Asioita joita ennen käytettiin, tänä päivänä ei enää (Peukutusketju)
Maailma muuttuu ja on paljon asioita joita vielä parikymmentävuotta sitten käytettiin ja tänään ei.
Kirjoita vai yksi asia per viesti. Varsinaisten fyysisten esineiden esimerkiksi puhelinkoppi lisäksi voit kirjoittaa myös tekemisiä. Laskujen vienti pankkiin, jossa pankkineiti sitten hoisi ne täyttämäsi lipukkeen mukaisesti.
Peukku ylös jos olet käyttänyt asiaa
Peukku alas jos et ole käyttänyt
Esiemrkki: Puhelinkoppi
Kommentit (1940)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kalvosinnapit
Kuuluu edelleen miesten pukupaitojen (parempien) kanssa. Ei ole mennyt minnekään. Omallakin miehelläni (39v.) on pukupaitoja joihin kuuluu kalvosinnapit.
Toivottavasti paidoissa on sitten kaksinkertaiset eli käännettävät kalvosimet. Suurin osa pukupaidoista on nimittäin sekasikiöitä, joissa on tavallisten nappien lisäksi reiät kalvosinnapeille. Yksinkertaisessa kalvosimessa on liian vähän kangasta, joten kalvosinnappi jää roikkumaan löysästi. Sellaista käyttävällä miehellä varmaan roikkuu kaikki muukin samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kalvosinnapit
Kuuluu edelleen miesten pukupaitojen (parempien) kanssa. Ei ole mennyt minnekään. Omallakin miehelläni (39v.) on pukupaitoja joihin kuuluu kalvosinnapit.
Toivottavasti paidoissa on sitten kaksinkertaiset eli käännettävät kalvosimet. Suurin osa pukupaidoista on nimittäin sekasikiöitä, joissa on tavallisten nappien lisäksi reiät kalvosinnapeille. Yksinkertaisessa kalvosimessa on liian vähän kangasta, joten kalvosinnappi jää roikkumaan löysästi. Sellaista käyttävällä miehellä varmaan roikkuu kaikki muukin samalla tavalla.
Ootpa fiksu😣
Vierailija kirjoitti:
Mies 80v kirjoitti:
Muistan, kuinka ennen vanhaan minun nuoruudessani käytettiin penistä ja emätintä paljon heteroseksiin. Nykyäänhän sitä ei enää saa tehdä, koska se olisi automaattisesti naisen alistamista ja seksuaalista hyväksikäyttöä koska "MeToo. Nykyään sitten naiset keskenään ja miehet keskenään harrastavat seksiä, mikä silloin ennen vanhaan olisi ollut rikos, sairaus, synti ja kauhistus, koska sellaisen harrastajat olisivat olleet pervessejä sodomiitteja ja päästään pahasti vialla.
Olen tässä jonkin aikaa AV-palstalla käytyäni todennut, että miehillä ei ole mitään muuta kuin seksi mielessä . Olipa ketju mikä tahansa, joku mies tulee siihen ämkyttämään jotain typerää seksistä ja sukupuolielimistä, vaikka se ei mitenkään kuuluisi ketjun aiheeseen.
Ja pakko nyt todeta, että eiköhän noita elimiä vieläkin käytetä eniten ihan vanhaan malliin. Turha höpöttää muuta.
Ja jos et sinä ymmärrä normaalin kanssakäymisen rajoja , etkä erota rai-kau-sta vapaaehtoisesta seksistä niin minkäpä sille voi. Parempi vaan sitten jättää naiset rauhaan ja harrastaa seksi miesten kanssa. jos ne sitten paremmin ymmärtää, eivätkä syytä mentoosta.
Taisit haksahtaa tahalliseen provokaatioon ja lipsahdit siinä itekin yleistämään: "miehillä ei ole". Muista että täällä voi olla esim. parikymmentä aktiivista vakiotrollia jotka nakkelevat tuollaista tekstiä ruuduillemme ihan vaan -ttuillakseen. Samalla hetkellä palstaa selailee ja käyttää lukuisa määrä asiallisesti käyttäytyviä miehiä. Jos näet torilla sata hyvin käyttäytyvää ihmistä ja yhden häirikön, leimaatko tämän häirikön perusteella esim. kokonaisen sukupuolen?
Toivottavasti nykyaikana ei käytetä lasten seisottamista nurkassa rankaisukeinona. Minua ja sisaruksiani seisotettiin nurkassa usein jonkun tuhmuuden takia minuutti per ikävuosi. Muistan itse seisoneeni viimeisen kerran nurkassa 16-vuotiaana kun jäin kiinni siitä, että olin onnistunut ostamaan ja juomaan pullollisen siideriä alaikäisenä. Meistä sisaruksista vanhin on nyt 42v, nuorin täytti juuri 27v ja minä olen 37v.
