Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita joita ennen käytettiin, tänä päivänä ei enää (Peukutusketju)

Vierailija
27.04.2018 |

Maailma muuttuu ja on paljon asioita joita vielä parikymmentävuotta sitten käytettiin ja tänään ei.
Kirjoita vai yksi asia per viesti. Varsinaisten fyysisten esineiden esimerkiksi puhelinkoppi lisäksi voit kirjoittaa myös tekemisiä. Laskujen vienti pankkiin, jossa pankkineiti sitten hoisi ne täyttämäsi lipukkeen mukaisesti.
Peukku ylös jos olet käyttänyt asiaa
Peukku alas jos et ole käyttänyt

Esiemrkki: Puhelinkoppi

Kommentit (1940)

Vierailija
1441/1940 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apukoulut heikkolahjaisille ja tarkkailuluokat häiriköille. Nykyään erityisluokat tukea tarvitseville.

Muistan myös omasta nuoruudestani 1980- luvulta, kun äipät juoruilivat "naapurin Kille-Kalle on tarkkiksella". Ylipäätään muistan, että tarkkislaiset oli pääsääntöisesti kurittomia poikia. Tosin ehkä se kurittomuus saattoi johtua jostain oikeasta syystä kuten ADHD, mutta ei -80 luvulla sellaisia diagnooseja tehty. Tarkkislaiset oli yleisen uskomuksen mukaan huonosti kasvatettuja tai muuten vaan kurittomia lapsia, joiden ei oletettukaan jatkavan koulua peruskoulun jälkeen.

Muistan törmänneeni 80-luvulla termiin Minimal Brain Damage. Etsin syytä miksi yksi poika oli toisaalta tosi ihana, mutta sitten ihan hölmö. Tällaisen taudin kaivelin josta lääkärilehdestä. Nykyään kai vaihdetaan Damage Dysfunction ja ollaan lähellä ADHD-määritelmää. 

Vierailija
1442/1940 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun joulutodistus numeroarvosanoilla yläasteella.

Kaikki todistukset numeroarvosanoilla heti ensimmäiseltä luokalta lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1940 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sidevyö

Vierailija
1444/1940 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussi123445 kirjoitti:

Eihän radioskannerit ole minnekään hävinneet, enää ei vaan kuulu se poliisi,palomies,ambulanssi taajuudet (Virven ansiosta). Nuo katosi v2002.  

Keski-Suomen korkeuksilla  siirtyivät Virveen 2004-2005.

- Toinen Jussi

Vierailija
1445/1940 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vm74 kirjoitti:

Muistikirja puhelinnumeroille

On käytössä mulla vieläkin. 

Vierailija
1446/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sidevyö

Alapeukuttajat ei taida ees tietää mikä oli sidevyö ?

Vierailija
1447/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkakuppi olohuoneen sohvapöydällä.

Vierailija
1448/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis paperinen kirja.....kyntilät.....tavalliset lautaset, onhan noita, enempää ei nyt oikein tule mieleen

Vierailija
1449/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkikirja.  

Vierailija
1450/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun joulutodistus numeroarvosanoilla yläasteella.

On vieläkin ainakin meidän lasten koulussa kasilla ja ysillä..

Vierailija
1451/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitakki, väljä puuvillainen, yleensä kirjavasta kankaasta tehty suojavaate arkena kotiäideillä.

Milloin tällaista kotitakkia on käytetty, -60 luvulla?

Käytettiinkö sitä sisällä vai ulkona? Ja miltä sen avulla suojauduttiin? Mietin vaan kun itsellänikin 3 lasta ja ihan perinteisillä verkkareilla ja t-paidoilla olen pärjännyt ilman mitään megasuojavarusteita :) 

Vaikka paistinkäryiltä.

Käytän vieläkin, nykyään en paljon viitsi leipoa mutta ruoanlaitossa.  Tarkoitus myös on puhdas vaate yllä.

Mulle tuli tästä kotitakista mieleen, että niitähän on edelleen käytössä.

Esimerkiksi Marimekon kihlatasku-mekko, jota myydään kaikille pienistä mummoon, on kotitakin mallinen.

Vierailija
1452/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sidevyö

Itselläni ei ole ainakaan hajuakaan, vaikka ikää jo 58 vuotta. Tosin minä olenkin mies ja vahva epäilykseni on, että kyseessä on jonkinlainen kuukautisside.

