ja jokaiselle lääkärille pitäis olla sama. Lääkärit luulee tietävänsä kivusta mutta ne eivät tiedä mitään, he vievät pohjan pois kipupotilailta niitten elämästä, tiedättekö mitä sitä joskus yön pimeinä tunteina miettii, kyllä, sitä helpompaa tietä itse kivunlievitykseen, en nyt paasaa enempää , valvira valvoo ja lääkärit hyppii niitten pillin mukaan. t: Tuula Paananen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi