Yle hyllyttää Herra Heinämäen rasistisena
Intiaanihahmo oli liikaa alkuperäiskansoille... Asiasta uutisoi Iltasanomat.
.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005660030.html
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykypäivänä muut kulttuurit pitäisi esittää kunnioittavasti, ei vanhoja 90-luvun puvustekaapeista kulahtaneita inkkaripäähineitä kaivellen. Ihan hyvä että näihin puututaan, alkuperäiskansat ei Amerikassa tosiaankaan tykkää oman kulttuurinsa esineellistämisestä.
Totta, pitäisi näyttää Amerikan intiaanit realistisesti kuten heistä monet tänä päivänä ovat.
Ylipainoisia, masentuneita, syrjäytyneitä, alkoholisoituneita, farkkuihin ja t-paitaan pukeutuneita.
Tuo kuulostaakin paljon paremmalta, kuin imagoltaan vanhentunut ylväs ja kunnioitusta herättävä soturi tai heimopäällikkö.
Ketä kiinnostaa alkuperäiskansat? Amerikan inkkari ei koskaan näe suomalaista Heinämäkeä. Minä vähät välitän, jos paikallinen kummelihahmo jenkkilässä tekee komiikkaa suomen kansallispukuun puheutuneesta heebosta. Oli puku sitten valtaväestön tai mielensäpahoittajasaamelaisten.
---
Ja pitikö jonkun mielensäpahoittajan tämäkin kommenttini poistattaa... ihme sensuuria
Voi, voi sentään: just muistin, että lapseni on väkertänyt omin pikku kätösin intiaanipäähineen eskarissa. Tämä tapahtui vuonna 2000, kun ei vielä oltu näin jumalattoman valveutuneita tässä mielensäpahoittamisessa.
En ole nähnyt kyseistä ohjelmaa. Vaikuttaa kyllä että siinä olevat hahmot perustuvat vanhentuneisiin kulttuuristereotypioihin.
Mietityttää toisaalta, että miten pitkälle sen vahtiminen vielä voi mennä, ettei missään saa olla mitään, mitä voi pitää jotenkin syrjivänä. On hiukan ahdistava ajatus, että jotkut ihmiset ovat ottaneet tehtäväkseen valvoa toimintaa, mikä kuitenkin tapahtuu aivan lain antamissa rajoissa, ja sitten ilmiantaa vääränlaisia signaaleja, mikä johtaa nuhteluihin ja sensuuriin.
Yhtä vähän kuin kyseistä ohjelmaa tunnen tuota nuorta saamelaisnaista, joka puuttui siihen. Pitää varmaan lukea hänestä jotain niin väistyy se fiilis, että kyseessä on kolkko ajatuspoliisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomen alkuperäiskansoille. Onko kukaan kysynyt Amerikan alkuperäiskansoilta, joita esim. ei häiritse Redskins-joukkueen nimi?
Millä perusteella ei häiritse? Natiivit amerikkalaiset nimenomaan protestoivat näitä rasistisia punanahkamaskotteja ja valkoisten käyttämiä sulkapäähineitä vastaan.
[/quote]Etsikää Youtubesta kappale "Me halutaan olla n€€kereitä". Siellä se on ja pysyy, eikä kukaan poista.
Oli iso hitti aikoinaan, en tiedä miksi. Jotkin asiat sallitaan, joitakin ei.
Oi, nostalginen biisi. Kiitos kun palautit tämän mieliimme!
Vaihtarina kehotan kuuntelemaan Juicelta kapoaleen "Mussoliini perusdiini"[/quote]
Ja sensuurin taso on tämä, että alkuperäinen viesti poistettiin, lainaus jätettiin.
Jopa pikku lapsi tajuaa, että nuo hahmot ovat hahmoja eivätkä kuvaa oikeaa, tavallista henkilöä. Ne ovat siis satua. Lapset eivät ole tyhmiä eivätkä kasva rasisteiksi, vaikka saduissa olisikin stereotyyppejä.
Tämä ketju kuvaa taas hyvin sitä kuinka itsekkäitä rasistisia idiootteja suurin osa vauvapalstalaisista on. Ei edes yritetä ymmärtää asiaa. Miksi on teille niin tärkeää vetäistä intiaanivaatteet päälle tai sanoa n-sana kun tiedätte että se loukkaa niitä, joihin ne kohdistuu? Minä ja minun herkät valkoiset tunteet, yhyy minua rajoitetaan! Sensuuri!
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt kyseistä ohjelmaa. Vaikuttaa kyllä että siinä olevat hahmot perustuvat vanhentuneisiin kulttuuristereotypioihin.