Vierailija
1453/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coca Cola jojot. Jojo-villitys oli kaksi kertaa 90-luvulla.

Vierailija
1454/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sidevyö

Itselläni ei ole ainakaan hajuakaan, vaikka ikää jo 58 vuotta. Tosin minä olenkin mies ja vahva epäilykseni on, että kyseessä on jonkinlainen kuukautisside.

Aivan,siihen solmittiin side molemmista päistä.

Vierailija
1455/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumppapuvun päälle vedetty hikipantamainen joustava vyö!

Jumppapuku oli kiiltävä ja kireä, lahkeensuu nousi lantionluun paljastaen mahdollisimman ylös ("sääresi näyttävät pitkiltä", sen alla oli leggingsit ja vyötäröllä vyö. Jaloissa aerobic- tai tanssitossu ja säärystimet - tai paljaat jalat ja tanssisäärystimet, joissa päkiä ja kantapää oli paljaana - päässä muhkea tukka tai ponnari ja muhkea otsatukka sekä se hikipanta. Ehkä myös rannekkeet, ja tunnille tultiin trendikkäästi VESIPULLO kädessä.

Näitä jumppa-asuja voi ostaa tänäkin päivänä. 

https://www.aprilli.fi/karnevaalikauppa/tuote/jumppa-asu-naisille/43196/

Ja tältä jumppavideolta voi ottaa mallia jumppa-askeliin (huomaathan videolla esiintyvien miesten trikooasut). 

Vierailija
1456/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turnyyri, muhvi, siveysvyö, belladonna, lyijyvoide jne. ...onhan näitä paljon jo niitä menneitä muoteja

Vierailija
1457/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetit ja sihteerit työpaikoilla :)

Muistan ensimmäiset ulkomaan työmatkani, jotka siis osaston sihteeri järjesti matkatoimiston kautta.

Tänään jokainen hoitaa nuo itse.

Mun työpaikallani on edelleen osaston sihteer. Ihanaa ja niin nostalgista. Olen töissä teollisuusfirmassa. 

Sihteeri seuraa koko ajan keittokomeron kahvi-, sokeri- ja maitotilannetta ja tilaa niitä suureen ääneen kun meinaavat olla lopussa. Sihteeri varaa meille neukkareita, takseja ja lentolippuja matkatoimiston portaalista. Lisäksi varaa ravintopöydät kun mennään firman kanssa illalliselle tai lounaalle.

Lisäksi sihteeri istuu meidän palavereissa ja kirjoittaa muistiot. Muistaa valittaa, että on outoa kirjoittaa muistioita joiden sisällöstä ei tajua mitään. Ja lisäksi muistaa valittaa kuinka hänellä on jatkuvasti kova kiire.

Vierailija
1458/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postipankin Leijonakanttinen ja Kultapossukerho

Vierailija
1459/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetit ja sihteerit työpaikoilla :)

Muistan ensimmäiset ulkomaan työmatkani, jotka siis osaston sihteeri järjesti matkatoimiston kautta.

Tänään jokainen hoitaa nuo itse.

Mun työpaikallani on edelleen osaston sihteer. Ihanaa ja niin nostalgista. Olen töissä teollisuusfirmassa. 

Sihteeri seuraa koko ajan keittokomeron kahvi-, sokeri- ja maitotilannetta ja tilaa niitä suureen ääneen kun meinaavat olla lopussa. Sihteeri varaa meille neukkareita, takseja ja lentolippuja matkatoimiston portaalista. Lisäksi varaa ravintopöydät kun mennään firman kanssa illalliselle tai lounaalle.

Lisäksi sihteeri istuu meidän palavereissa ja kirjoittaa muistiot. Muistaa valittaa, että on outoa kirjoittaa muistioita joiden sisällöstä ei tajua mitään. Ja lisäksi muistaa valittaa kuinka hänellä on jatkuvasti kova kiire.

Myös lähettäjä on edelleen. Esimerkiksi hammastekniikan laboratorioissa lähetti kuljettaa töitä hammaslääkärin ja teknikon välillä.

Vierailija
1460/1940 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

C-kasetti tietokoneen tallennusvälineenä.

BASIC-kieli.

Pascal-kieli

t. muumio

Tasoitan FORTRAN:lla ja laitan LISP:n nokkiin :)

t. dinosaurus

Nokitan. DNA. t. Jumala