Vierailija kirjoitti:
Pienet kahvikupit ja asetit kahvipöydässä
Olivat kivempia kuin nämä nykyään vieraiden eteen katettavat kolmen desin Taika-rohjakkeet.
Vierailija kirjoitti:
Mekaaninen - tai sähkökirjoituskone. Tänään taidetaan lähes kaikki kirjoittaa tietokoneella.
476 yläpeukkua ja 14 alapeukkua.
Ihan en heti usko, että viestin lukeneista jopa 476 on käyttänyt mekaanista tai sähköistä kirjoituskonetta elämässään. Ja että vain 14:lle ne ovat jääneet käyttämättä.
Luulen, että porukka vaan peukuttelee, koska ketjun pääidea ei mennyt jakeluun:
Yläpeukku, jos olet käyttänyt
Alapeukku, jos et ole käyttänyt.
Separaattori. Olen syntynyt 50-luvulla, ja meillä pientilalla separoitiin maito eli erotettiin koneella
kermat. Syrjäseuduilla ei ollut joka talosta mahdollista lähettää maitoa meijeriin. Olen itsekin
pyörittänyt maitokoneen kampea.
Hota-pulveri. Jos särki päätä tai hammasta, ravistettiin suuhun vaaleanpunaisen "Hota-lipun"
sisältö. Pussin päällistä komisti hieno inkkarin kuva.
Putkiposti, toimistotalossa kesätyöpaikassa oli sellainen 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa tai esim. jossain ostoskeskuksessa olevalla maksuautomaatilla.
Maksan laskuni näin edelleen. :D
Ei taida muilla pankeilla enää onnistuakaan, kun nordealla.
(en ole vieläkään halunnut pankkitunnuksia.)
Aidot steariinikynttilät joulukuusessa. Oli se kamalaa vahtia, ettei syty tulipalo.
Raapevesi. Sillä sai kosmos-ja kuulakärkikynän kirjoitukset näkymättömiin, kun ei niihin kumi pystynyt. Sitten tuli kyllä reikä paperiin. Ties mitä happoa oli.
Vierailija kirjoitti:
Telex-laite, jolla lähetettiin ja tulostettiin viestejä esim. pankissa.
Särähti muuten kivasti itsellä korvaan kun katsonut Youtubesta Vihreän kullan maa-sarjaa ja yhdessä kohtauksessa sanotaan että sain tänään teleksin ulkomailta. Sarjahan tosiaan on vuodelta -87.
Vierailija kirjoitti:
On käytössä ainakin joissakin sairaaloissa vieläkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekaaninen - tai sähkökirjoituskone. Tänään taidetaan lähes kaikki kirjoittaa tietokoneella.
476 yläpeukkua ja 14 alapeukkua.
Ihan en heti usko, että viestin lukeneista jopa 476 on käyttänyt mekaanista tai sähköistä kirjoituskonetta elämässään. Ja että vain 14:lle ne ovat jääneet käyttämättä.
Luulen, että porukka vaan peukuttelee, koska ketjun pääidea ei mennyt jakeluun:
Yläpeukku, jos olet käyttänyt
Alapeukku, jos et ole käyttänyt.
Vielä 1980-luvun lopulla yläkoulussa sai valita valinnaisaineeksi konekirjoituksen. Viimeisen kerran olen kirjoittanut koneella 1990-luvun lopulla. Äkkiä niistä tuli vain lasten leikkikaluja joten hyvinkin on voinut moni lapsena sellaisella kirjoitella.
Kaunokirjoitus kouluissa (Viimeinen lukuvuosi jona kaunokirjoitusta opetettiin oli 2016-2017)
Muodollisesti pätevä sihteeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On käytössä ainakin joissakin sairaaloissa vieläkin
Apteekkeihin on tullut jos jonkinlaista lääkepaketinkuljetusrobottia ja -automaattia. Myös putkiposteja on rakennettu ihan viimevuosina joihinkin apteekeihin
Hyvin on vielä muistissa monta siihen liittyvää asiaa, kylmyys talvella, tuulilasi aina huurussa sateella ja talvella jäässä, iso kääntösäde piti muistaa ottaa huomioon, pieni tavaratila edessä ja bokser moottorin säkättävä ääni kertoi jo kaukaa Volkkarin tulosta.
"Volkkarin takalasista näkee hyvin kun kehitys menee ohi", "Lumiauran ajaja menee töihin Volkkarilla" ja monta muuta juttua tuli heti mieleen sen enempää miettimättä.
Mikäs siinä, kyllä sillä pärjäisi vieläkin jos tarve olisi. Mieluummin sillä kun kokonaan ilman :)