Mietityttää toisaalta, että miten pitkälle sen vahtiminen vielä voi mennä, ettei missään saa olla mitään, mitä voi pitää jotenkin syrjivänä. On hiukan ahdistava ajatus, että jotkut ihmiset ovat ottaneet tehtäväkseen valvoa toimintaa, mikä kuitenkin tapahtuu aivan lain antamissa rajoissa, ja sitten ilmiantaa vääränlaisia signaaleja, mikä johtaa nuhteluihin ja sensuuriin.
Yhtä vähän kuin kyseistä ohjelmaa tunnen tuota nuorta saamelaisnaista, joka puuttui siihen. Pitää varmaan lukea hänestä jotain niin väistyy se fiilis, että kyseessä on kolkko ajatuspoliisi.
Olen nähnyt kyseisen ohjelmasarjan useita kertoja, enkä vain käsitä ko. hyllytystä. Järki on ilmeisesti katoava luonnonvara.
Vierailija kirjoitti:
Etsikää Youtubesta kappale "Me halutaan olla n€€kereitä". Siellä se on ja pysyy, eikä kukaan poista.
Vaihtarina kehotan kuuntelemaan Juicelta kapoaleen "Mussoliini perusdiini"
Ja sensuurin taso on tämä, että alkuperäinen viesti poistettiin, lainaus jätettiin.
Älä nillitä
[/quote]Etsikää Youtubesta kappale "Me halutaan olla n€€kereitä". Siellä se on ja pysyy, eikä kukaan poista.
Älä nillitä[/quote]
Kirjoitin siis tuon alkuperäisen vinkin kappaleeseen, mikä siis poistettiin. Ja tarkoitin sitä, että tämä on sensuurin taso Suomessa. Intiaanit pois tv:stä ja N-sana pois jopa keskustelupalstoilta. Vaikka ei olisi edes kirjoitettu N-sanana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju kuvaa taas hyvin sitä kuinka itsekkäitä rasistisia idiootteja suurin osa vauvapalstalaisista on. Ei edes yritetä ymmärtää asiaa. Miksi on teille niin tärkeää vetäistä intiaanivaatteet päälle tai sanoa n-sana kun tiedätte että se loukkaa niitä, joihin ne kohdistuu? Minä ja minun herkät valkoiset tunteet, yhyy minua rajoitetaan! Sensuuri!
Ainoa ohjelmasta loukkaantunut on ollut valkoinen väkisinuhriutuja. Hyvin kyllä matkit hänen uikutustaan!
Ei saa näyttää Village Peoplea.
Ei saa näyttää Pocahontasia.
Ei saa näyttää länkkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi hyvä saada lapsilta kaikenlainen mielikuvitus pois ja esittää pelkkää dokumentteja, jotta eivät sitten vanhempana ajattele asioista väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua rajoiteta, minun lapsiani rajoitetaan, kun heidän tykkäämänsä sarja sensuroitiin.
Ja miksi? Koska yksi saamelainen loukkaantui siitä, miten amerikan intiaani on suomalaisen lastensarjan päähahmoja?
Ketä tässä on oikeasti loukattu?
Kun maalaisjärki ei ihmisten päissä liiku enää... Huokaus.
Minun mielestäni ei ole sopivaa että lastenohjelmissa on karhuja.
No mikäs siinä. Katsotaan lisää reality tv:tä, ruokatreffejä, kämpänmyyntiä ja muuta paskaa. Huumori on kielletty ja vain elävältä nalkuttaminen on jotain. Näillä eväillä maaliin. #metoo
Vierailija kirjoitti:
Etsikää Youtubesta kappale "Me halutaan olla n€€kereitä". Siellä se on ja pysyy, eikä kukaan poista.
Älä nillitä
Kirjoitin siis tuon alkuperäisen vinkin kappaleeseen, mikä siis poistettiin. Ja tarkoitin sitä, että tämä on sensuurin taso Suomessa. Intiaanit pois tv:stä ja N-sana pois jopa keskustelupalstoilta. Vaikka ei olisi edes kirjoitettu N-sanana.
Pahoittelen reagointiani, luulin että halusit sensuroida kirjoittamani Juice-viestin, jossa siis viestisi lainaus näkyvillä.
Kyllä, olet oikeassa. Vaikeaksi käy elon tie, kun pitää miettiä mikä vähemmistö seuraavaksi uhriutuu ja syvästi loukkaantuu. Tai sitten joku vähemmistöryhmän X puolesta etäuhriutuja pahoittaa mielensä.
Niin oliko niin että alkuperäiskansat on oma juttunsa, mutta sitten muuten me ollaan kaikki samanlaisia ja siksi ei pitäisi olla mitään rajojakaan? Alkuperäiskansojen kulttuuria pitää vaalia ja suojella pilkalta, mutta tätä valtakulttuuria saa halventaa ja vähentää ja mielellään tuoda uutta parempaa kulttuuria lähi-idästä ja afrikasta. Ja sitten nuo uudet tulijat ovat suomalaisia ja suomalaista kulttuuria kun kansalaisuuden saavat.